Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe professionele camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Nieuwe professionele camera

    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
    Voor mij zelfs meer dan best goed. Prachtig om zo'n fotografen aan het werk te zien.
    Op het einde kwam zelfs het beste toen hij commentaar gaf op het "compactje": it's just a tool, what's important is (wijzende naar zijn hoofd en ogen) your mind and eyes.
    Daarmee zegt hij wat velen hiervoor al aanhaalden: kennis en kunde is veel belangrijker dan de camera en dat is nu net het tegenovergestelde waarvan TS uit ging.
    Namelijk: koop een prof. camera en je krijgt automatisch goede foto's.



    2 Weken geleden met mijn LX5 foto's genomen op een verjaardagsfeest: ISO 400 en 800 en zonder flits en zien er zeer behoorlijk uit op print (13x18).
    Ten andere TS heeft hier nooit gezegd dat ze prof. kwaliteitsfoto's wou hebben. Ik denk toch dat iedereen het ermee eens is dat je dat niet oplost door louter een prof. camera te kopen.

    Zoals TS zelf zei kent ze er weinig van en haar baas (die de foto's zou maken) nog minder; imo gaat die zelfs al grijs haar krijgen wanneer die "maar" een LX5, s95 etc in handen gaat krijgen.

    TS wil een prof. camera kopen omdat ze teleurgesteld is in de foto's van haar compactje denkende dat het compactje haar teleurstelt wanneer het eigenlijk zij zelf is die haar compactje teleurstelt.
    ik begrijp dat jij precies weet welk compactje de TS heeft
    Er zit nogal een verschil in die dingen
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #92
      Re: Nieuwe professionele camera

      Een mooi voorbeeld, alhoewel studiowerk niet meteen met toneel/optredens te vergelijken is, maar dit bewijst alvast dat :

      Prof-fotograaf + beginnerstoestel =
      Beginnend fotograaf + prof-toestel =

      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
      KLIK
      Kijk dan daar eens naar, voor de gebruikte middelen is het resultaat best goed.

      Dat zijn toch ook geen professionele middelen (compactje, enkele led-zaklampen)
      (En ja het is een model en die blijft stilzitten)
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #93
        Re: Nieuwe professionele camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
        Een mooi voorbeeld, alhoewel studiowerk niet meteen met toneel/optredens te vergelijken is, maar dit bewijst alvast dat :

        Prof-fotograaf + beginnerstoestel =
        Beginnend fotograaf + prof-toestel =
        Toch nog mensen die het snappen, want ik wil dit helemaal niet vergelijken met een optreden (waar je geen controle over het model hebt)

        Gewoon ter illustratie, dat het kan.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #94
          Re: Nieuwe professionele camera

          Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
          Met een compact(je) kan je in het donker idd makkelijker "klare" foto's maken dan met een dslr maar dan mag je de foto's niet vergroten want dan is de kwaliteit erbarmelijk, in tegenstelling met wat je op het schermpje ziet.
          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
          2 Weken geleden met mijn LX5 foto's genomen op een verjaardagsfeest: ISO 400 en 800 en zonder flits en zien er zeer behoorlijk uit op print (13x18).
          Ten andere TS heeft hier nooit gezegd dat ze prof. kwaliteitsfoto's wou hebben. Ik denk toch dat iedereen het ermee eens is dat je dat niet oplost door louter een prof. camera te kopen.
          13x18 kan je moeilijk groot noem, behoorlijk is ook niet "goed of zeer goed"
          Nikon D5100 + 18-105mm VR
          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

          Comment


          • #95
            Re: Nieuwe professionele camera

            Tienemiene is al van het strijdtoneel verdwenen, lijkt me.

            ch.
            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

            Comment


            • #96
              Re: Nieuwe professionele camera

              Denk dat ze op fotografiecursus is... En groot gelijk heeft ze
              Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
              Tienemiene is al van het strijdtoneel verdwenen, lijkt me.

              ch.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #97
                Re: Nieuwe professionele camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                Een mooi voorbeeld, alhoewel studiowerk niet meteen met toneel/optredens te vergelijken is, maar dit bewijst alvast dat :

                Prof-fotograaf + beginnerstoestel =
                Beginnend fotograaf + prof-toestel =
                Absoluut 100 % akkoord !

