Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste spiegelreflexcamera

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Dan zou ik voor optie 1 gaan.
    Ik ook (D5100 heeft toch dezelfde sensor als de D7000, niet ?).
    Ofwel een tweedehands D300(s) (als dslr iets onder dit niveau nemen, daarvan geraak ik persoonlijk altijd vrij snel gefrustreerd door het gebrek aan gebruiksgemak: minder knoppen en wieltjes, en beperktere instelmogelijkheden; en minder performant in het algemeen...) .
    Last edited by K-2; 29 mei 2012, 14:54.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

op mijn d3100 heb ik ook maar 1 instelwiel, maar dat geeft toch geen probleem.

Ik heb mijn functieknop de iso-waarden toegewezen en als in A of S mode foto's neemt, heb je alleen 1 wieltje nodig. Alleen als je in M mode werkt, moet ik extra een vinger zetten op de +/- toets om diafragma te veranderen, wat misschien iets minder gebruiksvriendelijk is, maar geen tijdverlies geeft. Kwestie van even te oefenen. verder gebruik ik de menu's voor het nemen van foto's nooit.
      Fuji x 100 f

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
        op mijn d3100 heb ik ook maar 1 instelwiel, maar dat geeft toch geen probleem.
        Hangt er gewoon van af aan welke instellingen je regelmatig sleutelt.
        Als het enkel F/ en S aanpassen is, en eventueel nog ISO (als die al niet op AUTO staat), dan is de kous natuurlijk snel af.
        Ik gebruik meestal nog wel wat extra knoppen, vandaar.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Mag ik dan ook vragen welke knoppen en voor wat ?

Ik leer namelijk graag iets bij .....
          Fuji x 100 f

Comment

Als je met je huidige werkwijze niets van functionaliteit aan je toestel mist, dan doe je er misschien beter aan rustig zo verder te doen. Iedereen wordt hier al snel genoeg op kosten gejaagd door "nice-to-haves" als absolute "must-haves" voor te stellen .

Misschien werk je trouwens wel gewoon 99% van de tijd in heel gelijkaardige omstandigheden wat AF-werking (bij Sony A,M,C,S) mate van contrast, risico op over-/onderbelichting, keuze AF-punt, witbalans, flitsgebruik, enz. betreft. Dan is er toch al niet zoveel nood aan veel manueel ingrijpen.

Ik heb zelf graag dat ik zoveel mogelijk van dat soort dingen met een een knop en wieltje kan bepalen (snelle check histogram, +/- aanpassen, instelling DRO wijzigen, AF-punt aanpassen, Iso aanpassen, WB aanpassen enz) en in een aantal gevallen zodanig op het gevoel dat het kan zonder mijn oog van de zoeker te halen. Ieder zijn ding dus. Ik merk het verschil trouwens wel bijzonder goed als ik mijn a700 naast de Nex-5N gebruik. 5N heeft wel een paar instelbare "custom"-knoppen. Een Nex-7 is nog een pak handiger op dat vlak, net dankzij extra knoppen en wieltjes voor directere sturing van de instellingen (is me alleen nog veel te duur vandaag ). En dslrs in die klasse (a700/a77/D300/D7000) zijn nog handiger qua bediening doordat ze ook nog eens een betere grip hebben van waaruit je duim en wijsvinger kan laten werken, en doordat ze met een batterijgrip gecombineerd kunnen worden die, waarop je, als het ontwerp goed gemaakt is, de knoppen en wieltjes op dezelfde plaats als op de body kunt terugvinden.

Het ene is dus niet beter of slechter dan het andere. Hangt ervan af wat je ermee wil gaan doen, en wat je eraan wil geven.

Comment

Volgens mij heeft de 3100 geen bracketing wat toch wel handig is , denk dat de 5100 deze wel heeft?

