Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm X100 met APS-C sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Fujifilm X100 met APS-C sensor

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
    Da's raar...want daar heeft mijn NEX-5 geen enkel probleem mee . Die stelt perfect scherp op wat ik wil Niet vergeten dat we hier over contrast-detection spreken en niet over phase-detection zoals op een DSLR hé Geert . Die kan je op dit moment (nog ?) niet echt vergelijken denk ik.
    Daar zit het hem juist Joris, die snelheid van scherpstellen, ik heb niet gezegd dat die Nex verkeerd scherpstelde hé.

Maar voor sport bv. kan je dat die NEX moeilijker gebruiken, maar dat zal dan ook wel niet de bedoeling zijn van die toestellen, ik ben ooit zeer teleurgesteld geweest over de Sony R1, en dat zal wat blijven hangen zijn zeker.

Mischien is het wel een handige reisgezel, mits je er geen te grote objectieven bijkoopt.

Mijn probleem zal ook wel zijn, dat ik een zeer snelle AF in mijn D3s gewoon ben, dat geeft zo direct de indruk dat alle AF op basis van contrast detectie supertraag focusen.

Ik heb de Nex 5 maar even in mijn handen gehad, maar niet uitvoerig getest, over de beeldkwaliteit kan ik dus niets zeggen, maar deze zal zonder twijfel wel OK zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Ik heb hem gekocht, terwijl ik de nadelen goed genoeg kende. De X100 is een dijk van een camera, en is mij iedere cent waard die ik er heb voor betaald. Tuurlijk zijn er nadelen (dan vooral op firmware gebied), maar welke camera heeft dat niet? Ik heb de X100 te leren gebruiken zonder al te veel geconfronteerd te worden met de (laten we het maar zeggen zoals het is) kwakkelende firmware, en wat mij betreft is ie veruit een klasse op zijn eigen. Ben er ongelofelijk blij mee en hij gaat overal mee naartoe...
      Eerlijk gezegd sprak de X100 mij ook wel aan bij de aankondiging, ik vind het toestel een zeer geslaagde retro look hebben, dat heb ik in het begin van deze draad ook gezegd, de beeldkwaliteit, heb ik geen seconde aan getwijfeld, bijzonder omdat Fuji niet met het minste tevreden is, ook het meenemen moet een plezier zijn denk ik, vergeleken met een zware spiegelreflex.

Maar nu heb ik hoe langer hoe meer mijn twijfels over de gebruiksbeperkingen, met name de beeldhoek lijkt mij het toestel serieuze beperkingen op te leggen, jammer dat ze hier niet gekozen hebben voor een afneembaar objectief, zodat je er toch een portretobjectiefje en een supergroothoekje kon opzetten, zoals bij de NEX bv. Het moet daarom geen uitgebreid teleasortiment zijn, maar iets meer mogelijkheden waren hier welkom geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Maar voor sport bv. kan je dat die NEX moeilijker gebruiken, maar dat zal dan ook wel niet de bedoeling zijn van die toestellen
        Voilà, nu sla je de spijker op de kop, Geert . Ik gebruik ook nog altijd een DSLR voor mijn vliegtuigen hoor ...maar voor portretten, landschappen, low-light, uitstapjes/reizen,...ideaal en veel leuker dan een zware DSLR. Deze Fuji mikt op ongeveer hetzelfde...licht, handig, goede kwaliteit.
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
          Deze Fuji mikt op ongeveer hetzelfde...licht, handig, goede kwaliteit.
          Ja Joris, maar wel beperkt tot één vast brandpunt, en dat is niet optimaal als je eens een portret wil maken.

Comment

ieder toestel heeft ook zijn voors en tegens, en gebruiks-mogelijk en onmogelijkheden.. wat dat betreft is een dslr idd veelzijdiger dan een fixed-lens toestel. maar daar gaat het ook niet om met dit toestel..je koopt een dslr voor andere gebruiksdoeleinden dan bv een NEX, a55, fuji x100, middenformaatcamera of een leica..

wie de x100 niets vindt, moet hem ook niet kopen..wie iedere mm gecovered wil hebben tussen 8 en 600mm is beter af met een dslr.. alles hangt af van je wensen, verlangens, behoeftes of het gebruik..

