Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hevige discussie - Sony

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hevige discussie - Sony

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    Niet alle manuele objectieven zijn uitgerust met AF-confirmatie chip en gaat je geen beep horen of ledje zien branden bij correcte focus !
    Dat stukje...het kan aan mij liggen, maar op mijn Sigma SLR kreeg ik toch ook echt gewoon AF confirmatie, ook bij manuele P-draad objectieven, waar dus geen enkele elektronische verbinding tussen camera en objectief zat.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Dat stukje...het kan aan mij liggen, maar op mijn Sigma SLR kreeg ik toch ook echt gewoon AF confirmatie, ook bij manuele P-draad objectieven, waar dus geen enkele elektronische verbinding tussen camera en objectief zat.
      Ook bij mijn stokoude Nikkor Ai-S 135mm werkt dat en daar is ook bitter weinig connectie tussen lens en camera of chips in de lens.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Het voor mij belangrijkste nadeel, het feit dat ik geen objectieven voor Sony heb, is al voldoende om voorlopig lekker verder te schieten met OVF APS-C OVF vind ik sowieso al niets...werk, mede om die reden, ook met fullframe...de OVF heb ik nog nooit als beperking ervaren, dus voor mij zeker geen reden om over te stappen. Ik wacht wel tot Nikon met een dergelijk en degelijk systeem komt.

Waarmee terug op mijn punt...het is allemaal persoonlijk...voordelen, nadelen...angst voor het nieuwe en merkenliefde...het speelt allemaal mee en maakt daarom de discussie nogal nutteloos. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat werkt en daar mooie foto's mee maken
        is puur verkeerde perceptie, het is niet omdat je via je objectieven vastgeketend bent aan een bepaald merkske dat je innovatieve toestellen van andere producenten moet afkeuren. Gebruik zelf FF DSLR met een van de beste OVF in DSLR landschap, ken maar al te goed de beperkingen van OVF.
        EVF beperkt zich momenteel tot APS maar de kans is vrij groot dat in 2012 Sony een FF-DSLR met OVF op de markt brengt.

En wat objectieven betreft volgende fotograaf (national geographic) geeft voorkeur aan beelden gemaakt met A55 + sony zeiss objectief dan aan beelden gemaakt met zijn eigen toestel Canon 5dmkii en canon objectief.

Death Valley National Park on Christmas morning. I got up at 4:30 AM to get out ahead of the crowd of photographers, some of whom are visible in the above photo. I took my 5D Mark II just in case I didn’t get what I was looking for with the Sony. As it turns out, I hardly shot with it at all. The Zeiss lenses have such great contrast and color that I found myself preferring to shoot with the Sony (a55).

Comment

hier zie je zo een chippeke voor nikon met uitleg hoe je het op niet gechipte objectieven dient te monteren. Werkt maar niet echt geschikt voor snelle objectieven (f 1,4 ...)

wordt veel gebruikt in combi met de opkomende samyang objectieven, sommige plaatsen dit ook op LB objectieven maar daar is het uiteraard zinloos (variabel focusplane)

als die problemen heb je uiteraard niet met EVF en verhoogt zonder extra kost je creatieve mogelijkheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Riella Bekijk bericht
            ...TOT ik daarnet met m’n brochure naar een collega ging. “Dikken brol”, kreeg ik te letterlijk horen. “Zo’n transparante spiegel is ronduit slecht.” “Het digitaal schermpje is verre van goed, je ziet maar de helft van wat je gaat fotograferen”.
            In het analoge tijdperk was dit inderdaad zo : 'dikken bro'l want men deed 1/3 tot 1/2 stop verlies en op een film was dat nefast !!! Vandaar dat deze technologie werd afgevoerd.
            De dag van vandaag met de iso-gevoeligheden van de huidige sensoren is dit lichtverlies verwaarloosbaar klein geworden. De sensor heeft een veel groter lichtbereik dan de vroegere film. Vandaar dat fabrikanten deze technologie terug oppikken.
            Dus een technologie die vroeger inderdaad 'dikken brol' was is vandaag in feite' innoverend en vooruitstrevend'.
            Het concept werd vroeger in feite bedacht/uitgeprobeerd, net om juist van de grote nadelen van de spiegel en prisma af te geraken !!! Had men toen al een antwoord op het lichtbereik van de film gehad, spraken we al lang niet meer van de 'DSLR met pentaprisma/pentaspiegel'

