Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300D of D60 ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

OK, ok, begrepen.

Opnieuw dus : moest ik de keuze hebben tussen de D60 en de 300D zou ik vooralsnog de D60 nemen ... MAAR ... ik zou even wachten met aankopen en een beetje doorsparen voor de 10D. Die vindt je inmiddels aan 1400€, als je goed uitkijkt.

Canon heeft, naar mijn mening, iets te veel weggelaten van features die WEL op de 10D zitten en niet op de 300D. Ik weet ze niet van buiten, maar als je effe googled dan vindt je ze zeker binnen de 10 minuten.

Ik denk eveneens, als je nu met een E10 werkt, dat je vlug uitgekeken zal zijn op de 300D.

Plus, en daar kan niemand omheen, de 10D is en blijft een betere 'build quality', die net iets meer zal kunnen doorstaan.

Eerlijksheidshalve moet ik toegeven dat ik in het begin ook twijfelde over de aankoop van de 300D, maar toen ik er op een beurs even een halfuurtje mee had gespeeld, en toen terug mijn D30 vastnam, was mijn besluit vlug genomen. De 'feel' van de 300D beviel me niet (da's natuurlijk persoonlijke smaak).

Voor de verschillen tussen de 10D en de 300D :

Comment

Hmmm... Der zou hier nog nen Canon battle uitbreken met al die verschillende meningen.

Twijfel, twijfel...

Ik ben echter zeer sterk te vinden voor een sterke build van een camera, de E-10 is ook gebouwd als een tank en ik wil deze feeling zeker terug. De D60 hebben ze bij ons op het werk en dze voelt me goed aan, van de 300D heb ik echter geen kaas gegeten. Zal deze dus eens snel ter hande moeten nemen.

Ook een goeie aankoop is inderdaad de 10D, deze kost nu rond de 1400€, maar is dan nog steeds een 400€ duurder dan ik aan de D60 kan geraken. Daarentegen staat natuurlijk de betere autofocus, 7-AF punten,........

Zal nog eens met de D60 spelen op het werk om te zien of deze aan mijn noden voldoet.

En der nog eens goed over moeten slapen...

Nick
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Sterkte met je keuze te maken, infernoken !

mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Puur Plastiek ? Wat ge niet zegt ... maar dan wel heeeeeeeel goed plastiek hč ?

Ludovic
          Zal Plastiek van een goed jaar zijn zeker.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Originally posted by Digipics357
            [
            Zal Plastiek van een goed jaar zijn zeker.
            Ongetwijfeld, de Plastiekoogst was goed dit jaar, we hebben ook veel zon gehad, hč... 't is 'ne Plastiek Grand Cru Classé geworden.

Ludovic
            EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
            BD0118BE

Comment

En een mooi zilver kleurtje...
              Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

Comment

nog een bedenking die ik vaak opper in deze afweging:

een 300d is niet ontworpen voor dezelfde levensduur als de anderen. Kwaliteit van interne en externe componenten is consumer-grade en ook de ccd is van een andere klasse.
                ---

Ken je vereisten en kies. Indien de verschillen je niet zelf duidelijk zijn ben je een 300d kandidaat die misschien met de tijd de extra's op de anderen zal weten te waarderen. Da's geen verwijt maar het zal je helpen je creatief te ontwikkelen in plaats van te lang verwarring te zoeken in opties die je niet echt kan benutten.

Ik rijd ook niet met een formule 1 alhoewel dat mogelijk de beste autotechniek is die je kan kopen, om een vrij abstract vergelijk te zetten.

Comment

Originally posted by jimmy

en ook de ccd is van een andere klasse.
                  -
                  De CMOS sensor zal je bedoelen...

Ludovic
                  EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                  BD0118BE

Comment

Ik rijd ook niet met een formule 1 alhoewel dat mogelijk de beste autotechniek is die je kan kopen
                    Behalve dat die formule 1's ook niet gemaakt zijn om met dezelfde onderdelen een race of 3 mee te gaan (op de body na dan misschien) .
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Wat me steeds blijft verbazen is het feit de sommige resoluut kiezen voor de 'laatste' technologie. Quote "Nieuwere technologie resulteert in betere resultaten. "

Daar ben ik het dus niet mee eens.
                      Als je soms de foto's ziet van de D30 & D60 dan steken die nog boven de foto's van 10D en 300D uit.

Het is niet enkel de technologie die het resultaat geeft.
                      De persoon die de foto maakt is volgens mij het belangrijkste aspect voor een goede foto.

Het is niet omdat je meer mogelijkheden op je camera hebt dat je daardoor een veel betere fotograaf zal worden. Als dat zo was dan zou iedereen Pro kunnen gaan. Gewoon naar de winkel wandelen met 10000€ op zak en je bent Pro

Zo werkt het dus niet.

Originally posted by CooMa
                      Ik rijd ook niet met een formule 1 alhoewel dat mogelijk de beste autotechniek is die je kan kopen
                      Behalve dat die formule 1's ook niet gemaakt zijn om met dezelfde onderdelen een race of 3 mee te gaan (op de body na dan misschien) .
                      Greetz,

Comment

Als je soms de foto's ziet van de D30 & D60 dan steken die nog boven de foto's van 10D en 300D uit.