het is niet voor niets, dat er op diverse fotofora telkens de vraag gesteld wordt, welke lens men moet kopen of welk toestel. ik zeg altijd maar, als je het al bij voorbaat niet weet, denk dan eerst eens goed na, waarvoor je je toestel wilt gaan gebruiken, en waar je interesses liggen.. een landscaper zal met een ander toestel of lens op pad gaan dan bv een vogelspotter..wie kiekjes wil maken kan beter een compact of iphone kopen dan een 1dsmkIII of middenformaat..
            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ja Joris, maar wel beperkt tot één vast brandpunt, en dat is niet optimaal als je eens een portret wil maken.
              Inderdaad. Als ze dit eens uitbrachten met een aantal lichte verwisselbare lenzen was het misschien nog een grotere hit...Dat ene brandpunt is wat mij betreft ook dé beperking bij uitstek van de X100.
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                ieder toestel heeft ook zijn voors en tegens, en gebruiks-mogelijk en onmogelijkheden.. wat dat betreft is een dslr idd veelzijdiger dan een fixed-lens toestel. maar daar gaat het ook niet om met dit toestel..je koopt een dslr voor andere gebruiksdoeleinden dan bv een NEX, a55, fuji x100, middenformaatcamera of een leica..

wie de x100 niets vindt, moet hem ook niet kopen..wie iedere mm gecovered wil hebben tussen 8 en 600mm is beter af met een dslr.. alles hangt af van je wensen, verlangens, behoeftes of het gebruik..
                die kloof tussen DSLR's en de zogenaamde systeemcamera's wordt kleiner en kleiner, bvb de nieuwe olympus E-P3 zal zekers al over een meer geavanceerd AF-systeem beschikken dan meeste DSLR's, is daarbij compact en heeft zeer goede beeldkwaliteit.

veel goedkoper dan een x100, veel minder beperkingen, veel sneller, beeldkwaliteit minstens evengoed, eerlijk gezegd zou weten wat gekozen, tenminste als je het toestel wenst te gebruiken om foto's te maken. Als het is om in je vitrinekast te plaatsen zou ik de x100 kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

veel goedkoper dan een x100, veel minder beperkingen, veel sneller, beeldkwaliteit minstens evengoed, eerlijk gezegd zou weten wat gekozen, tenminste als je het toestel wenst te gebruiken om foto's te maken. Als het is om in je vitrinekast te plaatsen zou ik de x100 kopen.
                  u denkt blijkbaar, dat de mensen bij fuji eerst geen marktonderzoek gedaan hebben, vooraleer de x100 op de markt uit te brengen????

leica m9p of fuji x100 zal wellicht te duur zijn, voor wat het biedt, maar er is nog altijd een markt voor, als er geen markt voor zou zijn, dan waren die toestellen sowieso nooit op de markt gezet..

er zijn zelfs mensen, die fotograferen met een ALPA camera..(niet te verwarren met sony alpha please.. ) weinig verkocht, peperduur, misschien nog zelfs exclusiever dan leica, maar het wordt wel verkocht..

ik zie ook het nut niet in van een ferrari of zelfs een honda civic, ik rij rustig rond in een opel zafira met 2 maxi-cosi´s achterin en ik kom ook van a naar b.. het is maar wat men wil, of nodig denkt te hebben..

mijne man mag in de kangoo rondrijden..
                  EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

die kloof tussen DSLR's en de zogenaamde systeemcamera's wordt kleiner en kleiner, bvb de nieuwe olympus E-P3 zal zekers al over een meer geavanceerd AF-systeem beschikken dan meeste DSLR's, is daarbij compact en heeft zeer goede beeldkwaliteit.

Het probleem met de MFT camera's is dat je, hoe je het ook wendt of keert, tegen de beperkingen aanloopt van de kleinere sensor. Heb zelf een poging gewaagd met de GF1 + F1.7. Is mij niet bevallen. Bij wat mindere lichtomstandigheden zie ik bij ISO 200 al ruis verschijnen. Als ik de diverse reviews en fora goed lees verwacht ik van de X100 een veel betere performance. Heb goede ervaringen met fuji, hun compactcamera F30 vond ik al superieur, hoop hetzelfde van de X100. Heb vorige week mijn Panasonic verkocht en heb zojuist de X100 besteld. Hij is overigens eindelijk op voorraad:
                    http://www.kamera-express.nl/product...-finepix-x100/

http://www.fotodevakman.nl/fuji-finepix-x100-9444.html
                    Last edited by roemer; 1 juli 2011, 14:21.

