Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 54 123451151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 1347

Discussie: M42-Lenzen Showcase

Standaard M42-Lenzen Showcase

Zou het niet interessant zijn om een appart forumonderdeel te creëren
    met alleen manuele focus m42 schroefdraad lenzen met info, voorbeeldfoto's,
    adapters, enz... omwille van het feit dat er soms zeer weinig info te vergaren
    is op andere sites. Vb.: De Asahi co. SMC Takumar 50mm f1.4 (zeer populair
    op e-bay!), jupiter-9, zenitar, Carl zeiss Jena, Helios, Pentacon, enz...

De takumars bv. zijn befaamd omdat ze vlijmscherp zijn. Is dit zo? Kunnen zij
    de confrontatie met moderne primes nog aan zonder in hun blootje gezet te worden? Er zijn waarschijnlijk ook mensen die ze gebruiken voor landschap-, macro- en portretfotografie met zeer schitterende resultaten, zeker als je de
    aankoopprijs in acht neemt. Ikzelf wacht nog op mijn pentax k10-body, maar
    heb reeds een 4-tal 50mm primes ( Pentax, helios, carl zeiss jena, pentacon) van f1.4 tot f2.8, een Asahi optical co. SMC Takumar 85mm f1.8, Asahi tussenringen,Panagor auto macroconvertor, 2x extender en natuurlijk niet te vergeten...de originele Asahi Pentax M42 to K-mount adapter. Goed voor wekenlang experimenteren en voor de prijs moest ik het zeker niet laten
    ... en genen plastiek hé.

Misschien zijn er hier dus mensen die al een stadium verder staan dan ik en
    met van dienen ouden brol al degelijke foto's hebben getrokken. Laat het weten en zien ...

Standaard Re: M42-Lenzen Showcase

Hi,

Droom ik al lang van. Lenzen met echte diafragmaringen, stel je voor!

Vergeet contaxen, P6, zuikos, czjs, Nikkor Ais, pentacons enz.. enz... niet.

Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Hi,

Droom ik al lang van. Lenzen met echte diafragmaringen, stel je voor!

Vergeet contaxen, P6, zuikos, czjs, Nikkor Ais, pentacons enz.. enz... niet.

Dpaul.
    ... en toch nog geen gekocht?
    Zo'n oude lens vastnemen en voelen, dat metaal, die ringen ronddraaien,... echt een appart gevoel dat niemand hier zal ontkennen. En dan nog maar te
    zwijgen over de minstens 30-jarige geschiedenis die de lens achter de rug heeft van de ene naar de andere fotograaf, soms de hele wereld rond ... echt iets totaal anders dan een zielloze maagdelijke plastic lens nieuw uit de doos.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
    adapters, enz...
    Ik ben daar zeker voor.

Heb net een Helios 40-2 gekocht. Moet wel nog aankomen.

Als alle info in een eigen forumonderdeel gecentraliseerd wordt kan ik makkelijker leren en vragen stellen.

De takumars bv. zijn befaamd omdat ze vlijmscherp zijn. Is dit zo?
    Ja, die zijn inderdaad erg scherp, zelfs op grote lensopeningen. Zelf heb ik een SMC Takumar 50/1.4, SMC 55/1.8 en een Super Takumar 35/3.5.

Kunnen zij de confrontatie met moderne primes nog aan zonder in hun blootje gezet te worden?
    Wat mij betreft wel. Ik kan mijn SMC's natuurlijk alleen maar vergelijken met een Canon 50/1.8 MkII, maar in het gebied f/1.8-f/2.8 zijn de SMC's duidelijk scherper en contrastrijker. En dan hebben we het nog niet over de geweldige bouwkwaliteit van die dingen, dat kan je gewoon niet vergelijken.
    David Leemans
    Canon 550D-5D2-1Ds3 | Gallery

... en toch nog geen gekocht?
    Ik denk dat ik meer MF dan EF lenzen bezit. Samen met een 6 of 7 tal verschillende converters, inclusief de Leica R naar Canon EF.

