Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Hoi Funcky,
    [QUOTE=Funcky;3636222]
    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht

Ook rechtreeks in JPEG, klein beetje rechtgezet en amper afgeneden.
    ISO 1600; S 1/10; F 5.0; op 12 mm brandpuntafstand.
    /QUOTE]

Deze foto kon je ook gemakkelijk schieten op Iso 200.. je hebt dan kwalitatief een beter resultaat. op F5 zou je dan uitkomen op een belichtingstijd van ong. 1 seconde.
    Belichtingstijden van 1 seconde op 12mm (24mm) zijn mogelijk.. de stabilisatie werkt gewoon voortreffelijk... ik heb geen enkele gestabiliseerde Canon Lens gehad die nog maar in de buurt kwam van dit systeem.
    Puik werk Olympus !
    Ík vond dat ik deze foto in díe situatie op ISO 1600 moest maken.
    Ook om zijn ISO 1600 kwaliteit te beoordelen.
    Maar wat let u om deze foto ook te maken... op uw manier...
    Deze kerk staat in Triëste, Italië.

Graag voorbeelden van handgenomen foto's met 1 seconde sluitertijd.
    Mijn tevredenheid over deze camera is ook groot.
    Zowel zijn fotografische als fysieke kwaliteiten.

Groet.
    Adrie

Comment

2 foto's genomen met dezelfde instellingen en de camera vastgehouden met dezelfde techniek

12MM Prime 2.0

iso 200
      F1O
      1 seconde sluitertijd

Dus mogelijk indien het echt nodig moest zijn.
      Last edited by Funcky; 15 augustus 2012, 11:21.
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

[QUOTE=adrie;3636334]Hoi Funcky,
        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Mijn tevredenheid over deze camera is ook groot.
        Zowel zijn fotografische als fysieke kwaliteiten.

Groet.
        Adrie
        Ik sluit mij volledig aan op de mening van jou. Echt heel tevreden.
        Mijn 5D2 en alle bijhorende lenzen verkocht.

De Canon G1X heb ik aan mijn dochter geven.. ik was daar ook heel tevreden van maar met toegevingen zoals een te kleine zoeker, trage autofocus, vast objectief enz..
        Een goed toestel dus om naast je DSLR te gebruiken.

Nu heb ik een compact toestel met zeer goede beeldkwaliteit en een uitgebreide keuze aan lenzen.

De 75 1.8 staat zeker op mijn verlanglijst... een kwaliteit die ik nog maar zelden heb gezien

hieronder een link van Foto's van de 75 1.8

en hieronder een test met Jpegs in Full Resolution en daarbij een filmpje met de AF speed van deze lens.
        http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?i...esc=asc&no=289
        Last edited by Funcky; 15 augustus 2012, 12:31. Reden: schrijffout
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Ik ben deze topic steeds met meer aandacht aan het lezen. Ben nog van plan geweest om me een Olympus dslr' te kopen maar is dan uiteindelijk Nikon geworden omdat Oly hier niet echt meer mee bezig was. Klopt zo blijkt.

Deze OM-D E-M5 zou me ook meer en meer boeien want vind het ook niet altijd prettig om met zo'n grote zware dslr en bijpassende objectieven steeds op pad te gaan.

Ik was me al op zoek aan het gaan naar een tweede kleinere body maar als je natuurlijk alles in één kunt hebben is het nog handiger.

Ik heb nu een D300s en vraag me af of ik me ga verbeteren qua beeldkwaliteit en dynamisch bereik en zo. Met andere woorden, kan ik mooiere foto's maken. Als mensen er hun 5D2 voor wegdoen zou je haast denken van wel natuurlijk want da's toch gekend een erg goed toestel te zijn.

Nu had ik ook altijd graag wat aan vogelfotografie gedaan. Nu weet ik dat zowel Oly als Panasonic een 70-300 in hun assortiment hebben, omgerekend is dat wel 600mm iets wat ik nu toe nog niet kunnen bereiken heb maar is de kwaliteit ook goed van die lenzen? Ze zijn wel niet zo lichtsterk allemaal.

