Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Downgraden" naar compactER toestel...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

    Ik heb onlangs een Samsung EX1 gekocht om al die redenen die al opgesomd zijn. Werkt goed: foto's in RAW, draaibaar scherm. De filmpjes zijn van een behoorlijke kwaliteit.
    Tot ISO 800 is de ruis nog doenbaar. Dus op die plaatsen waar je niet kan/mag fotograferen met een DSLR een prima alternatief.
    Comfortably numb with my Pentax

    Comment


    • #17
      Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

      De nieuwe nikon p300 kan misschien iets zijn. 24mm en f1.8. Wel geen raw.

      Comment


      • #18
        Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

        Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
        Als je zone focussen en manueel focussen niet onder de knie hebt, dan zal M9 een teleurstelling zijn want daar zit geen AF op. Dus iets minder snel voor op straat.
        Zone focus? Op een rangefinder?

        Voor een Leica gaan vind ik wel beetje extreem. Je hebt dan wel misschien extra funfactor door de kleinere omvang - alhoewel, geen AF en focussen met de meetzoeker kan soms wennen zijn. Maar het lukt. Zelf loop ik af & toe rond met een Yashica Electro 35 GSN, zelfde principe, alleen analoog. Maar met een Leica rondlopen is toch ook anders. Vergeet dan maar eens je fototas op de trein, doet net iets meer pijn...

        Zelf zou ik meer volledig voor compactheid gaan, bijvoorbeeld een Canon S95. Of de LX5 of de PEN/NEX/GF2... Zo'n Leica is ook niet mini...

        Maar waarom niet voor Nikon's kleinste body gaan, de D3100? Zet daarop een kleine 35mm f1.8 en je bent ook zeer compact, zonder de nadelen van compacte camera's (trage AF, geen zoeker, mindere hoge ISO...) Voor fractie van de Leica kan je daarnaast nog paar compactcamera's en analoge rangefinders bij kopen.

        Comment


        • #19
          Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

          de meest geschikte toestellen hiervoor zijn de micro4/3 systemen van olympus, de NX10 en NX11 van Samsung en de nex3 en nex5 van sony.

          zijn 3 systemen welke min of meer aan elkaar gewaagd zijn met elk hun voor en nadelen:

          Heel compact zijn de sony nex toestellen en hebben een zeer goede beeldkwaliteit die minstens evengoed, eerder beter, is dan van een d90. Naast AF een zeer goed MF systeem, ook heel handig als je leica M-objectieven (M8, M9 ..) of andere MF objectieven wenst te gebruiken.
          Je kunt ook via adapter je huidige nikon lenzen gebruiken op dit toestel, en als je terug naar de basis wenst ook de gerenommeerde vintage objectieven van voigtlander, leica summarit, zeiss planar en biogon etc.

          Met niet zoom objectief zoals de 16mm f2,8 is het toestel heel compact net zoals systemen met vast objectief. Aanbod lenzen nog beperkt maar sigma, tamron, zeiss en dacht ook cosina gaan objectieven produceren voor dit systeem. Sony zelf komt dit jaar ook nog met 4 extra objectieven voor dit systeem op de markt en 3 volgend jaar.

          de Samsung vindt ik persoonlijk heel knap van opbouw en heeft volgens mij beste bediening, presteert iets minder op hoge ISO, maar verder is beeldkwaliteit , zekers NX11schitterend

          de olympus en zekers de pansonic's zijn ook zeer goed, beeldkwaliteit iets minder dan van de NEX-toestellen op hoge ISO maar ze hebben reeds een ruim aanbod aan objectieven.
          Last edited by puerte; 10 februari 2011, 08:50.

          Comment


          • #20
            Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Zone focus? Op een rangefinder? .
            Ik zie het probleem niet.
            Of ik moet de term zone focussen altijd verkeerd begrepen hebben.