Mijn ervaringen met de EVF zijn ronduit schitterend te noemen.
            Ik zie bij elke lichtomstandigheid goed wat ik er moet op zien. Ik kan dus mooi kadreren, ik zie goed wat er scherp is en wat niet. Ik zie ook alles wat er uiteindelijk op de foto komt (de befaamde 100% crop). Met mijn vroeger OVF zag ik maar een deel. Je kon zo (ik zeg maar wat) een paaltje niet zien in uw OVF maar met fotoshop nadien wel de uiterste zijkant van uw foto mogen wegknippen, want het staat toch nog net op uwen foto en je had dat niet gezien in uw OVF (niet iedereen is een ervaren rot die met dit alles rekening houdt ) Dit komt men met deze EVF niet tegen (het paaltje zou er in uw zoeker ook opstaan)
            In het pikdonker zie ik mijn onderwerp nog duidelijk. De EVF toont uiteraard een zeer grote korrel dan, maar met mijn vroegere OVF zag ik geen korrel, ik zag gewoon... niks, en diende op goed geluk af te drukken. Dan toch liever een grote korrel en toch mijn onderwerp zien denk ik dan zo. (o ja de genomen foto was uiteraard scherp en zonder korrel - ik spreek hier dus over de EVF hé).

Ik heb zelf dit toestel en heb mij nog geen seconde beklaagd. Ik zou dus ook niet meer terug willen keren naar mijn vorige toestel.

Om kort door de bocht te gaan. Uw gesprekspartner heeft 100% gelijk ... in het technologische dinosaurustijdperk. Hij zal echter wel zeer dringend een teletijdmachine moeten aanschaffen en naar het huidige tijdperk overflitsen

Just my 2 cents
            Nico Greetz u !!! :-)

Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

Comment

Wat is nou feitelijk het grootste verschil als het gaat om de zoeker? Ik snap dat systeem niet helemaal.
              Last edited by Riella; 24 februari 2011, 10:00.
              Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Orcanick Bekijk bericht
                In het analoge tijdperk was dit inderdaad zo : 'dikken bro'l want men deed 1/3 tot 1/2 stop verlies en op een film was dat nefast !!! Vandaar dat deze technologie werd afgevoerd.
                De dag van vandaag met de iso-gevoeligheden van de huidige sensoren is dit lichtverlies verwaarloosbaar klein geworden. De sensor heeft een veel groter lichtbereik dan de vroegere film.
                dus 1/3 onderbelichten op film is erger dan 1/3 onderbelichten digitaal. Daar ben ik niet zeker van. Heb je daar een goede bron voor?

Ik heb Tri-x (zwart-wit film) belicht tussen 200 en 1600 iso en laten onder- en overontwikkelen en dat gaf nooit problemen. Kom dan niet zeggen dat futiliteiten als een half stopje nefast zijn. Er werden met camera's waarop je enkel volledige stops kon instellen ook netjes belichte foto's afgeleverd.

Comment

[QUOTE=xafke;3023207]Leuk om weten is dat de Translucent technologie een uitvinding is van Canon !!
                  Ergens uit de jaren 70 dacht ik +-
                  Dit is een technologie die werd in de zestiger jaren al toegepast in filmkamera's.
                  De helft van het licht werd afgebogen naar de zoeker om een knippervrij zoekerbeeld te krijgen. Maar je verloor wel een stop aan licht.