Wat zijn zowat de betere m4/3 lenzen? Als ik de 75 1.8 hier zie amai.
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
            Ik ben deze topic steeds met meer aandacht aan het lezen. Ben nog van plan geweest om me een Olympus dslr' te kopen maar is dan uiteindelijk Nikon geworden omdat Oly hier niet echt meer mee bezig was. Klopt zo blijkt.

Deze OM-D E-M5 zou me ook meer en meer boeien want vind het ook niet altijd prettig om met zo'n grote zware dslr en bijpassende objectieven steeds op pad te gaan.

Ik was me al op zoek aan het gaan naar een tweede kleinere body maar als je natuurlijk alles in één kunt hebben is het nog handiger.

Ik heb nu een D300s en vraag me af of ik me ga verbeteren qua beeldkwaliteit en dynamisch bereik en zo. Met andere woorden, kan ik mooiere foto's maken. Als mensen er hun 5D2 voor wegdoen zou je haast denken van wel natuurlijk want da's toch gekend een erg goed toestel te zijn.

Nu had ik ook altijd graag wat aan vogelfotografie gedaan. Nu weet ik dat zowel Oly als Panasonic een 70-300 in hun assortiment hebben, omgerekend is dat wel 600mm iets wat ik nu toe nog niet kunnen bereiken heb maar is de kwaliteit ook goed van die lenzen? Ze zijn wel niet zo lichtsterk allemaal.

De Dynamic Range zou vergelijkbaar zijn met de beste Crop DSLR's, op het niveau van de Nex camera's of de Nikon D5100 enz...dus ook de Nikon D300. Canon's 1.6 presteren minder (op papier). 5D2 zit op dezelfde hoogte.
            Op ruis vlak doet de OMD niet onder voor de 5D2.
            Voorlopig heb ik nog geen ervaring met telelenzen, maar dat ik de 75 1.8 ga kopen staat vast. (150 MM 1.8 in FF) (in DOF 3.6 in FF)
            Ik heb nu 2 Primes, de 12 2.0 en de 45 1.8... beide Superb.

Als telezoom vind ik de 45-150 misschien interessant.. klein licht (maar niet snel)
            Zie hier link met foto's in Full resolution (let wel op.. foto's afwisselend OMD - EP2)

Een zeer goede standaardzoom zou de Panasonic 12-35 2.8 zijn waarvan Adrie hierboven er één heeft (doet niet onder voor de primes maar wel relatief groter en zwaarder)

Comment

Misschien ook volgende link even lezen (heb je waarschijnlijk al gedaan), staan wat favoriete objectieven in, maar geen zooms http://www.stevehuffphoto.com/2012/0...by-steve-huff/
              Om een 300S te ruilen voor een Oly OM-D E-M5, zou ik toch niet over één nacht ijs gaan. (wat je zeker niet zal doen), maar een 300S behoord toch tot de (sub)-top...

Comment

Volgens mij zal je met een om-d geen beter (of slechtere) foto's maken, alleen denk ik dat je wel wat knopjes zal missen en vooral nog de optische viewfinder!
                Je hebt een fantastisch toestel, waarom zou je dan overschakelen naar een ander toestel?
                Weet wel ook dat je zeer goede tele lenzen zal moeten hebben op uw om-d om goede kwaliteit te bekomen (net zoals op uw huidig toestel).
                Ik had in het begin toen hij uit was ook zoiets van OMG it's an OM-D!!! Maar dan heb ik eens alles goed vergeleken en ben tot het besluit te komen dat mijn D7000 toch veel meer voordelen heeft.

Voor mij was het vooral de beeldstabilisatie dat ik handig vond, maar aangezien ik vooral bewegende objecten fotografeer zal deze weinig helpen. De Viewfinder is bij de OM-D electronisch, waarmee ik totaal niet kan werken en dit is bij velen die een dslr hebben een probleem.