                Ik heb 5 jaar lang met een 350D gewerkt met indertijd de kitlenzen 18-55 en 70-300 (daarvoor nog met een 500N) en pas toen ik het toestel volledig onder de knie had ben ik overgeschakeld naar betere (lees lichtsterkere) lenzen.
                Pas daarna de meer "professionele" toestellen aangekocht, niet zozeer vanwege de beeldkwaliteit onder normale omstandigheden maar vanwege de AF snelheid en vanwege het genre fotografie die ik nu grotendeels uitoefen.

                Hier een foto met de 350D + 18-55 lens (de allereerste versie van deze lens ! )

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #98
                  Re: Nieuwe professionele camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                  Dama
                  Prof-fotograaf + beginnerstoestel =
                  Beginnend fotograaf + prof-toestel =
                  ik ben daar helemaal niet mee akkoord. Mijn eerste gitaar leek uit een fabriek te komen waar vooral bijlen en spades werden gemaakt, te beoordelen aan klank en afwerking. Ik heb in mijn eerste maanden gitaarspelen af en toe eens een Telecaster in handen gekregen. Dat maakte mij niet automatisch tot een 'Keef' maar ik speelde er geen noot slechter op dan op mijn eigen gitaar.

                  Professionele en gevorderde fotografen zullen op die beginnerscamera heel wat functies missen. Ik zou bijvoorbeeld de mogelijkheid om snel tussen spot- en matrixmeting missen. Een beginnende fotograaf die weet wat met A, S, P of M aan te vangen en snapt hoe de focuspunten werken zal foto's kunnen maken met een D3x op hetzelfde niveau als met zijn eigen camera.

                  Het is hier al zoveel gezegd dat het niet aan het gerief maar aan het manneke ligt. Nu zou ineens een beginner met goei gerief minder kunnen aanvangen dan met beginnersgerief. Ik ben alle logica zoek.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #99
                    Re: Nieuwe professionele camera

                    Volgens mij wil Dama zeggen dat een pro met een beginnerstoestel (DSLR) in de omstandigheden van de TS (zwak licht, wisselende lichtomstandigheden,...) wel goede foto's zal kunnen maken. Terwijl een pro toestel in de handen van een leek géén garantie op gelukte, laat staan goede foto's is.

                    Verder gaat volgens mij de vergelijking DSLR's met gitaren niet op.
                    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                    Comment


                    • Re: Nieuwe professionele camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                      Volgens mij wil Dama zeggen dat een pro met een beginnerstoestel (DSLR) in de omstandigheden van de TS (zwak licht, wisselende lichtomstandigheden,...) wel goede foto's zal kunnen maken. Terwijl een pro toestel in de handen van een leek géén garantie op gelukte, laat staan goede foto's is.

                      Verder gaat volgens mij de vergelijking DSLR's met gitaren niet op.
                      Waarom bevestig je die vergelijking dan?

                      De filmkes over pro's met prutsgerief zijn heel leuk, ik heb er veel van gezien op digitalrev. Er worden daar (bijna) altijd puike resultaten gehaald, maar wel met het nodige gevloek en harengekrab.

                      Wat ik nog niet zag is dat de pro's hun gerief te koop zetten en met de cheapo camera verder aan het werk gingen.

                      De man/vrouw achter het toestel is nog altijd van het grootste belang. Maar wat als de gitaar (hier gaan we) maar 22 frets heeft en er komt een hoge mi in het stuk? De bijzonder goede muzikant gaat daar een workaround voor vinden. De beginner gaat niet weten wat te doen. De gevorderde fotograaf kent ook wel trucs om om te gaan met te weinig licht als het echt moet. De fotograaf die al een beetje op weg is (TS heeft en gebruikt een reflex) zal opgelucht ademen als hij een stuk gereedschap kan krijgen waarmee hij geen trucs moet uithalen om een defige foto te verkrijgen. Een lichtsterke lens kan hier al wonderen doen. Een camera die een paar stapjes meer ISO aan kunnen kunnen dat wonder nog versterken.

                      Er wordt hier soms de zeer onterechte indruk gewekt dat professionele camera's moeilijker zijn om foto's mee te maken. Een camera heeft een ISO instelling, een sluiter, een diafragma en een AF systeem. Op een pro camera is dat niet onvoorstelbaar veel moeilijker dan op een instapmodel. Scherpstellen met heel grote lensopeningen is door de kleine scherptediepte idd een pak moeilijker, maar dat is zowat het enige dat ik me kan indenken.