Comment

tuurlijk dat die marktonderzoek gedaan hebben, hebben de nadruk gelegd op het uiterlijk, is voor de rest kwalitatief in orde maar technisch een beetje achterhaald, komt volgens mij zoals ik al eerder geschreven heb een jaartje te laat op de markt.
                      Als je het enkel koopt om foto's te maken is het een vrij duur toestel met toch wat beperkingen, als je het ook koopt "to show off" zekers nen aanrader.
                      Is daar niets mis mee, ieder doet met zijn geld wat hij/zij wilt.

Hetgeen ik vooral wil duidelijk maken aan kandidaat kopers is dat er andere alternatieve bestaan die misschien beter voor hun geschikt zijn !

zo lelijk is de pen ook niet, en daar zullen wel lederen tasjes met retro look te koop zijn voor die toestellen.

Comment

er zal zeker een ´show-off´ gehalte zitten aan die x100, zeker op de japanse markt..daar loopt men sowieso meer met ne camera rond om te laten zien hoe retro men wel kan zijn, en de foto´s zijn imo van ondergeschikt belang ..de vreemdste combinaties ziet men daar voorbij komen, van analoog tot en met digitaal, of een hybride vorm daarvan.. (leica´s met voigtlander-lensjes, NEX-en met nikon zoekers en kodak-lensjes , olympus pen met pokemon-plaatjes en noem maar op..) ik denk dat de belangrijkste markt voor dit soort ´niche´- toestellen voornamelijk nog altijd in japan ligt, men is daar ontzettend trend-gevoelig, terwijl men op het europese continent toch wat meer down-to-earth zal zijn..

Comment

er zal zeker een ´show-off´ gehalte zitten aan die x100, zeker op de japanse markt..daar loopt men sowieso meer met ne camera rond om te laten zien hoe retro men wel kan zijn, en de foto´s zijn imo van ondergeschikt belang ..de vreemdste combinaties ziet men daar voorbij komen, van analoog tot en met digitaal, of een hybride vorm daarvan.. (leica´s met voigtlander-lensjes, NEX-en met nikon zoekers en kodak-lensjes , olympus pen met pokemon-plaatjes en noem maar op..) ik denk dat de belangrijkste markt voor dit soort ´niche´- toestellen voornamelijk nog altijd in japan ligt, men is daar ontzettend trend-gevoelig, terwijl men op het europese continent toch wat meer down-to-earth zal zijn..
                          Wat is er niet down-to-earth aan een X100?

Fuji speelt in op iets dat al jaren gevraagd wordt. En niet alleen op de geeky Japanse markt. Integendeel.

Comment

Toestellen verkopen nochtans goed hoor, in Groot Brittanie zijn er in de 2de helft van vorig jaar meer sony toestellen verkocht dan Nikon dank zij de nex en SLT camera's.(compacts niet meegerekend)

Denk dat de meeste hier (west europa) eerder conservatief ingesteld zijn en zich binden aan merken zoals Canikon, indien die zulke toestellen op de markt zouden gebracht hebben zou dit een heel ander beeld geven, maar dat zullen we waarschijnlijk kortelings wel bevestigd zien.

Gebruik persoonlijk liever de NEX dan mijn DLSR, heeft natuurlijk beperkingen wat AF-betreft, maar MF werkt dan weer schitterend en heel vlug, maakt dat je van die zogenaamde vintage objectieven kunt gebruiken, sommige te koop voor een appel en ei, alhoewel die prijzen zullen nu stilaan wel gaan stijgen. Photozone heeft zelfs aparte test item nml vintage objectieven op NEX. Zit heel goed materiaal tussen.

Dat is evolutie, we leven in een digitale wereld en DSLR's zijn noch altijd semi digitaal, maar dank zij de electronica fabrikanten evolueert dit stilaan naar full digitaal wat meer dan nodig is.

Comment

Tot zover ben ik akkoord...

Wat een NEX, PEN of Lumix G niet hebben is de nu al legendarische zoeker van de X100. Geen scherm die er tegen op kan, en als een fabrikant een imaginaire X100 met verwisselbare lenzen zou uitbrengen dan heeft die het gat in de markt gevonden en zouden andere fabrikanten op achtervolging aangewezen zijn... Wat Olympus gisteren heeft laten zien is knap, maar ik wacht nog op een toestel met een zoeker, en, gekeken naar het succes van de X100, ik blijkbaar niet alleen. Om het in perspectief te plaatsen: van de X100 zijn er nu al meer verkocht dan van de E-P1 en E-P2 samen. Dan mag de X100 nog de betere beeldkwaliteit hebben, volgens mij zit het succes niet alleen in daar...

tuurlijk dat die marktonderzoek gedaan hebben, hebben de nadruk gelegd op het uiterlijk, is voor de rest kwalitatief in orde maar technisch een beetje achterhaald, komt volgens mij zoals ik al eerder geschreven heb een jaartje te laat op de markt.
                              Technisch achterhaald... Wat Fuji verwezenlijkt heeft in de X100 is een pareltje van technologie. Alleen heb je iemand die onderlegd is in technologie nodig om zoiets te kunnen appreciëren...

