Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegelreflex of compactcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: spiegelreflex of compactcamera

Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
    Dit ter zijde,

Kunnen we het dan eens houden op in hoeverre kunnen de huidige systeemcamera's zich meten met de DSLR's? Welke functies en mogelijkheden van het 'systeemc a m e r a-systeem (fwiew) zien we graag verschijnen op onze DSLR's en omgekeerd. Zullen systeemcamera's binnen afzienbare tijd de neoklassieke DSLR van de markt vegen? Zijn de DSLR/SLT systemen die sony binnen afzienbare tijd op de markt wilt gooien misschien geen voorbode van bovenstaande hypothese? Maar hoe verklaren we dan de instap van de nieuwe Canon 5d markIII of de Nikon D4 en hun extreme prijskaartjes? Logische evolutie in dit marktsegment? Of puur winstbejag? Zo veel mogelijk winst halen door het steeds opnieuw uitvinden van het warm, of liever iets warmer water? Want zeg nu zelf wordt het resultaat nog zo veel beter dan pakweg 2 lentes terug?
    Wel, systeemcamera's zijn meer dan DSLR's zonder spiegel wat mij betreft. Wat die vattingen en compatibiliteit betreft: ja, er zijn een paar lenzen die op een Nex kunnen en niet op een Canon, maar grosso modo is het gros van de lenzen op een Canon te schroeven, da's algemeen geweten. En wat ik er meestal opschroef zijn M42 lenzen, of eens een oude MF Pentax of zo. In die 'kleine' reeksen zit het totnogtoe vol kleine sensoren met hun bijhorende kleinere lenzen (Pen, V1, NX, Nex,...) waar ik niks mee kan op mijn Canon.
    Wat het concept betreft van de systeemcamera is het zo dat die 99¨% gepromoot wordt omwille van zijn compact design, en niet omwille van ergonomische eigenschappen zoals stabiliteit in de hand, bedieningsgemak met voldoende knoppen die groot genoeg zijn,... en rond die hete brij wordt steeds rondgedraaid.
    Het strafste is dan nog dit:
    stabilisatie wordt van de lens overgenomen, is inderdaad een nadeel dat je ook terugvindt bij de meeste DSLR, dat meeste systeemcamera's geen in-body beeldstabilisatie hebben.
    nadeel is dat dat duurder is, maat het is specifiek aangepast en voorzien op de lens. Uiteraard zal de superieure in-camera van Sony weer voor dat hele arsenaal lenzen van allerhande merken de beste stabilisatieresultaten geven, zeker?

En waar ook niet veel over te lezen valt: de blote ondiep liggende en dus onbeschermde sensor van een systeem met verwisselbare lenzen... of de kleinere batterijen die bij het systeem horen met bijhorend kleiner aantal clicks. Als je op een festivalweide rondloopt, ga je al een zakje extra batterijtjes moeten meenemen omdat elk batterijtje minder power in zich heeft, en je bovendien je scherm helder genoeg gaat moeten zetten (en da's pas power drain).
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
      Dus dat is volgens jullie het enige verschil tussen beide systemen?
      Is het omdat jullie er helemaal niets van snappen of niets van willen snappen, maar het posten van stompzinnige, nietsverklarende en dus weinig interessante reacties, niet kunnen laten? Wat een besluit OVF/EVF? Of om deze, tot op zekere hoogte toch wel interessante topicje, met onderlinge vetes (blijkbaar kennen jullie elkaar, en elkaars manier van discussie voeren, al door en door en blijkt dat niet altijd even goed te bevallen) te verzieken?
      Dit ter zijde,
      over verzieken gesproken....

Kunnen we het dan eens houden op in hoeverre kunnen de huidige systeemcamera's zich meten met de DSLR's? Welke functies en mogelijkheden van het 'systeemc a m e r a-systeem (fwiew) zien we graag verschijnen op onze DSLR's en omgekeerd.
      buiten Evf/Ovf verhaal gebruiken ze dezelfde technologie dus mijn vraag is welke camera's wil je vergelijken. Als voor welke functies. Ik vind die systeemcamera's niet interessant dus niets. Als compact falen ze in mijn ogen, als serieus fotografie toestel ook. Niet dat je er geen prachtfoto's mee kan maken hoor alleen moet ik dan niet zoiets kleins hebben.
      Zullen systeemcamera's binnen afzienbare tijd de neoklassieke DSLR van de markt vegen?
      ja want de low end gaat sowieso Evf krijgen omwille van kost voordeel en op een bepaald moment volgt de high end ook wel
      Zijn de DSLR/SLT systemen die sony binnen afzienbare tijd op de markt wilt gooien misschien geen voorbode van bovenstaande hypothese?
      likt mij eerder een logische evolutie
      Maar hoe verklaren we dan de instap van de nieuwe Canon 5d markIII of de Nikon D4 en hun extreme prijskaartjes? Logische evolutie in dit marktsegment? Of puur winstbejag?
      dergelijke camera's zijn altijd duur geweest prijzen lijken mij niet abnormaal
      Zo veel mogelijk winst halen door het steeds opnieuw uitvinden van het warm, of liever iets warmer water? Want zeg nu zelf wordt het resultaat nog zo veel beter dan pakweg 2 lentes terug? [/B]
      dat van dat warm water is waar ik aan denk als men over die nieuwe lichting systeemcamera's heeft. Niks nieuws alleen anders verpakt, maar de marketing werkt wel. Als voor de evolutie die loopt gewoon door 2 lentes terug kon je exact dezelfde vraag stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
        Je zegt hier dus hetzelfde als ik. Verschil zit hem tussen Evf en ovf al de rest is camera specifiek. Dus geen zin om daar op een andere manier over te discussiëren.
        duidelijk dat je daar allemaal niet veel van begrijpt, zoals den grote hoop hier trouwens