                      En al die extra features die pro camera's hebben die beginners niet begrijpen, die leert men gaandeweg wel kennen of ze worden gecategoriseerd als 'niet nodig voor mijn fotografie', net zoals ik het vermogen van mijn wagen sneller te rijden dan toegelaten ook niet (allez nauwelijks ) gebruik.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • Re: Nieuwe professionele camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        Waarom bevestig je die vergelijking dan?

                        De filmkes over pro's met prutsgerief zijn heel leuk, ik heb er veel van gezien op digitalrev. Er worden daar (bijna) altijd puike resultaten gehaald, maar wel met het nodige gevloek en harengekrab.

                        Wat ik nog niet zag is dat de pro's hun gerief te koop zetten en met de cheapo camera verder aan het werk gingen.

                        De man/vrouw achter het toestel is nog altijd van het grootste belang. Maar wat als de gitaar (hier gaan we) maar 22 frets heeft en er komt een hoge mi in het stuk? De bijzonder goede muzikant gaat daar een workaround voor vinden. De beginner gaat niet weten wat te doen. De gevorderde fotograaf kent ook wel trucs om om te gaan met te weinig licht als het echt moet. De fotograaf die al een beetje op weg is (TS heeft en gebruikt een reflex) zal opgelucht ademen als hij een stuk gereedschap kan krijgen waarmee hij geen trucs moet uithalen om een defige foto te verkrijgen. Een lichtsterke lens kan hier al wonderen doen. Een camera die een paar stapjes meer ISO aan kunnen kunnen dat wonder nog versterken.

                        Er wordt hier soms de zeer onterechte indruk gewekt dat professionele camera's moeilijker zijn om foto's mee te maken. Een camera heeft een ISO instelling, een sluiter, een diafragma en een AF systeem. Op een pro camera is dat niet onvoorstelbaar veel moeilijker dan op een instapmodel. Scherpstellen met heel grote lensopeningen is door de kleine scherptediepte idd een pak moeilijker, maar dat is zowat het enige dat ik me kan indenken.

                        En al die extra features die pro camera's hebben die beginners niet begrijpen, die leert men gaandeweg wel kennen of ze worden gecategoriseerd als 'niet nodig voor mijn fotografie', net zoals ik het vermogen van mijn wagen sneller te rijden dan toegelaten ook niet (allez nauwelijks ) gebruik.
                        En met deze uitleg ben ik het eveneens 100% eens.
                        Als je de vraag krijgt om in moeilijke omstandigheden te fotograferen, dan moet je zorgen voor materiaal waarmee dat mogelijk is.
                        De vraag van de TS is niet op te lossen met een compactje of een bridge, dus moet je die dingen ook niet voorstellen. Dat ze wat werk zal hebben om die DSLR oplossing goed te gebruiken, is duidelijk : maar dat is toch geen overkomelijk probleem ?
                        Waarom moet een starter beginnen met een compactje, om dan in die omstandigheden zeker tot de vaststelling te komen dat het niet lukt (wat je vooraf zonder problemen kon voorspellen). En dan na enkele weken al een beter toestel te MOETEN kopen...

                        Trouwens : als je met dat compactje goede resultaten wil bereiken, zal je dat ding evengoed juist moeten instellen. En de principes daar zijn gelijk als bij een 1Ds (met een paar mogelijkheden minder).
                        Ik denk niet dat die pro-fotograaf dat compactje in de auto-modus heeft gebruikt .
                        Een pro-camera is zelfs makkelijker te gebruiken : geen scène-modussen die je kan misbruiken (met P, A, S en M ben je rond), en je hoeft niet in de menu's te bladeren om de voornaamste instellingen aan te passen .
                        Last edited by polleke_cgc; 13 september 2011, 11:56.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: Nieuwe professionele camera

                          Euhm, ik dacht dat het hier vooral ging over het feit dat de TS (haar baas) best eerst (of ook) investeerd in een (basis)opleiding fotografie.

                          Verder spreek ik niet over een compactje (pro's met prutsgerief) maar over basismoddel DSLR camera's. Je gaat me niet zeggen dat een Canon 60D een beginner tot meer gevorderde fotograaf beperkingen gaat geven tov. een 5D of zelfs 1D.
                          Vergeet niet dat de DSLR's uit het "hogere segment" zelfs geen automatische stant heeft. Zie jij dat goedkomen, een toestel zonder automatische stand in de handen van een complete leek? (en ja, die D7000 heeft een auto-stand...)

