Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

    de accu zou ik niet origineel kopen, is in verhouding met nepperts behoorlijk duur, je kunt op Ebay al een 2 tal accu's plus lader (heb je extra nodig) al voor 20,-
    thuis hebben, qua kaartjes zou ik minimaal klasse 10 nemen, heb zelf meestal 16 GB kaartjes, alwaar een kleine 400 Raw foto's oppassen of een 1000 tal JPEG's.

    Op 1 accu schiet ik meestal rond de 300 foto's.

    Wel zou ik als ik jou was de kitversie nemen, dus met kitlens, de term doet vermoeden dat deze vergelijkbaar is met bv een kitlens van Canon (18-55), maar verre van dat, deze "kitlens" is meer vergelijkbaar met de 24-105L, zeker qua scherpte en kleurweergave, daarbij zitten er erg leuke "extra's " op zoals een motorzoom (handig bij eventueel filmen) en een niet te onderschatten macrofunctie.

    Ik heb zelf de 25 mm teruggebracht en geruild voor een 20 mm pana 1.7 en een Sigma 30 mm 2.8, werd gek van het geratel van de 25 mm (diafragmabladen),
    daarnaast heb ik de 12 en 45 mm nog, welke geweldig zijn, met name de laastste, zeker gezien de kostprijs van dit lensje. ook de Sigma 30 mm is een no-brainer, koste 155,- en is een geweldig lensje voor M4/3.
    Op termijn denk ik zelfs dat de 5D mark 2 het veld gaat ruimen en ik in zijn geheel overschakel op m 4/3.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

      De kitlens vind ik persoonlijk niet zo interessant, al is deze optisch dan wél goed. Ik houd van lichtsterk glas en houd er bovendien van om met scherpte-diepte te kunnen spelen. Nu is dit met m4/3 al beperkter dan met mijn FF apparatuur, en dat neem ik voor lief. Maar mede om deze reden kies ik wel bewust voor de lichtsterke primes.
      Is het geratel op de 25 f1.4 echt zó erg? Dit lijkt me namelijk een heel fijn objectief om mee te werken. De 20mm f1.7 heb ik ook wel overwogen maar die schijnt qua AF een stuk trager te zijn en dat trekt me niet zo… Zijn hier al mensen met ervaring met de Oly 17mm f1.8? Misschien dat dit dan een alternatief kan zijn voor de 25mm f 1.4? (al is het brandpunt toch al wel behoorlijk verschillend)
      Heb om budgettaire redenen ook de pana 14mm f2.5 wel overwogen. Iemand ervaringen met deze ten opzichte van de 12mm f2? (scheelt toch wel behoorlijk veel geld)
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

        Het geratel van de 25 mm is niet zo heel erg, maar kan vervelend zijn is muisstille omgevingen, wel een erg fijne lens, snel, scherp en prachtige rendering.
        Wel licht de 20 mm 1.7 daar erg tegenaan, je moet al behoorlijk in de pixels duiken om het verschil te zien, wel is ie ietsje langzamer , maar nog steeds snel genoeg, zeker als je een 5D gewend bent.
        De 14 mm heb ik ook gehad, maar omdat ik de 12 mm heb en deze daar behoorlijk dicht tegenaan zit, deze weer verkocht, was wel een erg fijn en mooi lensje, vooral door de afmeting word je OM-D haast een compactcamera.
        De 12 mm is nou eenmaal een dijk(je) vann een lens, prachtig vormgegeven, snel, retescherp al vol open van hoek tot hoek !!, nadeel is dat deze redelijk duur is, maar als je deze vergelijkt met de primes van Canon (de L serie's) dan zijn ze weer goedkoop, maar wel zeker zo goed !!.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

          Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
          Het geratel van de 25 mm is niet zo heel erg, maar kan vervelend zijn is muisstille omgevingen, wel een erg fijne lens, snel, scherp en prachtige rendering.
          Wel licht de 20 mm 1.7 daar erg tegenaan, je moet al behoorlijk in de pixels duiken om het verschil te zien, wel is ie ietsje langzamer , maar nog steeds snel genoeg, zeker als je een 5D gewend bent.
          De 14 mm heb ik ook gehad, maar omdat ik de 12 mm heb en deze daar behoorlijk dicht tegenaan zit, deze weer verkocht, was wel een erg fijn en mooi lensje, vooral door de afmeting word je OM-D haast een compactcamera.
          De 12 mm is nou eenmaal een dijk(je) vann een lens, prachtig vormgegeven, snel, retescherp al vol open van hoek tot hoek !!, nadeel is dat deze redelijk duur is, maar als je deze vergelijkt met de primes van Canon (de L serie's) dan zijn ze weer goedkoop, maar wel zeker zo goed !!.

