Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 300D of Nikon D70???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EOS 300D of Nikon D70???

Heb in een press release op de Nikon site gelezen dat Nikon hetzelfde gaat doen wat Canon gedaan heeft met de 300D (het kleinere broertje van de 10D)
    Die D70 (broertje van de D10) zou rond de 1000$ zijn (enkel de body) en in april 2004 op de markt komen.

Volgens wat ik gehoord heb zou die D70 de 300D overtreffen.
    Wachten op die D70? We moeten zowiezo wachten op de 300D daar ze niet kunnen leveren wegens teveel vraag.

De press release kan hier nagelezen worden: http://www.prnewswire.com/micro/NIKON3
    Olympus C2020-Z (nog niet veel...I know)
    Binnenkort mss een Canon EOS 300D

http://jackal.fotopic.com (in progress)

Als je wil wachten, dan wacht je beter tot er reviews en gebruikerservaringen te vinden zijn van de D70. Aan de hand daarvan kun je dan beslissen... Een press-release zal natuurlijk zeggen dat ze beter doen...

Heb je nu trouwens al lenzen liggen voor een DSLR, die kunnen je keuze ook nog beïnvloeden natuurlijk...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Heb op dit moment nog een prosumer (Olympus C2020-Z...ik weet hij is oud maar je moet ergens beginnen he) maar wil de overstap naar (digitale) SLR maken en niet dadelijk een fortuin uitgeven.
      Ik heb dus eigelijk totaal niets... geen (analoge) SLR en dus ook geen lenzen.

Comment

Om eerlijk te zijn...

Ik denk niet dat je nog veel kan "winnen" door te "wachten".

- Voor het geld moet je het niet doen. Veel lager zie ik de SLR body's niet gaan, toch niet in het komende jaar (of twee).

- Voor de technologie ook al niet. Gaat de D70 beter zijn? Dat kan. Nog iets snellere AF, wat meer opties, wat minder ruis, enz... Kwaliteitsverbetering is een never ending story. Maar de vraag die je jezelf moet stellen is: wat is voor mij goed genoeg? Als je al bijna ruisvrij zit op ISO 800, een snelle AF hebt, enz... is het dan echt zó belanrijk dat het nog iets beter kan? Trouwens... tegen dat de D70 er is, heeft Canon ook weeral een volgende zet klaar. Zo blijven we bezig hee?

- En voor je plezier al helemaal niet; je mist ettelijke maanden aan shooting-plezier. laat ons eerlijk zijn; als die D70 er komt in april, dan heb je hem pas in je pollen tegen september.

http://www.theafricabug.com

Comment

Binnen ongeveer 1 maand start PMA.
          Vorig jaar werd op deze beurs de 10D aangekondigd.

Ik verwacht dat Nikon dan alle D70 technische details zal bekend maken.

Jan.

Comment

ze hebben zelfs aangekondigd om een gedeeltelijk werkend prototype te tonen, maar voordat dat dan in de winkels ligt...
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

persoonlijk denk ik dat de 300D ook al een opvolger zal krijgen nog voor het eind van 2004. anderzijds zou (omdat je van nul start) je eerst even de bedenking kunnen maken wat soort fotografie je interesseert en welk merk je daar de beste lens alternatieven voor biedt, daarop zou ik dan de keuze van de body laten vallen.

als je geduld hebt tot na de launch van de D70, dan heb je wel een Nikon die de eerste twee jaar het laaste nieuwe zal zijn in dat segment van het Nikon kamp.

Canon bespeelt de marketing iets harder, snellere opeenvolging van modellen, heeft zijn voor- en nadelen, maar echt inoverende dingen zal je ten aanzien van de 300D ook weer niet op de D70 moeten verwachten.

dus, als ik het was, goe nadenken over lenzen, de prijzen ervan, welke ik wil en dan zeggen, het wordt een D70, een 300D of zelfs een tweedehands D100 of 10D, keuze's te over

Comment

wachten op de D200
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Inderdaad het is zoals Phille zegt : als je nog moet beginnen is de keuze van de lenzen belangrijk, die pinnen je vast. Je lenzen zijn ook de beste investering, niet je body.

Comment

Net zoals de 300D vs 10D zal de Nikon D70 de D100 niet overtreffen. Dus eigenlijk mag je je verwachten aan een afgeslankte D100. De specificaties van de Canon 300D en de Nikon D70 zullen dus naar mijn mening sterk gelijklopen.
                    Zoals Phille al zei kan je de keuze beter laten afhangen van de lenzen.
                    Johan

Comment

De keuze van een SYSTEEM waarin je kan doorgroeien is inderdaad heel belangrijk.

Vorig jaar was mijn keuze voor Canon tegenover Nikon eenvoudig.
                      Het beschikbare lens bereik van 24-70 + 70-200 mm en de mogelijkheden van de 550EX flits gaven toen de doorslag.

Dit jaar zou dezelde beslissing minder eenvoudig geweest zijn:
                      - De keuze van Nikon voor hetzelfde sensor formaat op alle fototoestellen.
                      - De introductie van de SB800 flits.
                      - De introductie van de uitstekende 70-200 AFS VR lens
                      - De introductie van de D2H (en D2X?).

Ik verwacht trouwens dat de D70 een aantal nieuwe opties zal hebben.
                      Het zou me sterk verbazen moest de D70 geen positie sensor hebben of niet alle mogelijkheden van de SB800 ondersteunen.

Jan.

