Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON10D en handmatige witbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by Stef
    natuurlijk gaat dat wel ....

het gaat er gewoon om dat je de camera aangeeft wat hij als wit moet interpreteren...of je nu flitst of niet en waarmee enz..maakt eigenlijk niets uit....

trouwens, de aanduiding °Kelvin is verkeerd....Kelvin is een eenheid op zich en de aanduiding met het gradensymbool is mis...dit geheel ter info

Stef
    Oké, je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik verwar de witbalans met de lichtmeting die in een fractie van een seconde moet gebeuren, mijn fout.
    Toch blijkt de plaatsing van de witte kaart zeer gevoelig te zijn, omdat de lichtsterkte van de flash zeer snel afneemt waardoor andere lichtbronnen dan weer meer invloed krijgen.

Wat de °K of K betreft, ik weet het ook niet meer hoor. Ik ben geen purist en beide notities worden gebruikt. Trouwens, het gaat toch over kleurtemperatuur?
    Zie ook http://www.bestfoto.be/ABC/K.htm

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Originally posted by Pieter G.
      Originally posted by Hombre
      Eens de juiste kleurentemperatuur gevonden voor jou flash, hoef je er geen zorgen meer om te maken.
      Ik kan wel aannemen wat je zegt, Willy, maar ik heb effectief verschillende resultaten met flits in huis bij kunstlicht. Alleen als de flits uitgesproken dominant als lichtbron fungeert, krijg ik met een preset een goed resultaat. Helaas gebruik ik dat in de praktijk zelden, aangezien ik graag nog wat van de omgeving (kunstlicht-sfeer) meeneem in de foto. Het resultaat blijkt dan sterk afhankelijk van de gekozen plaats, en dat had ik vroeger met de Vivitar - niet TTL, maar op een diafragmawaarde ingesteld - veel minder. Nu met E-TTL zijn mijn resultaten stukken beter als ik de iets te warme foto's met auto WB neem en achteraf in de raw corrigeer. De auto WB houdt rekening met de wisselende omgeving, terwijl de custom setting een momentopname is.

Voor de custom WB liefhebbers: een Pringles dekseltje blijkt in de praktijk - bij mij althans - veel beter te werken dan een witte kaart. Het resultaat is iets aan de koele kant, maar makkelijker te corrigeren dan de geelrode zweem die ik meestal heb met een witte kaart.
      Pringles dekseltje ...is dat zo iets tuperware achtig ???

Comment

Originally posted by Hombre
        natuurlijk gaat dat wel ....

het gaat er gewoon om dat je de camera aangeeft wat hij als wit moet interpreteren...of je nu flitst of niet en waarmee enz..maakt eigenlijk niets uit....

trouwens, de aanduiding °Kelvin is verkeerd....Kelvin is een eenheid op zich en de aanduiding met het gradensymbool is mis...dit geheel ter info

Stef
        Oké, je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik verwar de witbalans met de lichtmeting die in een fractie van een seconde moet gebeuren, mijn fout.
        Toch blijkt de plaatsing van de witte kaart zeer gevoelig te zijn, omdat de lichtsterkte van de flash zeer snel afneemt waardoor andere lichtbronnen dan weer meer invloed krijgen.

Wat de °K of K betreft, ik weet het ook niet meer hoor. Ik ben geen purist en beide notities worden gebruikt. Trouwens, het gaat toch over kleurtemperatuur?
        Zie ook http://www.bestfoto.be/ABC/K.htm

Natuurlijk is de plaats van belang, that's the whole point
        In de studio maak je dan van veschillende accessoires gebruik om het licht te richten/verdelen enz...om je meting op verschillende plekken te laten kloppen, en met reflectieschermen bounce je dan weer het licht terug om op onderbelichte gedeeltes de donkere delen op te halen (en dan is ook weer de afstand en richting van je reflectiescherm van belang)

de richting waarin je je wit/grijskaart houdt is ook belangerijk...evenals hoe je je lichtmeter plaatst..in beide gevallen moet je naar de camera richten...

