Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nikon D800

    Oorspronkelijk geplaatst door tuttebelleke Bekijk bericht
    Ga je het verschil tussen 20 en 36 Mp zien op een afgedrukte foto van ongeveer 1.5 à 2 meter, denk je?
    Ik hoop het toch. Anyway ik kan wat luxeuser croppen als het nodig moest zijn.
    D800 ! enne als de D400 uitkomt koop ik die ook. Kan ik allles goedkoper doen als de D4
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • Re: Nikon D800

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Ik hoop het toch. Anyway ik kan wat luxeuser croppen als het nodig moest zijn.
      D800 ! enne als de D400 uitkomt koop ik die ook. Kan ik allles goedkoper doen als de D4
      Zo is dat! Ik doe net hetzelfde
      Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

      Comment


      • Re: Nikon D800

        Raar hé een forum...
        Wie de D800 niet wil/kan kopen, denkt die beslissing te moeten staven door negatieve punten te zoeken of uit te vergroten, zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden...
        Wie de D800 kocht/zal kopen, minimaliseert de zwakke punten en verheerlijkt wat voor hem positief lijkt... zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden...

        Ik heb er één besteld en als ik dit draadje lees, voel ik mij in het defensief gedrongen, alsof ik mijn beslissing moet verdedigen...
        Dat is natuurlijk onzin, een verhaal is nooit zwart of wit, maar netjes grijs... De kantjes zijn zelden zo scherp als ze voorgesteld worden...
        De D800 is duidelijk geen snelle camera door de hoge beeldresolutie en door diezelfde 36MP zal er op pixelniveau ook geen wonderlijke vooruitgang geboekt worden als het over ruis gaat in de hoge ISO's.

        Wie zit te wachten op een snelle Nikon die ruisarm fotografeert en 8 fps haalt, zal de duurdere D4 moeten aanschaffen of anders moeten wachten op de D400. Misschien kon ik dat ook gedaan hebben (als natuurfotograaf kan ik bv. alle 'licht' gebruiken), maar als landschaps- en macrofotograaf wil ik echt kijken wat de mogelijkheden zijn van die 36.000.000 beeldpunten. Als ik die kan gaan gebruiken om te 'croppen' en te downsamplen...
        En rond die langverwachte D400 blijft het toch zo verdomd stil...

        Misschien moeten we proberen iets genuanceerder van gedachten te wisselen...
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • Re: Nikon D800

          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
          Raar hé een forum...
          Wie de D800 niet wil/kan kopen, denkt die beslissing te moeten staven door negatieve punten te zoeken of uit te vergroten, zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden...
          Wie de D800 kocht/zal kopen, minimaliseert de zwakke punten en verheerlijkt wat voor hem positief lijkt... zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden...

          Ik heb er één besteld en als ik dit draadje lees, voel ik mij in het defensief gedrongen, alsof ik mijn beslissing moet verdedigen...
          Dat is natuurlijk onzin, een verhaal is nooit zwart of wit, maar netjes grijs... De kantjes zijn zelden zo scherp als ze voorgesteld worden...
          De D800 is duidelijk geen snelle camera door de hoge beeldresolutie en door diezelfde 36MP zal er op pixelniveau ook geen wonderlijke vooruitgang geboekt worden als het over ruis gaat in de hoge ISO's.

          Wie zit te wachten op een snelle Nikon die ruisarm fotografeert en 8 fps haalt, zal de duurdere D4 moeten aanschaffen of anders moeten wachten op de D400. Misschien kon ik dat ook gedaan hebben (als natuurfotograaf kan ik bv. alle 'licht' gebruiken), maar als landschaps- en macrofotograaf wil ik echt kijken wat de mogelijkheden zijn van die 36.000.000 beeldpunten. Als ik die kan gaan gebruiken om te 'croppen' en te downsamplen...
          En rond die langverwachte D400 blijft het toch zo verdomd stil...

          Misschien moeten we proberen iets genuanceerder van gedachten te wisselen...
          Greetz, Kariboe
          ...en dit was dan 'to the point'...