Als je het enkel koopt om foto's te maken is het een vrij duur toestel met toch wat beperkingen, als je het ook koopt "to show off" zekers nen aanrader.
                              Is daar niets mis mee, ieder doet met zijn geld wat hij/zij wilt.
                              Waarvan akte. Wat jij duidelijk ook niet weet te appreciëren aan de X100 (naast het technologische hoogstandje) is het feit dat je door de retro look net geen kijkers aantrekt. De meeste mensen denken dat je met een oude analoge camera bezig bent en daardoor trek je geen aandacht. Probeer dat eens met een NEX of iets anders... In mijn boek is dat het tegengestelde van 'to show off' en het is hetgene wat ik het meeste waardeer in mijn X100: voor straatfotografie de meest ideale camera.

Hetgeen ik vooral wil duidelijk maken aan kandidaat kopers is dat er andere alternatieve bestaan die misschien beter voor hun geschikt zijn !
                              Dat heb je hier nu al meer dan duidelijk gemaakt, dus kun je rustig het topic overlaten aan de mensen die wél geïnteresseerd zijn in de X100...

zo lelijk is de pen ook niet, en daar zullen wel lederen tasjes met retro look te koop zijn voor die toestellen.
                              http://www.dpreview.com/news/1106/11...EP3preview.asp
                              Op zich doet het geen pijn dat een toestel mooi is, maar om nou daar je aanschaf te laten door beinvloeden? Dan ben je fout bezig...

Toestellen verkopen nochtans goed hoor, in Groot Brittanie zijn er in de 2de helft van vorig jaar meer sony toestellen verkocht dan Nikon dank zij de nex en SLT camera's.(compacts niet meegerekend)
                              Je vergeet dat de verkoop als een pudding in elkaar is gezakt in het eerste en zeker in het tweede kwartaal van dit jaar.

Denk dat de meeste hier (west europa) eerder conservatief ingesteld zijn en zich binden aan merken zoals Canikon, indien die zulke toestellen op de markt zouden gebracht hebben zou dit een heel ander beeld geven, maar dat zullen we waarschijnlijk kortelings wel bevestigd zien.
                              De markt mag dan wel conservatief zijn, maar je kan niet ontkennen dat de mensen kopen wat goed is. Voor de NEX zijn nu welgeteld drie objectieven verkrijgbaar (en als je nog een maand of twee wacht kan je de vierde erbij kopen.) Ook m4/3's en NX zijn verre van matuur. Op zo'n systemen kan je geen klantenbinding doen, maar kan je alleen werken met one shots...

Dat is evolutie, we leven in een digitale wereld en DSLR's zijn noch altijd semi digitaal, maar dank zij de electronica fabrikanten evolueert dit stilaan naar full digitaal wat meer dan nodig is.
                              Nu, dan zit ik goed want als ik jouw terminologie volg, dan is de X100 full digitaal...
                              Maar... waarom als ik precies vragen mag? De spiegelloze en spiegelvaste camera's hebben elk nog hun beperkingen die door de jarenlange ervaring waar de DSLR op voortbouwt allemaal ondervangen zijn door deze laatste... Als het allemaal zo rozegeur en maneschijn zou zijn, dan zouden de DSLR's toch al lang verdwenen moeten zijn? En daar zijn we nog lang niet aan toe...
                              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Wat een mooi retro fototoestel, wat een zalig lensje, wat een mooie lederen tas, ...
                                Spijtig dat ik deze vakantie eindelijk mijn terras ga aanleggen, al zo lang beloofd aan mijn ega. Spaarpot is leeg ...

Voor mij is dat vast lensje perfect, ik gebruik omzeggens nooit de (flauwe) zoom van mijn Panasonic LX3.

Mocht er iemand zijn die het zich beklaagt een X100 gekocht te hebben en deze wilt weggooien, NIET DOEN ik kom hem gratis afhalen en wil er zelfs nog iets voor geven

Comment

Working...
                                X