Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Asahi Pentax Spotmatic vraag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Asahi Pentax Spotmatic vraag.

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden hier gevraagd of het de moeite was dat ik zou experimenteren met analoge toestellen.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Nu blijkt dat mijn vader nog een Asahi Pentax Spotmatic heeft met een 55mm lensje. En een Canon T80, maar die lijkt me minder leuk om te trekken enfin geen idee.

Zoeen : http://www.photoethnography.com/Clas...-frontleft.jpg

We hebben ook nog een 135mm lensje, past op die Spotmatic.

Is het interessant om hiermee aan de slag te gaan?
    Is er hier nog een grote mogelijkheid voor lenzen op te gebruiken?
    Hiermee bedoel ik, vind je die nog , en zijn ze duur?

Inderdaad wel tof dat we hier zoeentje hebben...

Is dit een kwalitatief goed toestelletje?

Ziet er me tof uit iig.

Mvg
    Jean
    Last edited by Jeandk; 13 augustus 2010, 10:50.

Re: Asahi Pentax Spotmatic vraag.

De Spotmatic was een redelijk populaire camera indertijd. Zo was deze o.a. één van de eerste reflexcamera's die lichtmeting door het objectief deed (wat wij nu als evident beschouwen). In principe kan je er eender welk objectief met M42-vatting op gebruiken. Deze zijn veelvuldig en goedkoop op de tweedehandse markt te vinden. Op dit forum is er overigens een speciale draad aan deze vatting gewijd.

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Speciale draad?

hoe bedoel je? Aan zulke oude toestellen?

En die Canon T 80, kan ik hiermee iets aanvangen?
      Of blijft dan die spotmatic eigenlijk leuk om mee te beginnen en de waarden onder te knie te te krijgen.

edit: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...se-201040.html
      Last edited by Jeandk; 13 augustus 2010, 11:16.

Comment

Op zich kun je eigenlijk lichtmeettechniek / lichtbeheersing, compositie en gericht scherpstellen / scherptebeheersing aanleren met digitaal en analoog toestel.

Toen ik een 12 a 14 jaar (1975 - 1977) was, moest dat aanleren met diafilm: zeer weinig belichtingsspeelruimte en bijna geen mogelijkheden om uit te snijden / uitvergroten.
        Dus een harde leerschool want geen foutmarge.
        Dergelijke toestellen zijn ideaal als je de harde aanpak wil, want kleine foutjes betekenen een waardeloze opname en het kost wel vrij veel per ontwikkelde film.
        Het dwingt je bewust tot " voor-denken", concentratie en selectief te werken.
        Weston, Adams en zijn tijdgenoten beschouwen dat als peilers in de pre-visualisatie.
        Hoe wil ik dat die opname er uit ziet nadat ze is afgedrukt (of nu op een lcd scherm) van voor je de opname maakt.

Wat je wel moet doen is alles opschrijven tijdens de opnamesessie: gemeten licht, diafragma, sluitersnelheid, welke lichtomstandigheden, eventuele correcties. Want je spotmatic kent geen exif in het bestand.

Je kan het ook aanleren met een digitaal toestel. Maar de nabewerking laat jammer genoeg toe een gedeelte te corrigeren.
        En het vraagt een straffe zelfdiscipline om tijdens de opname perfect te werken en niet te vervallen in veel nabewerking om de slordigheid / gemakzucht / gebrek ervaring tijdens de opname te corrigeren.
        Er is niets tegen die nabewerking op zich want heel zinnig om bepaalde zaken te proberen, aan te vullen wat technisch in niet één keer kan (bv uitbreiden bereik licht) en creatief te zijn.
        Maar de nabewerking is een slechte zaak voor de beginnende fotograaf.
        En gewoon de slechte opnames steeds wissen is ook vreemde gewoonte: waarom maak je dan die opnames????
        Het is zoals leren fietsen met steunwieltjes, maar die steunwieltjes zijn dan wel belangrijker dan de fiets zelf en gaan er nooit meer af.

Indien je het probeert een heel moedige keuze, maar op lange termijn is het goede zaak.
        Tenzij je direct digitaal start en dan ook de nabewerking uitsluit in je leerproces. Enkel wanneer je alles onder de knie kreeg, dan nabewerking.

veel succes.

mvg

Franky

Comment

Wat een tekst

Wel , ik ben eigenlijk gewoon curieus om analoog te proberen, en wil het onder de knie krijgen hoe het allemaal in elkaar zit.

Nu is het inderdaad zoals je zegt, digitaal proberen en zien waar je komt, maar dat is geen referentie.

Echte nabewerking heb ik digitaal zelfs nog niet geprobeerd, daar het "naar mijn verwachting" toch meestal goed is.

Dus ik zal na de tweedezit periode het eens deftig onder handen nemen.

Ik vertrek dan op reis naar Corfu, zal een paar filmrolletjes meenemen en eens zien hoe ik er mee kan omgaan.

Enige tips om een korte revisie van het toestel uit te voeren?