Comment

NOg iets wat ik over de D70 gehoord heb is dat hij zou uitkomen met beter software dan de 300D. Een van de features zou zijn het programmeren van de sensor (RGB curve toewijzen aan de sensor) waardoor je je "eigen" sensor creeert.
                        Zoals in de analoge wereld: Fuji heeft wat extra groen ... dit zou nu programmeerbaar zijn op die D70

Ik denk dat we idd moeten afwachten tot de specificaties bekend worden om zeker te zijn van de mogelijkheden van de D70.

Comment

Ik volg iedereen hier ook je moet goed nadenken wat je wil van je camera en dan zien welk merk op lensgebied daar een oplossing voor heeft. Hou ook wel rekening met third party lenzen want daar zitten ook wel goeie tussen.

Nu ga je natuurlijk zowel bij Canon als bij Nikon waarschijnlijk wel vinden wat je wil want uiteindelijk bieden ze beide ongeveer alles aan wat je maar kan wensen.

Welke camera het beste voor jou is. Van de D70 weten we nog niks bahalve dat nikon hem aangekondigd heeft met de bedoeling om de verkoop van de 300D te verminderen en minder mensen de stap naar Canon te laten zetten. De 300D is dus zijn concurrent en ze zullen wel gelijkaardig zijn. Tegen de tijd dat de D70 beschikbaar is verwacht ik dus wel dat de D70 iets meer te bieden zal hebben dan de 300D maar ik verwacht niet dat hij evenveel zal kunnen dan de D100 of Nikon zou al een opvolger voor die D100 moeten klaarhebben. Wat wel kan natuurlijk want de D100 is ondertussen al oud naar digitale fototgafie maatstaven.

Dat van die software van Nikon die beter zou zijn dan die van Canon dat wil ik wel geloven. Ik heb nooit veel gewerkt met de Canon software want mijn eigen software (Breezebrowser en C1 LE en PS natuurlijk) is stukken beter. De nikon software ken ik enkel van een vriend die een 5700 gebruikt en die zal wel beter zijn dan de canon software maar ik verkies toch mijn software want die is waarschijnlijk toch nog steeds beter. En ook die vriend gebruikt de soft niet want hij verkiest om alles in PS CS te doen.

Die nieuwe feature is eigenlijk zo nieuw niet maar het zou wel heel leuk zijn indien ze zo een profile maker bij de camera zouden meeleveren.

Het grootste nadeel van de D70 is natuurlijk dat je ondertussen met de 300D al foto's zou kunnen aan het maken zijn en vermits de D70 er waarschijnlijk voor de zomer niet is je al heel veel met je 300D had kunnen doen. En tja tegen dan is er misschien al wel een opvolger voor de 300D ook . De keuze is dus aan jou. Foto's nu of misschien een fractie meer mogelijkheden met de D70. Maar dat van die meer mogelijkheden dat is nog een vraag natuurlijk maar ik verwacht van wel. Maar stel je ook de vraag heb je die wel nodig. En wil je nu al foto's kunnen maken of niet want ook dat is niet zeker want je hebt immers nog een camera.

Comment

Hi, Ik lees hier dat je geen analoge SLR hebt. Heb je er dan al eens mee gewerkt ?
                            Indien niet, is het dan misschien niet interessanter om eerst eens de mogelijkheden van een analoge SLR uit te testen. Dit kost je immers bijna niks en je zult er je heel wat geld mee besparen als je dan binnen een half jaar overstapt op een digitale SLR.

Zo kun je ondermeer aan de hand van goedkope 2e hands lenzen eens kijken welke lenzen jij zelf veel gebruikt en/of helemaal niet gebruikt. Gebruik je eigenlijk enkel die 50mm f/1.2 of werk je veel liever met je 28-200 mm f4.6-6.5 ? Dan heb je al minder kans om een miskoop te doen wat lenzen betreft.

Ook is het leuk om eens de opties na te gaan (heb je dat model met die duurdere mirrorlock wel nodig, is DOF echt een noodzaak of gebruik je het nooit, heb je enkel een bulb of ook een time optie nodig voor je nachtfoto's,...)

En dan hebben we het nog niet over de keuze van de flitser. Op die manier zul je vertrouwder geraken met SLR's en makkelijker zelf een keuze kunnen maken naar jouw nood ipv af te moeten gaan op de noden van anderen.

Persoonlijk zou ik opteren voor een pentax kx + 50mm f1.4 + 28mm f2.8 + 135mm f2.8 + 28-105mm f3.5-4.6 // f2.8
                            In tweede instantie eventueel: een telelens + een portretlens (85mm f1.8)

Het eerste pakketje zou je tweedehands moeten kunnen vinden voor 150-200 euro. Voor de "tweede instantie" optie zul je iets meer geld moeten ophoesten. Vergeet niet dat deze toestellen en lenzen al een 25-jaar oud zijn en dus bijna geen waarde verliezen. Over een jaartje zul je ze wel ongeveeer aan dezelfde prijs kunnen doorverkopen (en tja, als je 50 euro verlies maakt, wat maakt het uit!)

Hopelijk ben je er iets mee,

greetz,

K.

Comment

Maar als je echt aan het testen gaat, en je moet al die foto's laten ontwikkelen, dan moet je die kosten ook weer mee gaan rekenen. Bij digitaal schiet jer er bij wijze van spreken op los, en je kunt meteen zien wat je goed of fout deed! Bij analoog moet je je instellingen foto per foto opschrijven om een week nadien te zien wat er misschien verkeerd aan is.
                              De instap voor digitaal is misschien hoger, maar de kosten achteraf veel minder....

De stelling eerst analoog en later overstappen op digitaal vind ik niet zo gelukkig...
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                              X