            Maar volgens mij doe ik toch regelmatig aan zonefocussen op mijn meetzoeker. Op de lens staan zelfs twee markeringen ervoor, eentje voor kortbij en eentje voor verderaf.
            Werkt perfect en in heel onverwachte situaties waar ik niet altijd de tijd heb om precies te focussen met de meetzoeker gebruik ik die markeringen (of ik stel zelf iets in naar gelang de situatie).
            Je passeert de meetzoeker, en het is waar dat je misschien geen meetzoeker koopt om enkel te zonefocussen, maar het kan wel, en volgens mij wordt het regelmatig gedaan naast focussen via de meetzoeker. Bij straatfotografie (en dan heb ik het niet over enkel de "hipshot") zie ik toch meer fotografen die op die manier werken (vraag me geen namen).
            En volgens mij is zonefocussen (scalefocussen) toch niet meer dan instellen op een bepaald diafragma, zet focusafstand vast, leest af op dofschaal tussen welke afstand scherpte ok is, en dan weet je bijvoorbeeld dat alles in een afstand tussen 3 en 11 meter ok is.

            Het is erger om een oud analoog toestel te kopen en te denken dat het een meetzoeker is, om er dan achter te komen dat hij enkel kan zonefocussen.
            Maar verbeter mij gerust, ik kan ook mis zijn.

            PS: blijkbaar heeft TS in een ander topic zijn keuze gemaakt om volledig over te stappen naar een analoge meetzoeker. Maar voor mijzelf heb ik weer wat bijgeleerd met puerte zijn antwoord .

            Comment


            • #21
              Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Zone focus? Op een rangefinder?
              Misschien gewoon eens googlen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
              Ik zie het probleem niet.
              Of ik moet de term zone focussen altijd verkeerd begrepen hebben.

              Maar volgens mij doe ik toch regelmatig aan zonefocussen op mijn meetzoeker. Op de lens staan zelfs twee markeringen ervoor, eentje voor kortbij en eentje voor verderaf.
              Werkt perfect en in heel onverwachte situaties waar ik niet altijd de tijd heb om precies te focussen met de meetzoeker gebruik ik die markeringen (of ik stel zelf iets in naar gelang de situatie).
              Je passeert de meetzoeker, en het is waar dat je misschien geen meetzoeker koopt om enkel te zonefocussen, maar het kan wel, en volgens mij wordt het regelmatig gedaan naast focussen via de meetzoeker. Bij straatfotografie (en dan heb ik het niet over enkel de "hipshot") zie ik toch meer fotografen die op die manier werken (vraag me geen namen).
              En volgens mij is zonefocussen (scalefocussen) toch niet meer dan instellen op een bepaald diafragma, zet focusafstand vast, leest af op dofschaal tussen welke afstand scherpte ok is, en dan weet je bijvoorbeeld dat alles in een afstand tussen 3 en 11 meter ok is.
              Klopt helemaal! Het is zelf zo dat er met rangefinders frequenter gebruik wordt gemaakt van zonefocussen. Ten eerste dwingt de camera je technisch soms tot zonefocussen aangezien je door het design niet rechtstreeks door de lens kijkt en zo de DoF moeilijker kan inschatten. Ten tweede omdat rangefinders idd veelvuldiger worden gebruikt in street photography en daar snel wordt teruggegrepen naar zonefocussen.

              Ik kan zelf zonefocussen op mijn Leica X1 en daar staan geen meetschalen op de lens.
              Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

              Comment


              • #22
                Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                Misschien gewoon eens googlen?
                Waarom? Kan Google focussen met een rangefinder?

                Ik reageerde gewoon omdat jorismichielsen de TS afschrikte met te melden dat het manuele focus is en dat hij zone focussing onder de knie moet hebben. Als er één manier is waar een meetzoeker voor gemaakt en voor bekend is, is het toch wel, tja de meetzoeker met het ijken van de twee beelden. Zeer eenvoudige manier van focussen, snel en precies.


                Zonefocus kan je met elke camera/lens combinatie waar je de lens manueel kan instellen, helemaal niet eigen aan meetzoekers.
                Last edited by caleido; 10 februari 2011, 15:24.

