Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSC HX100 of toch een ander?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sony DSC HX100 of toch een ander?

Oorspronkelijk geplaatst door JoskeXP Bekijk bericht
    PS. Bij digicamshop geven ze maar 1 jaar garantie voor de Fuji en bij fotokonijnenberg 2 jaar met de mogelijkheid er 2 jaar extra bij te nemen
    Als je bij de Belgische Digicamshop-vestiging koopt krijg je sowieso 2 jaar garantie: is wettelijk verplicht.

In de Nederlandse heb je ook 2 jaar garantie, maar in het 2e jaar van de garantieperiode zul je zelf moeten aantonen dat het om een productiefout gaat - niet altijd even eenvoudig... (eerste jaar ligt de bewijslast bij de fabrikant die moet kunnen bewijzen dat het NIET om een productiefout gaat). Eveneens wettelijk verplicht

Comment

Een ander vraag . Hoe belangrijk is RAW. Sony heeft dit niet , Fuji Wel.
      Ik begrijp niet waarom je belang zou hechten aan RAW-formaat als je geen reflex koopt. Met RAW is het de bedoeling dat je met Photoshop (of gelijkwaardige pro-software) zo veel mogelijk uit je foto's kunt halen qua bewerking (denk ik toch, misschien heb ik het mis). En iemand die op die manier werkt is volgens mij geen kandidaat voor een bridge, maar gaat sowieso richting DSLR, meer Pro dus.
      JPEG is voor mij genoeg en het ontbreken van RAW is voor mij absoluut geen deal-breaker.

Toen ik m'n D60 kocht dacht ik ook interesse te hebben voor fotografie en was ik ook van plan daar verder in te gaan. Maar tot nu toe heb ik 3800 clicks en weet ik nog geen jota meer van fotografie dan toen ik voornoemde DSLR kocht. Heb trouwens altijd in Auto geschoten. Ik vraag me bovendien nog steeds af waarom ik een extra lens gekocht heb. Ik geef eerlijk toe, 't was meer omdat ik ze wilde hebben (om m'n kit wat aan te vullen) dan dat ik ze daadwerkelijk nodig had.
      Enfin, 'k had indertijd beter meteen een bridge gekocht (waren toen de Lumix FZ28 en de Fuji S100FS die bij de kanshebbers behoorden).

Twijfel is er in elk geval weer, niet over het feit of ik DSLR of bridge ga kopen, wél over welke bridge. En eigenlijk is er bij elk toestel dat ik zie wel iets dat me niet bevalt. Mja, misschien een muntje opgooien en kruis of munt laten beslissen ?
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JTTT Bekijk bericht
        Hierbij een ranking van de meeste van bovenvermelde toestellen.
        Ik ga er van uit dat de Sony eigenlijk te laag staat omdat enerzijds de vermelde prijs te hoog is (479 euro zou beter zijn) en anderzijds er nog te weinig mensen voor dit toestel gestemd hebben/kunnen stemmen hebben.

Maar ben dus zelf ook nog steeds aan het twijfelen.
        als je goed naar de spec's kijkt zie je dat de sony heer en meester is in vergelijking met de andere, de vraag is heb je een foto/video toestel nodig van goede kwaliteit of heel goede kwaliteit binnen deze class van toestellen, kan me best voorstellen dat die andere toestellen voldoen voor de meeste gebruikers, diegene die iets meer wilt zal ook iets meer moeten betalen.

Comment

De Fuji Finepix HS20 zou half april beschikbaar zijn . Heb juist een mail gekregen van Fuji België.

Een ander vraag . Hoe belangrijk is RAW. Sony heeft dit niet , Fuji Wel.

Much higher true resolution 10.6 MP(Fuji vs 9.7 MP (Sony)
          Dacht dat het 16 MP was. Wat wilt dan die ander getallen zeggen.

Better image stabilization Lens(Sony) vs Sensor shif (Fuji)
          Waarom is het ene beter dan het ander en wat is het verschil .