          Comment


          • Re: Nikon D800

            Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
            Als het gaat over FPS denk ik dat niet alleen het aantal frames per seconde van belang is maar zeker ook de snelheid van AF. Als vanaf je vierde frame de AF niet meer accuraat is dan heeft het ook geen zin om zoveel beelden per seconde te hebben omdat ze niet meer perfect scherp zijn. De D800 gebruikt hetzelfde AF systeem als de D4, dus indien dat snel werkt zal je met de D800 met 4 tot 5 FPS perfecte foto's hebben. Beter dan een camera met 8 FPS waarbij de AF niet exact genoeg is.
            Dat is een beetje het probleem bij mijn D300. Bij "vogels in de vlucht"-fotografie kan ik werken met 8 fps. Maar de AF kon niet altijd volgen... Zo heb ik zelden een "volledige reeks" waar alle beelden in focus zijn. Hopelijk is het nieuwe AF-systeem inderdaad zo performant als gesteld wordt ?!
            Een tweede (kleiner) nadeel van de snelle fps-reeks is : de buffer van mijn D300 raakt snel vol. Ik heb het ergens gezien (maar ben de link kwijt). Kan iemand mij zeggen hoeveel beelden de buffer van de D800 aankan ?
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • Re: Nikon D800

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Jaja
              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              Walter
              Een boeiend exposé !
              Ik ben benieuwd naar mijn bevindingen op dat vlak binnen enkele maanden...
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • Re: Nikon D800

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Ik had gehoopt op meer FPS in DX mode. 15.3MP aan 8 FPS zou met de huidige technologie geen toch probleem mogen vormen, niet? Nu wordt het heel zuur om voor één mager FPS'je de grip met D4 batterij + lader bij te kopen.
                Inderdaad, heel vreemd dit
                In DX-mode worden de bestanden bijna de helft kleiner - je zou gaan verwachten dat de camera dan dubbel zo snel zal 'klikken'. Blijkbaar werkt het dus niet zo...
                Maar eerlijk is eerlijk hé Frank. De snelheidsvermeerdering kan je natuurlijk ook halen met de grip en de 'goedkope' AA-batterijen. Zo doe ik het nu ook met mijn D300 en dat werkt naar behoren en tot volle tevredenheid.
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • Re: Nikon D800

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                  Wie de D800 niet wil/kan kopen, denkt die beslissing te moeten staven door negatieve punten te zoeken of uit te vergroten, zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden...
                  Wie de D800 kocht/zal kopen, minimaliseert de zwakke punten en verheerlijkt wat voor hem positief lijkt...zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden..
                  Hehehe, een waarheid als een koe . . . maar voor beiden komt het op hetzelfde neer . . . ons eigen geweten een beetje sussen . . . redenen ( of excuses ) om wel te kopen of om juist niet te kopen . . . . . . zooooo herkenbaar . . .
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • Re: Nikon D800

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                    Een boeiend exposé !
                    Ik ben benieuwd naar mijn bevindingen op dat vlak binnen enkele maanden...
                    Greetz, Kariboe

                    Fingers crossed! Want,als hij dan al op tijd komt ,kan er ook nog dit gebeuren.Daarom ook nu weer :NIET online kopen om toestanden te vermijden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Hehehe, een waarheid als een koe . . . maar voor beiden komt het op hetzelfde neer . . . ons eigen geweten een beetje sussen . . . redenen ( of excuses ) om wel te kopen of om juist niet te kopen . . . . . . zooooo herkenbaar . . .
                    Hehe,touché.Er is hier meer dan één cameragek in dit draadje actief denk ik.Ik ben altijd gefascineerd geweest door een kristallijnen scherpte op groot formaat.In de vroege jaren tachtig heeft het ooit een haar gescheeld of ik had een Zenza Bronica gekocht.Gelukkig niet gedaan,later wees een pro fotograaf me erop dat de opklappende spiegel van die dingen zo hard tekeer ging dat een muntstukje dat je op de camera legde voor het ontspannen,eraf donderde.


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • Re: Nikon D800

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Hehehe, een waarheid als een koe . . . maar voor beiden komt het op hetzelfde neer . . . ons eigen geweten een beetje sussen . . . redenen ( of excuses ) om wel te kopen of om juist niet te kopen . . . . . . zooooo herkenbaar . . .
                      Haha, "niets menselijks is ons vreemd" !

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Fingers crossed! Want,als hij dan al op tijd komt ,kan er ook nog dit gebeuren.Daarom ook nu weer :NIET online kopen om toestanden te vermijden.
                      Allez Walter, mij niet nerveus maken hé...
                      Maar Art&Craft, da's een beetje van de twee hé !? Da's een internetwinkel en een gewone winkel. Ik heb nog geen problemen gehad met Kristof.
                      Een beetje stroop aan de baard smeren, voor het geval dat het toch eens mis mocht gaan... haha !