Waarschijnlijk hebt u deze voor en nadelen al vergeleken en als het gewicht u echt parten speelt, dan hebt u nog steeds primes. (bij mij zit de 35mm er 45% van de tijd op mijn camera, en hiermee lijkt het wel een veertje, weinig verschil met een systeemcamera)

Comment

Ik denk dat de belangrijkste overweging van mensen die (willen) switchen toch wel het formaat en het gewicht van de camera en bijbehorende lenzen is. Zelfs het verschil in gewicht tussen een DSLR + een 35mm lens en een OM-D met lens is mijns inziens aanzienlijk te noemen. Even ter vergelijk; Mijn 5DII +24L II weegt samen precies 1500 gram. Een OM-D + een de Zuiko 12mm f2 weegt samen slechts 555 gram. Dat scheelt dus bijna 1 kilogram!

Nog even sterker gebracht, met iets meer gewicht dan alleen mijn 5DII body (=850 gram) , kan ik ook een OM-D + 12mm f2 + Panasonic Leica 25mm f1.4 + een Zuiko 45mm f1.8 meenemen. Dat hele pakketje bij elkaar weegt namelijk niet meer dan 868 gram

Juist het gewicht en het geringere formaat doen mij ook overwegen om voor de OM-D + de bovenstaande set te gaan. Vooropgesteld, niet geheel ter vervanging van mijn FF systeem want die zou ik zéker niet willen missen. Maar wel een set voor erbij. Ik ben namelijk ook zo iemand geworden die steeds vaker zijn fototas thuis laat vanwege het gesleep met vele kilo's. Als ik op nu op pad ga met een set met vergelijkbare brandpunten als bovenstaande MFT set, dan heb ik toch al krap 3 kilo mee + toch een vrij grote tas. En dat dus steeds minder vaak. Zeker op familie-uitjes e.d. gaat de tas eigenlijk nooit meer mee . En dat terwijl ik nota bene ben begonnen met fotograferen toen mijn zoon net was geboren.

Nu moet ik overigens wel bekennen dat ik de OM-D nog nooit in handen heb gehad. Heb wel eens gespeeld met een PEN maar ik kan en wíl niet wennen aan alleen maar Live-view. Bovendien ben ik natuurlijk nogal verwend met de beeldkwaliteit van de 5DII en een setje super goede lenzen. Vandaar dat ik dan ook uitsluitend geïnteresseerd ben in de betere MFT prime-objectieven. De tragere zoomlenzen vind ik zéker geen optie want daarmee is spelen met DoF volgens mij ook een no-go. Ik werk op m'n FF camera's toch veelal op f2.8 of nog groter, dus met MFT zou dit voor mij al een hele aanpassing zijn aangezien je ook zo'n 2 stops DoF "verliest" door de kleinere sensor. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen op dit gebied....

De dingen waar ik nog wel tegenaan hik is een EVF (ik heb deze dus nog niet in het echt gezien maar vrees nu al in vergelijking met de 5DII viewfinder), de mogelijkheid tot spelen met DoF en de kostprijs van dit alles. De set zoals ik hem graag zou willen hebben kost met elkaar toch al snel meer dan 2.500,- euro. Best wel veel geld voor "een setje erbij" Zou in ieder geval betekenen dat een upgrade naar de 5DIII er voorlopig niet in zit en of ik dát ervoor over heb....
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                    Volgens mij zal je met een om-d geen beter (of slechtere) foto's maken, alleen denk ik dat je wel wat knopjes zal missen en vooral nog de optische viewfinder!
                    Je hebt een fantastisch toestel, waarom zou je dan overschakelen naar een ander toestel?
                    Weet wel ook dat je zeer goede tele lenzen zal moeten hebben op uw om-d om goede kwaliteit te bekomen (net zoals op uw huidig toestel).
                    Ik had in het begin toen hij uit was ook zoiets van OMG it's an OM-D!!! Maar dan heb ik eens alles goed vergeleken en ben tot het besluit te komen dat mijn D7000 toch veel meer voordelen heeft.