Het is niet enkel de technologie die het resultaat geeft.
                        De persoon die de foto maakt is volgens mij het belangrijkste aspect voor een goede foto.
                        Volledig mee akkoord, maar daarnaast zijn er toch een aantal aspecten waar je gewoon niet rond kunt als gevolg van die technologische evoluties : snellere beeldverwerking, snellere AF,betere AF in slechte lichtomstandigheden, minder ruisgevoelig, meer focuspunten, de nieuwe lensmount (op de 300D dan)...

De D30 en D60 werden indertijd omwille van de hoge aankoopprijs voornamelijk gekocht door de meer ervaren hobbyisten, dat is met de 10D en zeker de 300D totaal niet meer het geval, je kan dus ook de foto's van de toestellen onderling moeilijk gaan vergelijken en op basis van die vergelijking gaan oordelen over de kwaliteit van de respectievelijke toestellen.

Mark (300D)

Comment

Voila, Cyrox, je neemt mij de woorden uit de mond.
                          Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

Comment

Originally posted by jimmy
                            ...en ook de ccd is van een andere klasse.
                            Ik heb al veel rare dingen gelezen op dit forum. Maar van jou had ik toch wel verwacht dat je je beter informeerde, Jimmy.

Akkoord, je hebt een D30 te verkopen, en daar krijg je niet zoveel meer van, en waarschijnlijk doet dat pijn. Maar daarom hoef je toch nog geen onwaarheden te vertellen over de directe concurenten van je D30 (ic. de 300D die qua prijs dicht bij een 2e hands D30 aanligt)?

FYI, de CMOS chip is virtueel dezelfde als de 10D. Je mag de reviews van dpreview erop nalezen. Je zal geen verschil vinden. Het enige verschil is de productieplaats; ze worden op verschillende plaatsen gemaakt, maar nergens zal je vinden dat de bvb. constructiekwaliteit van de chip minderwaardig is aan die van de 10D. Ook Canon officials beamen dit. Lees maar eens deze twee interviews:

Ook de DIGIC processor is exact dezelfde.

En ik zie mij verplicht om ook het fabeltje "D300 = plastiek", "D10 = magnesium" uit de wereld te helpen, want ook dát klopt niet helemaal. Het is immers alleen het buitenchassis dat verschilt. Uit het 2e interview, page 4:

Q: So is the EOS 300D body actually lighter than that of an EOS 10D?

A: Yes, 30% lighter and 16% smaller. That's been achieved partially by using a polycarbonate skin (or engineering plastic as we call it) instead of metal as in the EOS 10D. That makes it a little bit noisier as well due to the sound absorption properties. The sub-chassis of both cameras are magnesium alloy though.

http://www.theafricabug.com

Comment

Originally posted by Cyrox
                              snellere beeldverwerking, snellere AF,betere AF in slechte lichtomstandigheden, minder ruisgevoelig, meer focuspunten, de nieuwe lensmount (op de 300D dan)...

Mijn inziens maak je hierdoor geen betere foto's.....
                              Je hebt enkel minder kans om een eventueel goede foto te missen.

Dat er verbeteringen zijn op gebied van auto witbalans, kleuren, scherpte ..., hoor je mij niet ontkennen. Ik probeer enkel duidelijk te maken dat je niet moet vergeten dat een camera alleen geen foto's maakt.
                              Of je een camera hebt met 3 of 7 focuspunten, je zal nog altijd de foto moeten maken.

Er zijn genoeg mensen die een camera willen hebben met ruisonderdrukking bij lange opnamen maar die in hun hele leven nooit 1 nachtopname maken.
                              Er zijn waarschijnlijk weinigen die hun toestel echt benutten en er echt alles uithalen.

Er zijn voordelen en nadelen aan de D60 en 300D.
                              Ik denk dat een keuze van een camera heel persoonlijk is.
                              Ieder maakt uit wat hij ermee wil doen en dan kan hij/zij bepalen welke camera best bij zichzelf en z'n budget past.

Het belangrijkste is dat iedereen er plezier in heeft en veel mooie foto's maakt. 1,3 Mp of 12 Mp.
                              Greetz,

Comment

@ Zippie : Ik ga volledig akkoord akkoord met wat je in de eerste reply schreef, dat heb ik ook vermeld, ik ben misschien niet volledig genoeg geweest in mijn antwoord.
                                Als ik vandaag de keuze heb tussen 2 toestellen van ongeveer dezelfde prijs maar met de eerder genoemde verbeterde functionaliteiten als verschillen dan kies ik persoonlijk zonder twijfel het recentste toestel net omwille van die verbeteringen. Het geeft mij geen garanties op het vlak van de kwaliteit van mijn foto's, maar jij gaat toch ook geen PIII meer kopen aan dezelfde prijs als een P4 vandaag. Enkel uit economische overwegingen (lees : als het prijsverschil groot genoeg is) zou ik zoiets doen.
                                Mark (300D)

Comment

Working...
                                X