Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D100/D70] ISO charts

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - D100/D70] ISO charts

    Vandaag héél wat tijd gestoken in een vergelijkende ISO test tussen de D100 en de nieuwe D70. Een paar opmerkingen hieromtrent :

    - vergelijk niet met andere charts, de omstandigheden zijn totaal anders.

    - beide camera's zijn op dezelfde manier ingesteld geweest.

    - beide camera's werden voorzien van dezelfde lens.

    - dezelfde grijskaart werd gebruikt.

    - er werd gefotografeerd onder dezelfde lichtomstandigheden.

    - houdt rekening met jpg artifacts door compressie van de crops.

    - de crops zijn 'eerlijk' 100% crops uit de originele 300DPI 6mpx bestanden uit de camera zonder enkele bewerking, enkel crop en paste.

    Hoe ging ik te werk:

    - Camera's op statief, Nikkor AF 50mm f/1.8 steeds op diaframga f/8
    - Lichtmeting EV0
    - Witbalans 5200° Kelvin (gelijk aan daglicht)
    - sharping normal (in camera)
    - HUE neutraal
    - saturatie 0
    - jpg fine large kwaliteit
    - tone normal

    Resultaten:

    - De D70 vertoont een beter witbalans regeling (neutraler grijs) danzij de nieuwe sensor
    - Beide toestellen zijn gelijkwaardig tot iso400
    - Ik geef net de voorkeur tot iso400 aan de nieuwe D70 (close call)
    - De D100 scoort net iets beter vanaf iso800 in de donkere partijen
    - De D70 scoort net iets beter vanaf iso800 in de lichtere partijen
    - Beide toestellen scoren enorm goed tot iso 1600
    - Beide toestellen vertonen een zeer neutrale korrel op hogere iso
    - het verschil in witbalans is wat me het meest frapant opviel
    - Ik verwachtte resultaten in deze lijn van de bevindingen


  • #2
    Phille, hoe zit het met belichtingswaarden? Er gaan al geruchten dat de D70 op ISO200 tot 3/4 stops verschil zou geven met de 300D. Hoe is dat in vergelijking met de D100?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Beste Phille,

      Weer eens bedankt voor de leerrijke test.
      Bij mij valt inderdaad ook een groot verschil in witbalans op.
      De D70 scoort volgens mijn bescheiden mening in de grijswaarden veel natuurlijker.
      Toch wel een baanbrekende Nikon DSLR in zijn prijsklasse.

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        ik kan niet spreken voor de 300D, die heb ik enkel een w.e. gehad om mee te spelen ... de D70 heeft alvast een zeer betrouwbare wit balans sensor, een verbetering tov de D100...

        in ieder geval is de benadering van de nikon ingenieurs dezelfde geweest als destijds bij de D70: bewaar detail in de hoge lichten en dat maakt dat 'sommigen' "denken" dat deze camera's onderbelichten, niets is minder waar, de lichtmeting is accuraat. Alleen is de software zo gerelgeld dat de nadruk eerder op detail (schaduw) ligt en niet op de hoge kant van het histrogram. Een curve die het middengebied 1/2 stop opkrikt, doet de rest ... en ik denk dat daarom de meesten die (3/4 zeg je) stop bedoelt....

        Ik ervaar de D70 als accuraat lichtmeten en goed belichten, de technische kaarten zullen zeker wel tonen welk dyamisch bereik de camera's hebben en wet er gemeten kan worden (meerstal is de puntmeting de gevoeligste dacht ik)...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Phille
          in ieder geval is de benadering van de nikon ingenieurs dezelfde geweest als destijds bij de D70: bewaar detail in de hoge lichten en dat maakt dat 'sommigen' "denken" dat deze camera's onderbelichten, niets is minder waar, de lichtmeting is accuraat. Alleen is de software zo gerelgeld dat de nadruk eerder op detail (schaduw) ligt en niet op de hoge kant van het histrogram. Een curve die het middengebied 1/2 stop opkrikt, doet de rest ... en ik denk dat daarom de meesten die (3/4 zeg je) stop bedoelt....
          Akkoord, Phille, wat de accuraatheid van de lichtmeting betreft, maar ik bedoel in absolute cijfers: vergelijk eens de sluitertijden van de D70 en de D100 in je ISO test in gelijke lichtomstandigheden op f8. Zijn de sluitertijden dezelfde of is de D70 bijvoorbeeld systematisch trager? Dat is namelijk wat de vergelijking met de 300D zou laten veronderstellen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            aha, ik ben mee , even uitlijsten a.d.h.v. de exif data :

            ISO: - 200 - 400 - 800 - 1600 (telkens een stop)
            D70: - 025 - 050 - 100 - 0200 (in hondersten/sec)
            D100 - 030 - 060 - 125 - 0250 (in hondersten/sec)

            Yep, you've got a point there ... maar het is 1/3 stop, maar het is er ...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Phille
              ISO: - 200 - 400 - 800 - 1600 (telkens een stop)
              D70: - 025 - 050 - 100 - 0200 (in hondersten/sec)
              D100 - 030 - 060 - 125 - 0250 (in hondersten/sec)

              Yep, you've got a point there ... maar het is 1/3 stop, maar het is er ...
              Nou ja, als het maar 1/3 stop is, maakt het niet zoveel uit. Ik zat al te denken welke gevolgen een afwijking van de ISO-calibratie zou kunnen hebben voor studiowerk, waar je met lichtmeters je settings bepaalt.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Nuttige info! Zoals ook je vorige besprekingen!

                Je gaat DPReview nog naar de kroon steken
                Gallery: http://www.fotogallerij.be

                Comment


                • #9
                  Originally posted by rept
                  Nuttige info! Zoals ook je vorige besprekingen!

                  Je gaat DPReview nog naar de kroon steken
                  www.phillereview.com
                  Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                  Comment


                  • #10
                    Beste dank Phille voor je zeer gewaardeerd en kundig oordeel !!

                    Comment


                    • #11
                      Phille,

                      Kan ik deze crops gebruiken om profielen te maken voor Neat Image 3?
                      Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by StevenVW
                        Phille,

                        Kan ik deze crops gebruiken om profielen te maken voor Neat Image 3?
                        Hier zijn ze te downloaden: http://manta.studentenweb.org/NikonD70_neatimage.zip
                        D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

                        Comment


                        • #13
                          ik heb Vlad reeds de goede profielen bezorgd ... spaart je weer een pak werk hé kijk eens bij Neatimage Profiles : http://www.neatimage.net/profiles/Nikon_D70_JPEG_Fine_Large.zip
                          Ze zijn door neatimage bekeken en als 'accuraat' gepuvlished op hun support site ...

                          Comment


                          • #14
                            ach... ik deed het met plezier

                            Had ik maar de moed om m'n D70 al te bestellen! Ik wacht eerlijk gezegd toch liever op Phil voordat ik m'n duurverdiende euro's uitgeef. (We spreken nog altijd van > 50.000fr voor een fototoestel, wat niet vanzelfsprekend is voor een student!)
                            D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

                            Comment


                            • #15
                              manta, wat deed je met plezier ?

                              Originally posted by Manta99
                              ach... ik deed het met plezier

                              Had ik maar de moed om m'n D70 al te bestellen! Ik wacht eerlijk gezegd toch liever op Phil voordat ik m'n duurverdiende euro's uitgeef. (We spreken nog altijd van > 50.000fr voor een fototoestel, wat niet vanzelfsprekend is voor een student!)

                              Comment

                              Working...
                              X