Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen , hoe of wat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen , hoe of wat

kan iemand mij wat uitleg geven over lenzen van een digitaal toestel.

ik bedoel niet het merk of zo, maar wat betekenen de diverse cijfers die je altijd ziet staan bij een toetsel, zoals : sigma dc 3.5-5.6/18-50 of een sigma 4.0-5.6/55-200.

bij het toesel dat ik op het oog heb, heb ik de twee bovenstaande lenzen erbij. Zijn dat goede lenzen, en voor welk soort foto's kan ik bovenstaande lenzen gebruiken?

Heb ik met bovenstaande lenzen dezelfde mogelijkheid tot zoom als de coolpix 5700 of niet?

dank voor de deskundige uitleg,

wim

maar wat betekenen de diverse cijfers die je altijd ziet staan bij een toetsel, zoals : sigma dc 3.5-5.6/18-50 of een sigma 4.0-5.6/55-200.
    de cijfers 3.5-5.6 slaan op de lichtsterkte, dus de max opening van je diafragma, die 18-50 slaat op de brandpuntafstand.

of dit goede lenzen zijn wet ik niet maar je komt zeker evenver of verder dan met je coolpix 5700, nu heb je zo ongeveer (omgerekend naar 35mm formaat) een min brandpuntafstand van 28mm tot 320mm, een totale zoom van 10x ongeveer dus.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

ik veronderstel dat dit lenzen zijn die presteren voor wie zijn foto's niet tot op de pixel bekijkt. Als je je foto's bv. altijd op 10x15 afdrukt denk ik dat je er ondanks de goedkope prijs wel plezier kan beleven. wil je al je foto's op 50x70 afdrukken, dan zal je je foto's in detail gaan bekijken, en wordt je mogelijks critischer.

naar wat ik heb horen zeggen zou de sigma 18-50 het beter doen dan de Canon variant van deze lens. maar dit is natuurlijk "hearsay". Ikzelf ben heel veeleisend, en zal vermoedelijk niet volledig tevreden zijn met deze lens, maar mijn ega zal het verschil met andere lenzen zelf niet zien.

van het testen in de winkel vergeleken met andere lenzen vind ik bv. dat de lens niet traag is in vergelijking met andere lenzen. Doordat de lens niet heel lichtsterk is, merk je ook dat de zoeker minder helder is. Je foto's gaan hierdoor niet slechter worden, overigens. Het heeft enkel te maken met gebruiksconfort. De lens is bv. wel hel licht en klein .. en gewicht heeft ook met gebruiksconfort te maken.

Aangezien ik nog iets meer dan 2 weken moet wachten op de lenzen die ik wil, heb ik die sigma 18-50 als startertje gekocht. (mijn vorig toestel is verkocht en wordt straks opgehaald, ik moet toch nog kunnen fotograferen, he )

Ik zal vandaag enkele testfoto's maken met deze lens en hier posten. (resizes en 100% crops) Dan kan je zelf een oordeel maken. Let er wel op dat ik de foto's maak met een ander toestel dan het toestel dat jij voor ogen hebt .. het zal op jouw eventueel toekomstig toestel dus niet 100% gelijk zijn, maar je kan je alvast een idee van de lens vormen.

Comment

Ik heb de 18-50 en die voldoet op mijn S1pro bij binnenopnamen perfect, bij bewolkte buitenopnamen een lichte hint van CA(boom tegenover heldere lucht), dus zal er wel wat ca zichtbaar zijn in hoge kontrast regios bij volle zon.

My .02 cents
        Fujifilm S1pro, sigma 135-400AF 5.6, schneider xenar 105mm f3.5 on bellows,50 mm F3.5 dedicated macro lens by Minolta, nikon 200 f4.0 AI manual focus, 24mm f2.5 tamron mf, a 50mm 1.4 nikon AI mf and an 18-50mm Sigma DC AF zoom (yup the 102 euro lens)

Comment

zoals beloofd enkele opnamen met de 18-50:

klik hier voor de testfoto's

als voorproefje (foto is just a quick & dirty one like the others) een resize van een van de opnamen, op 50 mm met diafragma vol open. Een crop op ware grootte vind je op de link hierboven

Comment

Working...