Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Downgraden" naar compactER toestel...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

    Iets om te overwegen is : vind je een viewfinder belangrijk of niet ?
    Het feit dat de viewfinder op mijn Canon G11 zo goed als onbruikbaar is, vind ik persoonlijk een zeer groot nadeel.
    Een camera met zo'n opschuifbare viewfinder, vind ik zelf niet meer dan een noodoplossing, maar niet ideaal.
    En dan kom je terecht bij camera's als de Panasonic GH2, Fuji X100 en natuurlijk de Leica M9.
    Mocht ik het geld hebben, ik zou geen seconde twijfelen en gaan voor een Leica M9 met 50mm 1.4 lens.
    Voor straatfotografie zal je vermoedelijk niets beters vinden.
    Alleen al het feit dat je in je Leica viewfinder een rand hebt buiten het kader, waardoor je mensen in dat kader ziet binnenwandelen en kan anticiperen ...
    Ik dacht dat de Fuji X100 (in één van zijn twee viewfinder modes) ook iets dergelijks ondersteunt.
    Nadeel van de Fuji is dat je met een vaste lens zit en de RAW versie vermoedelijk de eerstkomende tijd door de meeste softwares niet ondersteund zal worden.
    Canon 7D + Canon G11

    Comment


    • #32
      Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

      leica m9 is niet zo goed als je denkt, beeldkwaliteit blijft ver achter toz van de 25mp toestellen op de markt.
      voordeel is dat het mooi oogt en toestel compact is en daar houd het ook op.

      leica M8 gebruikers die ook in het bezit zijn van m4/3 of sony nex toestellen vinden deze doorgaans beter, niet alleen wat beeldkwaliteit betreft maar ook in gebruik.
      zekers de opvolgers van die toestellen welke kortelings op de markt komen zullen de m8 overclassen en misschien ook wel de m9.

      door ontbrekende IR filter bij de LEICA's M kun je wel aparte ZW en IR opnames maken.

      systeem van de fuji x100 is schitterend maar ook enkel en alleen bruikbaar met vast objectief wat toch een heel grote beperking is volgens mij, beeldkwaliteit is nog afwachten, maar zal al vrij moelijk zijn de m4/3 en zekers deze van de nexen te evenaren.

      nu nog geld spenderen aan optische zoeker in dit segment is zinloos volgens mij, fuji heeft dat goed begrepen en hybride zoeker ingebouwd
      elektronische zoeker is de weg te gaan, biedt de mogelijkheid om heel snel en accuraat te focussen op eender welk punt in het beeld, en je kunt de DOF ook heel nauwkeurig controleren.

      Comment


      • #33
        Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

        Mijn DSLR en lenzen zijn de deur uit, heb net de Panasonic GF1 gekocht met 20mm lensje. Batterij is aan het opladen...
        It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

        Comment


        • #34
          Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

          Is er hier iemand die van digitaal SLR naar analoog compact/rangefinder is gegaan? Zo ja, waarom?
          Ik maak foto's

          Comment


          • #35
            Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

            weet niet hoeveel ervaring je hebt in donkere kamer, filmke laten ontwikkelen kun je nog laten doen, maar afdrukken maken is iets wat je zelf zult moeten doen, tenminste als je iets of wat kwaliteit wil halen.

            beeldkwaliteit van m4/3 en zekers van de sony nex toestellen overtreffen wat je met film kunt bereiken. Maar ook hier is kennis ivm beeldverwerking welkom als je iets meer wil dan doorsnee foto.

            objectieven van rangefinders kunnen gebruikt worden op NEX toestellen en ook op m4/3 alhoewel er iets meer beperkingen zijn met m4/3

            Comment


            • #36
              Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

              Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
              Aangezien ik erg veel van straatfotografie houdt (cartier-bresson e.d.), haat ik het als mensen me aanstaren op straat met mijn "grote" camera.

              heb momenteel een nikon d90 met 50 1.8 en 80-200 2.8
              Met die laatste lens (echt een toeter) kijken de mensen echt naar je (of de camera) en daar krijg ik het van.
              Onlangs kwam ik iemand tegen terwijl ik in't stad aant fotograferen was, een weduwnaar met een compactje. Die was opgewonden als iets over fotografie en enorm trots over alle foto's die hij met zijn camera(tje) had genomen. Zat wel wat spontaan straatwerk bij!

              Hij beweerde dat hij zo'n groot gedoe allemaal niet nodig had. Aangezien ik tegenwoordig precies meer worry over de instellingen dan over het beeld denk ik eraan om te "downgraden" naar een compacter toestel. Sportfotografie e.d. interesseert me niet danig.

              Welk toestel raden jullie aan? Het liefst zou het een subliem ding zijn dat mij er gewoon doet uitzien als iemand die wat kiekjes maakt met een compactje. Liefst digitaal, is de leica m9 met 50 mm f2 (dus niet f1.4) een goede keuze?
              Ik wil terug naar de basis, sparen heb ik ervoor over.

              mvg!
              PEN E-P(L)2 en 20 f/1,8
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #37
                Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                Bij straatfotografie vind ik het toch niet onbelangrijk dat je toestel naast klein ook weinig
                opvallend is. M.a.w.: zo weinig mogelijk camera tussen maker en het beoogde doel. Niets
                dat de aandacht te veel op de fotograaf vestigt dus.
                Dan geef ik je het advies om eens een week met een Leica M9 rond te lopen. Tot nog toe
                nog maar een persoon gezien in Brugge met zo'n M9. Zag hem staan van op 100 meter. Ik
                was trouwens niet de enigste. Meerdere mensen stonden toe te kijken. Nochtans zijn we
                in Brugge op camera gebied wel een en ander gewoon.
                Let op: ik vond het prachtig. Ik zou onmiddellijk zo'n toestel willen hebben. Het heeft iets
                puurs en prachtigs. Het lijkt op de essentie van fotografie. Maar opvallen doe je, wellicht
                meer dan ooit tevoren met eender welke reflexcamera. Misschien in een stad als Parijs of
                New York iets minder, maar hier moet je verdorie opletten dat je geen groupies krijgt...

                Comment

                Working...
                X