Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

    Ik heb mij juist een reinigingsset van Green-clean aangeschaft !
    sensor cleaning system SC-4000 bestaande uit een bus perslucht , mini vac en voor in de ergste gevallen wet and dry swabs.
    En dit werkt perfect !!!!
    Green-clean mini vac werkt als een soort stofzuiger !
    Voor info www.green-clean.at
    Het stofzuigsysteem werkt gemakkelijk en is 100% veilig voor de CCD (dus géén krassen)
    De wet and dry swabs hoop ik nooit te hoeven gebruiken.
    Ook het matglas stofvrij maken werkt perfect !
    Ik heb 69 euro betaald voor de volledige kit !
    Laat u aub niet vangen door sommigen die beweren dat ze hun CCD reinigen met een stukje plakband !!!!!!!

    Comment


    • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

      Oorspronkelijk geplaatst door mavan
      Laat u aub niet vangen door sommigen die beweren dat ze hun CCD reinigen met een stukje plakband !!!!!!!
      1. niet zomaar eendert welke plakband
      2. er is niets aan te vangen, het is gewoon zo
      3. natuurlijk mag je kwaad zijn dat je reeds meer geld uitgegeven hebt om uiteindelijk ook een propere ccd te bekomen
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

        Tja, ik heb hier een doos sensorswabs liggen en een flesje Eclipse, maar eigenlijk durf ik dat niet omdat ik eigenlijk al 4 jaar de sensor perfect schoon krijg met Scotch tape. Al met al nu toch wel zo'n 50 of 100x gedaan.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
          Tja, ik heb hier een doos sensorswabs liggen en een flesje Eclipse, maar eigenlijk durf ik dat niet omdat ik eigenlijk al 4 jaar de sensor perfect schoon krijg met Scotch tape. Al met al nu toch wel zo'n 50 of 100x gedaan.
          Right-on

          Ik heb het een 2tal weken geleden ook eens geprobeerd, maar ging niet zo vlotjes om de tape mooi egaal op de sensor te krijgen (tape iets te breed)..

          Snij jij daar een stuk af ofzo ?
          Hoe druk jij de tape tegen de sensor eigenlijk aan ?
          Met de vingers ?
          En hoe hard mag je zo drukken ?

          Alvast bedankt

          Comment


          • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

            Da's nou weer het voordeel van Nikon he dat past precies! Aandrukken doe ik altijd met de vingertoppen, je hoeft niet echt hard aan te drukken. Je zou voor randjes ook een wattenstaafje kunnen gebruiken.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

              Hallo allemaal.

              Gisteren ook voor het eerst de sensor schoongemaakt van m'n 350D met Eclipse + swab. Perfect!

              maar...na deze hele thread gelezen te hebben vraag ik me af hoe het zit met prosumer camera's waarvan de lens niet is te demonteren. Ik denk dat na een jaar ook op deze sensors van dit soort camera's stof zal hebben verzameld. (ik ben zelf nog in het bezit van een Powershot G5 uit 2003).
              Is dit dan een kwestie van jammer maar helaas?

              Comment


              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                inderdaad..

                in het slechtste geval kan je hem binnen doen. de vraag is hoeveel dat gaat kosten.

                maar verzameld jouw compactje al stof na 1 jaar? hier ligt een coolpix 4300 met een ouderdom en die heeft nog geen stof hoor
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                  Nog niet echt denk.

                  In 2003 heb ik met die G5 foto's gemaakt gedurende een afterparty van de FFWD Heineken Dance Parade en de ondergrond waarop de mensen stonden te dansen was zand/stof (heel fijn zand) en op dat moment dacht ik al : "Aiaiaia...die stofzooi krijg ik nooit meer uit m'n camera:-(".
                  Het viel wel op dat ik de enige was die foto's aan het maken was..dus kan je nagaan wat een stofzooi dat daar aanwezig was.