                      Greetz, Kariboe
                      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                      Comment


                      • Re: Nikon D800

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                        Raar hé een forum...
                        Wie de D800 niet wil/kan kopen, denkt die beslissing te moeten staven door negatieve punten te zoeken of uit te vergroten, zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden...
                        Wie de D800 kocht/zal kopen, minimaliseert de zwakke punten en verheerlijkt wat voor hem positief lijkt... zelfs als de waarheid een tikkeltje geweld moet aangedaan worden...

                        Ik heb er één besteld en als ik dit draadje lees, voel ik mij in het defensief gedrongen, alsof ik mijn beslissing moet verdedigen...
                        Dat is natuurlijk onzin, een verhaal is nooit zwart of wit, maar netjes grijs... De kantjes zijn zelden zo scherp als ze voorgesteld worden...
                        De D800 is duidelijk geen snelle camera door de hoge beeldresolutie en door diezelfde 36MP zal er op pixelniveau ook geen wonderlijke vooruitgang geboekt worden als het over ruis gaat in de hoge ISO's.

                        Wie zit te wachten op een snelle Nikon die ruisarm fotografeert en 8 fps haalt, zal de duurdere D4 moeten aanschaffen of anders moeten wachten op de D400. Misschien kon ik dat ook gedaan hebben (als natuurfotograaf kan ik bv. alle 'licht' gebruiken), maar als landschaps- en macrofotograaf wil ik echt kijken wat de mogelijkheden zijn van die 36.000.000 beeldpunten. Als ik die kan gaan gebruiken om te 'croppen' en te downsamplen...
                        En rond die langverwachte D400 blijft het toch zo verdomd stil...

                        Misschien moeten we proberen iets genuanceerder van gedachten te wisselen...
                        Greetz, Kariboe
                        Neen hoor Kariboe,

                        jij moet je zeker niet verantwoorden omdat je er eentje besteld hebt
                        voor een hele boel mensen zal dit kort bij het ideale toestel zijn.
                        maar voor een bepaalde doelgroep zal dit toestel het niet echt het ideale toestel zijn
                        ik kan er gerust inkomen dat voor natuurfotografie en zeker met macro fotografie die mpix een serieus pluspunt is.
                        maar voor mijn werk is de lage fps een serieus nadeel, ik heb die superveel mpix niet nodig voor 90% van mijn fotowerk
                        en kwestie trefzekerheid van de af ook de lens speelt een zeer belangrijke rol daarin
                        ik kan al bij al niet klagen van de trefzekerheid van de D700, die is zeer goed
                        ook bij de D200 is de af goed zolang je maar bij het middelste af punt blijft (dat is het enige met een cross sensor)
                        voor diegene die een D800 hebben besteld of een zoeken te bestellen
                        veel fotoplezier ermee (en dit is niet sarcastisch bedoeld)

                        Comment


                        • Re: Nikon D800

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                          Een tweede (kleiner) nadeel van de snelle fps-reeks is : de buffer van mijn D300 raakt snel vol. Ik heb het ergens gezien (maar ben de link kwijt). Kan iemand mij zeggen hoeveel beelden de buffer van de D800 aankan ?
                          Greetz, Kariboe
                          Volgens Rob Galbraith kon hij dit halen:
                          20 NEF (14-bit, lossless), 37 full-resolution JPEG Fine and 15 NEF+JPEG continuous frames, at 4fps with a fast CompactFlash card loaded


                          De D300 haalt bv volgens CameraLabs.com voor JPEG Fine 50 frames. Dus blijkbaar meer.
                          In 14-bit RAW zal de D300 zeker veel lager scoren dan de D800.

                          Comment


                          • Re: Nikon D800

                            Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                            Neen hoor Kariboe,