          Ik zag net dit filmpje op Youtube, is dat vergelijkbaar met de 25mm die jij hebt gehad? Zo ja dan kan ik mij de ergernis ervan wel voorstellen

          Als je de AF snelheid van de 20mm f1.7 vergelijkt met bijv. een Sigma 50mm f1.4 of 24-70L op de 5DII, is dit dan wel min of meer vergelijkbaar of is de Pana dan toch wel (veel) langzamer? Ik wil dit brandpuntsafstand namelijk toch wel graag ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld mijn spelende kinderen te kunnen fotograferen.

          Ben overigens intussen weer min of meer terug bij het drawingboard aangezien degene die mijn 24L II zou overnemen af heeft gehaakt Heb nu dus mijn budget weer niet compleet om het setje in z'n geheel te bestellen en da's toch wat ik het liefste wil... Nou ja.. wordt mijn geduld weer extra op de proef gesteld
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

            dat gerartel is het ongeveer, dus dit mag je verwachten.
            De snelheid AF van de 20 mm is ietsje langzamer dan de 24-70 op de 5D, bij slechte lichtomstandigheden nog iets langzamer, maar vind het over het algemeen best acceptabel, je zou het eens moeten proberen in een winkel als je de mogelijkheid hebt.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

              ja dat uitproberen was ik ook van plan... om precies te zijn vandaag. Maar daarvoor moet ik minimaal zo'n 115 kilometer rijden (enkele reis, richting Cameranu in Urk) en aangezien er hier een pak sneeuw is gevallen vannacht en het intussen nog steeds sneeuwt, gaat dat plan nu even niet door. Maar goed, als die 20mm langzamer focust dan m'n 24-70L op de 5DII (en zeker in minder gunstige lichtomstandigheden) dan weet ik eigenlijk al wel zeker dat ik eerder wat geratel voor lief zal nemen...
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                je kunt ook even hier kijken, krijg je een indruk van de AF snelheid (bij 4.30 minuten)

                A comparison of Panasonic 20mm 1.7 vs. Panasonic Leica 25mm 1.4 on Olympus OM-D EM-5 Micro Four Thirds camera. You can find these lenses on Amazon here:20mm:...
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

                Comment


                • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  De kitlens vind ik persoonlijk niet zo interessant, al is deze optisch dan wél goed. Ik houd van lichtsterk glas en houd er bovendien van om met scherpte-diepte te kunnen spelen. Nu is dit met m4/3 al beperkter dan met mijn FF apparatuur, en dat neem ik voor lief. Maar mede om deze reden kies ik wel bewust voor de lichtsterke primes.
                  Is het geratel op de 25 f1.4 echt zó erg? Dit lijkt me namelijk een heel fijn objectief om mee te werken. De 20mm f1.7 heb ik ook wel overwogen maar die schijnt qua AF een stuk trager te zijn en dat trekt me niet zo… Zijn hier al mensen met ervaring met de Oly 17mm f1.8? Misschien dat dit dan een alternatief kan zijn voor de 25mm f 1.4? (al is het brandpunt toch al wel behoorlijk verschillend)
                  Heb om budgettaire redenen ook de pana 14mm f2.5 wel overwogen. Iemand ervaringen met deze ten opzichte van de 12mm f2? (scheelt toch wel behoorlijk veel geld)
                  Lenzenkeuze is natuurlijk iets heel persoonlijk.
                  Net zoals jij kies ik ook voor primes om toch nog met scherptediepte te kunnen spelen. Ik kom namelijk ook van een 5d2. (24-70, 24-105, 50. 1.2, 70-200 2.8, 180 3.5) dus das toch even anders.. zeker als je primes gebruikt op de 5D.

                  Ik heb nu alleen Oly primes.
                  De 12 mm is zeer goed, hoog contrast en scherp in de hoeken, ook bij 2.0.
                  AF is zeer snel op de OMD en bouwkwaliteit Top !

                  De 45 1.8 is eveneens zeer goed. Voor de prijs moet je deze niet laten. Bouw is plastiek met metalen boordje maar wel proper afgewerkt.

