Ik hoop dat er hier nog ergens een paar analoge kenners zitten, heb namelijk een probleem met mijn Minolta 7000i, die ik een aantal weken geleden kocht. Er moet een probleem met de lichtmeting zijn, aangezien die mij geregeld nogal gekke sluitertijden geeft. Wanneer ik in diafragma voorkeuze trek, en bijvoorbeeld naar de zon richt (dus echt volledig naar de zon), krijg ik een sluitertijd a la 1/6 seconde. Maar ook wanneer ik met situaties met felle zon te maken krijg, alsook landschappen en dergelijken, krijg ik vaak een sluitertijd die dan weer veel te kort is. Als ik foto's maak met een eenzijdige lichtsituatie, zonder al teveel contrasten of verschillen tussen verschillende delen in de foto (en zonder te fel zonlicht), komen de foto's zo goed als altijd perfect 'uit de camera'. Daarnaast heb ik reeds enkele negatieven gehad waarbij het lijkt alsof een helft van de sluiter gewoon niet 'meewou', en één helft, of één derde van de foto volledig onderbelicht is. Weet niet of die twee dingen met elkaar te maken zouden kunnen hebben, maar ik vind het toch een vreemde situatie. Hoop dat iemand mij kan helpen...
Alvast bedankt,
Klaas
Alvast bedankt,
Klaas
Comment