Zeker al enkele sites bekijken waar uitleg op staat van hoe en wat.

Het lijkt me een uitdaging te zijn!

Alvast bedankt!

Is die T80 wat, of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
            Speciale draad?

hoe bedoel je? Aan zulke oude toestellen?
            Neen, aan objectieven met M42-vatting, zie hier: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...se-201040.html

En die Canon T 80, kan ik hiermee iets aanvangen?
            Of blijft dan die spotmatic eigenlijk leuk om mee te beginnen en de waarden onder te knie te te krijgen.
            Deze ken ik niet. Ik zocht 'm even op, en blijkbaar is dat een vroege AF reflex van Canon. Als je er objectieven voor hebt, is dat evengoed om te leren, hoewel de Spotmatic nog iets meer "manueel" zal zijn, wat mogelijk geschikter is om echt het analoge gevoel te krijgen. Huidig Canon AF-glas ga je er blijkbaar niet op kunnen gebruiken, want Canon introduceerde de nu gangbare EOS-vatting later pas.

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Re: Asahi Pentax Spotmatic vraag. Canon T80 Vraag

Ik heb een tijdje geleden hier gevraagd of het de moeite was dat ik zou experimenteren met analoge toestellen.
              Nu blijkt dat mijn vader nog een Asahi Pentax Spotmatic heeft met een 55mm lensje. Jean
              Lensje, lensje Zeg maar liever prima 55 mm super multicoated Takumar lens, een uitschieter voor die tijd. Uiteraard geen AF maar erg scherp en lichtsterk.
              Heb daar vroeger heel veel plezier aan gehad. Nu zijn al die dingen erg goedkoop tweedehands te vinden.
              Veel suc6
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

idd

Super-Multi-Coated TAKUMAR 1:1.8/55 4686973 ASAHI OPT. CO.. JAPAN

En

Vivitar Auto Telephoto 135 1.28 No.2810317

passen er allebij op.

Beiden goed?

Ook die laatste?

Toffe is dat heel dit materiaal in onberispelijke staat is

Hihi

Comment

Sorry, geen ervaring met Vivitar. ( maar had wel een goede reputatie )
                  Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oke
                    Past erop iig.
                    Morgen eens gaan zien bij een fotograaf en wat dingen vragen.

Nu is er mij iets opgevallen.

Sinds ik de lenzen eens heb veranderd enzo.
                    Zitten er nu zwarte puntjes in en rond het cirkeltje.
                    Heb het eens uitgeblazen ( voorzichtig ) met een compresseur.

En het is grotendeels weg.
                    Nu schieten er nog enkele over.
                    En vraag ik mij af, valt dit te zien als men later fotos gaat afmaken?

Het spiegeltje is clean, en als ik vanboven kijk, is het oppervlak ook clean.
                    Maar waar zitten ze dan?

alvast bedankt.

Ik had het al gevraagd, maar euh, is het nodig om zo'n toestel te reviseren?

groeten en bedankt

[Mod-LesC]Omdat je afbeeldingen de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                    Last edited by LesC; 14 augustus 2010, 11:20.

Comment

mogelijks kunnen die stofjes tussen het matglas (bovenkant) en het pentaprisma zitten.
                      Ik weet niet of je het matglas uit die spotmatic kan halen om te reinigen.

alvast succes bij het verkennen van de analoge wereld: neem je dia of zw of kleurenfilm?

mvg

Franky

Comment

O

Heb ik eigenlijk zelfs nog niet aan gedacht!

Mogelijks kleur en zwart wit.

Wat houdt de dia in?

Wel stom van die stofjes...

Bedankt

Zit wss nog vol met vragen!

Comment

Inderdaad, spijtig van die stofdeeltjes, maar als die op het prisma liggen is het niet noodzakelijk dat ze ook op de foto verschijnen.
                          Is maar mijn veronderstelling, het scherpstellingsprisma, is uiteraard ook niet zichbaar op de foto ( zou echt geen zicht zijn )

Comment

Je zal dat leuk vinden met zo,n toestel te werken, terug naar de basis , en wat je kan doen is , met dia,s te werken die kan je met een negatiefscanner op je pc zetten en dan bewerken gelijk je digitale foto,s , er zijn veel lenzen te krijgen met M42 draad , het moet daarom niet van pentax zijn, en ze kosten niet veel

Comment

Uhu,

Ben batterijtje weest halen voor lichtmeter, die werkt al naar behoren.
                              Kreeg te horen dat het toestel in prima staat is.

Stofdeeltjes zitten dus zoals zoltan zegt, op het prisma , en komen niet op de fotos terecht.

Je ziet ze, maar niet op de fotos..

Niet zo erg dus.

Heb 2 filmpjes kleur en 2 filmpjes zwart gekocht.

De fotograaf wist me te vertellen dat de zwarte films moeilijker zijn om te ontwikkelen.
                              En dat als ik het zelf kon doen, ik dat best deed.

Maar zover ben ik nog niet en zal er wss niet toe komen ..

grtn

Comment

Working...
                              X