Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

    Pixum vraagt voor zijn afdrukken een resolutie van 300dpi. Als ik dus een fotoboek maak van A4-formaat (12*8inch) krijg ik dus 3600 x 2400 = 8,64 Mp.
    Dan zou je een crop krijgen van 100% (of heb ik dat verkeerd?)
    Nikon Df

    Comment


    • #62
      Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

      Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
      Zoals de ingebouwde monitor en de zoeker die ook steeds beter worden. Die dingen zijn wellicht belanrijker dan een paar Mp min of meer.
      Hoeveel Mp heb je nodig om een HD foto weer te geven op een moderne TV niet zo heel veel hoor.

      Mvg
      Spogy
      Een schermpje op een camera staat voor mij nog ver onder de MP's op de lijst van belangrijke dingen....


      Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
      Pixum vraagt voor zijn afdrukken een resolutie van 300dpi. Als ik dus een fotoboek maak van A4-formaat (12*8inch) krijg ik dus 3600 x 2400 = 8,64 Mp.
      Dan zou je een crop krijgen van 100% (of heb ik dat verkeerd?)
      Dat heb je verkeerd.
      100% Croppen is uitsnijden van een deel van het analoge beeld, zodanig dat 1 pixel overeenkomt met met 1 beeldpunt van het medium dat het beeld weergeeft.
      Dat geeft een aanzienlijk kwaliteitsverlies t.ov. het originele plaatje

      Gaan we een beeld met te hoge resolutie verkleinen, dus pixels samenvoegen , dan is er geen sprake van kwaliteitsverlies , mits goede software gebruikt wordt ...

      Comment


      • #63
        Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

        Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat beertje (een lid hier op BD) ooit iets gezegd had dat 60Mpix MINSTENS nodig zou zijn om optimaal resultaat te halen.
        Hij had dat allemaal mooi technisch onderbouwd en weet duidelijk over wat em praat.
        Probleem is dat ik wel niet meer weet waarom die 60Mpix nodig waren.
        Kem beetje last van amnesia LOL

        Comment


        • #64
          Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

          Ik zou zeggen, wat voor jou betaalbaar is.

          PS:
          Het nieuwe model van Hasselblad (50MP) heeft al koeling nodig voor zijn sensor, wat moet dat gaan geven voor 60MP. (een aparte koeling als optie?)

          Groeten,
          Eric

          Comment


          • #65
            De Hasselblad met hoogste aantal pixels heeft 60 megapixels en geen 50.
            Er is er echter ook ene van 50. En dan nog een aantal met iets "minder" pixels.
            De sensor is ook wel groter dan die in een FF DSLR dacht ik
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #66
              Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

              Als ik mocht kiezen tussen een 40D = 10Mpixel, of een 7D = 18 Mpixel. Dan kies ik toch 18 Mpixel. Ook al heb je met 5 Mpixel voldoende, extra pixels geven je meer detail en meer mogelijkheden bij raw-bewerking.
              Met een 4M pixel haal je de informatie uit 1000 rode, 1000 blauwe en 2000 groene punten.

              Neem hetzelfde 4 Mpixel beeld met 16 Mpixel sensor, dan neem je de info uit 4000 rode, 4000 blauwe en 8000 groene beeldpunten. Wat volgens mij niet onbelangrijk is

              Daarom ook dat de functie Sraw in het leven is geroepen.

              Comment


              • #67
                Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                NASA en ESA hebben camera's met 250Mp sensoren in gebruik. Die passen waarschijnlijk niet in een DSLR en vallen nogal zwaar uit ook denk ik

                Mvg
                Spogy
                Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                Comment


                • #68
                  Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                  mag ik ook eens wat zeggen?: ik heb zondag mijn camera meegenomen naar de kust omdat het zo'n mooi helder weer was, doch ik had vergeten mijn CF leeg te maken.
                  Daar aangekomen had ik dat niet direct in de gaten en heb ik dus een groot aantal foto's genomen in 18MP.
                  Op 't laatst heb ik dan noodgedwongen mijn camera versteld op 10MP om zo nog wat meer foto's te kunnen maken.
                  Thuis gekomen opende ik ze in lightroom, en moest ik echt naar de pixelafmetingen kijken om te kunnen weten welke nu op 10- en welke op 18MP waren gemaakt.
                  Is dit duidelijk genoeg
                  Ik heb het hier natuurlijk niet over croppen hé, want dat is een ander verhaal...

