Ik ben nog niet op Jeep-safari geweest, maar ik maak regelmatig met mijn fotogerief trektochten in de bergen. Daar ga ik mijn (oude) tripod van Velbon niet meesleuren wegens te zwaar. Dus heb ik me een WANDELSTOK van Leki (model Makalu Photo System) aangeschaft. Handig om te stappen EN als je de handvat eraf schroeft, heb je een prima monopod! Misschien is zoiets ook wel handig in jou Jeep?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
moeilijke beslissing monopod of tripod
Collapse
X
-
-
Originally posted by skank
je moet mij niet zot maken he
ik heb daar al iets voorgelieve ontopic te antwoorden aub
Om dan terug ontopic te blijven, ik denk niet dat er een eenduidend antwoord te geven is, hangt gewoon van shot tot shot af, en van de omstandigheden ... als je één van de twee niet meeneemt zal je dat ter plaatse op bepaalde momenten wel missen, let op m'n woorden
Comment
-
In oudere fotoboeken vind je ook nog een "handgreep" voor gebruik met telelenzen. Die kan je dan als een geweerkolf tegen je schouder plaatsen. Ik weet natuurlijk niet of die echt praktisch zijn of zelfs nog verkrijgbaar.
Als je vanuit een stilstaande (motor af!) jeep fotografeert zou je kunnen overwegen voor een STEVIG ministatief met kantelbaar hoofdje. Ik gebruik dit dikwijls, je kan het overal op of tegen, en je hebt alvast iets gewonnen tegenover de vrije hand. En als ik niets hebt om te steunen, kantel ik het hoofdje en plaats de drie pootjes op de borst. Is dan toch dat, en scheelt wel degelijk!
Dat statiefje blijft meestal hangen aan de cam, met pootjes dichtgeplooit. Zeer mobiel dus, weinig gewicht en geen handen tekort.
Bovendien ligt je cam nooit in het vuil als je hem afdoet, gewoon de pootjes open en ie staat. Nog even zelfportretje op terrasje en weer weg... (heb trouwens statief en mono, maar voor fotosafari zou ikzelf enkel de mini meesleuren. Mobiliteit boven alles, zou zonde zijn als je enige herinnering aan de reis het gesleur met materiaal was...)
Goede reis trouwens
Comment
-
Originally posted by Tony smeT
In een rijdende jeep helpt geen van beide!
Als de Jeep rijdt, dan worden er geen foto's genomen hoor. Meestal rijden ze "van dier tot dier", en wordt de motor stilgelegd om het dier in zijn natuurlijke omgeving tot zijn recht te laten komen, en om het dier niet teveel te storen.
Skank, mocht de motot blijven draaien, dan mag je zeker vragen hem stil te leggen, want JIJ bent de klant héé (ik heb het NOOIT moeten vragen, by the way).
Dus; voor op safari is enkel een monopod nuttig. De enkele pics die je buiten de jeep neemt (in het restaurant, de zonsondergang, enz...) kan je nog steeds nemen met die monopod. Of je kan zoeken naar iets om je camera op te zetten.
Ikzelf had een tripod bij, en heb hem niet gebruikt (ik had dat een tweetal keren misschien wel gekund, maar op die momenten had ik hem in de hotelkamer laten liggen wegens "ik gebruik hem toch niet"...
Comment
-
Originally posted by Tony smeT
En wat dacht je van al dat stof ... zou dat niet door de spleetjes je camera binnen dringen!?
Daar zijn natuurlijk ook weer extra accessoires voor hé
Comment
-
-
Originally posted by Sonyke
@ Skank : Stilleggen zal dikwijls niet voldoende zijn. Tenzij het een zéér hard afgeveerde jeep is, en dan nog, ga je foto's verliezen, tenzij je alleen in die jeep zit, zal je moeten uitstappen ! Normaal zul je sterk moeten gaan inzoomen, vergeet dat niet ! Je zet je camera op die tripod en laat hem erop. Poten ingetrokken en bij elkaar, die is dan zo opgesteld.
Een monopod heeft weinig zin, steun zoeken op die jeep -tenzij iedereen eruit is- heeft ook geen zin. Onderwerpen die dicht genoeg zijn trek je uit de hand.
Ik zie echt het nut van een monopod niet in.
Hoe dan ook; je mag de Jeep enkel uit op speciale plaatsen (sanitaire stops, picknick areas).
Ik vermoed dat Skank's pics perfect geslaagd zullen zijn, ook op full tele, en dat hij de monopod enkel zal nodig hebben bij valavond, en gedurende het eerste ochtendlicht (als de sluitertijd zakt onder ong 1/250s).
Skank, je maakt je veel te veel ongerust! Fotograferen op safari is totaal niet te vergelijken met pics nemen binnenshuis tijdens onze wintermaanden. Veel meer licht = veel makkelijker onbewogen pics!
Comment
-
Dingsken,
Bij deze krijg jij van mij de titel "meest geschikte nickname"! Jouw nickname vergeet ik nooit meer!
Ik zie het me zó al zeggen: "Hoe heette die nu ook alweer? Allee ik kan er niet op komen... dingsken..."
Comment
-
Originally posted by Jochen
Als de Jeep rijdt, dan worden er geen foto's genomen hoor.
En de resultaten mogen er zijn, als er maar genoeg zon is zijn de sluitertijden toch hoog genoeg
Comment
Comment