Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX3,NEX5,NEX7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Dat was vooral kostenbesparing. Spiegelhuizen voor middenformaat zijn groot en lomp. Alle moderne middenformaat systemen, waaronder Hasselblad, hebben nu ook zoekers, wat een logische evolutie is.

    De meest natuurlijk vorm van kijken is en blijft subjectief, maar het blijft duidelijk dat de camera los in de handen voor het lichaam houden dat niet is. Dat spreekt de geschiedenis en de huidige modellen tegen. Tenzij bij gebruikers van compactjes. Of GSM's.

    Gelukkig evolueren de betere camera's naar combinatie van beide, voor de gevallen dat je de camera niét voor je oog kan/wil houden.

    Dank u voor de verhelderende uitleg. Maar het is voor mij een kwestie van natuurlijk persepectief. Neem een foto van een rechtopstaand persoon vanop een paar meter, van kop tot teen binnen het kader, eentje vanuit ooghoogte en een ander vanuit het midden vanje lichaam, gestrekte arm. Ik ga voor het tweede portret dan.
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

    Comment


    • #77
      Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

      Ahem...Kunnen we het hier over de toestellen hebben, niet over alle andere dingen ? Leica en aanverwanten hou je maar voor een apart topic.
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

      Comment


      • #78
        Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

        Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Ahem...Kunnen we het hier over de toestellen hebben, niet over alle andere dingen ? Leica en aanverwanten hou je maar voor een apart topic.
        tja, als een bepaald iemand bij ieder sony-topic er andere merken bijhaalt, zit je al gauw over andere merken te discussieren en te vergelijken..voor mij hoeft het ook niet, maar haal er dan ook geen leica-canon-of nikon en alle andere ooit gefabriceerde merken bij he?

        leica lenzen doen het op zowat ieder toestel goed, zo zijn er leica adapters voor eos, sony alpha etc..(LEITAX heet die firma geloof ik) zegt iets over de kwaliteiten van leica-LENZEN.. maar goed, we gingen het niet meer over leica hebben..die aangehaalde M9 hoort er dus idd niet bij..



        sony nex3, nex5, nex7 dus.. en schroef er welke lens op die je wilt, maakt mij niets uit, eerlijk gezegd..of het nou een appel, een peer, een tomaat of een krop sla is..

        zoek ieder ander topic op, wat non-sony is en daar zie je dus geen vergelijkingen met andere merken, maar dit gedoe komt gewoon in ieder sony topic terug, en wat is daar nu het nut van? sony is sony, canon is canon, nikon is nikon en leica is leica..er is er maar 1 die telkens de boel weer aanzwengelt en die kennen we zo onderhand allemaal wel.. jammer.. heb geen interesse in leica m9 met leicalens vs sony nex met leica lens of welke combi al dan niet beter is.. nex-7 heeft wel mijn interesse, wellicht zelfs een (nog) toekomstige nex-9..mss ruil ik mijn geliefde 5dmkII nog wel eens in, wie zal het zeggen? merkske dat er voor op staat maakt me echt niet uit..

        bij sommige vergelijkingen moet ik toch regelmatig aan onze lars van 6 denken, die tegen zijn vriendjes loopt op te scheppen, hoe sterk zijn papa wel niet is in vergelijking met die andere papa´s (bijna 2 mtr en 105 kg schoon aan de haak), waarop ik dan altijd maar zeg, dat papa met al zijn grootte en gewicht nog altijd naar mama luistert, die slechts 1.72mtr en 65 kg is.. (LOL!)
        Last edited by leontine1978; 8 september 2011, 21:49.
        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

        Comment


        • #79
          Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

          Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
          Ik heb een adapter besteld.
          nu kan ik mijn analoge nikon F lenzen gebruiken.
          Is er iemand die ik (beginner) een pm kan sturen met wat vragen.
          Waar moet ik rekening mee houden ik weet dat de AF niet werkt?

          Bedankt
          Hangt af welke lenzen je hebt. Heb je zeer recente AF-S lenzen zonder diafragmaring op de lens zelf, dan heb je een Nikon G adapter nodig, waar je op de adapter zelf het diafragma kan instellen. Zoniet gaat de G lens altijd op het kleinste diafragma werken en dus onbruikbaar.
          Heb je AF-D en AI-S lenzen (manuele), dan heb je de diafragmaring nog op de lens zelf en hoef je een "gewone" adapter te bestellen.

