Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik kom toch weer steeds uit op de d5100
Ik denk dat ik dan voor de d5100 met 18-55 kitlens ga.
Maar dan wil ik er ook een prime lensje bij kopen.
Nu zit ik te twijfelen tussen de 35mm 1.8 en de 50mm 1.8, alletwee van nikon.
Ik hoor veel dat de 50mm te lang is en 35mm slim is.
Wat zeggen jullie?
lekker voor de 50mm gaan.
Optisch allemaal net iets beter dan de 35mm en nog geschikt voor portretjes (mocht dat je ding zijn)
Haha das nou jammer ben de 25e net jarig geweest:P
Maar de 50mm kost ook maar een tientje meer dus dat maakt niet zoveel uit, en hij zit er mooier uit met zo'n "raampje" haha. Al zegt het uiterlijk er niets over want de 35mm is ook heel erg goed volgens digitalrev TV.
Dan ga ik denk ik voor de 50mm maar zal ik nog wel even rondzoeken.
Haha das nou jammer ben de 25e net jarig geweest:P
Maar de 50mm kost ook maar een tientje meer dus dat maakt niet zoveel uit, en hij zit er mooier uit met zo'n "raampje" haha. Al zegt het uiterlijk er niets over want de 35mm is ook heel erg goed volgens digitalrev TV.
Dan ga ik denk ik voor de 50mm maar zal ik nog wel even rondzoeken.
Zorg dan wel dat je voor de G-versie gaat, want de 5100 heeft geen scherpstelmotor.
Ik heb zelf de 50mm 1.8 D en daarmee kun je op de 5100 alleen handmatig scherpstellen
Bij coolblue(digicamshop.com) hebben ze de G versie inderdaad. Bij bol.com niet. Al is hij momenteel niet op voorraad, tegen de tijd dat ik m koop hoogstwaarschijnlijk wel, ik heb ervoor gezorgt dat ik een bericht krijg zodra hij op voorraad is.
Vervolg: Ik heb nu nog wat videos gekeken en daar leek me een 35mm toch praktischer omdat je er een grotere hoek mee hebt op een DX formaat body.
Kan iemand onderbouwen waarom de een of waarom de ander?
Bij coolblue(digicamshop.com) hebben ze de G versie inderdaad. Bij bol.com niet. Al is hij momenteel niet op voorraad, tegen de tijd dat ik m koop hoogstwaarschijnlijk wel, ik heb ervoor gezorgt dat ik een bericht krijg zodra hij op voorraad is.
Vervolg: Ik heb nu nog wat videos gekeken en daar leek me een 35mm toch praktischer omdat je er een grotere hoek mee hebt op een DX formaat body.
Kan iemand onderbouwen waarom de een of waarom de ander?
Je hebt het bereik natuurlijk ook op je zoomlens zitten, dus kun je gewoon kijken welk brandpuntsafstand je het handigst lijkt, voordat je een prime aanschaft
Ja ik kies de 35mm, net een review gekeken van formtherawvideo die met alletwee de lenzen goed de bokeh op hetzelfde stuk liet zien. Toevallig ook op een D5100 dus dat is helemaal mooi. Maar daar zag je dat de 35mm je veeeeel meer beeld op je sensor gaf dan de 50mm. Verder zijn ze qua specs practisch hetzelfde.
Als ik dan bij lenshero (snapsort maar dan voor objectieven.) kijk heb je bij de 35mm een hoek van 37.3 graden en bij de 50mm maar 26.6 graden, meer dan 10 graden is nogal wat.
Tja de ene is niet beter dan de andere, wat wil je doen met die prime? Wil je er portretten met een mooi onscherpe achtergrond mee schieten, ga dan voor de 50mm. Is het eerder de bedoeling om algemene en straatfotografie bij slecht licht te kunnen doen, is de 35mm de betere optie.
Ik zat per ongeluk op blz. 4 te lezen, heb op iets geantwoord, en toen pas gemerkt dat dat antwoord al lang gegeven was. En een post wegvegen kan je niet... .
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Ik kom toch weer steeds uit op de d5100
Ik denk dat ik dan voor de d5100 met 18-55 kitlens ga.
Maar dan wil ik er ook een prime lensje bij kopen.
Nu zit ik te twijfelen tussen de 35mm 1.8 en de 50mm 1.8, alletwee van nikon.
Ik denk dat je met D5100, 18-55 en 35/1.8 een mooie startset hebt.
Met 50/1.8 net zo goed trouwens hoor. Hangt ervan af wat je van die lens verwacht.
Als het vooral voor portret is en wil wat afstand houden, dan is de 50mm handiger.
Zelf heb ik daar echter (nog) liever een 85mm voor.
35mm gebruik ik voor portret, maar ook veel als allround prime op reis (gebouwen binnen, een binnenstad 's avonds/'s nachts, compacte lens om gewoon de hele dag door voor alles te gebruiken ipv een zoom: dus compacte kwalitatieve en lichtsterke oplossing die voor alles kan dienen, behalve tele ). 50mm is als "allround" veel minder handig omdat deze lens op aps-c meer de tele-kant op gaat.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Ik ben zeer tevreden met mijn D90, toch raar als er iemand 400 euro voor vraagt en dan iemand anders er 505 euro voor gaat bieden. Gewoon bellen en afhalen zou ik dan zeggen.
Comment