Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson 2100 met kleurkalibrator!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ik werk ook op een Mac. Heb gisteren Epson NL gebeld daarover, maar de helpdesk hield vol dat er wel een driver voor MacOs X was, in de specificatie staat echter het tegendeel.
    Er niets op tegen om voor het printen even naar MacOs 9.2 over te schakelen (bijna iedereen gebruikt deze systemen door elkaar), maar ik vind het wel een slordigheid van Epson. Zeker omdat de Epson 2100 vaak door beroepsfotografen gekocht wordt en juist beroepsfotografen, althans die ik ken, vaak op een Apple Macintosch werken.

Comment

Originally posted by j@n
      Ik werk ook op een Mac. Heb gisteren Epson NL gebeld daarover, maar de helpdesk hield vol dat er wel een driver voor MacOs X was, in de specificatie staat echter het tegendeel.
      Er niets op tegen om voor het printen even naar MacOs 9.2 over te schakelen (bijna iedereen gebruikt deze systemen door elkaar), maar ik vind het wel een slordigheid van Epson. Zeker omdat de Epson 2100 vaak door beroepsfotografen gekocht wordt en juist beroepsfotografen, althans die ik ken, vaak op een Apple Macintosch werken.
      Dat is des te vreemder daar EPSON altijd heel veel zorg heeft besteed aan z'n Macdrivers. Mijn EPSON Stylus Color 1520 draait op zowel een Mac en een PC en, geloof me, het bedienen van de printer gaat veel vlotter en logischer op de Mac dan op... juist !

Vriendelijke groet,
      Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Het probleem van de "bronzing" was me bekend en zou ook niet helemaal opgelost zijn met de nieuwe technologie die in de R800 steekt.
        Dat de kleuren iets minder goed zouden zijn dan bijv. de i9100 van Canon klopt maar zoals je al zegt staat daar dan weer tegenover dat de details in de donkere partijen beter worden weergegegeven.

Wat J@n aanhaalt ivm de inkt volg ik helemaal:best steeds origineel papier met originele inkt gebruiken en zeker met de 2100:zonder de harsinkt (die duurder is en de printsnelheid naar beneden haalt) vervalt een groot voordeel van deze printer,namelijk de houdbaarheid van de prints.Kwaliteit kost (nog steeds) geld.

Als je het Q-flowsysteem wil gebruiken kan je best een printer kopen die niet met die harsinkten werkt.Of Mep moet ook harsinkt in zijn alternatief assortiment hebben,maar zo te lezen dus niet.

Ik heb ook al aan dit systeem gedacht of dan toch al aan het gebruik van alternatieve inkten en heb een firma gecontacteerd waar men de set cartridges voor de 2100 aanbiedt voor ongeveer 8 Euro.Ik had hen gevraagd of er een kleurverschil zou zijn en zij hebben me geantwoord dat hun prints (natuurlijk ) mooier zijn dan die met de originele inkt.Ik wil hen daar nog het voordeel van de twijfel geven maar toen hij ook schreef dat hun inkt gemaakt is op een waterbasis (en dus niet met hars) twijfel ik sterk aan de houdbaarheid van die prints.Waarom dan een epson 2100 kopen?
        Danny's Photosite

Comment

Die bronzing zie je ook vaak terug in glossy tijdschriften. Vooral als je de foto in de hand hebt en een beetje op en neer beweegt, doch aan de muur zie je daar niets meer van.

Comment

Kariboe, Die Epson Stylus Color 1520 heb ik ook enkele jaren gehad. Ik betaalde er in 1996 1100 euro voor. Hij wordt nog steeds gemaakt en verkocht voor rond de 700 euro (zie de Epsonsite). Een echt werkpaard. Nadeel vind ik de relatief kleine inktpatronen voor een dergelijk grote printer.