                  Comment


                  • #69
                    Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    mag ik ook eens wat zeggen?: ik heb zondag mijn camera meegenomen naar de kust omdat het zo'n mooi helder weer was, doch ik had vergeten mijn CF leeg te maken.
                    Daar aangekomen had ik dat niet direct in de gaten en heb ik dus een groot aantal foto's genomen in 18MP.
                    Op 't laatst heb ik dan noodgedwongen mijn camera versteld op 10MP om zo nog wat meer foto's te kunnen maken.
                    Thuis gekomen opende ik ze in lightroom, en moest ik echt naar de pixelafmetingen kijken om te kunnen weten welke nu op 10- en welke op 18MP waren gemaakt.
                    Is dit duidelijk genoeg
                    Ik heb het hier natuurlijk niet over croppen hé, want dat is een ander verhaal...
                    Dat zegt alles net wat ik bedoel. Een menselijk oog kan dat nauwelijks waarnemen daarom bestaan computers en idd croppen is een andere verhaal en het is niet de camera die de artiestieke waarde van een foto bepaald maar diegene die er naar kijkt niet iedereen heeft dezelfde smaak gelukkig maar.

                    Mvg
                    Spogy
                    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Hoeveel MP moet een spiegelreflexcamera volgens jou minimaal hebben??

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Tot een 3600 ISO is de kwaliteit van een d3x (24mp) stukken beter en dan nog wel op alle vlakken dan van een d3/d700.(12mp)
                      vanaf 3600 ISO is ruisniveau min of meer gelijk en op 6400 ISO krijgt de d3 een licht voordeel, alhoewel dat die opnames ook niet meer kwalitatief hoogstaand te noemen zijn.
                      Hier is duidelijk dat je nog nooit met een D3x of D3(s) hebt gewerkt Puerte, ik heb de D3x kunnen testen, en boven de 1600 iso zit je reeds boven de aanvaardbare grens, vanaf 3.600 iso begin je zelfs reeds kwaliteit te verliezen met de D3s.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Hoeveel MP moet een spiegelreflexcamera volgens jou minimaal hebben??

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Hier is duidelijk dat je nog nooit met een D3x of D3(s) hebt gewerkt Puerte, ik heb de D3x kunnen testen, en boven de 1600 iso zit je reeds boven de aanvaardbare grens, vanaf 3.600 iso begin je zelfs reeds kwaliteit te verliezen met de D3s.
                        gebruik zelf de a900 welke dezelfde sensor gebruikt, en welke een klein 1/2 stoppeke minder zou presteren dan de d3x door verschil AA filter. Als ik de beelden van de a900 vergelijk met deze van de d3/d700 is de a900 ,mits goede RAW-converter,toch stukken beter op 1600 ISO, op 3200 zijn die min of meer gelijklopend op 5600 zal de d3 beter zijn maar dan is er al een flinke degradatie van wat kwaliteit betreft, en dan spreek ik niet enkel over ruis.

                        De d3s gebruikt een nieuwe generatie sensors, als men 30mp FF sensors op de markt zou brengen met zelfde technologie als gebruikt in huidige 16mp EXMOR sensor zou je tot een 10000 ISO voordeel hebben met de 30mp sensor.

                        Tom Hogan en consoorten hebben de nikoniens meer dan 2 jaar aan de waggel gehouden door te verkondigen dat er een light versie zou komen (d700x) van de d3x.
                        En daar zaten er veel, beter gezegd heel veel op te wachten.

                        Moet daar niet aan twijfelen, hoe meer pixels bij zelfde sensor grote en bij zelfde technologie geeft globaal veel beter kwaliteit. Enkel de objectieven moeten kunnen volgen.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Hoeveel MP moet een spiegelreflexcamera volgens jou minimaal hebben??