Ik zou toch voor de 5100 gaan alleen al voor die reden , het klapbare scherm ect ect heeft voor mij ook geen meerwaarde

Wacht eens hij staat niet in je lijstje maar de D90 is nu te koop aan de prijs van een 5100 misschien toch ook te overwegen?

Is de D90 een verouderd toestel zo ja de 3100 is dat dan ook met de kost van de 3200
              Last edited by stefan.d; 29 mei 2012, 19:25.

Comment

Persoonlijk zou ik altijd voor de betere sensor gaan als ik moest kiezen tussen een betere sensor of meer instelmogelijkheden (wieltjes etc). En de D5100 heeft een betere sensor dan de D90 (zie DXOMark).
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Heb de D40 gehad, nu de D90, en moet zeggen dat ik nooit meer een DSLR zonder scrollwieltjes en secundair scherm wil ... De snelheid waarmee je alles kan instellen ligt veel hoger, wat in vele situaties het verschil tussen een matige en een goede foto zal maken.
                  De sensor mag dan nog zo goed zijn, als je een shot mist omdat je te traag je settings kan aanpassen, ben je veel verder van huis. En let's face it; hoeveel mensen die gaan voor een camera in dit segment gaan de kleine verschillen in beeldkwaliteit überhaupt opmerken?

Heb zelf lang getwijfeld tussen de D5100 en D90, maar voor mij is er nu zelfs geen twijfel mogelijk. Tenzij je veel belang hecht aan een uitklapbaar scherm.

Comment

K-2, bedankt voor de uitleg.

Als je deze zaken inderdaad wil "bijwerken" op het moment van het nemen van de foto, heb ik inderdaad een extra tussenstap nodig : het menu op het scherm achteraan, dat ook direct toegangbaar is zonder door menu's te moeten scrollen, maar toch "enige" tijd in beslag neemt.
                    Fuji x 100 f

Comment

net mijn nieuwe D7000 uit de doos gehaald, de accu opgeladen en de eerste foto's op M getrokken. Love it.
                      Flickr één
                      Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                        K-2, bedankt voor de uitleg.

Als je deze zaken inderdaad wil "bijwerken" op het moment van het nemen van de foto, heb ik inderdaad een extra tussenstap nodig : het menu op het scherm achteraan, dat ook direct toegangbaar is zonder door menu's te moeten scrollen, maar toch "enige" tijd in beslag neemt.
                        Graag gedaan.

Als je hiervan nu geen last hebt, kan je best rustig verder doen met wat je hebt. Nieuw spul kost altijd wat extra, en dat kan je dan beter aan goed glas spenderen.
                        't Is pas als je regelmatig in situaties zit waar je je instellingen niet op tijd bijgesteld krijgt, dat het echt ambetant wordt. Bij sommigen is dat ook nooit hoor. Hangt er maar van af wat je met je camera doet (en nog gaat doen), en in welke omstandigheden.

Comment

Nee de D90 gaat het niet worden. Net nog ff wat reviews en dergelijke bekeken. Maar hij is echt te oud. Een camera uit 2008(4 jaar geleden al he, vergeet dat niet) is wel oud, de D3100 is uit 2010 als ik me niet vergis dus dat scheelt al een stuk. Dus het wordt de d3100 of de d5100, maar met welk glas?
                          Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                          35mm f/1.8G

Comment

Ik zie nu ook wel een leuk set van de D3100(ook van de d5100 maar dan wordt t te duur) met 18-55 en 55-200. 649 euro. Alletwee nikkor VR objectieven
                            Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                            35mm f/1.8G

