Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3200 of D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3200 of D7000

    hoi,

    Ik zou graag een spiegelreflex willen kopen maar ik twijfel tussen de Nikon D3200 of de D7000. Ik ben een leek wat digitale camera's betreft. Ik heb van beide camera's de specificaties bekeken maar weet niet welke van deze twee het betere toestel voor mij is.
    De D7000 valt wel nog net binnen het budget. Ik heb nu nog een Nikon F70 en daar heb ik altijd goeie foto's mee genomen maar die is ondertussen defect en ik heb geen zin om die nog te laten herstellen. De bedoeling is om vooral gemakkelijk mooie vakantiefoto's te nemen, maar fotografie interesseert me wel en daarom wil ik een toestel waarmee ik ook wat kan experimenteren. Indien ik voor één van beide zou kiezen welke lens zou ik daar dan bij gebruiken? Kan ik de lenzen van mijn F70 op deze beide toestellen nog gebruiken? Ik hoor sommigen zeggen dat dit geen full frame toestellen zijn is dat echt zo'n nadeel?
    Zijn er eventueel nog andere Nikons die interessant zijn voor een beginneling?

  • #2
    Re: Nikon D3200 of D7000

    Een "lastige" vraag.

    De D3200 is het absolute "instapmodel". De D7000 is het beste "consumenten model".

    Met beide kan je experimenteren...al zal de D3200 hier eerder beperkingen tonen.

    Voor het maken van "makkelijke kiekjes" is de D3200 ruim voldoende! Verschillen zitten hem meer in snelheid (AF), grootte body, aantal knoppen op de body, etc. In beeldkwaliteit moet je het verschil niet gaan zoeken.

    Fullframe zegt enkel iets over de grootte van de sensor. Beide toestellen hebben inderdaad een sensor welke iets kleiner is als fullframe (fullframe formaat is gelijk aan 35mm film). Dit is op geen enkel vlak een nadeel...sterker, voor iemand die makkelijke kiekjes wil maken is fullframe eerder een nadeel (grotere duurdere objectieven nodig, krappere DOF, etc.)

    De objectieven van je F70 zijn op beide toestellen wel bruikbaar, echter op de D3200 zonder AF. Op de D7000 zullen ze wel AF hebben. Of dit ook aan te raden is hangt af van welke objectieven je nu gebruikt.

    Welke objectieven je het beste bij één van de twee toestellen neemt, in principe afhankelijk van je fotografie (en budget).

    Andere opties, de Nikon D5100. Deze zit tussen de D3200 en de D7000 in. Ook deze zal geen AF hebben met de objectieven van je F70, maar heeft verder wel nét iets meer mogelijkheden als de D3200. (Alhoewel de D3200 weer nieuwer is).


    Persoonlijk zou ik gaan voor de D3200 of D5100 en een deel van het budget uitgeven aan objectieven. Bijvoorbeeld een Tamron 17-50 f2.8...hou er ook rekening mee dat er nog zaken bijkomen als een extra batterij, geheugenkaartje(s), etc.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3200 of D7000

      Kijk nog eens naar de D90 (de voorganger van de D7000), die heeft ook een scherpstelmotor waardoor de AF van je oude lenzen ook zullen werken. De 3200 en de 5100 hebben geen scherpstelmotor dat beperkt het aantal lenzen zowel nieuw als 2de hands.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3200 of D7000

        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        Kijk nog eens naar de D90 (de voorganger van de D7000), die heeft ook een scherpstelmotor waardoor de AF van je oude lenzen ook zullen werken. De 3200 en de 5100 hebben geen scherpstelmotor dat beperkt het aantal lenzen zowel nieuw als 2de hands.
        Klopt, ik heb net de D3200 als backup camera aangekocht voor de D3S, nu heb ik wel een Nikkor 70-200 AFS en een Nikkor 28-300 AFS die werken op de D3200 maar moest ik op zoek naar een groothoek met AFS, de Tamron 17-20 zou ideaal zijn maar die kost ook 2de hands nog zeker rond de 200€, ondertussen heb ik een Nikkor 18-70 AFS lensje op de kop kunnen tikken voor 65€ waar ik voorlopig toch mee voort kan.
        Het ontbreken van een scherpstelmotor geeft wel een beperking op het soort lenzen dat je kan gebruiken, tenminste als je niet steeds manueel wil focussen.
        Toch nog even dit over de D3200 : ik heb enkel lenzen die geen ingebouwde scherpstelmotor hebben en die krijg ik zelfs niet gemonteerd op de D3200, dus manueel focussen zit er zelfs niet in.