Voor mij was het vooral de beeldstabilisatie dat ik handig vond, maar aangezien ik vooral bewegende objecten fotografeer zal deze weinig helpen. De Viewfinder is bij de OM-D electronisch, waarmee ik totaal niet kan werken en dit is bij velen die een dslr hebben een probleem.

Waarschijnlijk hebt u deze voor en nadelen al vergeleken en als het gewicht u echt parten speelt, dan hebt u nog steeds primes. (bij mij zit de 35mm er 45% van de tijd op mijn camera, en hiermee lijkt het wel een veertje, weinig verschil met een systeemcamera)

Optische viewfinders bieden geen enkele meerwaarde. EVF wel.
                    Optische zoekers geven niet het beeld dat je je camera registreert..
                    Bij manueel focussen is EVF een genot om mee te werken.. direct vergroting X14 op het ingestelde punt. Ideaal voor macro o.a
                    Wb instellingen zie je rechtstreeks alsook belichtingscompensatie en DOF.

OVF met klappende spiegel en cetera is gewoon oeroude techniek die dateert uit een tijd waar het niet anders kon.

Jouw D7000 bied geen enkel voordeel tegenover de OMD-EM5. Integendeel (buiten de grotere toetsen dan)
                    Ik heb zelf een hele hoop camera's gehad waaronder ook Nikon (D70-D200).. Canon (10D, 40D, 5D2) en nog een paar compactjes en in het analoge tijdperk Praktica en Minolta en ik kan je wel zeggen dat deze OMD EM5 de fijnste en beste camera is die ik ooit gehad heb met een beeldkwaliteit die nauwelijks onderdoet voor mijn 5D2. (voor mooie DOF al enkele excellente lenzen)

Dat een Nikon D7000 met Prime weinig verschil maakt met een OMD en Prime getuigd ervan dat je nog nooit een OMD in je handen gehad hebt, laat staan mee gefotografeerd.

Alleen voor speciale gelegenheden kan een DSLR nog voordeel bieden.. voor 95 % komt een OMD mij RUIM tegemoet in hetgeen ik nodig heb ( en niet alleen ik).

Dit is ook geen Topic.. DSLR v.s MFT en Zeker niet OVF v.s EVF (daar is al een ander draadje over)

Je uitspraak van OMG it's a OM-D ????? wat je daar mee bedoelt is mij een raadsel

De OMD EM5 is zo een camera... en daarmee is alles gezegd !

Comment

Funcky, is het zo dat je bij manueel focussen het beeld kunt vergroten in de kleine zoeker? Of is dat alleen mogelijk op het grote scherm (net als met Live-view op de 5DII)? En hoe zijn jouw ervaringen met het spelen met DoF, ten opzichte van de 5DII die je eerder had?
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Funky, alles is zogezegd outdated, een fiets is toch ook outdated als je een auto hebt, een pc toch ook als je een tablet hebt, een schilderij toch ook als je een foto hebt...
                        Ik heb de OM-D inderdaad nog niet vastgehad, maar heb wel al camera's vastgehad met EVF's, rampzalig gewoon voor mij. Ogen deden al pijn na 10 minuten!
                        En velen kiezen voor een systeemcamera door de compactheid en omdat het lichter is, ik bedoel gewoon dat als je op een dslr werkt met primes, dat je dan ook al een lichte setup kan bekomen.

"Mocht" de OM-D een fullframe camera zijn met Nikon mount, ik twijfel geen seconde (aan die prijs), maar...

Ik weet bijna zeker dat de OM-D de king van de systeemcamera's is en het design is prachtig.