Thx
          RAW is niet onbelangrijk maar dat hangt van 2 factoren af:

-hoe goed (correct) is de lichtmeting en interne beeldverwerking van deze toestellen. van vorige sony model weet ik dat dit uitzonderlijk goed is, weet niet voor fuji, maar ik verwacht dat dit ook zeer goed is, andere toestellen kan ik me moeilijk uitspreken.

-hoeveel tijd wil je als gebruiker spenderen aan beeldverwerking en wat zijn je skills

persoonlijk vind ik het een zwak punt dat de sony geen RAW heeft, begrijp niet waarom ze het niet ingebouwd hebben in zulk toestel.

je hebt stabilisatie voor maken van foto's, dat zal bij elk toestel wel min of meer gelijk van kwaliteit zijn, maar die stabilisatie voldoet niet voor video, en ik denk dat daar de sony een groot voordeel heeft met zijn stabilisatie systeem dat in de videocam wereld toch als een van de beste wordt beschouwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Iets gelezen over de Fuji : wanneer je je shutter half induwt om te focussen, blokkeert het beeld in de EVF of op het LCD eventjes (fractie van een seconde) maar da's wel genoeg om het onderwerp waarop je focust kwijt te spelen.
            Zal reviews afwachten maar als dit werkelijk het geval is, dan wordt dit 'm zeker niet. Toch ongelooflijk dat ze (als het waar is) camera's op de markt brengen met zulke tekortkomingen...
            zou dat persoonlijk niet als tegenargument beschouwen , bij DSLR bvb klapt bij afdrukken de spiegel op, op dat moment verlies je alle controle, nog niemand horen over klagen.

zijn andere en meer belangrijke parameters volgens mij.

Comment

Ik denk dat technisch gezien de Sony HX100 en de Panasonic FZ100 de beste toestellen zijn. Jammer genoeg is de FZ100 te klein, maar die heeft dan wel een roterend display (weet niet of het kantelend scherm van de Sony zo ver gaat dat je het volledig kan neerklappen zodat je het scherm ziet terwijl je zelf in de lens kijkt).
              Ook weet ik 200% zeker dat ik de hotshoe van de FZ100 nooit zal gebruiken (voor de doelgroep van deze toestellen begrijp ik dan ook niet waarom ze überhaupt een hotshoe hebben).

