Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Tja alleen ik weet hoe de kleuren er hier uitzien natuurlijk .. das dan ook het voordeel als je test op onderwerpen thuis.
    De beer is knalwit, de plank waar de beer opstaat is zwart maar met een hele lichte bruine tint. Die bruine tint (eigenlijk streep) kun je praktisch niet zien tenzij je met je ogen op 20 cm afstand staat.
    Kleuren hier benaderen zeer kort de werkelijkheid.. de bruine tint (soort van strepen in de plank) zie je in realiteit nauwelijks en is eigenlijk zwart voor 90 percent.
    Als je eerst de bovenste foto bekijkt lijkt de onderste idd te koud.. maar in gedachten met hoe het boeltje er hier uitziet .. komt dit vrij overeen.
    ik hoef niet te weten hoe de kleuren er daar uit zien om een aangenaam beeld te krijgen zonder kleurzwemen en felle afwijkingen.
    ik tracht van je te helpen, ofwel luister je en leer je bij of anders blijf je eigenwijs verder doen, dat is jouw keuze uiteraard.
    de zijkant van de plank is grijs volgens mij zoals je kunt zien op de bovenste foto, op de onderste is die blauw
    maar buiten de kleuren is de onderste foto plat, zie je dat nu niet, niks sprankeling, niks aangenaam.
    je hoge tonen zitten verkeerd met als gevolg ook je contrast.
    de bovenste foto is je WB min of meer goed, maar ook hier is je tooncurve verkeerd, hoge tonen optrekken, als je dat corrigeert gaan je kleuren en contrast ook wijzigen
    Last edited by puerte; 16 september 2012, 18:18.

    Comment


    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      De foto's met glasscherven was alleen maar om de Scherpte aan te tonen van de lens vandaar de Crop erbij

      Los daarvan...Ik denk dat het het beste is dat ik je de originelen eens doorstuur ... dan kan jij ze eens corrigeren hoe het moet en ze hier eens posten.
      Denk dat dat het beste is


      maar allez, als je de scherpte van een lens wil aantonen moet het contrast juist zijn, contrast heeft heel grote invloed op scherpte.
      en als je wil laten zien hoe goed een lens wel is moet je op alles letten ook op de kleuren, kleuren beïnvloeden ook de scherpte indruk, alles hangt aan elkaar.
      je tracht van iets te bewijzen maar je ziet niet.

      moet mij de originele niet doorsturen, het is aan jou om te leren om de beelden op aanvaardbaar niveau te krijgen, ik heb je de hints gegeven
      Last edited by puerte; 16 september 2012, 18:21.

      Comment


      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        ik hoef niet te weten hoe de kleuren er daar uit zien om een aangenaam beeld te krijgen zonder kleurzwemen en felle afwijkingen.
        ik tracht van je te helpen, ofwel luister je en leer je bij of anders blijf je eigenwijs verder doen, dat is jouw keuze uiteraard.
        de zijkant van de plank is grijs volgens mij zoals je kunt zien op de bovenste foto, op de onderste is die blauw
        maar buiten de kleuren is de onderste foto plat, zie je dat nu niet, niks sprankeling, niks aangenaam.
        je hoge tonen zitten verkeerd met als gevolg ook je contrast.
        de bovenste foto is je WB min of meer goed, maar ook hier is je tooncurve verkeerd, hoge tonen optrekken, als je dat corrigeert gaan je kleuren en contrast ook wijzigen
        Maar ik heb geen probleem dat je weet over wat je spreekt .. en dat je hints geeft over hoe het moet en wat ik moet veranderen ook niet.
        Als je precies weet wat er bij te regelen valt en hoe de foto er volgens jou moet uitzien .. met zoveel kennis kan je me ook zeggen wat ik veranderd heb aan de foto van de onderste beer tegenover de bovenste ?
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

        Comment


        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

          [QUOTE=puerte; moet mij de originele niet doorsturen[/QUOTE]

          Had ik verwacht dat je dat ging zeggen.
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

          Comment


          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            maar allez, als je de scherpte van een lens wil aantonen moet het contrast juist zijn, contrast heeft heel grote invloed op scherpte.
            en als je wil laten zien hoe goed een lens wel is moet je op alles letten ook op de kleuren, kleuren beïnvloeden ook de scherpte indruk, alles hangt aan elkaar.
            je tracht van iets te bewijzen maar je ziet niet.
            Ik denk wel dat de foto van het versplinterde glas aantoont dat het met de scherpte ok is ..
            Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