          Voorbeeld G lens: kitlenzen, moderne AF-S lenzen, updates van 50mm lenzen


          Let op het ontbreken van diafragmawaarden onderaan de lens (2.8-4-5.6-8-11-16-22)


          Voorbeeld non-G lens mét diafragmaring: oudere vaste lenzen (35mm, 50mm, 85mm)


          Voorbeeld AI-lens mét diafragmaring:

          Comment


          • #80
            Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

            Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
            Dank u voor de verhelderende uitleg. Maar het is voor mij een kwestie van natuurlijk persepectief. Neem een foto van een rechtopstaand persoon vanop een paar meter, van kop tot teen binnen het kader, eentje vanuit ooghoogte en een ander vanuit het midden vanje lichaam, gestrekte arm. Ik ga voor het tweede portret dan.
            Het is maar wat je noemt natuurlijk perspectief.... uiteindelijk zien we de wereld ook vanaf ooghoogte. Dan is een foto genomen vanop ooghoogte.. natuurlijk.

            Maar ik volg je qua pespectief. Vaak zit ik bij huwelijken en events ook door de knieën bij portretten op medium afstand. Omdat je inderdaad meer achtergrond en minder naar de grond mikt als het ware. En zeker bij foto's van kinderen.

            Comment


            • #81
              Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Hangt af welke lenzen je hebt. Heb je zeer recente AF-S lenzen zonder diafragmaring op de lens zelf, dan heb je een Nikon G adapter nodig, waar je op de adapter zelf het diafragma kan instellen. Zoniet gaat de G lens altijd op het kleinste diafragma werken en dus onbruikbaar.
              Heb je AF-D en AI-S lenzen (manuele), dan heb je de diafragmaring nog op de lens zelf en hoef je een "gewone" adapter te bestellen.

              Voorbeeld G lens: kitlenzen, moderne AF-S lenzen, updates van 50mm lenzen


              Let op het ontbreken van diafragmawaarden onderaan de lens (2.8-4-5.6-8-11-16-22)


              Voorbeeld non-G lens mét diafragmaring: oudere vaste lenzen (35mm, 50mm, 85mm)


              Voorbeeld AI-lens mét diafragmaring:
              http://www.kenrockwell.com/nikon/ima...N_6126-600.jpg
              Mijn oude toestel is een F50.
              Lens mount Nikon F mount.






              dank voor reactie
              Last edited by Sportsterpeke; 8 september 2011, 21:48.
              Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

              Comment


              • #82
                Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
                Mijn oude toestel is een F50.
                Lens mount Nikon F mount.
                Uiteraard is het Nikon F mount. Het gaat echter om de lenzen, daar zijn er verschillende types. AF-S, G, AF, AF-D, ....

                Comment


                • #83
                  Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Het is maar wat je noemt natuurlijk perspectief.... uiteindelijk zien we de wereld ook vanaf ooghoogte. Dan is een foto genomen vanop ooghoogte.. natuurlijk.

                  Maar ik volg je qua pespectief. Vaak zit ik bij huwelijken en events ook door de knieën bij portretten op medium afstand. Omdat je inderdaad meer achtergrond en minder naar de grond mikt als het ware. En zeker bij foto's van kinderen.
                  toestel op ooghoogte brengen is zeer onnatuurlijk en beperkt heel sterk de vrijheid van de fotograaf. Is een gewoonte puur ontstaan als gevolg van de technische beperkingen.

                  met een aantal analoge MF toestellen is het wel mogelijk van op buikhoogte te fotograferen omdat het filmoppervlakte (bvb 6cmx6cm) voldoende groot is, met kleinbeeld (35mm) is dat niet haalbaar, oppervlakte is veel te klein. Beeld op matglas zou veel te klein zijn om correct manueel te focussen.
                  De sensor oppervlakte van digitale MF toestellen is uiteraard kleiner dan de filmoppervlakte van de analoge tegenhangers en ook te klein om te gebruiken vanuit buikhoogte. Maar bvb hasselbad geeft wel de keuze voor een aantal van zijn digitale toestellen om uit eye- of waist-level (oog of buikhoogte) te fotograferen.

                  Een nadeel van waist-level zoeker is gebruik in zonnige omgeving, dan wordt het beeld minder zichtbaar en is gebruik van eye-level aangewezen.
                  Gelukkig zijn er nu toestellen die beide mogelijkheden, en dit met behoud van alle functionaliteit.