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          gebruik zelf de a900 welke dezelfde sensor gebruikt, en welke een klein 1/2 stoppeke minder zou presteren dan de d3x door verschil AA filter. Als ik de beelden van de a900 vergelijk met deze van de d3/d700 is de a900 ,mits goede RAW-converter,toch stukken beter op 1600 ISO, op 3200 zijn die min of meer gelijklopend op 5600 zal de d3 beter zijn maar dan is er al een flinke degradatie van wat kwaliteit betreft, en dan spreek ik niet enkel over ruis.

                          De d3s gebruikt een nieuwe generatie sensors, als men 30mp FF sensors op de markt zou brengen met zelfde technologie als gebruikt in huidige 16mp EXMOR sensor zou je tot een 10000 ISO voordeel hebben met de 30mp sensor.

                          Tom Hogan en consoorten hebben de nikoniens meer dan 2 jaar aan de waggel gehouden door te verkondigen dat er een light versie zou komen (d700x) van de d3x.
                          En daar zaten er veel, beter gezegd heel veel op te wachten.
                          Lees de praktijkgerichte review van Serge Van Cauwenbergh eens KLIK stukken geloofwaardiger dan Tom Hogan en consoorten, bij minpunten staat ruis vanaf 400/800 iso, en dat is de realiteit, ook voor de Nikon D3x welke als studiotoestellen zijn gericht.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Hoeveel MP moet een spiegelreflexcamera volgens jou minimaal hebben??

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Hier is duidelijk dat je nog nooit met een D3x of D3(s) hebt gewerkt Puerte, ik heb de D3x kunnen testen, en boven de 1600 iso zit je reeds boven de aanvaardbare grens, vanaf 3.600 iso begin je zelfs reeds kwaliteit te verliezen met de D3s.
                            http://forum.belgiumdigital.com/f9/v...ml#post2945197

                            Lees vanaf hier verder, aub

                            Mijn tip : gebruik LR of Adobe RAW. Als ik met een 7D nog aanvaardbare foto's kan maken op 6400 iso, dan moet dit ook met een D3(s)

                            Comment


                            • #74
                              Re: Hoeveel MP moet een spiegelreflexcamera volgens jou minimaal hebben??

                              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                              Mijn tip : gebruik LR of Adobe RAW. Als ik met een 7D nog aanvaardbare foto's kan maken op 6400 iso, dan moet dit ook met een D3(s)
                              Ik gebruik Nikon Capture NX2, is volgens mij nog net dat ietsje beter dan LR en Adobe Raw.

                              Versta mij niet verkeerd hé, het verschil tussen aanvaardbaar en beginnen zien (daarmee bedoel ik dat je pas vanaf 3200 iso kan beginnen zien dat er met hogere iso is gewerkt) aanvaardbaar, dat is wat anders hé, bij de D3s kan je gerust spreken over iso waardes van 12.800 als aanvaardbaar, maar jij weet evengoed als ik dat bij deze hoge waardes, de omstandigheden gaan meespelen, zit je daar bv. met sterk tegenlicht (bv. een buitenvenster), dan wordt de beeldkwaliteit in de donkere delen negatief beinvloed.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                                Met de kans hier compleet afgeschoten te worden, na een lange tijd van afwezigheid (als het over actief posten gaat, lezen deed ik nog steeds) toch even een reactie:

                                Deze discussie is al enorm vaak eerder gevoerd en alleen daarom al compleet nutteloos. Velen geven hier aan dat 4MP al genoeg is. Daar wil ik mij bij aansluiten. Al sinds mijn eerste DSLR met 6MP was het glas altijd de bepalende factor voor de scherpte, de kleuren en het detail.

                                Nog een mooie aanvulling: Als ik een goede foto wil maken, heb ik een camera nodig. Maakt niet uit of het 3 of 23 MP's zijn, desnoods mag er een zwart wit rolletje inzitten. Ik heb foto's gezien waar ik enorm jaloers op ben die nog geen 2MP zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X