Comment

Originally posted by j@n
              Kariboe, Die Epson Stylus Color 1520 heb ik ook enkele jaren gehad. Ik betaalde er in 1996 1100 euro voor. Hij wordt nog steeds gemaakt en verkocht voor rond de 700 euro (zie de Epsonsite). Een echt werkpaard. Nadeel vind ik de relatief kleine inktpatronen voor een dergelijk grote printer.
              Inderdaad een dijk van een printer !!! Werkt bij ons thuis nog altijd. Heeft al tonnen papier erdoor gedraaid... Papierformaat tot A2, snelheid op 720 dpi meer dan behoorlijk, kleuren zijn helder en correct...
              Maar voor kwaliteitsfoto's toch iets minder geschikt. Slechts 4 kleuren, (inderdaad) veel te kleine inktreservoirs, 3 kleuren in 1 cartridge, verstopte spuitmondjes... en het beestje is een beetje aan het verslijten...

Toch zullen we hem niet wegdoen... wordt nog dagelijks gebruikt. Bij ons thuis staan er 2 in het onderwijs... dus een werkpaardje is altijd welgekomen

Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

het hoeven niet alleen familileden te zijn maar (spijtig genoeg) ook BD'ers

ik heb al verschillende A4's kunnen dumpen die besteld werden door BD'ers (ga geen namen noemen) maar dat doe ik ook niet meer, ze wilden persé bij afhaling betalen, dus ik, goede ziel, alles klaarmaken en nooit iemand gezien, nu wordt er eerst betaald en dan geprint.

Zo moest ik ook eens een bestelling klaarstomen met helikopters op een A3, ook nooit iemand gezien ...

Een trieste zaak, en dan doen sommigen nog of er niks aan de hand is, afin, een gewaarschuwd man is er 2 waard

Originally posted by j@n

Als een familielid vraagt wil je voor mij ook zo'n grote print maken, kan je wel genereus zijn, maar al gauw kom je er achter dat je dat handen vol geld kost. 10 euro voor een grote + proefprintje en wat afschrijving van je printer is echt geen woekerprijs. Zo houd je ook de niet serieuze vragers van het lijf.

Comment

Rond september zal er een A3+ versie van de R800 op de markt kommen.
                  De Epson 2100 werkt enkel met inkten op waterbasis van huis uit is dit pigment inkt, daar zijn alternatieve inkten voor zo wel pigment als dye ook weer op waterbasis. Daar is verder geen Canon of Epson printer die van huis uit met solvent inkt werkt, er worden wel Epson (seiko) print koppen gebruikt in grote foto plotters met solvent inkten.
                  Daar worden de prints onmiddellijk gedroogd met een verwarming element, deze printers vergen veel onderhoud, dus voor de kleine gebruiker ongeschikt.
                  Bij de Epson 2100 en foto 950 daar word dan een mooi software paketje bij geleverd voor zwart wit foto’s te printen. Hebt u dat goed onder de knie dan maakt u daar perfecte zwart wit foto’s mee.
                  Die bronzing heeft u sterker in pigment dan in dye, als u het heeft bij dye prints dan komt het meestal van het zwart voort.
                  Verder wacht ik af wat de Canon A3+ i9990, i9950 gaat brengen met zijn 7 of 8 kleuren dit is dan makkelijker om te zetten naar Quad tinten, ik doe dit al een tijdje op een Canon en dat valt best mee, hier ziet u dan echt goed het verschil in de bij komende kleuren lichtmagenta en lichtcyan (die kleuren zijn dan wel omgezet naar grijstinten).

Groetjes,
                  Mep
                  http://users.skynet.be/mep
                  No colors, no business!
                  “Our Inks Are Service”

Comment

Originally posted by mep
                    .... daar zijn alternatieve inkten voor zo wel pigment als dye ook weer op waterbasis.
                    Groetjes,
                    Mep

Mep,verkoop jij die alternatieve inkt voor de Epson 2100 en zo ja de welke (pigment of dye?).Ik heb op je site gekeken en zie nergens inkt voor de 2100.
                    Danny's Photosite

Comment

Rond september zal er een A3+ versie van de R800 op de markt kommen
                      Zeer interessant om te weten... mar of ik zo lang kan wachten???