                  De 60 mm 2.8 is een fantastische macrolens. Super scherp... apart limiter wieltje is heel handig. De lens is zeer licht (plastiek) en is opmerkelijk compact als je hem voor het eerst uit de doos haalt. (kleiner dan verwacht).
                  Focusring is zeer soepel.
                  Prijs van 435 euro is zeer competitief.

                  Ik heb ook nog de samyang 7.5.
                  Ik wou een fish-eye maar wetende dat ik deze niet veel ging gebruiken heb ik gekozen voor de goedkope Samyang die zeer behoorlijk presteerd maar wel manueel focust.


                  De 75 1.8 is mijn beste lens. Bouw ongelooflijk mooi en goed. Zeer scherp op 1.8 en Super-Super scherp van 2.8 tot f 11.
                  Met deze lens kan je toch nog je voorwerp isoleren met M43 op middenlange afstand.
                  De Bokeh kwaliteit is zeer goed en kleurrendering mooi.


                  Over de batt.
                  Ik heb ook een tweede accu bijgekocht omdat ik dat nodig vond.
                  Opnamen zijn rond 250-350 shots per lading.
                  Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                  Comment


                  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                    Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                    je kunt ook even hier kijken, krijg je een indruk van de AF snelheid (bij 4.30 minuten)

                    http://www.youtube.com/watch?v=i34FBAFEBUk
                    Deze had ik ook al gevonden, but thx anyway Ik denk toch wel zeker te weten dat het wél de 25mm f1.4 gaat worden. En anders als alternatief de Oly 17mm f1.8 als walk-around...


                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Lenzenkeuze is natuurlijk iets heel persoonlijk.
                    Net zoals jij kies ik ook voor primes om toch nog met scherptediepte te kunnen spelen. Ik kom namelijk ook van een 5d2. (24-70, 24-105, 50. 1.2, 70-200 2.8, 180 3.5) dus das toch even anders.. zeker als je primes gebruikt op de 5D.

                    Ik heb nu alleen Oly primes.
                    De 12 mm is zeer goed, hoog contrast en scherp in de hoeken, ook bij 2.0.
                    AF is zeer snel op de OMD en bouwkwaliteit Top !

                    De 45 1.8 is eveneens zeer goed. Voor de prijs moet je deze niet laten. Bouw is plastiek met metalen boordje maar wel proper afgewerkt.

                    De 60 mm 2.8 is een fantastische macrolens. Super scherp... apart limiter wieltje is heel handig. De lens is zeer licht (plastiek) en is opmerkelijk compact als je hem voor het eerst uit de doos haalt. (kleiner dan verwacht).
                    Focusring is zeer soepel.
                    Prijs van 435 euro is zeer competitief.

                    Ik heb ook nog de samyang 7.5.
                    Ik wou een fish-eye maar wetende dat ik deze niet veel ging gebruiken heb ik gekozen voor de goedkope Samyang die zeer behoorlijk presteerd maar wel manueel focust.


                    De 75 1.8 is mijn beste lens. Bouw ongelooflijk mooi en goed. Zeer scherp op 1.8 en Super-Super scherp van 2.8 tot f 11.
                    Met deze lens kan je toch nog je voorwerp isoleren met M43 op middenlange afstand.
                    De Bokeh kwaliteit is zeer goed en kleurrendering mooi.


                    Over de batt.
                    Ik heb ook een tweede accu bijgekocht omdat ik dat nodig vond.
                    Opnamen zijn rond 250-350 shots per lading.

                    Jij hebt dus een flink gat tussen de 12mm en de 45mm, omgerekend naar FF toch een gat van 24mm naar 90mm. Dat gat is voor mij te groot, daarom wil ik er toch een typisch walk-around brandpunt bij hebben zoals een 17, 20 of 25mm. Wat dus hoogstwaarschijnlijk toch de Panasonic 25mm gaat worden.

                    Maar eh... 435,- voor de 60mm macro? Waar koop je die voor dit bedrag dan? Volgens mij kost die toch overal 599,-?
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Jij hebt dus een flink gat tussen de 12mm en de 45mm, omgerekend naar FF toch een gat van 24mm naar 90mm. Dat gat is voor mij te groot, daarom wil ik er toch een typisch walk-around brandpunt bij hebben zoals een 17, 20 of 25mm. Wat dus hoogstwaarschijnlijk toch de Panasonic 25mm gaat worden.