            Comment


            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Maar ik heb geen probleem dat je weet over wat je spreekt .. en dat je hints geeft over hoe het moet en wat ik moet veranderen ook niet.
              Als je precies weet wat er bij te regelen valt en hoe de foto er volgens jou moet uitzien .. met zoveel kennis kan je me ook zeggen wat ik veranderd heb aan de foto van de onderste beer tegenover de bovenste ?
              als je wil weten wat je moet doen om je beeld goed te krijgen
              -neem het bovenste beeld, kijk naar histogram, aan contrast te zien zal die aan de rechterkant veel te vroeg stoppen, een rechte lijn met waarde = 0 !, aan de linker kant kan ook zijn maar veel minder.
              -corrigeer je histogram zodanig dat het helemaal gevuld is , wel opletten voor gaps (posterization), dit door lichte en mogelijk ook donkere tinten bij te sturen

              als je het onderste beeld neemt ga je hetzelfde doen maar je moet eerst ofwel via WB temperatuur warmer maken en via kleurtint iets meer rood geven, of via kleurcorrectie meer geel en iets meer rood

              zal een verschil van dag en nacht geven.

              vermoed dat de gekozen tone curve, of misschien de standaard tone curve, of wel lichtmeting van E-m5, in dit voorbeeld en ook in veel andere voorbeelden niet optimaal zijn voor deze scene.

              Comment


              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                Ik denk wel dat de foto van het versplinterde glas aantoont dat het met de scherpte ok is ..
                misschien voor jou, corrigeer contrast en kijk naar verschil !

                Comment


                • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                  @puerte

                  Alle foto's die ik gepost heb zijn recht uit de camera zonder correctie.. het is en was niet mijn bedoeling om bewerkte foto's te posten maar wel foto's om een idee te geven hoe de beelden uit de camera rollen.

                  Foto's met de beren was om gewoon aan te tonen wat er uit de camera komt met andere instelling. Niet optimaal.. maar lichtomstandigheden kamer-licht-buitenlicht was dat ook niet..
                  De Omd heeft soms neiging om blauwzeem weer te geven in Auto WB.. Vooral te merken foto's binnenshuis bij licht die binnendringt van buitenaf.

                  Wat ik bedoelde met "de 12mm is aangenaam op de OMD" slaat op het feit dat de lens zeer compact aanvoelt, solide gebouwd is en kwa gewicht ook perfect aansluit op de OMD.
                  De focus ring is super-smooth en het manueel focussen met deze lens is zeer aangenaam ook dankzij de ring die je kan switchen van AF naar MF.
                  Wat scherpte betreft.. ik weet wel heus over wat ik praat.. mijn voorbeeldfoto is misschien niet het beste voorbeeld maar ik wou gewoon iets anders plaatsen dan de gewoonlijke foto's van b.v haren, wimpers, baksteen of dergelijke...
                  De 12mm is haarscherp.. bij alle diafragma's en ook in de uiterste hoeken. Het verschil met mijn Canon 24-105 op 24mm is frappant (niet echt fair maar wel om een idee te geven)
                  Dat contrast en belichting een invloed op scherpte geeft weet ik maar al te goed.. doch op de glasscherven foto kan je dat min of meer ook zien.. maar k'geef toe.. niet echt optimaal.
                  Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                  Comment


                  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                    Ik heb de foto hernomen en ben er zeker van dat dit het resultaat is dat je voor ogen ziet

                    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                    Comment


                    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                      misschien zoiets

                      Comment


                      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Ik heb de foto hernomen en ben er zeker van dat dit het resultaat is dat je voor ogen ziet

                        Vind het lichaam van de beer (tot aan de sjaal) goed, zijn hoofd heeft rechts van zijn neus een rode zweem (door de muur?) Het tablet waar hij op licht vind ik prima.

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        misschien zoiets
                        Mmmm, buik van beer is overbelicht (kan ook door lichtinval van een raam zijn), hoofd is ok, maar de muur erachter is opmerkelijk roze, het tablet waar hij op zit vind ik te grijs.
                        Persoonlijk vind ik de verbetering van Funcky beter.
                        Smaken & verschillen...uren en uren kan je er over bezig zijn...

                        Comment


                        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                          Oorspronkelijk geplaatst door Richard_Drukker Bekijk bericht
                          Bedankt Funky en Puerte,

                          Ik heb morgen nacht een foto klus, zal kijken of ik wat foto's met de E-M5 kan maken.

                          Goed weekend ieder!
                          Helaas mensen, ik was niet in de gelegenheid om tijdens de shoot de E-M5 te gebruiken.
                          Volgende keer beter.

                          Echt hindelijk, zo heb ik gister iets in de instellingen aangepast, en nu zie ik niet direct de effecten in de evf.
                          Uiteraard heb ik de gebruiksaanweizing erbij gepakt, maar kon het niet zo snel vinden.
                          Omdat ik te weinig met de E-M5 bezig ben, ga ik me er dit weekend aan overgeven.

