Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuweling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuweling

    Volgens mij zit hier veel kennis over fotografie, dus wil ik ook hier tips en adviezen verkrijgen voordat ik tot de koop van een camera over ga.

    Ik wil beginnen met fotografie, heb me al wat verdiept en al met verschillende toestellen van vriendinnen geprobeerd.
    Ik heb een Canon EOS1000 met 18-55, 55-200 en 70-300 gefotografeerd ook heb ik de Nikon D3100 met 18-105 gefotografeerd. Ik vond de Nikon veel fijner in de hand liggen, voelt een stuk degelijker aan (minder plastiek). Dus daar gaat mijn voorkeur wel naar uit, ik weet alleen niet welk type.

    Ik weet dat de lens het belangrijkste is, maar wil ook graag een body waar ik even mee vooruit kan. De lenzen die ik op de canon heb geprobeerd vond ik niet handig. De eerste heeft (in mijn ogen) te weinig zoom en de andere 2 juist te weinig groot-hoek. Ik wil graag een combi-lens om te beginnen, zodat ik later als ik geoefend ben meer specifiekere lenzen aan kan schaffen. In de fotozaak hebben ze me de Nikkor 18-200 VR aangeraden. Maar hier lees ik heel veel verschillende dingen over.

    Ik wil voornamelijk dieren (mijn hond) fotograferen, sport, natuur en ook gewoon van feestjes, uitstapjes en vakanties. Wat ik fijn vind aan een spiegelreflex is dat ik het handmatig kan scherpstellen en dat ik bijvoorbeeld een gezicht scherp heb en de achtergrond vager (macro?). Mijn budget ligt nu ongeveer op €800, daar wil ik alles voor hebben. Dus tas en dergelijke. Maar wellicht kan ik door even door te sparen een goede upgrade kopen, dat is ook nog een optie.

  • #2
    Re: Nieuweling

    Welkom op het forum!

    Kijk eens naar de Nikon D90 icm een Nikon 18-105VR objectief.

    Een zeer goede startset.

    link: http://www.camera.nl/Catalogus/Bekij...R-18208915743/

    Koop hierbij nog een 16GB SD kaart, en een kleine tas, en voor 800 euro heb je een mooie combi.

    Succes met je keuze.
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Nieuweling

      Oorspronkelijk geplaatst door Kapeya Bekijk bericht

      Ik weet dat de lens het belangrijkste is, maar wil ook graag een body waar ik even mee vooruit kan. De lenzen die ik op de canon heb geprobeerd vond ik niet handig. De eerste heeft (in mijn ogen) te weinig zoom en de andere 2 juist te weinig groot-hoek.
      lees nog maar eerst wat op het forum, veel van wat je vraagt werd ettelijke keren al beschreven. Een alleskunner in lenzen ( behalve de 28-300 van Canon) is zelden een goed idee, en 800 € in dslr met goed glas is jammergenoeg niet haalbaar. Voor een body waar je even mee vooruit kan offer je reeds het gros van je budget op.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuweling

        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
        lees nog maar eerst wat op het forum, veel van wat je vraagt werd ettelijke keren al beschreven. Een alleskunner in lenzen ( behalve de 28-300 van Canon) is zelden een goed idee, en 800 € in dslr met goed glas is jammergenoeg niet haalbaar. Voor een body waar je even mee vooruit kan offer je reeds het gros van je budget op.
        Als je wat verder leest zie je dat ik later meer specifiekere/betere lenzen wil kopen. Nu wil ik het gewoon leren en vooral veel doen. Ik vind het ook geen bezwaar om nog wat langer te sparen, ook dat heb ik vermeld.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuweling

          Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
          Welkom op het forum!

          Kijk eens naar de Nikon D90 icm een Nikon 18-105VR objectief.

          Een zeer goede startset.

          link: http://www.camera.nl/Catalogus/Bekij...R-18208915743/

          Koop hierbij nog een 16GB SD kaart, en een kleine tas, en voor 800 euro heb je een mooie combi.

          Succes met je keuze.
          Mag ik vragen waarom jij de D90 met 18-105vr verkiest boven de D3100 met 18-200vr? Vooral de body ben ik benieuwd naar. Voor mij (als beginner/nitwit) lijkt er niet veel verschil tussen beide te zitten.

          Ik ga de link eens bekijken, bedankt voor de info alvast!

