Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera kopen, veel vragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• camera kopen, veel vragen

Hallo BDers,
    Dit is mijn eerste post. Ik had vroeger een Minolta analoog reflextoestel waarmee ik behoorlijke foto’s trok. Daarna in afwachting dat de betere digitale camera’s betaalbaar werden, een piepkleine Canon Ixus analoog toestel gekocht. Ik heb daar geen enkele scherpe foto mee kunnen nemen en behielp mij voorlopig met wegwerptoestelletjes die nog beter scoorden. Ik snuister hier al een paar avonden rond in BD, krijg nu opnieuw goesting en denk dat het moment gekomen is om digitaal te gaan (lekker veel trekken zonder de centjes te tellen).
    Ik fotografeer vooral op reis en fotografeer heel graag mensen. Wanneer ik op Pbase ronddwaal, word ik verliefd op de kleurenweergave van de Fuji S602 en S6900. Ik moet toegeven dat Nikon 5700 kleurgetrouwe(re) en (waarschijnlijk) scherpere foto’s levert, maar die van Fuji krijgen mijn voorkeur qua kleur. Ligt dat misschien aan mijn scherm (4 jaar oude iMac)? Mijn fotograaf noemt Fuji minderwaardig in vgl. met Canon of Nikon, maar ik geloof hem niet meer sinds hij mij die Ixus verlapte. Is de kwaliteit van Fuji minderwaardig? Zijn concurrent raadt mij de Panasonic LC5 aan met een teleconversielens en zei mij om de reviews ervan te lezen waarna ik ongetwijfeld zou terugkomen (toestel ligt erg prettig in de hand, maar de reviews zijn catastrofaal...?)
    Ik heb graag wat zoom om nog op 10m afstand een aangezicht te kunnen trekken (is 6x genoeg?)
    Ik moet kunnen trekken wanneer ik wil (geen te trage respons) en het hoeft geen verwisselbare lenzen te hebben (geen behoefte om met lenzen te zeulen).
    De Z1 vind ik schitterend in de hand liggen, maar de soort foto’s die ik wil nemen vallen wat tegen in Pbase, maar kan men beeldkwaliteit vergelijken op scherm in Pbase?
    Als ik de reviews lees, krijg ik de indruk dat de nieuwste generatie camera’s meer pixels krijgen dan ze kunnen verwerken en uiteindelijk dus minder zijn dan hun voorgangers omwille van de ruis (S7000, G5, E20), Vergis ik mij of geldt dat enkel in extreme belichtingssituaties en moet ik mij dat niet aantrekken? Indien dat zo is kan ik dan alleen nog op de 2dehandsmarkt terecht? Nieuw geeft meer zekerheid voor uw geld.
    Ik vertrek in april naar Praag en wil tegen dan al met mijn camera wat vertrouwd zijn.
    (te) veel vragen tegelijk?
    Op een rijtje:
    - goede beeldkwaliteit op scherm en in 10 x 15 cm afdrukken
    - zoom, diafragma of sluitertijd zelf kunnen instellen
    - een zoeker met het volledige beeld (dus geen 80%)
    - camera mag niet tot 3 tellen om te trekken wanneer ik afdruk
    - software voor Macintosh OS9
    - alles in één
    - waar voor mijn geld (ik dacht tussen 500 en 1000€ met alles erbij)
    - waar kopen (woon in Aalst)?

Bedankt voor jullie raad, Orval
    BD0252BE

Ik kan je de 602 alleen maar aanbevelen. Met zijn 3MP (of de 6MP geinterpoleerd) kun je ruimschoots 10*15 doen. Ikzelf print een groot deel foto's af op A4 zonder (noemenswaardig) kwaliteitsverlies, en dit zijn 3MP foto's..

Shutterlag: daar hebben alle prosumers en kleinere toestellen zowieso last van. Op de 602 valt dat heel goed mee, en het is iets waarmee je leert werken.
    De zoeker toont niet de volle 100¨van de foto, maar het ligt in de buurt van 95% als ik mij niet vergis. Als je wil kun je natuurlijk nog op het LCD-schermpje werken, maar ikzelf ben daar geen voorstander van.

Als je nog vragen hebt, schiet maar los. Op mijn Pbase-account (zie sig) vind je een reeks foto's, allemaal gemaakt met de 602...

Greetz en succes bij de keuze
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...