wat Kelvin betreft : dat is een EENHEID op zich, weliswaar van een kleurtemperatuur, maar niet zoals Farenheit en Celsius in graden uitgedrukt...'t was maar voor de vervollediging hoor, als het op fotografie aankomt zijn we hier allemaal puristen)

stef

Comment

Originally posted by awacs457
          Pringles zijn zo van die perfect gelijke chips die achter mekaar geschoven in een koker zitten. Het deksel daarvan is melkwit en half doorzichtig. Als je dat voor je lens houdt en een foto neemt in het licht waarin je werkt, heb je een bruikbaar startpunt om je witbalans af te stellen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Natuurlijk is de plaats van belang, that's the whole point
            Dat is waar. En wat ik eigenlijk vooral wou meegeven vanuit mijn frustrerende ervaringen met custom WB is dat TTL flitsmeting blijkbaar een variabele toevoegt die de kleurtemperatuur nog moeilijker te controleren maakt.
            Pieter
            --

Comment

Pringles zijn zo van die perfect gelijke chips die achter mekaar geschoven in een koker zitten. Het deksel daarvan is melkwit en half doorzichtig. Als je dat voor je lens houdt en een foto neemt in het licht waarin je werkt, heb je een bruikbaar startpunt om je witbalans af te stellen.
              tussen het opeten van de chipskes en het voor de lens houden wel even je handen wassen...anders kan je hier een topic opstarten over hoe je vettige chipsvingerafdrukken van je lens moet verwijderen

Stef

Comment

Allee, alweer iets bijgeleerd , zo zie je maar , nooit te oud he

Comment

tussen het opeten van de chipskes en het voor de lens houden wel even je handen wassen...anders kan je hier een topic opstarten over hoe je vettige chipsvingerafdrukken van je lens moet verwijderen
                  LOL
                  Met een papieren zakdoekje en dissolvant natuurlijk.
                  Pieter
                  --

Comment

LOL
                    Met een papieren zakdoekje en dissolvant natuurlijk.
                    een schuurpapierke korrel 400 voldoet ok al hoor....dat spaart je de dissolvent uit

Stef

Comment

[/quote]
                      een schuurpapierke korrel 400 voldoet ok al hoor....dat spaart je de dissolvent uit

Stef
                      [/quote]Is dat niet een beetje grof? kan dat ook de fijne sporen weghalen
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

De beste resultaten in studio heb ik met witbalans ingesteld op 5400K (het is weldegelijk Kelvin en niet graden Kelvin) of met witbalans ingesteld op flitsen. Met de grijskaart moet ik zelf nog leren werken.
                        http://www.demetrius.be
                        Canon EOS 10D with battery grip + the following Canon EF USM lenses: 17-40mm f4,0 L | 50mm f1,4 | 28-135mm f3,5-5,6 IS | 35-350mm f3,5-5,6 L | 100mm f2,8 Macro

Comment

Okay, het pringles dekseltje ligt klaar voor het weekend .
                          Ik moet inderdaad ook meestal een geel rode zweem wegcoorigeren hetgeen niet altijd meevalt maar dat dekseltje hou je dat bijna tegen je lens en dan opname maken met de juiste belichting en daarna die foto als referentie gebruiken??

Comment

Okay, het pringles dekseltje ligt klaar voor het weekend .
                            Ik moet inderdaad ook meestal een geel rode zweem wegcoorigeren hetgeen niet altijd meevalt maar dat dekseltje hou je dat bijna tegen je lens en dan opname maken met de juiste belichting en daarna die foto als referentie gebruiken??
                            En hebben ze gesmaakt?

Inderdaad, de lens met deksel ervoor naar een zone richten met de belichting waarin je gaat fotograferen. Er zijn er ook die op de lichtbron zelf richten (indien mogelijk); ik weet niet wat uiteindelijk het beste resultaat moet geven. Dit lukte bij mij beter dan een witte kaart, in ieder geval.

Vergeet niet eerst te focussen voordat je het dekseltje voor de lens houdt; of anders zet je de lens in MF. Zoniet kan je geen foto maken, uiteraard.
                            Pieter
                            --

Comment

Working...
                            X