Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jaja,

    waar haal je zo'n blaaspeer van Hama?

    Jeroen
    www.vildaphoto.net

    Comment


    • Originally posted by rdeknegt
      Jan geen slecht idee, ik begrijp niet waarom Scotch niet reageert.

      Amaai, dit is al weer een tijd terug! Eerlijk gezegd heb/had ik zelf ook zo iets: waarom geen reactie? Indien het (commercieel) niet interessant is kan dat natuurlijk gezgd worden en een reden zijn voor een bedrijf. Maar goed naar aanleiding van de topic van Pgordebeke ( http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=18188 ), had ik nog maar eens een mailtje gestuurd naar 3M en zie: vandaag een reactie!

      Uw bericht en mijn aantekeningen van ons telefoongesprek heb ik dan ook
      doorgestuurd naar de Marketing Supervisor Scotch Tapes.
      Tevens heb ik de sales en marketing manager hiervan op de hoogte gesteld.


      Bovenstaande frase is denk ik het meest essentiële uit het mailtje wat ik heb ontvangen. Klaarblijkelijk is er in de communicatie (lost in space of zoiets ), maar goed dat Pieter er weer over begon, want zoals het nu lijkt is het boek nog niet gesloten. Overigens ben ik mevrouw Aarts van 3M zeer erkentelijk voor haar reactie natuurlijk!

      Jan
      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

      Comment


      • Originally posted by jamonadap
        Klaarblijkelijk is er in de communicatie (lost in space of zoiets ), maar goed dat Pieter er weer over begon, want zoals het nu lijkt is het boek nog niet gesloten. Overigens ben ik mevrouw Aarts van 3M zeer erkentelijk voor haar reactie natuurlijk!
        Laten we hopen dat er deze keer een antwoord komt, ook al is het maar "use at your own risk".

        Groetjes,
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • Goeiendag allen,

          Ik ben maar even gauw lid geworden van dit forum om eventuele twijfelaars een hart onder de riem te steken. Gesterkt door de ervaring van Willem Jan heb ik het ook aangedurft om de Scotch methode toe te passen. Ik werd gek van de spots die zich om de één of andere reden altijd in m'n blauwe lucht nestelen.

          Ik ben een Hollander, dus de gedachte om mijn Fuji S2 naar de reparateur te brengen en 80 Euro neer te tellen elke keer als m'n ccd'tje vies is bezorgde me grijze haren . Ik heb voor tweeëneenhalve Euro een rolletje Scotch gekost en ben aan de slag gegaan.

          Eerst een "before" shotje gemaakt. Daarna met het peertje eens flink doorgeblazen en vervolgens een eind tape op de ccd geplakt. Dit alles uiteraard met trillende vingers en klotsende oksels. Na het verwijderen van de tape snel weer een foto gemaakt van een wit A4'tje en tot mijn verbazing inderdaad nog maar enkele spots waar ik zeer wel mee kan leven.

          Ik ga hier geen maandelijkse gewoonte van maken, maar toch een fijn idee dat ik het zelf op kan lossen als de ccd weer eens echt te vies is. Ik kon het dan ook niet laten dit feit even met jullie allen te delen. Voor de belangstellenden hierbij mijn before and after.

          Groeten van Aron



          Comment


          • ter info:
            eclipse, pec pads en sensor swabs kan je bij mijn weten bestellen bij www.cnr.be
            www.vildaphoto.net

            Comment


            • Hoi Denali,

              Leuke binnenkomer! Welkom op BD en ik hoop spoedig meer van je werk, maar dan in andere fora natuurlijk te kunnen zien.

              mvg,

              Jan
              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

              Comment


              • Hola todos,

                Ik heb voor het eerst de beeldsensor van mijn d-100 schoongemaakt en wel met een blaaskwastje.Er werd mij bij fotozaken dit ten strengste afgeraden daar de sensor zeer gevoelig is en ze smeren je allemaal dure produkten aan de een raad een vloeistof af de ander verwijst er naar.Of men verwijst je naar de dealer in het geval van en nikon gaat dit 200euro kosten belachelijk niet!
                De optie van een stofzuigertje lijkt mij een van de betere oplossingen met of zonder borstel naar mijn mening is de sensor bedekt met een glasplaatje.

                morenodelux uit Holland
                like the sound of the shutter,Nikon D-100

                Comment


                • Originally posted by morenodelux
                  De optie van een stofzuigertje lijkt mij een van de betere oplossingen met of zonder borstel naar mijn mening is de sensor bedekt met een glasplaatje.

                  IMHO de minst goede oplossing, met een stofzuigertje zuig je immers ook alle stofdeeltjes buiten de camera naar binnen, in het camerahuis. Vroeg of laat komen die dan ook weer op de CCD terecht. Door de spanning erop worden de stofdeeltjes aangetrokken.