De Epson 2100 werkt enkel met inkten op waterbasis van huis uit is dit pigment inkt, daar zijn alternatieve inkten voor zo wel pigment als dye ook weer op waterbasis. Daar is verder geen Canon of Epson printer die van huis uit met solvent inkt werkt,
                      Mep, hier ben je niet echt duidelijk hoor...
                      Wil je zeggen dat de EPSON 2100 ook met dye-inkten werkt...?
                      Bijkomende uitleg zou zeer welkom zijn (zie ook vraag van Roadrunner)

Verder wacht ik af wat de Canon A3+ i9990, i9950 gaat brengen met zijn 7 of 8 kleuren dit is dan makkelijker om te zetten naar Quad tinten, ik doe dit al een tijdje op een Canon en dat valt best mee, hier ziet u dan echt goed het verschil in de bij komende kleuren lichtmagenta en lichtcyan (die kleuren zijn dan wel omgezet naar grijstinten).
                      Wat zijn Quad-tinten ? "Quadri " is toch kleur ?

Nog een vraag Mep : Zal Canon ooit printers op de markt brengen met pigmentinkten en/of zal het Q-Flow-systeem ooit met pigmentinkten werken ?

@ Roadrunner : ik denk da we d'er nog gaan uitkomen. 'k Voel het aan mijn water. Hou vol !!!

Vriendelijke groet,
                      Kariboe

Comment

De Epson werkt zowel met dye als met pigment inkt, van huis uit (Epson) is dit altijd pigment.
                        Hier speelt alleen weer de houdbaarheid van de prints een rol. Pigment is zonder meer beter.
                        Ik heb geen pigment inkt voor de Epson 2100, voor de 2000 heb ik nog wat maar niet voor de handel ben er zelf niet tevreden van, verder zit ik momenteel zonder grontstoffen (pigment). Daar gaat dan wel verandering in komen met de komst van de R800 enz…, maar momenteel niet.
                        Quad, zijn afwijkende tinten.
                        Een Canon ,HP en Lexmark hebben bubblejet printkoppen daar word de inkt dan in verwarmd. Dit is dan niet goed voor pigment inkten..., er zal geen pigment printer zo direct op de markt komen voor deze merken.

Mep
                        http://users.skynet.be/mep
                        No colors, no business!
                        “Our Inks Are Service”

Comment

Originally posted by mep
                          Ik heb geen pigment inkt voor de Epson 2100, voor de 2000 heb ik nog wat maar niet voor de handel ben er zelf niet tevreden van, verder zit ik momenteel zonder grontstoffen (pigment). Daar gaat dan wel verandering in komen met de komst van de R800 enz…, maar momenteel niet.

Mep

"Daar gaat verandering in komen met de komst van de R800..." wat bedoel je daar nu weer mee?Dat er een goede alternatieve pigmentinkt op komst is bij jullie maar die enkel gebruikt kan worden door de R800 met zijn nieuwe technologie???

Allé mep,we vragen je de oren van je kop

@ Kariboe: ja ,we geraken er wel.'t Kan alleen wat lang duren
                          Danny's Photosite

Comment

@ Mep - bedankt voor al je moeite tot nu toe !
                            En... ik sluit mij aan bij de vraag van Roadrunner of met andere woorden : "Zal het Q-flowsysteem in de nabije toekomst de EPSON 2100 wél ondersteunen met pigmentinken ?"

@ Roadrunner : zal ik je even het "solidariteitsprincipe" uitleggen ?
                            Gij koopt diene EPSON 2100 en ge test hem uitgebreid. Als ie dan niet voldoet, meld je mij dat - zo hoef ik hem niet te kopen...
                            Ik lach me te pletter...

Greetz, Kariboe

Comment

Originally posted by Kariboe

@ Roadrunner : zal ik je even het "solidariteitsprincipe" uitleggen ?
                              Gij koopt diene EPSON 2100 en ge test hem uitgebreid. Als ie dan niet voldoet, meld je mij dat - zo hoef ik hem niet te kopen...
                              Ik lach me te pletter...

Greetz, Kariboe
                              Gij ze (grote) bandiet!!! Maar moest ge ooit zo'n zot vinden die dat wil doen,tja,ik kan je eigenlijk geen ongelijk geven. Misschien duikelt er hier nog wel nen onwetende brave (en hopelijk rijke) ziel in deze topic op...

Danny's Photosite

Comment

en ik intussen hier maar printen....

Comment

Working...
                                X