                  Na thuiskomst zat die G5 wel onder een laag stof maar tot op heden niet echt iets van gemerkt op de sensor. Moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet echt naar gezocht heb en laat ik dat maar houden zo..hahaha.
                  Wat niet weet (en ziet)...wat niet deerd;-)

                  Als die G5 ooit de geest geeft dan ga ik wel op die sensor kijken voor de gein wat er te vinden zal zijn qua stof.

                  Comment


                  • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Quaoar
                    Moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet echt naar gezocht heb en laat ik dat maar houden zo..hahaha.
                    Wat niet weet (en ziet)...wat niet deerd;-)
                    zo houden
                    ook met je dslr, anders wordt je nog paranoia
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                      Heeft er iemand ervaring met de borsteltjes van Visible Dust?
                      VisibleDust‚s products are considered to be the safest, economical and most efficient choice on the market for cleaning your sensor.

                      Zijn ze hier in België verkrijgbaar?
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                        Voor alle gebruikers van Scotch tape: deze paragraaf vond ik in outbackphoto

                        "Scotch tape or magic tape 810 will produce scattering effect not visible by naked eye and has been seen using FTIR scanner. This will produce color shift in 6.5 microns range in red spectrum. This is like coating the sensor with polymers of low quality aside from adverse effect of stress on cover glass covering CCD."
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                          best mogelijk!

                          als ik een glazenplaatje eerst kuis met scotch en daarna blaas ik er bloem over dan krijg ik het volgende


                          daar blijft dus duidelijk minder fijn stof aan hangen.

                          als scotch zoiets doet dan zijn het low quality polymers (what's in a name..)

                          als nikon/canon/X hun ccd coated met diezelfde polymeren dan kunnen ze 300 euro extra vragen omdat hun ccd/cmos minder gevoelig is aan stof.

                          ivm red shift..
                          het stukje tekst is eigenlijk zo kort dat je er amper diep op kunt ingaan. alleen dacht ik aan het volgende:
                          1 nanometer (nm) is 10^-9 meter; 1 micrometer is 10^-6 meter
                          6,5 micrometer is dus gelijk aan 6500nm
                          zichtbaar licht gaat van 780nm tot 380nm.

                          ik begrijp hun woordkeuze dus niet echt, want dit kan gewoon niet.

                          logischer zo zijn dat ze bedoel dat je na een scotch behandeling er een 6,5 "micro"nanometer kleurshift is. dat is dan maar een golflengte van 6,5*10^-15 meter.
                          zoals ze zelf aangeven "not visible by naked eye"
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                            Zit er op de D70s soms een autocleaning? Op de foto's van zondag zie je enorm veel vuiltjes, ik begon te panikeren, de eerste keer vuil/stof op de sensor, en ik zag dat gepruts al aankomen.... En de vuiltjes waren echt pekzwart, groot, en hinderend.


                            Dan zie je wat verder, je trekt met twee lenzen nu, een dag later, een foto van de grijze lucht, en niets meer te bespeuren


                            Waar kan je die ruitenwissers-optie afzetten?
                            Ik weet niet hoe het komt, maar het stof verdwijnt er gewoon van

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment


                            • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                              Grijze lucht dus grotere lensopening dus minder last van stof!
                              Overigens hebben grote stofjes inderdaad de neiging makkelijker vanzelf weer weg te waaien dan kleine.
                              Maar Ajuin, hoe kun je nou na al die tijd nog steeds een schone sensor hebben?
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment


                              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                                Tja, ik heb hier een doos sensorswabs liggen en een flesje Eclipse, maar eigenlijk durf ik dat niet omdat ik eigenlijk al 4 jaar de sensor perfect schoon krijg met Scotch tape. Al met al nu toch wel zo'n 50 of 100x gedaan.
                                Ik lees hier veel over de Scotch tape 810, toevallig hebben ze mij een verkeerde besteld en zit nu met een 811 (blauw doosje) het schijnt dat deze nog veiliger zou moeten zijn (is ook duurder 4.60 euro), heeft er iemand ervaring mee? anders kopen we toch gewoon die 810
                                Groeten Sensor

                                Comment

                                Working...
                                X