Ik vind het gewoon bizar dat je meer uit een OM-D zou krijgen dan uit een 5D mk2... Op prestatie van ruis kan dat, maar mocht je bv een D4 of 1Dx hebben, zou je dan aan hen zeggen dat een OM-D beter is? Ik zie je al afkomen op een opdracht met een OM-D... Mij lachen ze soms al uit als ik een 35 mm uithaal , waarom gebruik je die grote goeie niet zeggen ze dan.

Hoe kan je 's nachts bij maanlicht nu door de zoeker kijken, een paars beeld dat amper zichtbaar is (laten we zeggen 1min, f/8, iso 200) hoe lost de OM-D dit op?
                        Bokeh zal inderdaad wel fantastisch zijn met de juiste lens, maar je lens moet wel 2x zo lang zijn als op een gewone camera om dezelfde scherptediepte te bekomen (als je dezelfde "framing" wil behouden).

Versta me niet verkeerd, de OM-D is een fantastische camera waarmee je inderdaad voor 95% van de tijd meer dan genoeg mee hebt (perfect voor alledaags gebruik, vakantiecamera, een leica M9 replacement)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Funcky, is het zo dat je bij manueel focussen het beeld kunt vergroten in de kleine zoeker? Of is dat alleen mogelijk op het grote scherm (net als met Live-view op de 5DII)? En hoe zijn jouw ervaringen met het spelen met DoF, ten opzichte van de 5DII die je eerder had?
                          Ik heb je bovenstaand bericht ook gelezen en ik moet zeggen dat ik met alle dezelfde twijfels zat en dezelfde mening deel.

Om je eerst te antwoorden op je vraag hier, het focussen wordt op de EVF zoeker op dezelfde manier vergroot net zoals Op je LCD schermpje. Met de 12mm kan je dit doen met de manuele scherpstelring te verschuiven.

Je duwt op de FN2 knop (4 multi functieknop ingesteld op vergroting) bovenaan en draait aan de manuele scherpstelring (scherpstelring naar achter trekken) en je gedeelte vergroot waar je op voorhand een focus punt ingesteld hebt (instellen focus punt gebeurd heel snel en onmiddellijk met 4 way knop)
                          Je camera moet in de single AF modus staan (sowieso standaard)

Er is nog een andere manier.
                          Je AF modus eerst in "Single +MF" zetten. Gewenst focuspunt instellen en vanaf je aan de scherpstelring draait start vergroting onmiddelijk. Op deze manier moet je de scherpstelring niet naar achter trekken.

Voor de Dof deel ik je mening. Komende van FF ben ik wel wat gewend.
                          Dus net zoals jij dat denkt ga ik voor de Primes. Met de 12 mm 2.0 heb ik dezelfde Dof als mijn 24-105 uiteraard op 24mm. Met de 45 1.8 dus 3.6. Met deze 2 primes ben je natuurlijk minder flexibel dan met de 24-105 maar je moet ergens een compromis sluiten.
                          Beide lensjes zijn echt van uitstekende kwaliteit en perfect te gebruiken met open diafragma en toen ik de eerste beelden zag op mijn 27" iMac had ik wel een Pop en Wow gevoel.
                          De 75 1.8 staat echt op mijn verlanglijst gezien de mooie Bokeh en scherpte van deze lens.
                          De Voigtlanders 17-25/0.95 ga ik zeker wel eens proberen, maar die zijn wel iets zwaarder. De Pana 25mm 1.4 lijkt ook wel interessant.
                          De Macro 60 2.8 zal ik mij ook zeker aanschaffen als enig goed (denk ik) vervang alternatief voor mijn zeer goede Canon 180 MM 3.5

Om kort te zijn op je vraag.. van de Dof ben ik beste tevreden van de 45 1.8 en ook de 12 mm is goed (als je voorwerp kort is)

Wat de EVF betreft.. welk eerlijk gezegd, in vergelijking als je door een 5D2 kijkt en daarna door de OMD dan is dat op het eerste zicht een regelrechte ramp, maar je moet je ook de vraag stellen of die OVF je meerwaarde geeft.. als ik heel eerlijk ben met mezelf .. niet dus. Je kijkt gewoon door je lens heen.