nogmaals daar zijn systeemcameras met EVF, zonder EVF en er zijn er met OVF, zoals je DSLR/SLT hebt met OVF en EVF

als je hier komt vertellen dat canon als van de jaren stillekes klein register gebruikt, wel dat is hetzelfde als zeggen dat je niet weet over wat je bezigt bent.

spiegel met als gevolg onnodig groot register en ander AF systeem, is het verschil tussen DSLR en systeemcamera.

spiegel is men mid vorige eeuw gaan inbouwen in systeemcamera's en voila daar was de SLR. Spiegel had tot gevolg groter en lomper, minder handelbaar, groter register met als gevolg grotere objectieven. De reden dat men overging naar SLR was gewoonweg om het beeld door de lens te kunnen zien, en niet door aparte zoeker dat minder betrouwbaar was.

Den dag van vandaag is spiegel met alle bijhorende nadelen niet meer nodig om beeld door de lens te zien, en voila we zitten terug bij systeemcamera's. Cirkel is rond.

Vind het wel straf dat je niet weet of niet begrijpt wat een systeemcamera is en toch lig je er over te zeveren.
        Last edited by puerte; 6 maart 2012, 10:41.

Comment

duidelijk dat je daar allemaal niet veel van begrijpt, zoals den grote hoop hier trouwens
          spookrijder...???? er zijn er hier honderden.... zei de oude man op de foute kant van de E40....
          www.aeri-photography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
            Wel, systeemcamera's zijn meer dan DSLR's zonder spiegel wat mij betreft. Wat die vattingen en compatibiliteit betreft: ja, er zijn een paar lenzen die op een Nex kunnen en niet op een Canon, maar grosso modo is het gros van de lenzen op een Canon te schroeven, da's algemeen geweten. En wat ik er meestal opschroef zijn M42 lenzen, of eens een oude MF Pentax of zo. In die 'kleine' reeksen zit het totnogtoe vol kleine sensoren met hun bijhorende kleinere lenzen (Pen, V1, NX, Nex,...) waar ik niks mee kan op mijn Canon.
            Wat het concept betreft van de systeemcamera is het zo dat die 99¨% gepromoot wordt omwille van zijn compact design, en niet omwille van ergonomische eigenschappen zoals stabiliteit in de hand, bedieningsgemak met voldoende knoppen die groot genoeg zijn,... en rond die hete brij wordt steeds rondgedraaid.
            Het strafste is dan nog dit:

nadeel is dat dat duurder is, maat het is specifiek aangepast en voorzien op de lens. Uiteraard zal de superieure in-camera van Sony weer voor dat hele arsenaal lenzen van allerhande merken de beste stabilisatieresultaten geven, zeker?

En waar ook niet veel over te lezen valt: de blote ondiep liggende en dus onbeschermde sensor van een systeem met verwisselbare lenzen... of de kleinere batterijen die bij het systeem horen met bijhorend kleiner aantal clicks. Als je op een festivalweide rondloopt, ga je al een zakje extra batterijtjes moeten meenemen omdat elk batterijtje minder power in zich heeft, en je bovendien je scherm helder genoeg gaat moeten zetten (en da's pas power drain).
            je kunt op een systeem geen objectieven met kleiner register gebruiken zonder dat je adapters met optische aanpassingen en bijhorende zware beperkingen gebruikt.
            wordt praktisch niet gedaan is niet economisch en je verliest kwaliteit.
            op DSLR ben je heel beperkt door grote register in gebruik van andere objectieven.

op een systeem met klein register kun je praktisch alle objectieven gebruiken met groter register zonder optische aanpassingen en voor systeemcamera's zijn er dat heel veel. Bij een systeem met ingebouwde beeldstabilisatie wordt elke lens gestabiliseerd, ook de leica m, ook alle prime's etc. bij meeste systeemcamera's, met uitzondering van olympus wordt geen inbody stabilisatie gebruikt wat een nadeel is, juist zoals bij de meeste DSLR's.