                          Zijn er hier mensen die de HLD-6 grip in gebruik hebben?
                          Wat is jullie ervaring?
                          Last edited by Richard_Drukker; 18 september 2012, 16:46.

                          Comment


                          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
                            Vind het lichaam van de beer (tot aan de sjaal) goed, zijn hoofd heeft rechts van zijn neus een rode zweem (door de muur?) Het tablet waar hij op licht vind ik prima.



                            Mmmm, buik van beer is overbelicht (kan ook door lichtinval van een raam zijn), hoofd is ok, maar de muur erachter is opmerkelijk roze, het tablet waar hij op zit vind ik te grijs.
                            Persoonlijk vind ik de verbetering van Funcky beter.
                            Smaken & verschillen...uren en uren kan je er over bezig zijn...
                            nee heeft niets met smaken te maken,maar wel met kennis, funcky's beeld is veel te plat, dat je zie je toch direct.
                            daar is niets of niets overbelicht in het beeld dat ik gepost hebt, contrasten kunnen zelfs nog geoptimaliseerd worden. denk dat je je beeldscherm is moet nakijken !
                            dat je dat beeld een beetje warmer wil maken of een beetje meer rood geven dat is een kwestie van smaak, maar zweem moet je vermijden.

                            een goed toestel moet zulke opname direct zonder veel correcties kunnen maken in jpeg.
                            als dat niet is moet je naar de juiste instelling zoeken.

                            Comment


                            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              nee heeft niets met smaken te maken,maar wel met kennis, funcky's beeld is veel te plat, dat je zie je toch direct.
                              daar is niets of niets overbelicht in het beeld dat ik gepost hebt, contrasten kunnen zelfs nog geoptimaliseerd worden. denk dat je je beeldscherm is moet nakijken !
                              dat je dat beeld een beetje warmer wil maken of een beetje meer rood geven dat is een kwestie van smaak, maar zweem moet je vermijden.

                              een goed toestel moet zulke opname direct zonder veel correcties kunnen maken in jpeg.
                              als dat niet is moet je naar de juiste instelling zoeken.
                              Tja iedereen die hier foto's gepost heeft moet zijn beeldscherm nakijken of opnieuw calibreren.
                              Zelfs Marcfoto die toch wel zeer aanvaardbare goede foto's gepost heeft vond je slecht.
                              Hier de foto's op 3 beeldschermen bekeken.
                              Ik ben zeer teleurgesteld in jou.. ik had echt meer verwacht.
                              Nu heb je de foto terug gepost en die is afgrijselijk.

                              Zie je dat dan niet dat de voetjes van je beer niet zwart zijn maar grijs ? Dat de planken bij jou grijs zijn in plaats van zwart ? Ik heb je nogthans gezegd dat deze planken zwart zijn.. maar je blijft beweren dat deze grijs zijn tegen beter weten in.. en dat is aan je foto ook te zien GRIJS dus.
                              Je rood sjaaltje van de beer is te flets en leeg alsook de oortjes van de andere knuffel.
                              Je muur is ook gewoon lichtroze geworden.
                              Levensloos , geen pit, geen contrast, kleurloos geen POP
                              Ik had wel iets anders verwacht van jou.

                              Misschien is het bij jou broodnodig je beeldscherm te calibreren.. alhoewel gecalibreerd of niet ... het verschil is te groot. Zie je op elke monitor goed of slecht.

                              Mijn eerste foto's waren niet goed.. toegeven.. maar dit van jou is uiteindelijk ni beter. Integendeel
                              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                              Comment


                              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                nee heeft niets met smaken te maken,maar wel met kennis, funcky's beeld is veel te plat, dat je zie je toch direct.
                                daar is niets of niets overbelicht in het beeld dat ik gepost hebt, contrasten kunnen zelfs nog geoptimaliseerd worden. denk dat je je beeldscherm is moet nakijken !
                                dat je dat beeld een beetje warmer wil maken of een beetje meer rood geven dat is een kwestie van smaak, maar zweem moet je vermijden.

                                een goed toestel moet zulke opname direct zonder veel correcties kunnen maken in jpeg.
                                als dat niet is moet je naar de juiste instelling zoeken.
                                Van dat beeldscherm zou wel eens kunnen, want bekijk nu de foto's op een MBP en dat ziet er al helemaal anders uit dan op de gewone desktop. T'is te zeggen de update van Funcky ziet er hier veel beter uit dan jou versie. Zoals ik hierboven al schreef ziet jou muur hier op de MBP er nog rozet uit dan op het groter scherm en de rode sjaal van de beer is al teveel gewassen zonder "coral"

                                Dus de OM-D E-M5 is geen goed toestel?
                                Last edited by Pythagoras; 18 september 2012, 21:06.

                                Comment

                                Working...
                                X