Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel Mpixels belangrijk?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • veel Mpixels belangrijk?

    ik heb beslist een Nikon D40 te kopen omdat ik niet meer nodig heb maar twijfel nu alleen nog of de 6.1 megapixels wel genoeg zijn? Ik dacht altijd al: hoe meer pixels hoe beter en dit zal ergens wel waar zijn maar nu vraag ik mijzelf af of ik genoeg zal hebben aan 6megapixels?
    (mijn gsm bevat een camera met 5 megapixels)
    groeten
    nicolas

  • #2
    Re: veel Mpixels belangrijk?

    6.1 is meer dan voldoende voor een gewone fotoafdruk van 15/10 maar wil je ook naar A4, A3 of hoger is 10 mb al de vereiste wil je niet aan kwaliteit in boeten. Ook kun je met een 10 mb iets meer croppen zonder kwaliteit te verliezen.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: veel Mpixels belangrijk?

      Niet langer twijfelen, kopen. Vanaf 2 megapixel kan je al een foto afdrukken (op een 10x15 velletje).
      Meer megapixels betekenen ook grotere bestanden.
      Ik heb nu 12MP op mijn D300, maar als het kon zou ik hem instellen op 6. Foto's in jpg stel ik zoizo in op medium of klein formaat.

      Het is de lens dat de kwaliteit van de foto's levert, niet de megapixels. Die zorgen er enkel voor dat je afwijkingen van de lens ziet.
      Camera: Nikon D300 - Nikon D700
      Lenzen: Nikkor 80-200 f2.8 | Nikkor 50 f2 MF | Nikkor 50mm f1.4 | Nikkor 35mm | Samyang 14mm f2.8 MF

      Comment


      • #4
        Re: veel Mpixels belangrijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door nico3 Bekijk bericht
        ik heb beslist een Nikon D40 te kopen omdat ik niet meer nodig heb maar twijfel nu alleen nog of de 6.1 megapixels wel genoeg zijn? Ik dacht altijd al: hoe meer pixels hoe beter en dit zal ergens wel waar zijn maar nu vraag ik mijzelf af of ik genoeg zal hebben aan 6megapixels?
        (mijn gsm bevat een camera met 5 megapixels)
        groeten
        nicolas
        Ik heb vorig jaar een D40 met een beter objectief mee naar Disney resort Paris genomen, en de afdrukken op A4 formaat waren geweldig gedetailleerd Als je stukken uit je beeld wil uitvergroten, zal 10MP wel iets meer speelruimte geven.

        Comment


        • #5
          Re: veel Mpixels belangrijk?

          bedankt!
          Das al dak moest weten!
          nicolas

          Comment


          • #6
            Re: veel Mpixels belangrijk?

            6 mpixel afdrukken op A4 levert je bijna 300 dpi. Printers jongleren met veel hogere dpi waardes, maar daar bedoelt men droplets, geen dpi zoals in een drukproces. In het verleden heb ik nog afdrukken gemaakt van 3 mpixel pocketje op 20x30 en dat was nog steeds meer dan goed te noemen.

            Ik heb nog afdrukken gezien van een D100 (dus ook 6 megapixel) op formaat 50x70 cm. Die afdruk was ongelooflijk goed .
            Meer megapixels geeft je meer speelruimte voor grote afdrukken, maar legt tegelijkertijd ook hogere eisen op aan jouw glasservies, en maakt het soms ook moeilijker om ruis onder controle te houden (bij gelijkblijvende sensorgrootte).

            Comment


            • #7
              Re: veel Mpixels belangrijk?

              hoe meer je fotografeert, hoe meer aandacht je zal schenken aan de compositie. In dat opzicht is het wel leuk dat je na het juist uitsnijden van je thema weet, dat je nog voldoende pixels hebt voor een scherpe opname.

              Voor kant en klare opnames is 6 mp meer dan genoeg. 10 mp geeft je veel marge om bijv. een portret uit te snijden uit een groep mensen. Dat enige gezicht uitgesmeerd over één foto is dan nog voldoende.

              Voor foto's van 10 op 15 speelt dat zeker geen rol. Extra pixels geven geen verschil. Het is net alsof je een emmer wilt vullen met het water van een bad. Je emmer blijft 10 lt, de rest loopt over... Om het even simpel te stellen hé...

              D
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

              Comment


              • #8
                Re: veel Mpixels belangrijk?

                ipv naar de hoeveelheid pixels, zou ik naar de hoeveelheid ruis kijken die je camera heeft bij ISO 800 en ISO 1600. zelf kan ik me hier soms behoorlijk aan ergeren met mijn 400D

                Als je gaat uitvergroten of serieus wilt croppen (slechts een deel van de eigelijke foto gebruiken) is elke extra megapixel dan weer wel meegenomen.
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: veel Mpixels belangrijk?

