Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EVF vraag m.b.t prosumer cam's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EVF vraag m.b.t prosumer cam's

Hallo,

Sommige prosumer digicam's hebben geen beeld in de zoeker meer
    tijdens 'het fotograveren in burst-mode'
    Gezien ik deze functie voor mij foto-activiteiten hard nodig heb
    (bewegende objecten) vroeg ik mij af welke digicams WEL beeld
    blijven houden in de zoeker tijdens het schieten in de burst-mode.?
    (Prijsklasse tot zo'n 800 €)

Ik kan op het web nergens een overzicht vinden m.b.t. deze
    specifieke eigenschap, iemand anders misschien wel?

Ik vrees dat dit een beetje eigen is aan een elektronische viewfinder. Je kijkt tenslotte naar een gegenereerd beeld, en niet door de lens zoals bij een spiegelreflex. Wat ik met mijn Fuji destijds wel ervaren heb, is dat het bevriezen van het beeld minder wordt als je zoveel mogelijk manuele instellingen gebruikt - ook witbalans bijvoorbeeld. Het mindere rekenwerk dat het toestel moet verrichten, komt de beeldopbouw in de EVF en op de LCD blijkbaar ten goede, maar ik weet niet of je dat als algemene regel zou kunnen beschouwen.

Kwestie van keuze van toestellen: De Fuji's met SLR-achtige bouw (6900/602/S7000) scoren op dit vlak behoorlijk, en van de Nikon 5700 weet ik dat het ook goed meevalt. Het is goed mogelijk dat er nog een aantal zijn, maar ik ken ze ook niet allemaal hé. Als dit een vereiste is voor jou, en een SLR ligt buiten je budget, dan kan ik je alleen maar anraden om de toestellen die in aanmerking komen eens uit te proberen en dan pas een definitieve keuze te maken.

Als ik jou was, zou ik eens heel goed kijken naar de Minolta A1. Dit is zonder twijfel een van de allerbeste prosumer toestellen van dit moment. Maar of het aan jouw vereisten beantwoordt, kan ik niet zeggen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Net zoals pieter moet ik je zeggen dat alvorens wat dan ook te kopen test het eens uit in de winkel want anders ga je zwaar gefrustreerd zijn als het niet voldoet.

Welke de beste is weet ik niet. En ik ben niet op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen ook niet. Maar 2 camera's hebben een speciale mode om het juiste moment niet te missen. De olympus E100RS en de Fuji S602 (er is nu ook een opvolger uit die dit misschien ook nog heeft). Deze mode heet last 5 je kan blijven volgen wat er gebeurt door je zoeker terwijl je de ontspanknop indrukt. Het is pas wanneer je de ontspanknop loslaat dat de laatste 5 genomen foto's opgeslagen worden. Dit kan dus helpen om het juiste moment niet te missen.

Persoonlijk was ik al blij dit te hebben maar het blijft in mijn ogen behelpen en echt goed is het niet. Dit is voor mij 1 van de redenen geweest om over te stappen naar een DSLR. Test het dus eens uit en zie of het iets voor jou is. Maar het enige dat ik je ga aanraden is probeer je budget te stretchen tot een DSLR. Maar dat is uiteindelijk wel een veel duurdere optie dus waarschijnlijk niet echt een optie. Je kan dan misschien best analoog gaan ipv digitaal. Maar ja of dat een optie is weet ik niet.

Comment

Ik denk dat de oplossing van je probleem vraagt om het gebruik van een SLR dus een reflex toestel. Indien je een Digitale reflex nu nog te duur vindt dan kan je altijd kiezen voor een anologe body zelfs een tweedehandse body, die zijn nu volop te koop wegens de digitale opmars. Persoonlijk ben ik geen voorstander van electronische zoekers, een goede optische zoeker is te verkiezen. Door je analoge beelden te scannen met een goede negatiefscanner ga je zeker boven de kwaliteit van een DSLR komen.

Just my 2 cents

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Reeds bedankt voor het advies, voor mij specifieke doeleinden heb ik een digitale camera nodig, ik heb ook aan analoog gedacht maar is te onpraktisch voor mijn doeleinden... (Veel web en digi print gebruik)

Die last-5 optie is idd een mooi alternatief, dan kun je in ieder geval je onderwerp volgen in de zoeker.
          Bedankt voor deze tip... Mijn twijfel op dit moment is erg groot (zit met budget)

Vooral tussen een minolta dimage 7i, fuji s602 of pana fz10(deze laatste is hier nog niet te krijgen helaas), er zijn nieuwere toestellen van eerder genoemde merken maar deze passen niet goed bij mijn budget... (ben student n.l.)

Is dit misschien een domme keus om te kiezen voor een reeds verouderd model voor een 'aantrekkelijkere prijs' gezien de ontwikkelingen in digicamgebied zo hard gaan elk 1/2 jaar ??

DSLR lijkt me fantastisch alleen heeft het voor mij persoonlijk 3 nadelen:
          1. veel lenzen meenemen
          2. niet goedkoop (wel beter in waardebehoud)
          3. Ik ben 'nog' geen fotofreak, ben daarom erg bang dat ik door de vele functies van een dslr door de bomen het bos niet meer ga zien. Mijn vriendin neemt ook soms sportfoto's van mij en moet ook met de cam om kunnen gaan zonder eerst een studie te hoeven doen.