                  Inderdaad is de CCD met een glasplaatje afgedekt, maar in wezen maakt dat voor ons probleem geen verschil uit.

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Hola Hombre,

                    Nou de volgende keer reinig ik de ccd met de genoemde scotchTape,als het bij de tot nu genoemde merken camera's werkt moet het ook bij mijn Nikon d_100 werken .


                    grt uit holland
                    Arthur
                    like the sound of the shutter,Nikon D-100

                    Comment


                    • Met belangstelling de gehele topic gelezen. Ik ben erg benieuwd of je nog wat hoort van 3M Jan. Heb je met het tape ook je spiegel schoongemaakt??
                      Mijn ccd blaas ik schoon met perslucht uit een spuitbusje (AntiDrust) waarbij een gouden regel gezegt moet worden.
                      (tip)Zet altijd je spuitbus op de rand van de tafel, zodat deze niet beweegt, en draai de camera of objectief in de luchtstraal,
                      (nooit andersom) bij het bewegen van de bus (en dat doe je ongemerkt) kan er vloeibaar gas uitkomen waardoor er vuil en zeer lage temperatuur op je ccd ontstaat.


                      -------------------------------------------
                      mvg. drh
                      Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
                      http://drh.pixelfish.be/

                      "En waar doe ik het mee! met mijn 10D"

                      Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM
                      Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM) -
                      B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter

                      -------------------------------------------

                      Mvg, drh

                      "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                      Comment


                      • Originally posted by drh
                        Heb je met het tape ook je spiegel schoongemaakt??

                        Nooit met tape de spiegel schoonmaken! Dat is een zeer delicaat mechanisme dat snel ontregeld wordt. Je moet zelfs met een blaaspeer en kwastje zeer voorzichtig zijn.

                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Kan je een spiegel überhaupt zelf reinigen zoals een sensor (met swabs bvb.) ?
                          Mark (300D)

                          Comment


                          • Originally posted by Hombre
                            Originally posted by morenodelux
                            De optie van een stofzuigertje lijkt mij een van de betere oplossingen met of zonder borstel naar mijn mening is de sensor bedekt met een glasplaatje.

                            IMHO de minst goede oplossing, met een stofzuigertje zuig je immers ook alle stofdeeltjes buiten de camera naar binnen, in het camerahuis. Vroeg of laat komen die dan ook weer op de CCD terecht. Door de spanning erop worden de stofdeeltjes aangetrokken.

                            Inderdaad is de CCD met een glasplaatje afgedekt, maar in wezen maakt dat voor ons probleem geen verschil uit.

                            Hombre,

                            Indien de ruimte geheel is afgesloten dus alleen onderdruk in de ruimte waarin de ccd zich bevindt kan er geen stof van buitenuit naar binnen gezogen worden.


                            Morenodelux
                            like the sound of the shutter,Nikon D-100

                            Comment



                            • Is dit geen mooi schoonmaakmiddel...
                              Hij perst 10 bar in je camera, en heeft een aanzuig van 1500 liter p/m, maar heeft wel een nadeel.
                              Werkt op krachtstroom en als je hem wil meenemen moet je wel 205 kg tillen.

                              Comment


                              • Originally posted by jamonadap
                                Vanochtend heb ik een telefoontje ontvangen van Mevr. Aarts van Scoth 3M Nederland.

                                Bij deze kan ik jullie laten weten dat Scoth 3M mijn reactie en het schrijven hier op BD in goede orde heeft ontvangen. Bij monde van Mevr. Aarts laat Scotch 3M weten geïnteresseerd te zijn in deze mogelijk toepassing van 810 tape en/of speciale vezeldoekjes die Scotch 3M eveneens op de markt brengt. Men zal e.e.a. verder gaan bekijken en mogelijk onderzoeken. Het is volgens mevr. Aarts in ieder geval zo dat Scotch 3M 810 tape ook op warmere oppervlakken geen lijmresten achterlaat, echter zij zal ook de nadere technische gegevens eens op een rijtje zetten. In geval van een nader onderzoek moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat dit de nodige tijd zal vergen en we dus het nodige geduld zullen moeten betrachten.

                                In ieder geval wil ik mevr. Aarts en natuurlijk Scotch 3M ten zeerste bedanken voor de snelle en positieve reactie. Hulde!!

                                Met vriendelijke groet,

                                Jan



                                Edited by - jamonadap on 21 June 2002 10:27:42
                                Denk dat de prijs van die Scotch tape binnenkort pijlsnel omhoog gaat schieten; net zoiets als printerinkt , duurder dan goud!

                                Comment

                                Working...
                                X