                  Oorspronkelijk geplaatst door barben Bekijk bericht
                  Niet langer twijfelen, kopen. Vanaf 2 megapixel kan je al een foto afdrukken (op een 10x15 velletje).
                  Meer megapixels betekenen ook grotere bestanden.
                  Ik heb nu 12MP op mijn D300, maar als het kon zou ik hem instellen op 6. Foto's in jpg stel ik zoizo in op medium of klein formaat.

                  Het is de lens dat de kwaliteit van de foto's levert, niet de megapixels. Die zorgen er enkel voor dat je afwijkingen van de lens ziet.
                  Ook de bestandsgrootte speelt een rol.
                  Hoe kleiner je bestandsgrootte, hoe groter de compressie, hoe slechter de kwaliteit.
                  Dus ik begrijp niet waarom je zou kiezen voor medium of klein formaat.

                  Tegenwoordig kost opslagruimte bijna niets meer.
                  Last edited by Ticor; 27 augustus 2008, 16:02.
                  Mvg Tim

                  Comment


                  • #10
                    Re: veel Mpixels belangrijk?

                    Ik heb van mijn D70(6MP) afdrukken op 60x90 en die zien er prima uit. Ik heb deze gewoon in PS op die maat gezet met 300ppi en dan wordt het bestand gewoon aangepast.
                    Met je neus erop zal je misschien wel iets zien, maar zo bekijk je zo'n ding niet.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: veel Mpixels belangrijk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                      10 mp geeft je veel marge om bijv. een portret uit te snijden uit een groep mensen. Dat enige gezicht uitgesmeerd over één foto is dan nog voldoende.
                      D
                      Dan gaat het hier over meer dan het verschil tussen 6 en 10 megapixel. Het verschil tussen 6 en 10 megapixel is niet zo groot als het klinkt omdat het over een vermenigvuldiging van hoogte x breedte gaat. 40% meer pixels is eigenlijk maar +28.7% in de breedte en +29,6% in de hoogte (vergelijking resolutie tussen d40 en 10.2megapixel d40x). Leuk meegenomen, maar niet echt onoverkomelijk.


                      Groeten,

                      C.

                      Comment


                      • #12
                        Re: veel Mpixels belangrijk?

                        de hoeveelheid megapixels zijn belangrij hoor.
                        Het gebeurt wel eens dat je een foto neemt, waarvan je een detail mooier vind als de hele foto. ALs je dan een crop van een 10Mpixel neemt, of een van een 5Mpixel, dan zal je het verschil snel merken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: veel Mpixels belangrijk?

                          Het verschil is inderdaad niet zo heel erg groot.

                          Met 6 megapixels kan je zonder problemen een 30x45cm afdruk laten maken, op voorwaarde dat de kwaliteit van de foto goed is.

                          Die "300DPI" is geen verplichting, laat maar eens een echte foto-afdruk maken van "maar" 200DPI, je zal het verschil nauwelijks merken. Zelfs 150DPI is geen probleem voor een wat grotere afdruk, omdat je daar normaal niet met je neus gaat tegenhangen om ze te bekijken. Je bekijkt een foto, niet pixels waarmee de foto is opgebouwd.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: veel Mpixels belangrijk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                            Ook de bestandsgrootte speelt een rol.
                            Hoe kleiner je bestandsgrootte, hoe groter de compressie, hoe slechter de kwaliteit.
                            Dus ik begrijp niet waarom je zou kiezen voor medium of klein formaat.

                            Tegenwoordig kost opslagruimte bijna niets meer.
                            Ook al kost het niet meer zoveel, €79 (Sandisk CF Ultra II 8GB 60X) schud je toch niet zomaar uit je mouw... (zeker niet als student)
                            Als de foto dan later maar 900x900px groot word om op het internet te gooien maakt het zoizo niet uit.
                            Opnames met doel veel te bewerken neem ik zoizo in raw.
                            Camera: Nikon D300 - Nikon D700
                            Lenzen: Nikkor 80-200 f2.8 | Nikkor 50 f2 MF | Nikkor 50mm f1.4 | Nikkor 35mm | Samyang 14mm f2.8 MF

                            Comment


                            • #15
                              Re: veel Mpixels belangrijk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door barben Bekijk bericht
                              Ook al kost het niet meer zoveel, €79 (Sandisk CF Ultra II 8GB 60X) schud je toch niet zomaar uit je mouw... (zeker niet als student)
                              Als de foto dan later maar 900x900px groot word om op het internet te gooien maakt het zoizo niet uit.
                              Opnames met doel veel te bewerken neem ik zoizo in raw.
                              Ik werk met Transcend kaartjes 4GB CF 133x aan €15,70 't stuk.
                              KLIK
                              Op zo één CF gaan er met mijn 40D +300 RAW's op.


                              Als ze enkel worden gebruikt om op het web te zetten aan 900px zal het inderdaad niet veel uitmaken.
                              Maar er zou maar eens net een topshot moeten tussenzitten
                              Mvg Tim

                              Comment

                              Working...
                              X