Re: spiegelreflex of compactcamera
Wel, systeemcamera's zijn meer dan DSLR's zonder spiegel wat mij betreft. Wat die vattingen en compatibiliteit betreft: ja, er zijn een paar lenzen die op een Nex kunnen en niet op een Canon, maar grosso modo is het gros van de lenzen op een Canon te schroeven, da's algemeen geweten. En wat ik er meestal opschroef zijn M42 lenzen, of eens een oude MF Pentax of zo. In die 'kleine' reeksen zit het totnogtoe vol kleine sensoren met hun bijhorende kleinere lenzen (Pen, V1, NX, Nex,...) waar ik niks mee kan op mijn Canon.
Wat het concept betreft van de systeemcamera is het zo dat die 99¨% gepromoot wordt omwille van zijn compact design, en niet omwille van ergonomische eigenschappen zoals stabiliteit in de hand, bedieningsgemak met voldoende knoppen die groot genoeg zijn,... en rond die hete brij wordt steeds rondgedraaid.
Het strafste is dan nog dit:
nadeel is dat dat duurder is, maat het is specifiek aangepast en voorzien op de lens. Uiteraard zal de superieure in-camera van Sony weer voor dat hele arsenaal lenzen van allerhande merken de beste stabilisatieresultaten geven, zeker?
En waar ook niet veel over te lezen valt: de blote ondiep liggende en dus onbeschermde sensor van een systeem met verwisselbare lenzen... of de kleinere batterijen die bij het systeem horen met bijhorend kleiner aantal clicks. Als je op een festivalweide rondloopt, ga je al een zakje extra batterijtjes moeten meenemen omdat elk batterijtje minder power in zich heeft, en je bovendien je scherm helder genoeg gaat moeten zetten (en da's pas power drain).
Oorspronkelijk geplaatst door Doc86
Bekijk bericht
Wat het concept betreft van de systeemcamera is het zo dat die 99¨% gepromoot wordt omwille van zijn compact design, en niet omwille van ergonomische eigenschappen zoals stabiliteit in de hand, bedieningsgemak met voldoende knoppen die groot genoeg zijn,... en rond die hete brij wordt steeds rondgedraaid.
Het strafste is dan nog dit:
stabilisatie wordt van de lens overgenomen, is inderdaad een nadeel dat je ook terugvindt bij de meeste DSLR, dat meeste systeemcamera's geen in-body beeldstabilisatie hebben.
En waar ook niet veel over te lezen valt: de blote ondiep liggende en dus onbeschermde sensor van een systeem met verwisselbare lenzen... of de kleinere batterijen die bij het systeem horen met bijhorend kleiner aantal clicks. Als je op een festivalweide rondloopt, ga je al een zakje extra batterijtjes moeten meenemen omdat elk batterijtje minder power in zich heeft, en je bovendien je scherm helder genoeg gaat moeten zetten (en da's pas power drain).
Comment