                            jij moet je zeker niet verantwoorden omdat je er eentje besteld hebt
                            voor een hele boel mensen zal dit kort bij het ideale toestel zijn.
                            maar voor een bepaalde doelgroep zal dit toestel het niet echt het ideale toestel zijn
                            ik kan er gerust inkomen dat voor natuurfotografie en zeker met macro fotografie die mpix een serieus pluspunt is.
                            maar voor mijn werk is de lage fps een serieus nadeel, ik heb die superveel mpix niet nodig voor 90% van mijn fotowerk
                            en kwestie trefzekerheid van de af ook de lens speelt een zeer belangrijke rol daarin
                            ik kan al bij al niet klagen van de trefzekerheid van de D700, die is zeer goed
                            ook bij de D200 is de af goed zolang je maar bij het middelste af punt blijft (dat is het enige met een cross sensor)
                            voor diegene die een D800 hebben besteld of een zoeken te bestellen
                            veel fotoplezier ermee (en dit is niet sarcastisch bedoeld)
                            Dat ik er veel plezier zal aan beleven, staat buiten kijf. Het is uiteindelijk niet "de foto" die telt, maar "het fotograferen". Sterker nog : het is niet "het fotograferen" wat het grootste plezier verschaft, maar het "kijken", het "zien'. En dàt, verdomd als 't niet waar is - kan met elk fototoestel (zelfs zonder) !

                            Maar je hebt gelijk. Je bent één van de vele fotografen die vol spanning zit te wachten op de D400. 18 à 24 MP, een ruisarme ISO 1600 én minimum 8 fps (kan het fysisch nog hoger?). Ik denk dat zo'n D400 echt mogelijk moet zijn en het zou op die manier een fantastisch toestel worden. Maar er roert nog altijd niets ??? Bij de D800 waren er al geruime tijd geruchten, maar over de D400 blijft het stil...
                            Zou het kunnen dat Nikon (door de aardbevings- en overstromingsproblemen) de D400 tijdelijk heeft 'opgeofferd' om toch zeker de D4 en D800 op de markt te kunnen brengen ? Want, laten we eerlijk zijn, het werd tijd - de concurrentie zat ondertussen ook niet stil ! Je kan dan wel begrip vragen voor de uitzonderlijke (natuur)omstandigheden, maar de wetten van de 'markt' zijn bikkelhard.

                            Misschien zat ik ook wel te wachten op de D400 van hierboven, maar kon ik niet langer wachten. Kleine kinderen als we zijn als het over ons nieuw speelgoed gaat !

                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • Re: Nikon D800

                              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                              Volgens Rob Galbraith kon hij dit halen:
                              20 NEF (14-bit, lossless), 37 full-resolution JPEG Fine and 15 NEF+JPEG continuous frames, at 4fps with a fast CompactFlash card loaded


                              De D300 haalt bv volgens CameraLabs.com voor JPEG Fine 50 frames. Dus blijkbaar meer.
                              In 14-bit RAW zal de D300 zeker veel lager scoren dan de D800.
                              Bedankt ! Ik dacht dat ik met m'n D300 15à16 NEF's haal, voor de continuous begint te sputteren...
                              20 NEF's is meer, maar inderdaad, ik had gehoopt op een iets grotere buffer !

                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment


                              • Re: Nikon D800

                                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                                Dat ik er veel plezier zal aan beleven, staat buiten kijf. Het is uiteindelijk niet "de foto" die telt, maar "het fotograferen". Sterker nog : het is niet "het fotograferen" wat het grootste plezier verschaft, maar het "kijken", het "zien'. En dàt, verdomd als 't niet waar is - kan met elk fototoestel (zelfs zonder) !

                                Maar je hebt gelijk. Je bent één van de vele fotografen die vol spanning zit te wachten op de D400. 18 à 24 MP, een ruisarme ISO 1600 én minimum 8 fps (kan het fysisch nog hoger?). Ik denk dat zo'n D400 echt mogelijk moet zijn en het zou op die manier een fantastisch toestel worden. Maar er roert nog altijd niets ??? Bij de D800 waren er al geruime tijd geruchten, maar over de D400 blijft het stil...
                                Zou het kunnen dat Nikon (door de aardbevings- en overstromingsproblemen) de D400 tijdelijk heeft 'opgeofferd' om toch zeker de D4 en D800 op de markt te kunnen brengen ? Want, laten we eerlijk zijn, het werd tijd - de concurrentie zat ondertussen ook niet stil ! Je kan dan wel begrip vragen voor de uitzonderlijke (natuur)omstandigheden, maar de wetten van de 'markt' zijn bikkelhard.

                                Misschien zat ik ook wel te wachten op de D400 van hierboven, maar kon ik niet langer wachten. Kleine kinderen als we zijn als het over ons nieuw speelgoed gaat !

                                Greetz, Kariboe
                                Verdorie Koen, jij bent nu echt eens super-enthousiast...en dat bevalt me zéér..

                                Comment

                                Working...
                                X