          Comment


          • #6
            Re: Nieuweling

            Oorspronkelijk geplaatst door Kapeya Bekijk bericht
            Als je wat verder leest zie je dat ik later meer specifiekere/betere lenzen wil kopen. Nu wil ik het gewoon leren en vooral veel doen. Ik vind het ook geen bezwaar om nog wat langer te sparen, ook dat heb ik vermeld.
            Terwijl je leest ben je aan het sparen.
            Je wil verschillende disciplines (lees verschillende lenzen) maar je verwart macro met dof ( gezicht scherp met achtergrond vager bekom je door groot diafragma of klein diafragmagetal), ook dieren en feestjes vragen lichtsterke lenzen, die souperen je budget op dit moment al op en zonder body ben je niets.
            Last edited by Zappa; 16 mei 2012, 22:27. Reden: Mensen -> lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Nieuweling

              Laat je zeker niet ontmoedigen door zij die beweren dat je grote sommen moeten bovenhalen om iets deftig te kopen.

              Het spreekt vanzelf dat duurdere camera's en lenzen de grenzen verleggen, soms dingen mogelijk maken die anders niet te realiseren zijn en vaak zaken gemakkelijker maken.

              Maar ook met een instapcamera (of een trapje hoger) en een goeie "kitlens" kan je zeer mooie resultaten bereiken. Je kan natuurlijk blijven doorsparen voor die dure lens maar ondertussen maak je geen foto's en misschien belangrijker: je doet geen ervaring op. Al doende leert men en je zal ook na een tijdje zelf doorhebben wat je nodig hebt of niet nodig hebt. Eenvoudig beginnen is dikwijls de beste formule om resultaat te boeken.

              Met een kitlens kan je ook portretten maken met een onscherpe achtergrond. Met een dure lichtsterke lens heb je meer speelruimte en kan je verder gaan.

              In het verlengde van wat je zelf hier neerschreef denk ik dat deze combinaties interessant zijn en mogelijkheden bieden:

              - Nikon D3100 + 18/105 VR lens
              - Nikon D3100 + 18/55 VR + 55/200 VR lens

              Je kan een stapje hoger gaan en in deze combinaties de D3100 vervangen door de D90 of een D5100 maar dan zal uw budget van 800 euro op zijn of licht overschreden zijn.

              De D90 vind ik een goed voorstel. Het is uiteraaard persoonlijk maar ik heb liever een iets grotere camera waar er meer knopjes op staan zodat je minder in de menu's moet duiken om instellingen aan te passen.
              Anderzijds is de D5100 recenter dan de D90 en heeft een betere sensor (een zeer goeie).

              Duur materiaal is absoluut geen garantie dat je mooie foto's zal maken. Uw eigen aanleg en ervaring is dat wel!

              Comment


              • #8
                Re: Nieuweling

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Laat je zeker niet ontmoedigen door zij die beweren dat je grote sommen moeten bovenhalen om iets deftig te kopen.
                Bedenk alvast wel dat naast een body en lens (lenzen) je ook geheugenkaartjes nodig hebt, een tas of rugzak, een statief komt er dan al gauw bij, en een betere flits dan de ingebouwde, extra batterij, en het stopt niet. Het blijft een dure hobby hoor, alle instapcamera's ten spijt.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuweling

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kapeya Bekijk bericht
                  Mag ik vragen waarom jij de D90 met 18-105vr verkiest boven de D3100 met 18-200vr? Vooral de body ben ik benieuwd naar. Voor mij (als beginner/nitwit) lijkt er niet veel verschil tussen beide te zitten.

                  Ik ga de link eens bekijken, bedankt voor de info alvast!
                  Beeldkwaliteit is bij beide camera's zo goed als idem.
                  Dus hier zit er weinig verschil tussen.
                  Het verschil zit hem vooral in de afmetingen van de body (D90 ligt beter in de hand),
                  en je hebt ook meer functies die rechtstreeks kunnen bediend worden zonder in het menu te gaan zoeken.