Je EVF is altijd helder, ook in minder goede omstandigheden waar je perfect kunt manueel focussen als je AF het minder goed doet.. je kan je EVF ook instellen volgens de manier van een OVF (helderheids compensatie uit).
                          De kleuren zijn zeer goed voor een EVF.. niet overgesatureerd en zeer neutraal waar je u witbalans op kan checken indien je deze vergeet te verzetten, belichtingscompensatie is ook heerlijk met EVF vermits je direct resultaat ziet en manueel focussen is een verademing.
                          Je foto's kan je ook even checken via EVF alsook je menu's.

Een OVF is misschien aangenaam om door te kijken.. het draagt echter weinig tot niets bij.

Het Oled schermpje is verbluffend goed en de tiltbaarheid is heel handig voor laag bij de grond of hoog boven het hoofd te fotograferen.
                          De Live View ervaring is niet hetzelfde als de 5D2 waar je telkens het geklapper van de spiegel moet ondergaan. Heb ik altijd als heel onnatuurlijk aangevoeld.
                          De OMD heeft constant Live View en voelt een pak aangenamer, ook vooral prettiger bij Video.

Bij mij gaat het dus zeker om het compacte formaat... na 25 jaar met een SLR zitten te sleuren heb ik er nu wel genoeg van.
                          Daarvoor wil ik wel toegevingen doen... in dit geval van MFT.. heel kleine toegevingen.
                          Last edited by Funcky; 17 augustus 2012, 01:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                            Funky, alles is zogezegd outdated, een fiets is toch ook outdated als je een auto hebt, een pc toch ook als je een tablet hebt, een schilderij toch ook als je een foto hebt...
                            Ik heb de OM-D inderdaad nog niet vastgehad, maar heb wel al camera's vastgehad met EVF's, rampzalig gewoon voor mij. Ogen deden al pijn na 10 minuten!
                            En velen kiezen voor een systeemcamera door de compactheid en omdat het lichter is, ik bedoel gewoon dat als je op een dslr werkt met primes, dat je dan ook al een lichte setup kan bekomen.

"Mocht" de OM-D een fullframe camera zijn met Nikon mount, ik twijfel geen seconde (aan die prijs), maar...

Ik weet bijna zeker dat de OM-D de king van de systeemcamera's is en het design is prachtig.

Ik vind het gewoon bizar dat je meer uit een OM-D zou krijgen dan uit een 5D mk2... Op prestatie van ruis kan dat, maar mocht je bv een D4 of 1Dx hebben, zou je dan aan hen zeggen dat een OM-D beter is? Ik zie je al afkomen op een opdracht met een OM-D... Mij lachen ze soms al uit als ik een 35 mm uithaal , waarom gebruik je die grote goeie niet zeggen ze dan.

Hoe kan je 's nachts bij maanlicht nu door de zoeker kijken, een paars beeld dat amper zichtbaar is (laten we zeggen 1min, f/8, iso 200) hoe lost de OM-D dit op?
                            Bokeh zal inderdaad wel fantastisch zijn met de juiste lens, maar je lens moet wel 2x zo lang zijn als op een gewone camera om dezelfde scherptediepte te bekomen (als je dezelfde "framing" wil behouden).

Versta me niet verkeerd, de OM-D is een fantastische camera waarmee je inderdaad voor 95% van de tijd meer dan genoeg mee hebt (perfect voor alledaags gebruik, vakantiecamera, een leica M9 replacement)?
                            Henri108,

Ik heb nooit beweerd dat de 5D2 outdated is, wel de OVF's ... voor discussie van de OVF.. daar loopt een draadje over .. voor en tegen..
                            EVF van OMD is heel rustig en last van pijnlijke ogen heb ik zeker nog niet gehad.
                            Het werkt uitstekend voor de OMD en draagt zijn steentje bij om deze camera compact te maken.. met OVF was dit niet mogelijk daar dit de camera weer groter zou maken of je moest tevreden zijn met een tunnel zoals een Canon 550 of dergelijke.. daarbij een OVF draagt niets bij. Goede beslissing van Olympus dus.

