Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Originally posted by drh
    Met belangstelling de gehele topic gelezen. Ik ben erg benieuwd of je nog wat hoort van 3M Jan. Heb je met het tape ook je spiegel schoongemaakt??
    Amai, uit de donkerste catacomben komt deze "anciën" weer naar boven.

    Drh, nee nooit geprobeerd op spiegel of matglas. Nav omhooghalen topic 3M weer eens een mailtje gestuurd (dit keer algemeen) met natuurlijk een verwijzing naar Belgiumdigital en deze topic. Laatste keer was oktober 2003. Verwacht daar ook dit keer niets van!! Maar goed, was een kleine moeite. Heb zelf nog wel wat testjes gedaan door nl. tape op een objectglaasje te plakken, uur bij 50 graden en daarna bekijken onder stereo-microscoop, resultaat: oké! Maar later gewoon bij kamertemperatuur, resultaat: lijmresten! Kan met rolletje te maken hebben, weet het niet zou gewoon meer en gerichter onderzoek moeten komen. Tja, zou m eerlijk gezegd niet verbazen als 3M ook één van die andere produkten maakt. Ik meende dat Natalie ook al eens een negatieve ervaring gepost heeft, kortom: at your own risk!!

    Jan
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • Originally posted by morenodelux
      Hombre,

      Indien de ruimte geheel is afgesloten dus alleen onderdruk in de ruimte waarin de ccd zich bevindt kan er geen stof van buitenuit naar binnen gezogen worden.


      Morenodelux
      Dus de kamer waarin de sensor zich bevindt ga jij onder vacuum brengen én houden?
      Of bedoel je de ruimte tussen CCD en beschermglas? Ja, daar komt geen stof tussen, het is aan de buitenkant van dit beschermglas dat je stofdeeltjes ziet.
      En als je die met 100liter/min lucht eraf zuigt, zuig je ook 100 liter/min (stof-) lucht in de CCD kamer en camerahuis.

      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Originally posted by Hombre
        Originally posted by morenodelux
        Hombre,

        Indien de ruimte geheel is afgesloten dus alleen onderdruk in de ruimte waarin de ccd zich bevindt kan er geen stof van buitenuit naar binnen gezogen worden.


        Morenodelux
        Dus de kamer waarin de sensor zich bevindt ga jij onder vacuum brengen én houden?
        Of bedoel je de ruimte tussen CCD en beschermglas? Ja, daar komt geen stof tussen, het is aan de buitenkant van dit beschermglas dat je stofdeeltjes ziet.
        En als je die met 100liter/min lucht eraf zuigt, zuig je ook 100 liter/min (stof-) lucht in de CCD kamer en camerahuis.


        Neen ik bedoel de ruimte waarin de ccd zich bevindt.
        Dus die ruimte zuig je middels onderdruk af waardoor dus de stofdeeltjes mee worden gezogen er kan geen stof in het huis worden gezogen daar de grootste onderdruk heerst bij de grootste luchtstroom dus bij het zuigmondje.

        morenodelux
        like the sound of the shutter,Nikon D-100

        Comment


        • Originally posted by jamonadap
          Amai, uit de donkerste catacomben komt deze "anciën" weer naar boven.

          Drh, nee nooit geprobeerd op spiegel of matglas. Nav omhooghalen topic 3M weer eens een mailtje gestuurd (dit keer algemeen) met natuurlijk een verwijzing naar Belgiumdigital en deze topic. Laatste keer was oktober 2003. Verwacht daar ook dit keer niets van!! Maar goed, was een kleine moeite. Heb zelf nog wel wat testjes gedaan door nl. tape op een objectglaasje te plakken, uur bij 50 graden en daarna bekijken onder stereo-microscoop, resultaat: oké! Maar later gewoon bij kamertemperatuur, resultaat: lijmresten! Kan met rolletje te maken hebben, weet het niet zou gewoon meer en gerichter onderzoek moeten komen. Tja, zou m eerlijk gezegd niet verbazen als 3M ook één van die andere produkten maakt. Ik meende dat Natalie ook al eens een negatieve ervaring gepost heeft, kortom: at your own risk!!

          Jan
          Ik denk dat ze bij 3M veel te bang zijn voor schadeverhaal, al ze openlijk zeggen dat hun product zo goed is dat het geen lijmresten achterlaat. En ik kan me indenken als je een rolletje tape een paar jaar in de kast laat liggen of op het bureau dat hij er ook niet beter op word. Meestal is het met de gewone tape zo dat het na gelang ouder word het steeds zwakker en pikkerig word. Ik ben erg benieuwd Jan!!
          Hou ons op de hoogte.....