sensor is altijd beschermt, spiegel houdt geen stof tegen, integendeel laat het stof rondvliegen.
            op meeste festivalweides mag je met geen DSLR binnen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rosie Bekijk bericht
              Een spreekwoord dat wel vaak voorkomt,(door het bos de bomen niet meer zien)
              en zeker als je een twijfelgeval bent als ik
              ben op zoek naar een camera.........
              hoop dat TS hier iets wijzer van geworden is,,?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                En zodra jouw systeem camera's de DSLR naar hun niche markt dwingen,
                dan zal de systeem camera verboden worden...
                en als de compact te goed word, dan zal de compact verboden worden,
                en als mijn gsm te goed word, zal de gsm verboden worden...

dus dat argument, mag je al schrappen
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  En zodra jouw systeem camera's de DSLR naar hun niche markt dwingen,
                  dan zal de systeem camera verboden worden...
                  en als de compact te goed word, dan zal de compact verboden worden,
                  en als mijn gsm te goed word, zal de gsm verboden worden...

dus dat argument, mag je al schrappen
                  Als de muziek te goed wordt.....
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Den dag van vandaag is spiegel met alle bijhorende nadelen niet meer nodig om beeld door de lens te zien, en voila we zitten terug bij systeemcamera's. Cirkel is rond.
                    nogmaals daar zijn systeemcameras met EVF, zonder EVF en er zijn er met OVF, zoals je DSLR/SLT hebt met OVF en EVF
                    Ja, een systeemcamera met OVF. En hoeveel zijn er zo? Je hebt dan weer de halfdoorlaatspiegel en dus het grotere register, om nog te zwijgen van pakweg toch zeker een halve stop verlies aan licht. Als je dat combineert met de iets mindere ISO prestateis vn de kleinere sensoren tov de groterer... is de overlevingskans van systeemcamera's met OVF redelijk klein (en dan bedoel ik niet die opzetstukjes die teruggrijpen naar de jaren stillekes - al dan niet met kijkcorrectie ifv de afstand tot het onderwerp): je toestel wordt terug groter en is minder geschikt in gebruik bij wat mindere lichtomstandigheden.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

als je hier komt vertellen dat canon als van de jaren stillekes klein register gebruikt, wel dat is hetzelfde als zeggen dat je niet weet over wat je bezigt bent.

spiegel met als gevolg onnodig groot register en ander AF systeem, is het verschil tussen DSLR en systeemcamera.

spiegel is men mid vorige eeuw gaan inbouwen in systeemcamera's en voila daar was de SLR. Spiegel had tot gevolg groter en lomper, minder handelbaar, groter register met als gevolg grotere objectieven. De reden dat men overging naar SLR was gewoonweg om het beeld door de lens te kunnen zien, en niet door aparte zoeker dat minder betrouwbaar was.

Vind het wel straf dat je niet weet of niet begrijpt wat een systeemcamera is en toch lig je er over te zeveren.
                      Lol ik snap niet waarover het gaat en dan kom je met een argumentative af die enkel over ovf evf verschillen gaat....doe zo voort....

Comment

je kunt op een systeem geen objectieven met kleiner register gebruiken zonder dat je adapters met optische aanpassingen en bijhorende zware beperkingen gebruikt.
                        wordt praktisch niet gedaan is niet economisch en je verliest kwaliteit.
                        op DSLR ben je heel beperkt door grote register in gebruik van andere objectieven.

op een systeem met klein register kun je praktisch alle objectieven gebruiken met groter register zonder optische aanpassingen en voor systeemcamera's zijn er dat heel veel. Bij een systeem met ingebouwde beeldstabilisatie wordt elke lens gestabiliseerd, ook de leica m, ook alle prime's etc. bij meeste systeemcamera's, met uitzondering van olympus wordt geen inbody stabilisatie gebruikt wat een nadeel is, juist zoals bij de meeste DSLR's.

sensor is altijd beschermt, spiegel houdt geen stof tegen, integendeel laat het stof rondvliegen.
                        btw, heb jij jouw sony a900 al verkocht?? (of blijf je voor de zekerheid toch maar in de ´niche-markt´ hangen? )
                        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

trouwens... definitie van systeemcamera houdt in dat elke SLR ook een systeemcamera is....
                          www.aeri-photography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                            Lol ik snap niet waarover het gaat en dan kom je met een argumentative af die enkel over ovf evf verschillen gaat....doe zo voort....
                            uiteindelijk zeg je het zelf, je snapt het gewoonweg niet.
                            bravo dat je dat al in ziet, stop nu nog met nonsens te schrijven over zaken waar je niets van snapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                              trouwens... definitie van systeemcamera houdt in dat elke SLR ook een systeemcamera is....
                              SLR single lens REFLEX, doet die REFLEX weg en je hebt systeemcamera.

Comment

uiteindelijk zeg je het zelf, je snapt het gewoonweg niet.
                                bravo dat je dat al in ziet, stop nu nog met nonsens te schrijven over zaken waar je niets van snapt.
                                Ja met zo een reply ga je echt bewijzen dat het over soorten camera's en niet gewoon camera verschillen gaat.... de dag dat ik hier meer blunders neergepend heb dan jij schenk ik een krat champagne op de BD days, maar gezien je voorsprong zal dat wel nooit gebeuren.

Comment

Working...
                                X