Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hands on ervaring D100 vs 10D. Wie ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hands on ervaring D100 vs 10D. Wie ?

Na urenlang gelees op het net (de ene review na de andere) ben ik er nog steeds niet echt uit. Ik twijfel tussen bovenstaande toestellen.

Daarom, ik weet dat er hier een paar D100 gebruikers op het forum zijn en ik had graag geweten van hen of de burst rate echt maar 4 frames zijn (versie 2.0), hoe het zit qua belichtingsmeting, en in hoeverre de AF voldoet om actie vast te leggen.

Ik heb al kort met een D100 gespeeld.

Mijn indruk is dat de AF preciezer is, maar niet sneller. Veel hangt uiteraard ook van de lens af, dus ik zou me niet blindstaren op de body. Belichtingsmeting is vergelijkbaar vermoed ik - niet echt de tijd gehad om speciale dingen te testen - maar de D100 heeft een echte spotmeter, terwijl de 10D een vrij grote centrale cirkel gebruikt en het partial metering noemt. Van de 10D is ook bekend dat je hem met de meeste lenzen een tikkeltje moet onderbelichten om blown highlights te vermijden.

Belangrijk om te weten over de D100 is dat de JPEGs in vergelijking met de 10D een beetje punch missen. Een verschil in algoritme, vermoed ik. Met RAW is uit beide toestellen een prachtig resultaat te halen. Maar nogmaals, ik hoef je niet te vertellen dat de lens belangrijker is dan de body.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

d100 heeft echt maar 4 burst
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

De D100 kan 4 frames bufferen in raw mode. In jpeg mode is dit meer.

Het centrale autofocus punt is heel goed in lage licht situaties.
        Alhoewel de 10D hier weinig voor onderdoet.

De autofocus snelheid hangt vooral af van de lens die je gebruikt.
        Bij Nikon zijn dit de AFS lenzen. Bij Canon zijn dit de USM lenzen.

Jan.

Comment

Originally posted by fredericrom
          d100 heeft echt maar 4 burst
          Klopt, maar in de praktijk valt dat best mee.

Moet je nu een reportage doen waarbij het noodzakelijk is om direct meerdere foto's in RAW te nemen, 't ja, dan kan ie wel eens in ademnood komen...
          Maar dat weet je, ik speel hier op in.

Comment

mijn ervaring is dat de AF bij de D100 behoorlijk werkt hoor...
            ik gebruik nu zeer vaak de 24-120 VR en die heeft op 120mm maar 5.6, maar ik heb er nog niet langs gezeten kwa scherpstelling...
            als je dan ook nog weet dat ik de AF-assist lamp heb uitgeschakeld, want bij gebruik van de middensensor, blokt de zonnekap van die lens die area...

Comment

De spotmetering op de D100 werkt prima.Kijk in mijn foto's naar het album "Krippana".Die foto's zijn allen zonder flits/statief gewoon met spotmetering getrokken.

De D100 staat standaard op onderbelichting afgesteld om alle details te bewaren.

En de burst,voor die ene keer dat ik dat ooit eens ga gebruiken..niet belangrijk dus voor mij
              Danny's Photosite

Comment

Aan iedereen bedankt voor de antwoorden, maar er is iets onverwacht uit de bus gekomen.

Ik ga over naar de Nikon D1. Ga er seffens naar kijken en als ie bevalt dan wordt dat de mijne. Geen probleem meer met burst rate, ingebouwde portretgrip en kan tegen een stootje.

Comment

Originally posted by Tom
                  Aan iedereen bedankt voor de antwoorden, maar er is iets onverwacht uit de bus gekomen.

Ik ga over naar de Nikon D1. Ga er seffens naar kijken en als ie bevalt dan wordt dat de mijne. Geen probleem meer met burst rate, ingebouwde portretgrip en kan tegen een stootje.
                  Sjansaar zeggen ze hier dan!!
                  Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
                  LidNr. BD0211BE

Comment

Ik heb wel gelezen te dat de D100 inzake beeldkwaliteit niet moet onder doen voor de D1, en dit maar voor de helft van de prijs. Klonk voor mij voldoende overtuigend, maar weet niet of dat waar is

Comment

Is het deze die je gezien hebt ?
                      Die is ook te koop.

The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

@ Gigi: Nu doet ge me terug twijfelen hé.
                        mvg FrançoisVM
                        Canon 7D

Comment

welke lens is dat, Gigi?

Comment

Nikon AF-S 80-200 ED ... f2.8 enz maar geen VR.
                            Snel en zeer goed.
                            Kan gerust de vergelijking doorstaan met de Sigma 70-200 f2.8 HSM.

Alleen is AF-S nog iets sneller als HSM.
                            Maar voorwerpen aan 300km/h worden al scherp gezet met de HSM
                            Wat wil je nog meer ? Tenzij je echt 1.000 of 2.000 euro teveel hebt.

Alleen resized van 3008x2000 naar 800x ?; geen foefelare

The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Originally posted by Gigi
                              Nikon AF-S 80-200 ED ... f2.8 enz maar geen VR.
                              Snel en zeer goed.
                              Kan gerust de vergelijking doorstaan met de Sigma 70-200 f2.8 HSM.

Alleen is AF-S nog iets sneller als HSM.
                              Maar voorwerpen aan 300km/h worden al scherp gezet met de HSM
                              Wat wil je nog meer ? Tenzij je echt 1.000 of 2.000 euro teveel hebt.

ga jij nu echt 'n sigma lens vergelijken met een van nikons beste lenzen...?
                              pas oep he....want ik heb zo'n lens....

Comment

Working...
                              X