Comment

Ik denk dat ik persoonlijk voor dit zou gaan :
                              D5100 + 18-105 voor €667.
                              Tenzij je echt die 200mm nodig hebt natuurlijk. Dan is er de set hieronder.
                              D5100 + 18-55 + 55-200 voor €698
                              Zelf heb ik echter meer aan een ruimer inzetbare standaardzoom. 55mm vind ik te kort.
                              Last edited by K-2; 30 mei 2012, 09:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                                De D90 is technisch vergelijkbaar met de D3100 (dus minder dan de D5100), heeft wat meer knopjes om zaken in te stellen zonder in het menu te moeten duiken, heeft geen videomogelijkheden, maar !!! (net als de D7000) wel een ingebouwde autofocus motor. Hierdoor kan je naast AF-S ook AF-D lenzen gebruiken met autofocus. AF-D lenzen zijn goedkoper t.o.v. AF-S lenzen juist omdat ze geen motor hebben. M.a.w. hoe meer lenzen je koopt hoe voordeliger dit wordt.
                                De D7000 is hiernaast ook technisch nog wat beter dan de D5100 en een toestel dat nog heel wat jaren als top van de niet professionele toestellen zal blijven.
                                Als je eenvoudig en snel wil vergelijken kijk je maar eens op http://snapsort.com/compare

Belangrijkste verschillen tussen D5100 en D3100/D90 is de ruisgevoeligheid waardoor je bij hogere ISO's (niet de max. die het toestel aankan) ook nog mooie foto's kan maken. Een hogere ISO heb je nodig wanneer er minder licht is en je toch korte sluitertijden wil hanteren. Voor indoor sport bvb. of s'nachts kan een persoon die wandelt al te snel zijn om bij ISO800 een voldoende korte sluitertijd te kunnen hanteren. Uiteraard kan je dit ook oplossen door lichtsterke f2,8 lenzen te kopen maar die hebben uiteraard hun prijs.
                                Een hoger dynamisch bereik maakt dat je meer verschil ziet in eenzelfde kleur. M.a.w. meer details en nuaces in de schaduwen, hooglichten of vlakken met een egale kleur,
                                kleuren die sterker uit je foto springen omdat er meer verschil is met de rest van het beeld.

Gezien je leeftijd (en werkkracht;-) zou ik of voor de D5100 met de 18-105VR gaan of het voorlopig nog op een betere compact camera houden (een compact camera is echt geen schande, een slechte fotograaf met een duur toestel wel).
                                Koop enkel een spiegelreflex als je manueel wil fotograferen (zelf sluitertijd en diafragma instellen). Met een compact camera kan je ook al heel mooie foto's maken. Een mooie foto wordt namelijk ook zeer sterk bepaald door het oog van de fotograaf (compositie, situatie, timing, kleuren, zwart-wit contrasten, lijnen, symetrie, ... ).
                                Heel wat compacts geven je ook de mogelijkheden om sluitertijden en diafragma in te stellen, maar je moet er wel voor in het menu duiken. M.a.w. je kan dus zeker ook met een compact mooie foto's maken en leren fotograferen.
                                Het belangrijkste verschil met een reflex is de scherptediepte waardoor een compact minder geschikt is voor portretten (volledig scherp) en je het effect van een mooie wazige achtergrond niet zo krijgt. Het budget voor een compact ligt echter lager en je kan later ook een meer doordachte beslissing maken bij aanschaf van een reflex. Een compact blijft trouwens ook later handig om mee te nemen (lichter, compacter en minder duur als hij stuk gaat).
                                bvb. Panasonic DMC-SZ7 (ca. 250€) met beeldstabilisatie en HDR (ongezien voor die prijsklasse) Ik weet wel niet welke manuele mogelijkheden dit toestel allemaal heeft. http://zoom.nl/artikel/21624/review-...x-dmc-sz7.html

P.S. Koop eens een magazine (bvb zoom) in de krantenwinkel. Bij dit magazine zit ook af en toe een DVD waarop een thema verder uitgelegd wordt (je kan ze ook via hun website kopen aan 7,5€/stuk). Zelf heb ik er met volle tevredenheid al 2 jaar een abonnement op (maar heb nu ongeveer alles gelezen wat dit magazine aan technische scholing biedt en heb mijn abonnement opgezegd).
                                fout, D90 heeft wel videomogelijklheid.........
                                Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

Comment

Working...
                                X