Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandampen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Zeg Pie : dat vocht wordt toch afgezet aan de warmste kant. Een ruit, voor zover geen dubbelglas, dampt toch aan de binnenkant aan, of niet ? Dat aandampen noem ik de condensatie.
    Dus :
    "een koud oppervlak in kontakt met vochtige lucht condenseert" aan de warmste kant .....niet ?

Comment

Gewoon lekker binnen blijven
      Originally posted by Vuurvechter
      Als je ergens een lange tijd met je camera in een koude temperatuur bent geweest en je gaat ergns binnen waar het warm is dampt alles wat glas is aan.
      De lens van je fototoestel bijvoorbeeld.
      Ik zat te denken, langs buiten kan ik het er gewoon afwrijven maar mijn vraag is nu, kan de lens binnenin ook aandampen want daar kan niemand aan?.

Groeten

VV

Comment

Originally posted by pie

....................
        Dat is niet alleen het geval bij glas maar ook bv bij metalen. Wat is dus het gevaarlijkste : warme camera binnenin en daarmee in de vrieskou komen. Maar van de koude naar de warmte kan er ook voor zorgen dat er condentatie ontstaat binnen in de camera.

[/quote]
        Posted - 10 December 2003 : 00:20:15
        Zeg Pie : dat vocht wordt toch afgezet aan de warmste kant. Een ruit, voor zover geen dubbelglas, dampt toch aan de binnenkant aan, of niet ? Dat aandampen noem ik de condensatie.
        Dus :
        "een koud oppervlak in kontakt met vochtige lucht condenseert" aan de warmste kant .....niet

Sonyke,

dat heb je goed gezegd maar in je eerste quote "Wat is dus het gevaarlijkste : warme camera binnenin en daarmee in de vrieskou komen" dat is (meestal) juist omgekeerd;
        Maar waar het echt op aan komt is belangrijk en daarom even deze korte uitleg want slecht gebruik van je kamera kan dodelijk zijn:
        Waar je ook bent, na een tijdje nemen alle materialen van je kamera ±de temperatuur aan van de omgeving.
        De lucht, binnen of buiten, kan bij elke temperatuur een maximale hoeveelheid waterdamp bevatten dan spreekt men van 100% relatieve vochtigheid.
        Hoe lager de temperatuur van de lucht hoe minder vocht de lucht kan bevatten daarom die term 'relatieve' vochtigheid.
        Breng je een materiaal, met een bepaalde temperatuur, naar een luchtgebied met een andere temperatuur dan moet je oppassen:
        1) in de kamera-body zit lucht van hogere temperatuur indien de temperatuur buiten lager is, dus heb je risico op twee verschijnselen: uitwendige condensatie (quote van sonyke) maar ook inwendige condensatie die je niet ziet
        2) ga je met je materiaal van ±20C (droog hotel) naar 40C en vochtig (tropische kust) dan kan heel je camera binnen en buiten beginnen zweten=condenseren en dat is meestal nog erger dan verschijnsel 1

't is eigenlijk nog veel complexer maar daar bestaan boeken over

mvrgr
        pie

Comment

Zo is het Pie ! Klein misverstandje

Comment

Originally posted by Sonyke
            Zo is het Pie ! Klein misverstandje
            ik ben eigenlijk niet volledig geweest want het meest voorkomende probleem werd gesteld door 'vuurvechter'.

Posted - 09 December 2003 : 14:23:53
            Als je ergens een lange tijd met je camera in een koude temperatuur bent geweest en je gaat ergens binnen waar het warm is dampt alles wat glas is aan.
            De lens van je fototoestel bijvoorbeeld.

Een goede raad van fredericom helpt in elk geval:
            Posted - 09 December 2003 : 18:06:10
            de camera onder je jas (dicht bij je lichaam) houden tijdens de verplaatsing buiten zou ook moeten helpen

Probeer alles een beetje op temperatuur te houden !!!

pie

Comment

Bedankt iedereen voor het helpen met deze vraag.
              Het ding zal verzorgd worden zoals het hoort en zit in een degelijke tas.
              Bij het binnenkomen bij mij thuis laat ik hem eerst nog wat in de hall op temperatuur komen om dan een uurtje later in de woonkamer te plaatsen.
              Dat kan je natuurlijk overal niet, extra voorzichtig zijn zeker.

VV
              Bezoek het HULPDIENSTENFORUM VLAANDEREN http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be voor actiefoto's.

Comment

Working...
              X