Anderzijds vind ik de AA-batterijen van de Fuji wel een pluspunt, dit in schril contrast met de peperdure battery packs van de Lumix (65 euro !!!).
              Last edited by Kaneda; 1 april 2011, 14:44.
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                zou dat persoonlijk niet als tegenargument beschouwen , bij DSLR bvb klapt bij afdrukken de spiegel op, op dat moment verlies je alle controle, nog niemand horen over klagen.
                Verschil is dat als je afdrukt met een DSLR (dus als de spiegel opklapt) je foto meteen wordt genomen, er is geen lag. Bij de Fuji is er blijkbaar nog een fractie van een seconde tussen het scherpstellen (waarop het beeld bevriest) en het eigenlijke nemen van de foto. Dus als je onderwerp beweegt heb je niet de foto die je verwachtte...
                Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Een ander vraag . Hoe belangrijk is RAW. Sony heeft dit niet , Fuji Wel
                  Bij Sony dslr's kan je beter in RAW fotograferen omdat je dan een hogere beeldkwaliteit overhoudt. In JPEG is de resolutie minder en wordt zichtbaar bij natuurfotografie (vogels ed.) waar je meestal moet croppen, waardoor je minder detail overhoudt. Als je niet gaat croppen zal je niet gauw een verschil zien tussen RAW en JPEG.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Verschil is dat als je afdrukt met een DSLR (dus als de spiegel opklapt) je foto meteen wordt genomen, er is geen lag. Bij de Fuji is er blijkbaar nog een fractie van een seconde tussen het scherpstellen (waarop het beeld bevriest) en het eigenlijke nemen van de foto. Dus als je onderwerp beweegt heb je niet de foto die je verwachtte...
                    zou mij verwonderen, het beeld in de zoeker zal waarschijnlijk effe bevriezen maar ik denk niet het camera mechanisme, zou erg zijn voor zulk toestel, heb je een referentie die dat bevestigd ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      zou mij verwonderen, het beeld in de zoeker zal waarschijnlijk effe bevriezen maar ik denk niet het camera mechanisme, zou erg zijn voor zulk toestel, heb je een referentie die dat bevestigd ?
                      Was tijdens mijn zoektocht naar reviews van de HS20 via Google. Als ik het opnieuw vind, dan post ik de link wel.
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Waarom vinden de meesten hier het toch zo vervelend dat bepaalde van deze toestellen van de topic kleiner zijn zoals de panasonic?
                        Dat is toch handiger mee te sleuren....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JTTT Bekijk bericht
                          Waarom vinden de meesten hier het toch zo vervelend dat bepaalde van deze toestellen van de topic kleiner zijn zoals de panasonic?
                          Dat is toch handiger mee te sleuren....
                          Als de toestellen te klein zijn dan is het noch mossel noch vis. Te klein betekent dat je hem niet als een DSLR kan vasthouden als je grote handen hebt, dus kan je het toestel niet aan de grip vastnemen zoals bedoeld.
                          Als je de rechterkant van het toestel (rechterkant met het LCD naar je toe) en je kan de 'grip' met de shutter knop niet volledig omsluiten met je duim en hand, dan is het toestel te klein voor je : je hebt het niet vast in de hand en hoe meer je drukt in je hand om een betere grip te krijgen, hoe meer je kans hebt om kramp in je hand te krijgen. Dit had ik in de winkel met de FZ28, de P100, maar niet met de Canon SX20iS en de Sony DSC-HX1. Ik veronderstel dat de nieuwe FZ100 en P500 hetzelfde body hebben.
                          Te klein wil ook zeggen dat je je bridge als een compactje moet vastnemen (tussen je vingers dus) en da's ook maar belachelijk. Misschien is het muggeziften, maar ik wil geen toestel dat geen goede grip heeft. Dit zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij moet het toestel in kwestie redelijk groot zijn.
                          Een instapreflex à la D40/D60, Canon 1000D of dergelijke zijn ook te klein. Ik begrijp trouwens niet waarom niet alle reflexen minimum een body hebben met de afmetingen van bv. een D90.
                          Enfin, heb de FZ100 nog niet in handen gehad, maar als die niet groter is dan de FZ28 indertijd, dan hoeft het voor mij niet. Er is immers veel kans dat dergelijk toestel vroeg of laat uit mijn handen richting grond valt, met alle gevolgen vandien...
                          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Anders zijn voorganger de HX1. Ik heb dit toestel en zeer tevreden over.

295e bij digicamshop:

http://www.digicamshop.be/product/70...t-dsc-hx1.html
                            Life is a rollercoaster!http://www.wimschaerlaecken.be

Comment

Nog even over de SX30iS : de meeste reviews spreken eigenlijk niet over een traag toestel, gewoon de 'continuous shooting' of burst die traag is (1.5 fps).
                              Als de shutter lag meevalt, dan kan met een slow burst snelheid leven.
                              Anders niets dan goede punten voor deze canon : vooral beeldkwaliteit zou veel beter zijn dan de lumix fz100. Full HD is ook niet nodig voor mij dus de HD REady 720p is voldoende voor mij.

Nu enkel nog weten hoe het nu écht zit met de snelheid van het toestel. Aub geen vergelijkingen met een reflex, ik weet al dat een superzoom trager is, maar hoe is dit toestel in vergelijking met bv de lumixen of de sony's wat betreft gewoon foto's nemen (en dus geen burst mode) ?
                              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik heb al begrepen dat er problemen zijn met de aanlevering van bepaalde Sony toestellen in winkels zoals Mediamarkt.
                                Zou dit dan ook een vertraging opleveren voor de lancering van dit model?

Comment

Working...
                                X