Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EOS 300D

Hoi

Ik ben zo eens aan het uitkijken voor een nieuwe camera en m'n oog is gevallen op die "Canon EOS 300d"

nu...
    heb al heel hun site over dit toestel uitgepluisd mr nu zou ik graag eens jullie bevindingen weten.

Welke lens is volgens jullie de beste voor een 'beginneling'? Liefst beetje meer dan gewoon foto's trekken

Zijn er ook al nadelen die jullie hebben ondervonden aan dit toestel?

Grtzzz 4ke

P.S. Waar vin j ehem het goedkoopst?
    Nikon D80

gebruik de zoekfunctie eens, er is echt al wel heel veel over geleuterd de laatste tijd
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Als je niet direkt een hele boel geld wilt uitgeven aan lenzen, dan koopt ge best de kit, met de 18-55 lens (om te beginnen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Kijk zeker eens op http://www.topfoto-online.de/ voor de prijzen...

De Canon 18-55mm EF-S die in het pakket zit zou ik zeker erbij nemen, voor de 100€ die je extra besteed heb je al een tamelijke groothoeklens...

Bij de aankoop van de 10D was volgende lens zeer in aantrek:
        Canon 28-135/3,5-5,6 EF USM IS

Heeft een USM motor en Image Stabilisation.

Vraag is natuurlijk wat je van budget opzij gelegt hebt voor extra lenzen...

Voor reviews van het toestel zelf, kijk eens op www.dpreview.com

Nick
        Nikon D300 & een beetje glas...
        Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Kijk ook hier eens voor uitleg over de lenzen : http://www.photo.net/equipment/canon...0D_lenses.html
          Mark (300D)

Comment

Ik volg Infernoken in zijn voorstel. Veel hangt af van je budget natuurlijk.

Een Canon 70-200 L 4.0 is natuurlijk ook geen slecht idee, maar dan zit je met een "gat" tussen 55 en 70 (en dan mag je de crop-factor van 1.6 niet vergeten meerekenen).
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Dank je zal zeker es de links bekijken

Nog info? Laat maar komen
              Nikon D80

Comment

Hoi

Ik heb denk ik anderhalve maand mijn 300D en ben daar zeer tevreden over. Ik heb nog niet echt nadelen ondervonden, voor het soort fotografie dat ik wil doen voldoet hij ruimschoots. Die kitlens zou ik er zeker bijnemen die 18mm dat is echt een zalig bereik, veel van mijn foto's zijn op dit bereik genomen. Ik raad u wel aan een tweede batterij te kopen. Foto's zijn te zien op mijn site.

Groeten,
                Kristof

Comment

Ik werk nu al 2 maand met die camera + de kitlens, en ben er heel tevreden over .. verder heb ik nog een bijkomende 70-200mm zoomlens die me wel 650 euro gekost heeft, en daar ben ik nog meer tevreden van .. maar de kitlens is zeker geen prutsding, al presteert ie misschien wat minder in landschappen, op dichtbije zaken zoals gebouwen, mensen, enz ... vind ik het een heel acceptabel ding ! Doen zou ik zeggen.

En dan kunnen we es samen gaan shooten misschien ;-))
                  Albums : http://fotografiepeterderycke.be
                  Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

Comment

Toestel EN lens zijn echt wel ok hoor, in beeldkwaliteit ga je geen verschil zien met een 10d, tenzij je er een 17-40 of dergelijk opzet.
                    De lens heeft als enigste wide-angle / standard zoom de ef/s vatting, wat betekend dat ie altijd op een 300d body gebruikt zal moeten worden. Maar voor 100€ , (meerprijs) kan je hem altijd weer doorverkopen, als je beter wilt.

Comment

Originally posted by CooMa
                      Ik volg Infernoken in zijn voorstel. Veel hangt af van je budget natuurlijk.

Een Canon 70-200 L 4.0 is natuurlijk ook geen slecht idee, maar dan zit je met een "gat" tussen 55 en 70 (en dan mag je de crop-factor van 1.6 niet vergeten meerekenen).
                      Een gat van 15mm , dat is echt niks hoor, ik zit met mijn zooms met een gat van 40 tot 70 mm, en voel echt geen behoefte om hiervoor een derde zoom te kopen. Mijn 50mm verkleind het gat ietske, maar is geen zoom...

Comment

Hey 4ke,

Ik heb er net mijn eerste 300D-weekend opzitten. Heb hem uitvoerig kunnen testen. Zaterdag op een verjaardagsfeestje, en zondag een bedrijfs-kerstfeestje.

Eerste bevindingen: WOW!

Ik had een prosumer, en heb ook een tijdje gedacht om een nieuwe prosumer te kopen (heb er vele getest), maar... het verschil is werkelijk enorm (in AF alleen al )!

Het enige nadeel tot hiertoe: het 300D-dedicated forum op dpreview is geen zak waard. Ik heb een tijdje dit forum afgeschuimd op zoek naar tips, en ben op minder dan twee dagen te weten gekomen dat je beter NIET teveel naar dat forum luistert.