                Comment


                • #23
                  Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Ik reageerde gewoon omdat Tink....
                  Wel even correct refereren, je bedoelt jorismichielsen waarschijnlijk.

                  Niet dat het er veel toe doet, maar ik begrijp wel wat hij met die waarschuwing bedoelde.
                  Iemand die het systeem gewend is van een recente dslr met AF en nooit anders heeft geweten, die kan wel eens afknappen op het manueel focussen (of eerder het feit dat er geen mogelijkheid is om automatisch te focussen, het kan enkel en alleen nog maar manueel).
                  En dan kan je nog argumenteren dat het meetzoekersysteem goed werkt, en dat het systeem ook nog werkt waar AF soms faalt...maar leg dat maar eens uit aan iemand die met zijn dslr 99,9% van de tijd misschien op AF heeft zitten werken.
                  Als iemand nooit manueel heeft gefocused en hij gaat onmiddellijk voor een +5000euro toestel (zonder lens) dat enkel kan manueel focussen....dan vind ik de raad om het manueel focussen toch niet zo vreemd, ook al is het focussen bij een meetzoeker makkelijker dan manueel focussen door de zoeker van een dslr (al vind ik dat nu ook niet het grote probleem), maar toch, de techniek is toch wennen.

                  Het ging hier ook specifiek over een "dure" M9 en straatfotografie, dus ik snap zijn verwijzingen naar manueel focussen en ook het zonefocussen.
                  Ik kan nog steeds geen namen noemen, maar de enkele documentaires die ik gezien heb van new yorkse straatfotografen lieten toch zien dat die meestal op zonefocussen overschakelden (met hun Leica). Je moet immers ook goed geoefend zijn (waarschuwing van Joris) om met een meetzoeker in daglicht op straat waar meestal wel genoeg contrasten zijn, sneller te focussen dan je AF op je vertrouwde slr....lees nogmaals, je moet geoefend zijn (waarop de waarschuwing dus sloeg). In die normale lichtomstandigheden kan ik het in ieder geval nog niet ondanks dat ik mezelf geoefend mag noemen, maar ik ben ook geen referentie tegenover "echte" fotografen, maar zij zullen toch ook wel hun redenen hebben om naar zonefocussen over te stappen. Het scheelt misschien maar een fractie van een seconde, maar toch.
                  (Dit gezegd zijnde, persoonlijk vind ik zonefocussen met een Dof-schaal op de lens geen onoverkomelijk probleem...ik vind het zelfs geen echt probleem, je moet alleen de beperkingen kennen....als je absoluut niet kan inschatten of je onderwerp op 50 cm dan wel op 3 meter ligt...dan ga je toch een probleem hebben vrees ik.)

                  Ik ben zelf wel eerder van het idee om bij meetzoekers eerst analoog te beginnen bij een goedkoper "merk", kwestie van te kijken of het je wel ligt...(de grootste beperking zit niet alleen in manueel focussen, maar ligt op andere vlakken, geen tele, problemen bij macro...waar je wel wat aan kan doen, maar voor sommigen went het gewoonweg niet), maar je leert meteen daar ook het focussen en kijkt of het je ligt vooraleer je naar de dure leica overstapt. Nuja, TS is oud en wijs genoeg, ik respecteer zijn keuze volledig, soms moet je er gewoon voor gaan (hij gaat uiteindelijk voor een M3, btw).

                  Maar ik begrijp ook jouw opmerking Caleido.
                  Last edited by Tink; 10 februari 2011, 15:36.

                  Comment


                  • #24
                    Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                    Pentax!
                    Neem bv. een K-x met een prime lens, bv. de DA40mm Ltd. . Dan heb je een uitstekende reflexcamera (zie bv. dpreview) en een uitstekende lens in een heel compact geheel. 't Is dan wel geen zoom natuurlijk.

                    Ik heb onlangs een Tamron 90mm gekocht en ik bloos als ik er mee onder de mensen kom. Zo groot in vergelijking met mijn Pentax lenzen!