P.S Zie trouwens erg weinig dimage (7,7i,7hi) gebruikers op dit forum, heeft dit een reden??

Bedankt weer voor alle reacties,
          Ray

Comment

Kijk eens naar de S602z in occasie daar zijn heel interessante koopjes te doen.
            Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Originally posted by Ray S

DSLR lijkt me fantastisch alleen heeft het voor mij persoonlijk 3 nadelen:
              1. veel lenzen meenemen
              2. niet goedkoop (wel beter in waardebehoud)
              3. Ik ben 'nog' geen fotofreak, ben daarom erg bang dat ik door de vele functies van een dslr door de bomen het bos niet meer ga zien. Mijn vriendin neemt ook soms sportfoto's van mij en moet ook met de cam om kunnen gaan zonder eerst een studie te hoeven doen.
              1. Je moet ze niet allemaal meenemen he Je hebt de mogelijkheid extra lenzen te gebruiken, maar je kan altijd thuis laten wat je niet nodig hebt. Het is wel zo dat een dslr zwaarder blijft dan een compactcamera.
              2. Klopt.
              3. Tja de functies vallen best wel mee, op een canon 300d dan toch. Misschien dat duurdere toestellen meer features bevatten. Ik denk dat een 300d niet ingewikkelder is dan de camera's die jij wil kopen.
              Bovendien, mijn vriendin weet ook nauwelijks wat een diafragma is, en kan toch foto's maken met mijn canon. Die kan je net zo goed in automatische mode zetten als een andere camera.

Als ik jou was, zou ik toch even nadenken. Beter 1100 euro aan een dslr dan 800 euro aan een compactcamera vind ik. Voornaamste voordelen voor mij zijn de mogelijkheid tot extra lenzen, de optische zoeker, en de snelheid tussen ontspanner induwen en foto maken.

Groetjes

Peter
              Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

Comment

Heb net eens geprobeert met m'n minolta dimage 7i. Het beeld bevriest niet in burst-mode (7shots/sec), maar vertraagt wel (je ziet dus elke shot die er gemaakt wordt, maw, je hebt beeld in de zoeker/display tegen 7 frames/sec.)

Comment

Originally posted by fastrep
                  Als ik jou was, zou ik toch even nadenken. Beter 1100 euro aan een dslr dan 800 euro aan een compactcamera vind ik. Voornaamste voordelen voor mij zijn de mogelijkheid tot extra lenzen, de optische zoeker, en de snelheid tussen ontspanner induwen en foto maken.
                  Ik vrees een beetje dat deze manier van denken door marketing is opgedrongen. Helaas houdt het niet op bij die 1100 euro, dat kan ik je verzekeren. Goed glas kost handenvol geld - zelfs al koop je prijsbewust - en accessoires zijn ook niet echt wat je noemt goedkoop.

De argumenten die je hier aanhaalt, zijn natuurlijk wel relevant, maar er staat een prijskaartje tegenover.
                  Pieter
                  --

Comment

Wat is jullie mening m.b.t. de volgende stelling
                    Is het een domme keus om te kiezen voor een reeds verouderd model vanwege een 'aantrekkelijkere prijs' zeker gezien de ontwikkelingen in digicamgebied zo hard gaan elk 1/2 jaar ??

M.b.t de Canon 300D, uiteraard heb ik ook zitten kijken naar deze cam en geloof me ik vindt het een zeer mooi apparaat! Echter heb ik toch minimaal een zoomrange nodig tot 300mm (35mm film) ondanks de 1.6 factor van deze camera heb ik dan nog steeds een goede lens nodig die tot 200mm komt.
                    Nou ben ik niet zo thuis in lenzen maar 'kaal' zonder lens is de 300d toch gauw 1100,- € en daar moet dan ook nog eens een stukje glas op dat reikt tot 200mm, misschien dat ik een leuke occasie kan vinden maar dan nog zit ik 2.5x boven mijn budget (€ 600,-)

Wederom dank voor alle reply's jullie helpen mij enorm.
                    Ray

Comment

ray,

ik heb zelf een s602z en hier stelt dit probleem zich niet.

Zoals gezegd, kijk eens in de koopjeshoek, daar stond een tijdje geleden één tweedehands te koop in. Interessant voor je portemonnee.
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Wat Tom zegt kan ik beamen, ben heel tevreden erover en verouderd??? ;-)
                        PS met de s 602z heb je 210 mm maal 1.6 en komt nog bij dat je een prima macrofunctie hebt.
                        Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Originally posted by steward
                          met de s 602z heb je 210 mm maal 1.6
                          Hoezo x1.6? Met een teleconverter of zo?
                          Pieter
                          --

Comment

Verklaar u nader steward

Voor zover ik weet heeft onze S602z een 28-168mm zoomlens

Die faktor 1.6 geldt enkel voor dslr's ...

Comment

Originally posted by Tony smeT
                              Voor zover ik weet heeft onze S602z een 28-168mm zoomlens
                              Euh... het is toch 35-210mm in kleinbeeld-equivalent?
                              Pieter
                              --

Comment

Working...
                              X