Hoe is de optischekwaliteit van de spiegel: het is extra schuingeplaatts glas voor de sensor waar een deel van het licht door gaat.
                  Last edited by Binnenuit; 24 februari 2011, 11:00.

Comment

Verschillen van A55 toz van A300

A300 heeft een optische zoeker dwz dat er in stilstand zich een spiegel voor de sensor bevindt welke het licht reflecteert naar de optische zoeker en naar de autofocus (AF) sensor en lichtmeetsysteem.

Bij maken van een foto klapt die spiegel op, AF,lichtmeting en beeld in optische zoeker valt weg, en beeld komt rechtstreeks op de sensor terecht.
                    Dus je zit in een situatie dat je geen autofocus meer hebt en ook geen lichtmeting.
                    Na maken opname komt spiegel terug in begin positie.

Nu de meeste camera systemen klappen ook de spiegel op in Live-vieuw (LV), dus het gebruikelijke lichtmeet en AF systeem wordt inactief en men schakelt over naar veel trager alternatief AF systeem, waardoor gebruik van LV beperkt wordt.
                    (sony maakt gebruik van extra sensor voor LV en heb je dit fenomeen niet)

hetzelfde geldt voor alle DSLR's inclusief sony als je video opnames maakt, dan staat de spiegel ook open en valt de gebruikelijke AF en lichtmeting systeem weg.

Bij de a55 gebruikt men een translucent vaste spiegel welke het licht doorlaat waardoor sensor altijd en in alle omstandigheden altijd belicht wordt. Die spiegel is zo ontworpen dat een gedeelte van het licht naar het AF systeem wordt afgeleid. Dit veroorzaakt wel lichtverlies maar is heel beperkt, volgens sony 1/3 van een stop volgens testen tussen 1/3 en een 1/2 stop. Maar de gebruikte sensor is zo goed dat dit verwaarloosbaar is, en daarbij krijg je door minder trillingen van het toestel scherpere beelden bij lagere sluitersnelheiden (1/15- 125s)

Licht wordt rechtstreeks gemeten op de beeldsensor waar men meer dan 1000 zones gebruikt, bij klassieke lichtmeetsystemen is dit bij de betere toestellen beperkt tot 60 zones. Hoef niet te zeggen dat je gebruikmakend van 1000 zones het licht veel nauwkeuriger kunt meten.

Vermits de spiegel altijd in zijn positie blijft staan is de AF-sensor altijd belicht en ook het lichtmeetsysteem, dus je blijft originele AF en lichtmeting behouden in zowel video als LV mode

hier zie je hoe dit werkt

nu wat is het praktisch verschil tussen a300 en a55 als gevolg van EVF

-de a300 heeft geen video functie maar met de a55 kun je video opnames maken met snelle AF wat met geen enkele DSLR mogelijk is, ook je lichtmeting wordt constant bijgestuurd.
                    -zoeker van a55 is groter en geeft ook helder beeld in donkere omgeving
                    -het beeld dat je in de zoeker van de a300 ziet is niet volledig daar zijn stukken aan de randen afgeknipt, bij de a55 heb je een 100% beeld
                    -minder lawaai vermits je spiegel niet opklapt
                    -a55 is veel sneller, veel beter bruikbaar voor actie ,spelende kinderen, dieren etc. oomwille van snelle AF en hoge frame rate.
                    -je kunt deel informatie, welke je op je LCD scherm ziet, optioneel in de zoeker laten verschijnen.
                    -je hebt beter en nauwkeurig lichtmeetsysteem
                    -je kunt je beeld vergroten om AF te checken, ook heel handig voor macro
                    -je ziet het beeld zoals je camera het ziet, ongeveer zoals de finale opname gaat zijn
                    enz.