                  Al wat een NORMALE mens kan vastnemen tracht hij te bekijken van uit middelhoogte geeft ook het meest relaxed gevoel.
                  Last edited by puerte; 9 september 2011, 10:32.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                    nex5n bereikt ook het financiële nieuws

                    Comment


                    • #85
                      Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      toestel op ooghoogte brengen is zeer onnatuurlijk en beperkt heel sterk de vrijheid van de fotograaf. Is een gewoonte puur ontstaan als gevolg van de technische beperkingen.


                      dat hangt dus wel af van wat je fotografeert en onder welke omstandigheden he? of gaan we vogelspotten met een 600mm supertele in de vrije natuur op waist-level? (en mijn ogen zitten natuurlijkerwijs in mijn hoofd, en niet op mijn middel..)
                      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                      Comment


                      • #86
                        Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                        Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                        dat hangt dus wel af van wat je fotografeert en onder welke omstandigheden he? of gaan we vogelspotten met een 600mm supertele in de vrije natuur op waist-level? (en mijn ogen zitten natuurlijkerwijs in mijn hoofd, en niet op mijn middel..)
                        Ik denk dat iedereen daarover wel ongeveer hetzelfde denkt hoor. Er zijn situaties waarbij de zoeker interessant blijft, maar er zijn er minstens evenveel waarbij het lcd-scherm opklappen en het toestel voor het lichaam houden veel comfortabeler is (en bv. ingeval van portret ook nog een mooier perspectief biedt).

                        Zoals eerder al gezegd dus...

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Soms is een zoeker beter, maar dikwijls is een LCD handiger. Dat is alvast mijn ervaring.

                        Een LCD is veel handiger als je een niet te zware lens gebruikt, en niet bij actiefoto's.
                        Voor al de rest is een LCD gewoon super. Vandaar dat deze vakantie twee derde van mijn foto's met de Nex gemaakt zijn.
                        Foto's vanuit een perspectief boven je hoofd, of tegen de grond, het kan allemaal. Bv. bij drukkere evenementen of voor macro een dikke plus.
                        Je hoeft je camera ook niet van dichtbij of iets verder voor je neus te houden. Ik heb hem meestal gewoon voor mijn lichaam, lcd-schermpje half of helemaal opgeklapt. Je kan je dan trouwens even "klein" maken als met de zoeker. Het leuke daaraan is meteen dat het voor de medemens helemaal niet opvalt als je foto van hem/haar neemt.

                        En soms is een zoeker inderdaad praktischer. Naar een airschow ga ik niet met een Nex, tenzij voor de statische display tussenin , en evenmin naar een sportwedstrijd.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #87
                          Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Ik denk dat iedereen daarover wel ongeveer hetzelfde denkt hoor. Er zijn situaties waarbij de zoeker interessant blijft, maar er zijn er minstens evenveel waarbij het lcd-scherm opklappen en het toestel voor het lichaam houden veel comfortabeler is (en bv. ingeval van portret ook nog een mooier perspectief biedt).

                          Zoals eerder al gezegd dus...


                          dat bedoelde ik dus ook... kan me tig situaties voorstellen, waarbij het juist niet wenselijk is om de OVF te gebruiken, maar het opklapbare schermpje.. voor bv straatfotografie is dat opklapbare schermpje juist ontzettend handig.. alleen, zeggen dat het onnatuurlijk is, om de camera tegen je oog aan te houden, ging mij net ff 2 bruggen te ver..dus vandaar..
                          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                          Comment


                          • #88
                            Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                            Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                            tja, als een bepaald iemand bij ieder sony-topic er andere merken bijhaalt, zit je al gauw over andere merken te discussieren en te vergelijken..voor mij hoeft het ook niet, maar haal er dan ook geen leica-canon-of nikon en alle andere ooit gefabriceerde merken bij he?
                            Allemaal goed en wel, maar als je er niet verder op inpikt ontstaat er ook geen verdere discussie ...
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              toestel op ooghoogte brengen is zeer onnatuurlijk en beperkt heel sterk de vrijheid van de fotograaf. Is een gewoonte puur ontstaan als gevolg van de technische beperkingen.
                              Klopt uiteraard niet. Als je gebruik maakt van waist-level finder kijk je naar je eigen voeten. En moet je elke keer hoofd omhoog kantelen om te zien wat er rond het beeld van je zoeker gebeurt. Dát is pas vrijheid beperkend. Met een zoeker hoef je gewoon even je linkeroog te openen. Bovendien is de waist-level finder zoals bij MF camera's altijd een omgekeerd gespiegeld beeld, want ook vaak verwarrend is en moeilijk om te anticiperen. Nog niet veel met een oude waist-level vinder gewerkt blijkbaar?

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Al wat een NORMALE mens kan vastnemen tracht hij te bekijken van uit middelhoogte geeft ook het meest relaxed gevoel.
                              Beetje vreemde zin, nee?

                              Toch even rechtzetten, maar we dwalen af.
                              Gelukkig is de LCD van de NEX niet gespiegeld

                              Comment


                              • #90
                                Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                                Allemaal goed en wel, maar als je er niet verder op inpikt ontstaat er ook geen verdere discussie ...
                                is ook zo... maar ik wil er alleen voor waken, dat er hier geen zaken als absolute waarheid verkondigd worden, op een zo groot forum en zoveel lezers als hier.. we moeten de ´waarheid´ een beetje in het midden houden he?
                                EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                                Comment

                                Working...
                                X