De manier dat zij aanradden om de 300D te gebruiken is; zet hem op center spot focus, en neem je pics door eerst de focussen (half-press), dan te reframen, en dan af te drukken. Dit geeft hen enkele nadelen;
                        1. de camera kan worden afgeleid door beweging en overschakelen naar AI servo mode, waardoor hij tóch nog verkeerd focussed.
                        2. de flash meet lichtsterkte enkel op hun gekozen "spot focus", dus als je iemand fotografeert met een wit hemd in een donkere zaal dan lijkt het of de flash onderbelicht.
                        Deze nadelen proberen ze dan weer weg te werken...
                        1. een mini-jack steken in de aansluiting voor de remote houdt AI servo tegen
                        2. Ze hebben een freeware progje om de FEC (flash exposure correction) te zetten. De meesten kiezen waarde +2/3

Ik heb dit weekend vanalles geprobeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat...
                        1. je beter alle zeven AF-punten gebruikt, of selecteert naargelang nodig (waarom ze niét gebruiken? Ze zitten erop voor een reden!). Meerdere AF punten in focus geeft betere focus resultaten, en een meer nauwkeurigere belichting. Het beste resultaat krijg je als je center spot in focus krijgt, gecombineerd met andere focus punten.
                        2. je beter de FEC niet aanpast met dat progje, als je alle 7 focus punten gebruikt. Want de camera flitst dan wél perfect. Ik had de mijne op +2/3 gezet (verjaardagsfeestje), en de dag erna op +1/3 (kertmisfeest), maar ook dát was nog ietsje te sterk.

Dus wat je op dpreview ook leest; je trekt beter je eigen conclusies. Het lijkt wel of dat forum is vergeven van twee types mensen:
                        - Mensen die uit de prosumer-wereld komen, en hun DSLR persé willen gebruiken als een prosumer, en de cam dan ook dwingen dingen te doen op de verkeerde manier.
                        - Domme Amerikanen die denken dat hoe méér je betaalt, hoe méér de camera vanzelf gaat doen ...met een perfect resultaat. en die zijn dan ontgoocheld dat ze moeten nadenken ...iets wat ze blijkbaar al in geen jaren hebben gedaan.

Ik vind de 300D een supercam, en weet nu al dat ik er héél lang plezier ga van hebben!

Morgen of overmorgen post ik enkele pics, en start ik een aparte thread om over het gebruik van de 300d eens te discussiëren.

By the way; ISO 400 is nog "netter" dan mijn ISO 100 op mijn UZI...

http://www.theafricabug.com

Comment

Jochen,
                          de 7 punten AF mijden veel mensen, omdat de focus meestal het dichtste object focussed, en daarmee soms een plant of zo in de voorgrond scherpstelt. Dat is voor de meeste de ware reden.
                          Heb jij echt de ervaring dat de af bij focus-lock op de 300 nog naderhand een ander punt kiest?
                          Over de flits, e-ttl is inderdaad iets wara je mee moet leren omgaan, ik had dit in het begin ook, gebruik de fel funktie, en je kan de flitsintensiteit los van het focussen gebruiken, en neem een gezicht ipv een wit hemd, dit gaat altijd fout, en aangezien de 300 geen flitscompensatie toelaat, tenzij héél omslachtig, ben je beter af met default, fel, en eventueel center af denk ik.

Comment

Originally posted by Rudy
                            Jochen,
                            de 7 punten AF mijden veel mensen, omdat de focus meestal het dichtste object focussed, en daarmee soms een plant of zo in de voorgrond scherpstelt. Dat is voor de meeste de ware reden.
                            Weet ik. Daarom dat ik ook zeg; "gebruik de 7-punts, of een andere combinatie (kwestie van de "kamerplant" te vermijden als dat nodig mocht zijn), maar gebruik niet enkel center. Gebruik enkel center als het niet anders kan, maar besef dat dat óók gevaren met zich meebrengt (refocus bij AI servo, en evt. slechte flash-meting)"

Heb jij echt de ervaring dat de af bij focus-lock op de 300 nog
                            naderhand een ander punt kiest?
                            Neen, omdat ik al héél snel ben overgeschakeld naar het gebruik van meer dan één focuspunt denk ik.

Over de flits, e-ttl is inderdaad iets wara je mee moet leren omgaan, ik had dit in het begin ook, gebruik de fel funktie, en je kan de flitsintensiteit los van het focussen gebruiken, en neem een gezicht ipv een wit hemd, dit gaat altijd fout, en aangezien de 300 geen flitscompensatie toelaat, tenzij héél omslachtig, ben je beter af met default, fel, en eventueel center af denk ik.
                            Bij mij is gebleken dat je het best af bent met het selecteren van meerdere AF-punten. Dit geeft een betere lichtmeting (en dus een gepaste flits-sterkte), en je vermijd de "witte hemden"-val.

Comment

By the way...

Net gezien op dpreview: blijkbaar zijn er toch nog intelligente mensen die de +2/3 FEC in twijfel trekken:

Comment

Working...
                              X