                      Maar eh... 435,- voor de 60mm macro? Waar koop je die voor dit bedrag dan? Volgens mij kost die toch overal 599,-?
                      MarkEL,
                      Zelf geloof ik niet in gaten van het arsenaal lenzen die men in het bezit heeft maar ik begrijp wel wat je bedoeld.
                      Lenzen keuze hangt gewoon af van je persoonlijke voorkeur en behoefte.
                      Sommige mensen hebben zelfs maar nood aan b.v gewoon een 35mm of 50 mm .. die dan als enige lens wordt gebruikt.
                      Tja wie ben ik dan om te zeggen dat deze mensen geen WA of tele hebben.. ieder zijn ding toch.. niet ?

                      De 12 2.0 is het objectief die het meeste op mijn Camera staat en ik gebruik deze dan ook als walk-around. Ik heb nu eenmaal een voorkeur voor W.A
                      De 45 1.8 gebruik ik als als de ruimte-afstand te krap is voor de 75 1.8... de fish-eye ter gelegenheid en de 60 2.8 uiteraard voor Macro-close up.

                      Maar om je tegemoet te komen in je reactie .. de P.25mm 1.4 lijkt me idd een heel interessante lens (mooie Dof controle) en blijkt zeer goed te zijn volgens reviews maar voorlopig heb ik er geen nood aan.


                      Wat de Macro 60 mm 2.8 betreft,
                      Die kost idd op de meeste plaatsen 599 maar niet bij A&C ... 449 euro
                      Ik heb deze 60 2.8 bij A&C besteld en heb nog 15 euro online-korting gekregen (was wel niet op voorraad.. misschien vandaar de 15 euro korting)
                      http://www.artencraft.be/nl/olympus-...ed-macro-66352
                      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                      Comment


                      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                        @ Funcky; Ik begrijp je punt, en inderdaad lenskeuze is zeer persoonlijk. Zo heb ik zelf eigenlijk nooit de behoefte gehad aan een UWA. 24mm op FF is voor mij altijd breed genoeg geweest. Ik heb wel een tijdje een UWA gehad... en gebruikte hem zo goed als nooit. Maar een brandpunt rond 50mm kan ik dan weer niet missen

                        Bijzonder dat de macro bij A&C zo voordelig is. De prijs van de 12mm is bij A&C dan weer totaal niet "marktconform" Nou ja, tegen de tijd dat ik de 60mm wil aanschaffen ga ik de site van A&C nog wel eens raadplegen
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                          Weer een goede review in het veld voor de Olympus 17 1.8.
                          De Omd heeft nu toch wel een mooi aantal Objectieven van goede kwaliteit.
                          The Olympus 17 1.8 Lens Review by Steve Huff Another home run for Olympus with their 35mm equivalent lens Hello again to all! It is time once again for me to sit down and write for a few hours as I tell you all about my experience with the Olympus 17 1.8 Lens for
                          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                          Comment


                          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                            Zo... de kogel is eindelijk door de kerk (na meer dan 5 maand wikken en wegen haha). Vanavond heb ik een OM-D besteld, samen met de Oly 12mm en de Oly 45mm. Nu alleen nog even door wikken en wegen over de 20mm f1.7, de 25mm f1.4 en de 17mm f1.8 Ik hoop dat Cameranu.nl al deze 3 lenzen vrijdag in de winkel heeft liggen zodat ik ze kan bekijken en vergelijken.

                            Nog even een nieuwe vraag, wat voor externe flitser zou aan te raden zijn bij een OM-D? Is bijv. een Metz AF-44 een goed idee of kan ik toch beter naar Olympus eigen flitsers kijken? (Erbij rekening houdend dat ik de externe flitser ook graag via het bijgeleverde flitsertje zou kunnen aansturen?)
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                              er zijn op MP best veel mooie en goedkope originele olympus flitsers te vinden, ik had zelf voor krap 100 euro een haast nieuwe FL36R, maar vond deze in vergelijking met mijn 580 EX 2 veels te traag en licht, heb nu op MP een FL50 gekocht voor ook weer 100 euro, dus ik zou als ik jou was even op MP snuffelen voor een gebruikte FL36r of een FL50r (zonder de R kan ook, maar dan zijn ze niet off shoe te gebruiken draadloos, jawel, zit bij Olympus gewoon standaard ingebakken !!)
                              Mijn beste Foto moek nog trekke.

                              Comment


                              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                                Het draadloos flitsen zit standaard ingebouwd? Hoe dan, via infrarood of radiogestuurd?
                                www.indetailfotografie.nl

                                Comment

                                Working...
                                X