Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON10D en handmatige witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CANON10D en handmatige witbalans

    Weet er iemand de beste manier om de witbalans bij een Canon10D in te stellen voor gebruik in een flitsstudio?
    Heb het de eerste keer gedaan en ik geloof dat ik toen de witte kant van een grijskaart gebruikte als referentie en de resultaten waren echt optimaal. Spijtig genoeg ben ik de referentie foto kwijt en nadien heb ik het opnieuw geprobeerd door middel van een A4 tje uit de printer; toen waren de resultaten anders, minder goed.
    Heb de indruk dat elk A4 papier verschillende resultaten geeft.
    Ergens heb ik ook gelezen dat er mensen de grijze kant van de grijskaart gebruiken.. geeft dat wellicht neutraler tinten?
    Hoop dat er iemand op dit forum is met een schat aan ervaring op dit gebied.
    Heb ook de indruk dat laatst op een massastudioshoot de gegevens in dat customgeheugen niet werden vervangen door de meting die ik ter plaatse uitvoerde met als gevolg een lelijke groenzweem...

  • #2
    Noël,

    je hebt twee keuzes :

    neem een nieuwe foto en stel die in als referentie van je custom whitebalance..zorg ervoor dat ja a4tje 90% van je foto beslaat...

    hetzelfde met een grijskaart geeft iets warmere tinten.


    de tweede mogelijkheid is dat je de kleurtemperatuur in Kelvin invoert...als je een beetje deftige apparatuur hebt (wat ik niet betwijfel) heb je flitsers met een 5400K kleurtemperatuur....

    probeer eens beide ....

    stef

    Comment


    • #3
      ik raad je ook aan in RAW te werken, dat geeft je de mogelijkheid om achteraf bij te sturen, en dat in batch aan je ganse reeks toe te kennen, ideaal als je een afwijking opmerkt (bv in C1)

      Comment


      • #4
        yeps..klopt Phille....ik nam zomaar aan dat Noël in RAW werkt, terwijl dit eigenlijk niet voor de hand liggend is...

        bedankt voor de aanvulling

        stef

        Comment


        • #5
          Originally posted by Stef
          neem een nieuwe foto en stel die in als referentie van je custom whitebalance..zorg ervoor dat ja a4tje 90% van je foto beslaat...
          Stef, heb jij daar goeie resultaten mee met de 10D? En gebruik je dan ook E-TTL of doe je dat enkel met een studio-setup? De reden waarom ik die vraag stel, is dat ik bijzonder slechte resultaten haal met custom WB op de 10D. Het lijkt me dat E-TTL zeer uiteenlopende lichtintensiteit produceert zodat je eigenlijk voor iedere foto afzonderlijk de WB zou moeten afstellen. Aangezien buiten een studio-omgeving de lichtomstandigheden zelden of nooit constant zijn, gebruik ik toch maar overal auto WB. Als je achteraf dan toch moet corrigeren, heeft het geen zin om presets of custom settings te gebruiken.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Pieter,

            ik neem aan dat je dat velletje A4 ook daardwerkelijk eerst mbv een flitsmeter uitmeet?
            't is namelijk zo dat je alles kan "witflitsen" hee....zelfs een zwarte achtergrond kan je zodanig overbelichten dat die wit ziet...

            hou je velletje naar de camera gericht
            meet met de lichtmeter je velletje uit (met de lichtsensor NAAR DE CAM GERICHT)
            stel op je camera de uitgemeten diafragmawaarde in en zet je WB op auto
            neem de foto
            selecteer die foto als custom

            Stef

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stef
              ik neem aan dat je dat velletje A4 ook daardwerkelijk eerst mbv een flitsmeter uitmeet?
              't is namelijk zo dat je alles kan "witflitsen" hee....zelfs een zwarte achtergrond kan je zodanig overbelichten dat die wit ziet...
              Neen, ik heb helemaal geen flitsmeter. Ik gebruik gewoon de lichtmeter van de camera en E-TTL. Het A4tje is niet overbelicht (histogram ok) en wordt zowel door kunstlicht (huiskamer) als door flitslicht belicht. De setting werkt dan goed op voorwaarde dat ik dan ook fotografeer op de plaats waar het witte velletje zich bevond. Als je dan een volgende foto op een andere plaats in dezelfde kamer neemt, krijg je ineens veel warmere of koelere resultaten. (Het gaat dus helemaal niet over studiofoto's.)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Pieter,

                ik denk dat het aanwezige licht dan de boosdoener is....

                in de studio maak ik het volledig donker, op het licht van de pilootlampen na....

                Stef

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Stef
                  ik denk dat het aanwezige licht dan de boosdoener is....
                  Vermoedelijk. De balans tussen flitslicht en kunstlicht varieert naargelang van de precieze plaats waar je de foto neemt, dus met een flitser op constante kracht ingesteld zou het al een stuk beter moeten gaan. Misschien moet ik maar weer mijn oude Vivitar bovenhalen...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Je kan toch geen custom witbalans op een flash afstellen ?
                    Die flash gaat in een fractie van een seconde zijn licht afgeven, in die fractie van een seconde moet je de CW vaststellen, dat is niet te doen.
                    Op de manier die je hier voorstelt, meet je enkel de pilootlichten of ander omgevingslicht.
                    Een flash geeft in principe steeds dezelfde kleurtemperatuur, die moet je instellen. Begin met enkele testshots op 5400°K en stuur vandaar eventueel wat bij tot er geen kleurzweem meer is.
                    Eens de juiste kleurentemperatuur gevonden voor jou flash, hoef je er geen zorgen meer om te maken.

