Re: Fujifilm X100 met APS-C sensor
de optische zoeker kun je niet gebruiken om manueel scherp te stellen, laat ook de uitsnede van het beeld niet zien zoals het is, brengt je naar de situatie van 60 jaar terug toen men besloten heeft om spiegels te gaan gebruiken om die ongemakken te voorkomen. Goede heldere zoeker is juist handig voor MF, maar ja , voor de rest heb je daar weinig voordeel aan, zekers niet als je daar dan nog de mogelijkheid van verwisselbare objectieven moet opofferen. Het toont juist de zwakte van het ontwerp.
op de nexen kun je ook optische zoeker plaatsen voor fixed lens, hebben wel als nadeel dat er, momenteel althans, geen EVF beschikbaar is, hopelijk komt die nog zoals op de EP3.
De beeldkwaliteit is zeer goed, zekers als je naar de gebruikte sensor kijkt, maar als je ziet dat instappers vandaag al de 16mp sensor gebruiken, zelfs in de nex serie en dat de midclass toestellen en ook de nex5 waarschijnlijk naar 24mp gaan.
daarbij trage AF en matige video functionaliteit, AF is toch wel heel belangrijk als je geen goed MF alternatief hebt.
NEX trekt inderdaad aandacht, teveel zelfs, de meeste zijn verwonderd als ze zoiets zien dat is waar, maar daar zijn voldoende attributen beschikbaar om die ook een retro look te geven, lederen retro omhulsel etc. zelfde zal wel bestaan voor m4/3
Technische hoogstandjes, ik zou niet weten dewelke ik er moet gaan zoeken in de x100 die niet aanwezig zijn in ander toestellen. Omgekeerd is iets anders. Projecteren van gegevens in optische zoeker is wel mooi en handig.
Denk dat iedereen recht heeft op correcte en gegronde informatie en dat alles in het juiste perspectief mag geplaatst worden.
Denk dat dit het grootste verkoopsucces van de X100 is, is zeer goed gezien van fuji.
de cijfers die ik gezien heb vorige week voor 1ste helft 2011 tonen iets anders zowel de pana's de pens en de nexen staan in de top5.
maar daar ging het niet om, heb in mijn antwoord aan leontine aangetoond dat compact camera's met grote sensor geen niche markt meer is.
je bent duidelijk niet op de hoogte, voor de nexen zijn inderdaad momenteel maar 3 van de 10 objectieven voorhanden in E-mount, maar je kunt daar alle objectieven op plaatsen die er maar bestaan op een paar uitzonderingen na, daarbij Samyang heeft ook E-mount objectieven en sigma heeft ook nex objectief voorgesteld. Je hebt de aller aler beste objectieven, die je zelfs niet vind voor DSLR, beschikbaar voor NEX en m4/3. Hebben een zeer goed MF systeem wat al die objectieven zeer goed bruikbaar maakt em voor een aantal a-mount objectieven behoudt je AF.
Daarbij worden die m4/3 en de NEX E-mounts gebruikt voor proffesionele video camera's waar zowel panasonc als sony marktleiders zijn, dus dat zijn geen one shot systemen, de big shots zijn nog maar op komst !
DSLR heeft geweldig veel nadelen, te veel om op te noemen, heb 2 jaar terug voorspelt dat binnen 5 jaar DSLR verdwijnt, dus nog 2 a 3 jaar. Toestel zonder gebreken bestaat niet maar het een heeft er veel meer dan het ander.
Sony heeft de markt afgetast met de a33 en a55 , de nex3 en 5 en zal deze zomer, na enige vertraging door tsunami, met high-end toestellen op de markt komen, zowel binnen NEX als SLT.
Zoals ik al eerder geschreven heb de fuji volgt volledig die trend maar zit op het niveau van dik een jaar terug met uitzondering van beeldkwaliteit, "like it or not"
Is zekers geen goede koop volgens mij als je ziet wat er al op de markt is binnen m4/3 en met wat er op ons afkomt.
Is duur
Traag focus systeem zowel mf als AF
Geen face detection
Vast objectief, weliswaar goed van kwaliteit maar niet het elan van Leica en Zeiss objectieven.
Beperkt in gebruik.
Niet zo heel gebruiksvriendelijk, alhoewel dit is relatief
als die punten niet belangrijk zijn voor jou is dit inderdaad een goed toestel met zeer goede beeldkwaliteit. Ben gene X100 hater, daar is het toestel te goed voor, tracht het enkel in de juiste context te plaatsen en aan te duiden dat ervoor velen waarschijnlijk beter is.
Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
Bekijk bericht
op de nexen kun je ook optische zoeker plaatsen voor fixed lens, hebben wel als nadeel dat er, momenteel althans, geen EVF beschikbaar is, hopelijk komt die nog zoals op de EP3.
Bekijk bericht
daarbij trage AF en matige video functionaliteit, AF is toch wel heel belangrijk als je geen goed MF alternatief hebt.
Bekijk bericht
Technische hoogstandjes, ik zou niet weten dewelke ik er moet gaan zoeken in de x100 die niet aanwezig zijn in ander toestellen. Omgekeerd is iets anders. Projecteren van gegevens in optische zoeker is wel mooi en handig.
Bekijk bericht
Bekijk bericht
Bekijk bericht
maar daar ging het niet om, heb in mijn antwoord aan leontine aangetoond dat compact camera's met grote sensor geen niche markt meer is.
Bekijk bericht
Daarbij worden die m4/3 en de NEX E-mounts gebruikt voor proffesionele video camera's waar zowel panasonc als sony marktleiders zijn, dus dat zijn geen one shot systemen, de big shots zijn nog maar op komst !
Bekijk bericht
Sony heeft de markt afgetast met de a33 en a55 , de nex3 en 5 en zal deze zomer, na enige vertraging door tsunami, met high-end toestellen op de markt komen, zowel binnen NEX als SLT.
Zoals ik al eerder geschreven heb de fuji volgt volledig die trend maar zit op het niveau van dik een jaar terug met uitzondering van beeldkwaliteit, "like it or not"
Is zekers geen goede koop volgens mij als je ziet wat er al op de markt is binnen m4/3 en met wat er op ons afkomt.
Is duur
Traag focus systeem zowel mf als AF
Geen face detection
Vast objectief, weliswaar goed van kwaliteit maar niet het elan van Leica en Zeiss objectieven.
Beperkt in gebruik.
Niet zo heel gebruiksvriendelijk, alhoewel dit is relatief
als die punten niet belangrijk zijn voor jou is dit inderdaad een goed toestel met zeer goede beeldkwaliteit. Ben gene X100 hater, daar is het toestel te goed voor, tracht het enkel in de juiste context te plaatsen en aan te duiden dat ervoor velen waarschijnlijk beter is.
Comment