          -------------------------------------------
          mvg. drh
          Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
          http://drh.pixelfish.be/

          "En waar doe ik het mee! met mijn 10D"

          Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM
          Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM) -
          B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter

          -------------------------------------------
          Mvg, drh

          "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

          Comment


          • Originally posted by morenodelux
            Originally posted by Hombre
            Originally posted by morenodelux
            Hombre,

            Indien de ruimte geheel is afgesloten dus alleen onderdruk in de ruimte waarin de ccd zich bevindt kan er geen stof van buitenuit naar binnen gezogen worden.


            Morenodelux
            Dus de kamer waarin de sensor zich bevindt ga jij onder vacuum brengen én houden?
            Of bedoel je de ruimte tussen CCD en beschermglas? Ja, daar komt geen stof tussen, het is aan de buitenkant van dit beschermglas dat je stofdeeltjes ziet.
            En als je die met 100liter/min lucht eraf zuigt, zuig je ook 100 liter/min (stof-) lucht in de CCD kamer en camerahuis.


            Neen ik bedoel de ruimte waarin de ccd zich bevindt.
            Dus die ruimte zuig je middels onderdruk af waardoor dus de stofdeeltjes mee worden gezogen er kan geen stof in het huis worden gezogen daar de grootste onderdruk heerst bij de grootste luchtstroom dus bij het zuigmondje de aanwezige stof wordt dus nooit in het huis gezogen maar naar een eventuleele opening bij de zuigmond indien deze goed afsluit op de lensmount kan er gewoon geen stof in het huis komen.De zuigmond eventueel monteren op een bodycap die sluit het huis dan af er kan geen stof naar binnen.

            morenodelux
            like the sound of the shutter,Nikon D-100

            Comment


            • Originally posted by morenodelux
              Neen ik bedoel de ruimte waarin de ccd zich bevindt.
              Dus die ruimte zuig je middels onderdruk af waardoor dus de stofdeeltjes mee worden gezogen er kan geen stof in het huis worden gezogen daar de grootste onderdruk heerst bij de grootste luchtstroom dus bij het zuigmondje de aanwezige stof wordt dus nooit in het huis gezogen maar naar een eventuleele opening bij de zuigmond indien deze goed afsluit op de lensmount kan er gewoon geen stof in het huis komen.De zuigmond eventueel monteren op een bodycap die sluit het huis dan af er kan geen stof naar binnen.

              morenodelux

              Whow Jij wil dus een stofzuiger rechtstreeks aansluiten op de camera!
              Een camera is dus niet gemaakt om vacuum op te zetten hé. Wie weet wat voor effect dat heeft op matglas, sluitergordijn, dichtingen en andere toestanden.
              Bovendien ga je met iets onder vacuum te brengen geen stofdeeltjes die ergens tegenaan hangen wegzuigen. Probeer maar eens een fles water leeg te zuigen door ze rechtop te houden en er aan te zuigen. Die vloeistof gaat niet zweven. Of doe het eens met lichte stofvezels, die blijven ook netjes onderaan.

              Los daar van, stel dat je inderdaad vacuum kan zetten en stél dat je de stofdeeltjes zo van de CCD krijgt. Wat gaat er gebeuren als je de stofzuiger losmaakt van de camera? Juist: lucht (inclusief stofdeeltjes) stromen opnieuw de camera in.
              Overigens ga je met de stofzuiger de lucht in de huiskamer nog eens extra in beweging zetten met bijbehorende huisstof.

              Succes met het reinigen!
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                Staat er zeer interessant artikel in Magazine ZOOM van nov/dec 2004 over reinigen sensor bij SLR's.Ongeveer 4 a 5 pagina's met een nieuw product van Kodak. Het product heet voluit..DCS Pro SLR Sensor Cleaning kit en kost 21 euro...zie blz 38..Ook andere methoden en producten worden hier besproken met DO's en DON'TS..
                ps:Ook slachtoffer van stof op sensor.Ben reeds naar naar de Beukelaer geweest verleden week met Nikon D 70 ,maar nog nu nog meer stof. Misschien best eens teruggaan ???? Anderzijds vlotte service en zeer vriendelijk ontvangst..mag ook gezegd worden ,jammer van behaalde resultaat.
                ps:Misschien al over het hoofd gezien maar nog een goede link http://www.cleaningdigitalcameras.com/howto.html
                toffe bende die BD's
                Last edited by rexabe; 2 november 2004, 19:13.
                [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

                Comment


                • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Willem
                  Het voordeel van '810' is dat ze relatief weinig hecht, geen vezel heeft, geen lijmresten achter laat en zelfs lichte atmosferische aanslag verwijdert.
                  Is het niet de 811?
                  810 is de groene verpakking, 811 de blauwe 'invisible' die ook gebruikt wordt bij het airbrushen en die dus nog minder kleeft.
                  http://www.digimario.be