                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stef
                      Noël,

                      je hebt twee keuzes :

                      neem een nieuwe foto en stel die in als referentie van je custom whitebalance..zorg ervoor dat ja a4tje 90% van je foto beslaat...

                      hetzelfde met een grijskaart geeft iets warmere tinten.


                      de tweede mogelijkheid is dat je de kleurtemperatuur in Kelvin invoert...als je een beetje deftige apparatuur hebt (wat ik niet betwijfel) heb je flitsers met een 5400K kleurtemperatuur....

                      probeer eens beide ....

                      stef
                      Hey Stef , als ik mijn A4 tje naast de witte kant van mijn grijskaart leg dan lijkt het wit van mijn grijskaart gelig maar het was wel met die grijskaart (witte kant dan) dat ik de beste resultaten kreeg. Het lijkt erop dat de tint van dat velletje papier of karton voor grote verschillen kan zorgen.
                      Vraag me ook af of het daadwerkelijk verschil uitmaakt of ik mijn sterkste flitser opstel als frontlicht of een iets zwakkere flitser van hetzelfde merk(Multiblitz), de sterkte van het instellicht varieert dus ook hierdoor...
                      90% van het fotooppervlak, dat is wel pak meer dan wat ze bij canon opgaven he , die spraken van de spotcirkel van het matglas te vullen met je wit velletje , ik vond dat zelf al weinig omdat je dan toch nog behoorlijk wat andere kleuren in de meting betrekt.
                      Kleurtemperatuur instellen kan ik ook eens proberen; weet ondertussen ook al dat de 5600K instelling teveel rood geeft..
                      Zal volgende keer eens beginnen met een nieuwe referentiefoto te maken

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Stef
                        yeps..klopt Phille....ik nam zomaar aan dat Noël in RAW werkt, terwijl dit eigenlijk niet voor de hand liggend is...

                        bedankt voor de aanvulling

                        stef
                        Neen, heb eigenlijk nog nooit in Raw gewerkt ; het werd me altijd afgeraden omdat het kwaliteitsverschil zo miniem is waar het modelfotografie betreft en dan natuurlijk het nadeel van de grote files en de te lange tijd om files weg te schrijven. Denk zeker dat dit bij een vlot model een groot probleem is ..

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Hombre
                          Je kan toch geen custom witbalans op een flash afstellen ?
                          Die flash gaat in een fractie van een seconde zijn licht afgeven, in die fractie van een seconde moet je de CW vaststellen, dat is niet te doen.
                          Op de manier die je hier voorstelt, meet je enkel de pilootlichten of ander omgevingslicht.
                          Een flash geeft in principe steeds dezelfde kleurtemperatuur, die moet je instellen. Begin met enkele testshots op 5400°K en stuur vandaar eventueel wat bij tot er geen kleurzweem meer is.
                          Eens de juiste kleurentemperatuur gevonden voor jou flash, hoef je er geen zorgen meer om te maken.


                          Denk dat het wel mogelijk is om een custom witbalans in te stellen met flitslicht in de studio .
                          Als ik een wit vlak fotografeer en die gegevens invoer als referentie voor "wit" dan word er ook rekening gehouden met de omgeving zoals plafond , vloer of wanden die een kleurzweem kunnen veroorzaken

                          Comment


                          • #14
                            natuurlijk gaat dat wel ....

                            het gaat er gewoon om dat je de camera aangeeft wat hij als wit moet interpreteren...of je nu flitst of niet en waarmee enz..maakt eigenlijk niets uit....

                            trouwens, de aanduiding °Kelvin is verkeerd....Kelvin is een eenheid op zich en de aanduiding met het gradensymbool is mis...dit geheel ter info

                            Stef

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Hombre
                              Eens de juiste kleurentemperatuur gevonden voor jou flash, hoef je er geen zorgen meer om te maken.
                              Ik kan wel aannemen wat je zegt, Willy, maar ik heb effectief verschillende resultaten met flits in huis bij kunstlicht. Alleen als de flits uitgesproken dominant als lichtbron fungeert, krijg ik met een preset een goed resultaat. Helaas gebruik ik dat in de praktijk zelden, aangezien ik graag nog wat van de omgeving (kunstlicht-sfeer) meeneem in de foto. Het resultaat blijkt dan sterk afhankelijk van de gekozen plaats, en dat had ik vroeger met de Vivitar - niet TTL, maar op een diafragmawaarde ingesteld - veel minder. Nu met E-TTL zijn mijn resultaten stukken beter als ik de iets te warme foto's met auto WB neem en achteraf in de raw corrigeer. De auto WB houdt rekening met de wisselende omgeving, terwijl de custom setting een momentopname is.

                              Voor de custom WB liefhebbers: een Pringles dekseltje blijkt in de praktijk - bij mij althans - veel beter te werken dan een witte kaart. Het resultaat is iets aan de koele kant, maar makkelijker te corrigeren dan de geelrode zweem die ik meestal heb met een witte kaart.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X