Idem indien je OMD Full frame zou zijn.. de afmetingen van de camera zouden toenemen.. ook door de OVF maar vooral door de lenzen die dan ook weer groter zouden zijn.
                            Leica heeft wel een compacte Fullframe maar met meetzoeker, eigenlijk een voordeel geweest voor Leica om digitale FF te ontwikkelen tegenover een FF Reflex daar deze laatste gebouwd is rond de stokoude OVF pentaprisma met klappende spiegel wat de afstand van sensor-lens verklaard.

Ik heb ook nooit gezegd dat ik meer uit een OMD zou krijgen dan uit mijn vorige 5D2, dit is een bewering van jou uit.. en zeker niet van een D4 of 1DX.. en als je een camera moet kopen om om andere te plezieren met vrees dat ze je uitlachen dan ben je niet goed bezig. (ik begrijp dat wel)
                            Langs de andere kant kan ik nu ook veel discreter fotograferen zonder telkens lastig gevallen te worden van omringenden die nieuwsgierig zijn.

De OMD moet niet echt onderdoen voor beeldkwaliteit en met beste camera bedoel ik interessante zaken die fotografie voor mij gemakkelijk maakt ,o.a tilt screen, ook de EVF die zijn steentje bijdraagt aan manueel focussen, compactheid en gewicht is voor mij ook beter, supersnelle AF, 9 FPS, betere video met AF , touch-screen enz...

Wat dat maanlicht betreft .. weet ik niet op wat je hier doelt ? Geef voorbeeld van wat ? en welk probleem je denkt te krijgen ?
                            Last edited by Funcky; 17 augustus 2012, 01:03.

Comment

Hoi allen,
                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Henri108,

...EVF van OMD is heel rustig en last van pijnlijke ogen heb ik zeker nog niet gehad...

...Ik heb ook nooit gezegd dat ik meer uit een OMD zou krijgen dan uit mijn vorige 5D2...
                              Let even op... Funcky is niet de imporeur of handelaar, Funcky is gewoon een fan/gebruiker.
                              Met het gebruik van EVF heb ík ook geen last. Het is een beetje anders, dat is alles. Maar de gehele camera is anders...
                              Natuurlijk is de 5D MKII beter... maar je ziet het enkel in test studio situaties.
                              Natuurlijk is de 5D MKII gemakkelijker... maar met je OM-D ben je wél bewuster aan het instellen, dus bewuster foto's maken.
                              Maar je gehele 5D MKII pakket is zoveel maal groter, zwaarder...
                              Als je niet met een OM-D pakket enkele dagen in de bergen rondgeklauterd hebt, dan kun je dát enorme voordeel bijna niet voorstellen.
                              En als je gewoon de praktijkfoto's gaat vergelijken, dan moet je óf 110% kwaliteit foto's kunnen maken of de foto's 110% kunnen beoordelen, om verschil te zien.
                              Als je alle foto's op de fora gaat bekijken, kun je minimaal 98% van deze foto's ook met de OM-D maken in die kwaliteit.

Of ík nu fan ben van die OM-D... Yip, helemaal.

En... loopt u met uw 5D MKII en een lensje van pakweg 600 mm door een mooie omgeving om foto's te trekken...
                              Dan doe ík dat met de OM-D en Panasonic 100-300 lens... gaan we 's avonds nog een pintje pakken...

Comment

@ MarkEL
                                Hieronder snel genomen voorbeeldjes wat je een idee geeft van DOF met open diafragma.
                                De twee eerste zijn genomen met de 12 mm 2.0, de laatste foto met de 45 1.8

Comment

Working...
                                X