                    Comment


                    • #25
                      Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Waarom? Kan Google focussen met een rangefinder?

                      Ik reageerde gewoon omdat jorismichielsen de TS afschrikte met te melden dat het manuele focus is en dat hij zone focussing onder de knie moet hebben. Als er één manier is waar een meetzoeker voor gemaakt en voor bekend is, is het toch wel, tja de meetzoeker met het ijken van de twee beelden. Zeer eenvoudige manier van focussen, snel en precies.


                      Zonefocus kan je met elke camera/lens combinatie waar je de lens manueel kan instellen, helemaal niet eigen aan meetzoekers.
                      Zonefocussen kan je zelf met compactcamera's. Nooit beweerd dat het exclusief voor rangefinders is. Misschien wordt het wel de nieuwste apple apps voor op de iPad
                      Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

                      Comment


                      • #26
                        Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                        als je aan een leica denkt en het geld wil investeren... niet twijfelen...

                        de kwaliteit van de 4/3 is goed maar de leica is een klasse op zich...

                        en voor jouw stijl volgens mij de top
                        www.aeri-photography.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                          Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                          Canon G12

                          Had ik ook onmiddellijk in mij gedachten. Of ook de Nikon P7000. Aangezien je niet graag in de menu's duikt. Deze toestelletjes hebben bijna evenveel knopen als een spiegelreflex en zijn de top wat compactcamera's betreft.
                          Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                          Comment


                          • #28
                            Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                            Ik volg Doudeke. De LX5 is voor mij momenteel de ideale compact om overal mee te slepen. Voor het zware werk grijp ik uiteraard terug naar m'n 7D en 450D met zwaar glas maar om overal mee te nemen en voor straatfotografie kan ik geen betere bedenken dan de LX5 (al is die Fuji X100 iets bovenaan de verlanglijst!).
                            Ik heb bij het aanschaffen van een compactje veel overwogen en ben uiteindelijk bij de LX5 gekomen. De vergelijking en de redenen waarom het uiteindelijk de Panny werd, kan je lezen op m'n blog.
                            Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                            Focaldesign

                            Comment


                            • #29
                              Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                              leica met zijn leica X-1 slaagt er volgens mij toch niet in gelijkaardige beeldkwaliteit uit de sensor te halen als pentax met zijn k-x. (beide toestellen gebruiken zelfde sony sensor)
                              op lage ISO presteert X-1 vrij goed maar vanaf 800ISO worden verschillen al merkbaar toz van andere gelijkaardige systemen.
                              bvb olympus epl 1 en 2 overclast de leica op AF, MF en beeldkwaliteit gebied, dan nog zwijgende over de NEX toestellen die nog 1 a 1,5 stop beter presteren dan de micro 4/3 systemen. (toegegeven sony nex gebruikt wel meer recentere en verbeterde sensor versie dan x-1)

                              bouwkwaliteit van al die toestellen is vrij robuust bvb. de nex5 body bestaat uit magnesium legering en het gebruikerscomfort van al die toestellen is beter dan van de leica-x1

                              met de vast objectief tussen 16 en 30mm (f 2,8) zijn die toestellen ook compact

                              to "show off" is de leica een goede keuze, om foto's te nemen is er beter, veel beter op de markt, zekers rekening houdend met prijskaartje.


                              de lx5 is een mooi toestel binnen zijn class zoals de meeste nieuwe compacts/hybride toestellen die momenteel op de markt komen. Die toestellen zijn sterk geëvolueerd het laatste jaar maar zijn wat beeldkwaliteit nog niet te vergelijken met de micro 4/3 of nex systemen.

                              het is een kwestie van keuze te maken afhankelijk van eigen gebruik en eisen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                                als je aan een leica denkt en het geld wil investeren... niet twijfelen...

                                de kwaliteit van de 4/3 is goed maar de leica is een klasse op zich...

                                en voor jouw stijl volgens mij de top
                                hm, analoge leica?
                                Ik maak foto's

                                Comment

                                Working...
                                X