                  Comment


                  • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                    Ben vandaag voor 2 de maal naar de Beukelaer geweest, en deze keer mag ik zeker niet klagen. Van de 10 stofdeeltjes bij de eerste keer, had ik er toen 20 bij en nu heb ik er nog 4 over ,en deze zijn dan nog niet zichtbaar bij het nemen van foto's.Het heeft me in totaal 360 km gekost maar heb het er voor over . Deze keer was het de technieker wel gelukt . Heb bediende bij receptie copy van artikel Zoom nov/dec 2004 "...Help..mijn sensor is stoffig .."laten nemen ten einde misschien andere klanten hiermee te kunnen helpen. Al bij al zeg ik, bedankt De Beukelaer voor je vriendelijke ontvangst en gratis service! Weet het zeker te waarderen. MVG..refibe..
                    toffe bende die BD's
                    Last edited by rexabe; 3 november 2004, 19:18.
                    [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

                    Comment


                    • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                      Hey iedereen,

                      'k ben een nieuwkomer op dit forum.
                      't ziet er hier wel in orde uit, wel een mega topic over het reinigen van de ccd chip Lol.
                      Heb het niet allemaal gelezen, 't is te veel om lezen. Het verbaast me dat er zoveel mensen zijn met stof op de ccd chip, ik dacht dat ik weer de enige was aangezien murphy een goede vriend is.
                      Bij mij zaten er vooral condensatie vlekken op de ccd filter van mijn Nikon D50 die ik opgedaan heb in de tropische tuin van Keulen ( 90% luchtvochtigheid).
                      Is die filter van de ccd chip echt zo kwetsbaar als beweerd wordt?
                      'K heb het er toch maar op gewaagd om met wat warme adem en een oorstokje voorzichtig over de ccd ship filter te glijden.
                      Resultaat was van de eerste keer perfect!
                      Doe dit wel zeer voorzichtig met zo min mogelijk pluizige oorstokjes zonder de minste druk uit te oefenen of misschien wel helemaal niet.
                      http://www.waarisjan.be

                      Comment


                      • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                        Oorspronkelijk geplaatst door waarisjan
                        Hey iedereen,

                        'k ben een nieuwkomer op dit forum.
                        't ziet er hier wel in orde uit, wel een mega topic over het reinigen van de ccd chip Lol.
                        Heb het niet allemaal gelezen, 't is te veel om lezen. Het verbaast me dat er zoveel mensen zijn met stof op de ccd chip, ik dacht dat ik weer de enige was aangezien murphy een goede vriend is.
                        Bij mij zaten er vooral condensatie vlekken op de ccd filter van mijn Nikon D50 die ik opgedaan heb in de tropische tuin van Keulen ( 90% luchtvochtigheid).
                        Is die filter van de ccd chip echt zo kwetsbaar als beweerd wordt?
                        'K heb het er toch maar op gewaagd om met wat warme adem en een oorstokje voorzichtig over de ccd ship filter te glijden.
                        Resultaat was van de eerste keer perfect!
                        Doe dit wel zeer voorzichtig met zo min mogelijk pluizige oorstokjes zonder de minste druk uit te oefenen of misschien wel helemaal niet.
                        Wow, met deze manier heb je wel ontzettend veel geluk gehad. Ik raad niet aan dit een tweede keer te proberen op deze manier. Je heb dan misschien niet zoveel geluk.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                          Oorstokjes zijn niet slecht als je ze maar vochtig maakt met een voldoende zuivere alcohol.

                          Comment


                          • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                            Merçi voor je reactie Fonzie
                            http://www.waarisjan.be

                            Comment


                            • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                              ik ben ondertussen een scotch addict geworden.

                              ondertussen 3 keer moeten doen en het werkt schitterend!
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment


                              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                                Heb vandaag de eerste maal mn ccd jawel - laten - reinigen bij de Beukelaar,
                                over de ccd waren tientallen vlekjes te zien, thuis eerst geprobeert te reinigen maar geen resultaat. En nu kwamen er nog strepen op ook!

                                Dus dan maar naar DB! m'n toestel werd meteen meegenomen en de klus was geklaard op nog geen 10min! Super service
                                En er waren nog maar 3 vlekjes te zien in de hoeken.
                                Maar ik wou toch es die Scotch Magic Tape uitproberen,
                                dus meteen nr de winkel en heb me een rolletje aangeschaft voor 0,95 euro
                                (rode prijs ) en ja hoor met succes.

                                Alles was weg! Even wat last gehad van lijmrestjes maar die waren ook meteen verdwenen na het aanbrengen van een tweede tape.

                                Comment

                                Working...
                                X