                  Waarom de 18-105. Van bereik is dit een mooi startobjectief en kwalitatief valt dit wel mee.
                  Zeker als starter, weet je nog niet wat je precies allemaal wil doen.
                  Indien je later specifieke dingen wil doen (macro, ...) kan je nog steeds de juiste lens kopen.
                  Nu direct een 18-200 lens kopen (die toch al een 500-600 euro kost voor het objectief alleen) en dan te moeten constateren dat het je ding niet is, of je meer kwaliteit wil.
                  Ik zou het niet doen.
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuweling

                    en je kan natuurlijk ook uitkijken naar een tweedehands toestel en/of lens wat je weer wat meer waar voor je geld geeft zoadt je ook weer aan andere dingen zoals kaartjes ed kan denken. Ook een tas ed kan je tweedehands aanschaffen maar misschien kan je voorlopig wel een oude ruime handtas gebruiken, eventueel polster je die met van die bollekesplastiek.
                    Als dan later blijkt dat het echt je ding is en je loopt tegen de beperkingen van je set aan weet je ook beter welke richting je uit wil en kan je gericht en stapsgewijs je ideale set gaan samenstellen.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuweling

                      Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                      Bedenk alvast wel dat naast een body en lens (lenzen) je ook geheugenkaartjes nodig hebt, een tas of rugzak, een statief komt er dan al gauw bij, en een betere flits dan de ingebouwde, extra batterij, en het stopt niet. Het blijft een dure hobby hoor, alle instapcamera's ten spijt.
                      Je hebt zeker gelijk: het kan en als fotografie je ding is zal het ook een dure hobby worden (afhankelijk wat je allemaal wil doen) maar je moet niet alles in eens kopen hé? Beter eerst eens ervaren of het je ding wel is en hoever je wil gaan. En waarschijnlijk ken je ook voorbeelden van ammateurs die mooiere foto's maken met hun instapmodel en kitlens dan sommigen met een cammionette vol aan duur materiaal.

                      Een SD kaartje heb je voor 20 euro en met 1 body en max 2 lenzen moet je ook geen dure tas / rugzak kopen. Statief en flits kan even wachten.

                      En indien het je eerste set is, is het misschien niet onverstandig 2-de hands te gaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuweling

                        Die 18-105 VR geeft je als voordeel dat je niet van lens hoeft te wisselen (tenzij je sterk gaat inzoomen) en een bereik van breedhoek tot portret hebt.
                        Persoonlijk zou ik deze ook als eerste lens kiezen.
                        Later kan je een 70-200 of 70-300 bijkopen om meer zoombereik te hebben. Hierbij zou ik steeds kiezen voor een lens met beeldstabilisatie (VR) waardoor je ook sluitertijden kleiner dan de brandpuntsafstand kan gebruiken zonder bewegingsonscherpte (beweging door uit de hand te fotograferen) te krijgen .

                        Wat body betreft vind ik het prijsverschil tussen een D3100 en D5100 toch zijn 160€ waard.
                        Voor een 2de hands D90 zou ik niet meer geld geven dan voor een nieuwe D3100 maar ik zou geen schrik hebben om deze 2de hands te kopen.
                        Last edited by cojon; 17 mei 2012, 12:11.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuweling

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kapeya Bekijk bericht
                          Voor mij (als beginner/nitwit) lijkt er niet veel verschil tussen beide te zitten.
                          Een D90 heeft veel meer funkties, die je direct van de body kunt bedienen, ipv in het menu te gaan en 2 instelwielen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuweling

                            Er is een opvolger voor de D3100 onderweg en wel deze:
                            Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies


                            Wanneer deze beschikbaar zal worden is nog niet geweten maar een belletje naar de mannen van A&C kan je meer uitsluitsel geven.

                            Dan lees ik ook nog volgende in je openingspost
                            Wat ik fijn vind aan een spiegelreflex is dat ik het handmatig kan scherpstellen en dat ik bijvoorbeeld een gezicht scherp heb en de achtergrond vager (macro?)
                            Dit is geen macro maar spreekt met over scherptediepte of DOF. Dit alles heeft niks te maken met auto focus dan wel handmatig scherp stellen maar alles met het gekozen diafragma. Diafragma is het f nummer op de lens en staat voor de maximale lensopening. (opgelet, hoe kleiner het nummer hoe groter de lensopening). Als regel kan je stellen dat lenzen met een klein f getal duurder zijn als deze met een groter f getal. Google zal je hier ongetwijfeld veel verder kunnen helpen maar mocht je het Engels kennen dan kan je na het lezen over diafragma's de scherptediepte bepalen:

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuweling

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Er is een opvolger voor de D3100 onderweg en wel deze:
                              Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies


                              Wanneer deze beschikbaar zal worden is nog niet geweten maar een belletje naar de mannen van A&C kan je meer uitsluitsel geven.
                              Morgen heb ik die waarschijnlijk in huis, dan kan ik er misschien wat meer over vertellen, anders is het maandag volgende week ( feestdag tussen )
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X