Natuurlijk is de beeldkwaliteit van de a55, zekers in hoge ISO veel beter dan van de a300, maar dat is een gevolg van de betere beeldsensor

Het grootste voordeel dat meeste gebruikers aanhalen is dat het veel meer fun is dit toestel te gebruiken dan klassieke DSLR's, omdat je veel meer mogelijkheden biedt en vrij eenvoudig hanteerbaar is en licht is.
                    Heb nooit in de gebruikers forum een toestel gezien waarvan men zo tevreden is.

vb video canon 50d vs a55, canon 50d kon eender welke DSLR, het is duidelijk dat zowel focusing als lichtmeting bij de 50d heel schokkerig is, bij de a55 blijft alles mooi egaal.
                    refer to http://www.focus-numerique.com/sony-alpha-33-55-deja-prise-mains-news-2091.html

hier kun je (na uitleg van 30 a 40 sec actie opnames met a55) zien hoe het toestel gedraagt tijdens actie

reclame filmpje
                    Last edited by puerte; 24 februari 2011, 11:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Ik heb Tri-x (zwart-wit film) belicht tussen 200 en 1600 iso en laten onder- en overontwikkelen en dat gaf nooit problemen..
                      Als je op voorhand weet wat je doet, dan kan je de ganse film push of pull (laten) ontwikkelen, maar dat bedoelt Orcanick niet.

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Kom dan niet zeggen dat futiliteiten als een half stopje nefast zijn.
                      Da's geen futiliteit en zeker niet als je met diafilm werkt(e).

G
                      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Puerte, bedankt voor de glasheldere uitleg!
                        Zaterdag spring in nog eens bij Konijnenberg binnen en dan is het tijd om de knoop door te hakken
                        Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

Comment

is er een verschil tss zo'n toestel met EVF en Live View op DSLR ?
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                            is er een verschil tss zo'n toestel met EVF en Live View op DSLR ?
                            bij LV op DSLR wordt spiegel opgeklapt, dit maakt dat de AF-sensor wordt afgesloten en je aangewezen wordt op veel trager phase detection AF. Zelfde geldt voor video, dus dit systeem beperkt het gebruik

Bij sony DSLR is dit enigszins anders, die hebben een meer geavanceerde techniek voor LV door gebruik te maken van een extra LV-sensor. Spiegel blijft neergeklapt tijdens LV en snelle AF blijft behouden, maar niet tijdens video.

Bij sony A55/A33 heb je altijd snelle AF en ook altijd zelfde lichtmeting systeem, zowel in LV of in EVF mode, en er is ook geen verschil tussen video en foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              bij LV op DSLR wordt spiegel opgeklapt, dit maakt dat de AF-sensor wordt afgesloten en je aangewezen wordt op veel trager phase detection AF.
                              ik weet niet of het mij ooit zou kunnen schelen wat er gebeurt met mijn AF en lichtmeting als de spiegel opgeklapt is. De spiegel klapt enkel op als ik weet dat AF en belichting goed zitten en terwijl de spiegel opgeklapt is moet er niets gebeuren behalve licht dat op de sensor valt. Klapt de spiegel terug, dan is alles onmiddellijk klaar voor de volgende foto.

Ik begrijp dat voordeel niet aangezien ik ook niets verwacht of doe terwijl de spiegel omhoog staat. Het grote nadeel van de spiegel zit volgens mij eerder in de grotere afstand van de lens tot het sensorvlak. Dat vereist retrofocus-lensconstructies met alle gevolgen vandien. Dan liever een goede rangefinder waarin er gewoon geen spiegel is en de optiek niet gecompromitteerd wordt door de constructie. SLT verandert daar niets aan.

Comment

Als je nu bewegende onderwerpen zou fotograferen, zou je het je dan niet kunnen schelen wat er gebeurt terwijl je spiegel opklapt ? Terwijl je afdrukt beweegt het onderwerp hé, dus moet het AF-systeem gaan "voorspellen"...en daarvoor heb je al een heel goed AF-systeem nodig (zoals dat van Nikon, het bekende 51-puntssysteem).
                                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Working...
                                X