                          Ook ga je als leek geen betere foto's uit een 5D of 1D halen dan je uit een 60D kan halen. Waarom dan veel geld uitgeven aan die topmodellen als een 60D (of zelfs een 600D) ook tot goede resultaten kan leiden. Behalve dan de betere ruiseigenschappen bij hoge ISO's bij die toptoestellen.

                          Blijkbaar is er hier op het forum een groepje die denkt enkel topfoto's te kunnen maken met topmateriaal. Maar dat heb ik in andere topics ook al gemerkt...
                          Terwijl de kennis van fotografie véél belangrijker is dan de "gear". Dat zullen zelfs pro's je zeggen.
                          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                          Comment


                          • Re: Nieuwe professionele camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                            Zie jij dat goedkomen, een toestel zonder automatische stand in de handen van een complete leek? (en ja, die D7000 heeft een auto-stand...)
                            ja, mits correcte instructie.

                            Er hebben al zoveel mensen met mijn D200 scherpe en correct belichte foto's gemaakt.


                            Nevermore
                            Terwijl de kennis van fotografie véél belangrijker is dan de "gear". Dat zullen zelfs pro's je zeggen.
                            Welke mensen zeggen dat? Juist mensen die dat materiaal hébben.
                            Ik ken pro's die net als ik een D200 gebruiken of gebruikten. Een daarvan heeft er een D700 bij gekocht en rara, zijn foto's van huwelijken in donkere kerken zijn ineens veel properder. Na 40 jaar fotograferen heeft hij eindelijk geleerd hoe hij zuiverdere opnamen kan maken in slechte omstandigheden. Nee hoor, t is t materiaal!
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • Re: Nieuwe professionele camera

                              Nu schrijf je't zelf: "mits correcte instructie". Kennis van fotografie is gewoon nodig om het probleem van de TS op te lossen. En dan kan je gaan spreken over het materiaal. Zeker niet omgekeerd.

                              Zonder verder een welles-nietes spelletje te maken over welk hobby, semi-pro en pro meteriaal zal ik het nog 1x op een andere manier proberen uitleggen.

                              Top materiaal zonder kennis is overkill.
                              Top materiaal met een beetje kennis is overkill.
                              Top materiaal met véél kennis is top

                              Semi pro materiaal zonder kennis is overkill
                              Semi pro materiaal met een beetje kennis is een optie maar nog steeds weggesmeten geld
                              Semi pro materiaal met een ruimere basiskennis is een goede optie (prijs-kwaliteit).

                              Ik blijf er versteld van staan dat pro materiaal als ene 5D en een 1D wordt aangeraden om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Nu ja, als geld niet uitmaakt kan je dat proberen...
                              Waarom doen de meeste mensen hier een upgrade na jaren met een xxxD model gewerkt te hebben. Omdat ze dan pas met hun kennis en ervaring tegen de grenzen van hun toestel aan lopen. Net als die pro fotografen. Uiteraard hebben die de top nodig omdat ze op alle vlak de grenzen aftasten (en er over gaan) van hun kunnen en het kunnen van hun toestel.

                              Maar je hebt gelijk. Als je weet waar je mee bezig bent dan zal je de beste foto's kunnen halen met het beste materiaal, dat is logisch.
                              Alleen vrees ik dat in dit geval er een toestel in de kast zal liggen wat er uit gehaald wordt door een aantal medewerkers die een point-and-shoot mentaliteit hebben.
                              Da's als met een Porsche alleen maar tegen 120km/u rechtdoor op de autostrade rijden. Je zal sneller optrekken dan een Opel Astra een betere wegligging hebben en sneller stil staan maar eigenlijk had je met een VW Passat al méér dan genoeg gehad en benut je nooit de capaciteit van die Porsche.
                              Natuurlijk zijn er een hele hoop Porsche rijders die met die Porsche rijden om te pronken. Zo iemand moet gewoon een 1D MkIII met L-glas aanschaffen. Kan je ook mooi mee pronken!
                              Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                              Comment


                              • Re: Nieuwe professionele camera

                                Ik twijfel er sterk aan dat de wegligging van een VW Golf zo goed zal zijn als deze van een VW Porche, met beide moet je kunnen rijden.

                                Comment

                                Working...
                                X