        De sensor met 24 miljoen pixels bij de D3200 is natuurlijk wel een juweeltje . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3200 of D7000

          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          ik heb enkel lenzen die geen ingebouwde scherpstelmotor hebben en die krijg ik zelfs niet gemonteerd op de D3200, dus manueel focussen zit er zelfs niet in.
          oei oei...en dat zijn Nikkor's? Toch minder (en niet wat Nikon beloofd)...tenzij het third party is, daar zit nogal eens verschil in lijkt het (zo krijg ik met geen mogelijkheid de achterste lensdop van mijn Sigma 15-30 op een AF-S objectief...dus blijkbaar toch iets "verschil" ergens).
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3200 of D7000

            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            oei oei...en dat zijn Nikkor's? Toch minder (en niet wat Nikon beloofd)...tenzij het third party is, daar zit nogal eens verschil in lijkt het (zo krijg ik met geen mogelijkheid de achterste lensdop van mijn Sigma 15-30 op een AF-S objectief...dus blijkbaar toch iets "verschil" ergens).
            Het zijn geen nikkors . . . Tokina 80-400, de sigma 16 mm fish
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3200 of D7000

              Aha ok, dan vermoed ik dat die dezelfde "afwijking" in de vatting hebben als mijn Sigma 15-30...

              Neemt niet weg dat het wel vervelend is als je die objectieven opeens niet kan gebruiken op een D3200...


              De D90 was ik wel "even" vergeten inderdaad. Heb er hier zelf ook één als backup...en erg fijn toestel...komende van analoog is dat al een behoorlijke stap! En qua bediening een erg fijn toestel moet ik zeggen.
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3200 of D7000

                Bedankt voor de reacties
                Als ik zo jullie commentaren lees ben ik geneigd voor de D7000 te kiezen. De D90 lijkt mij ook wel een fijn toestel maar als ik de eigenschappen van de D7000 bekijk lijkt die toch iets beter. Is de D90 moeilijker of gemakkelijker in gebruik dan de D7000? Voor het nemen van vakantiefoto's gebruik ik "voorlopig" graag de thematische belichtingsprogramma's die Nikon op zijn camera's heeft. Heeft de D7000 deze ook?
                Ik zit nu met een lens van Nikon AF Nikkor 35-80mm 1:4 5.6D en die kan ik dus op de D7000 gebruiken.Maar is dit een goede lens voor mijn vakantiefoto's Of zou ik beter af zijn met bvb de Nikkor AF -S 18-200mm VR DX ll of wat stellen jullie voor?

                PS.
                Ik lees hier net op het forum dat er een D600 zit aan te komen. Is het de moeite hierop te wachten of zal die qua prijsklasse veel hoger liggen dan de D7000?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3200 of D7000

                  Op de D7000 is er tot eind Juli een Cashback actie van € 100. Hierdoor kan je het toestel reeds vinden voor een goede € 830,00.

                  Ik las onlangs op http://nikonrumors.com/2012/05/09/mo...00-specs.aspx/ en http://www.reflexcamera.be/komt-er-n...rame-dit-jaar/ dat de kostprijs rond de € 1500,00 zou liggen.

                  Echter is het dan te zien of je DX lenzen of FX lenzen hebt. De D600 verreist FX lenzen.
                  Website: www.gregoryvantoor.com
                  Facebook: www.facebook.com/vantoorgregory
                  Twitter: www.twitter.com/gregoryvantoor

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3200 of D7000

                    Volgens die rumors zou de D600 ook geen AF motor hebben.
                    D7000 en zeer tevreden van maar voor vakantiekiekjes zou ik toch een iets compacter en goedkoper toestel kiezen en niet gans de zooi meesleuren op reis maar dat is een persoonlijke keuze.Dan zit je natuurlijk met je lenzen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3200 of D7000

                      De rumor van geen AF motor is alweer achterhaald...is natuurlijk wel de vraag welk vermogen deze motor krijgt. Daar zit met de D90 en D700 nogal een verschil in namelijk.


                      Qua bediening (en body) zijn de D90 en D7000 redelijk gelijk aan elkaar...

                      Qua objectief zou ik wel een moderner objectief nemen inderaad. De 18-200 van Nikon is een redelijk objectief...geen topper, maar wel een sterke superzoom.
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3200 of D7000

                        Ach zo,dat van dat vermogen wist ik niet.Heeft dat invloed op de snelheid van scherpstellen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3200 of D7000

                          Jup...met mijn oude 80-200 AF-D was mijn D700 beduidend sneller dan de D90...
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3200 of D7000

                            Als je graag wat meer wil verdiepen in fotografie raad ik de D7000 aan. Bediening is dan toch veel aangenamer en sneller. (body van de D7000 is spatwaterdicht ook) De 24MP van de D3200 zegt niet zoveel. D3200 of D7000, ze maken beide mooie foto's. Verschil ga je nauwelijks zien.
                            http://xstreamdigital.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3200 of D7000

                              Allez ,mersiekes,
                              Weeral wat bijgeleerd hier.

                              Comment

                              Working...
                              X