Wat voor velen een desillusie gaat zijn is dat Canon met zijn grote lensopening (grote mond ?) hier de boventoon voert. EF is compatibel met zowat alles, zelfs grootbeeld objectieven. Andere merken moeten het met 1 of 2 soorten doen en hebben dus een veel beperktere keuze.

De FF Canons (5D) hebben dan weer een spiegelprobleem met sommige objectieven, maar daar bestaan lijsten van.

Dpaul.
    DPaul - A.FIAP

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimmekuh Bekijk bericht
    Ik ben daar zeker voor.

Heb net een Helios 40-2 gekocht. Moet wel nog aankomen.

Als alle info in een eigen forumonderdeel gecentraliseerd wordt kan ik makkelijker leren en vragen stellen.
    Die Helioskes worden dikwijls in setjes van 3 of meer verkocht voor €10/stuk Die zijn indertijd massaal geproduceerd door de Russen en worden nu naar uw hoofd gesmeten voor een prijs waar ge zeker niet kunt voor sukkelen. Er zitten wel af en toe rotte appels tussen, maar als je ze dus
    per 4 koopt zal er zeker wel een zeeeeer goede tussenzitten. Ik hoop dat jij een goede binnenkrijgt ... en als het zover is, deel uw bevindingen zowel positief als negatief mede.

heel leuk initiatief!!!!

heb zelf sinds enkele dagen een adapter M42-EOS gekocht (ebay)
    want 'k had nog een lensje liggen van mijn vader.
    de PRINZ REXATAR 200mm f1:3.3 en eergisteren de eerste
    foto's er mee genomen op mijn dslr...
    't was jaren geleden dat ik nog aan de ringetjes gedraaid had maar 't was wel
    een heel leuk gevoel .
    Onmiddellijk op ebay gaan kijken naar nog (spotgoedkope en heel degelijke lensjes)

voorbeelden vind je hier...klik op de foto's voor grotere versie...
    en hier
    Laatst gewijzigd door Hotchpot; 27 maart 2008 om 01:43
    *www.InPuT79.be*
    Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

Post Re: M42-Lenzen Showcase

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
    heel leuk initiatief!!!!

heb zelf sinds enkele dagen een adapter M42-EOS gekocht (ebay)
    want 'k had nog een lensje liggen van mijn vader.
    de PRINZ REXATAR 200mm f1:3.3 en eergisteren de eerste
    foto's er mee genomen op mijn dslr...
    't was jaren gelden dat ik nog aan de ringetjes gedraaid had maar 't was wel
    een heel leuk gevoel .
    Onmiddellijk op ebay gaan kijken naar nog (spotgoedkope en heel degelijke lensjes)

voorbeelden vind je hier...klik op de foto's voor grotere versie...
    en hier
    Kan je nog focussen op oneindig met jouw adapter? Ik weet niet hoe het zit bij Canon, maar bij Pentax zijn er 2 types in omloop nl. Met een flens op de mount of één die volledig in de mount valt ( originele ASAHI of copy). Met die
    flens zit de lens ongeveer 1mm meer naar voor wat dus problemen geeft met focus op oneindig. Die met flens zijn dan ook stukke goedkoper maar zijn echten brol
    Ikzelf heb een 30-jarige originele Asahi/Pentax die je trouwens zonder sleuteltje kan uitnemen.

Mijn standaard lens op de Nikon D80 is tegenwoordig een Tamron SP 24-48 geworden. Enkel MF, instellingen volledig manueel. Op dagtocht neem ik hiernaast nog een Tokina 12-24 mee (maar ik zet AF af ) en de Nikkor 75-150 series E. De resultaten die ik met dit trio lenzen haal behaagt me meer dan wat ik doe met Tokina 12-24 en Nikkor 18-200 VR.

Voor M42-lenzen heb ik onlangs een Pentax K100D overgekocht van een forumlid. Nikon DSLRs geven problemen bij focus op oneindig, en daar maak ik veel gebruik van. Over de Takumars: ik ben gisteren op wandel geweest met 20mm, 35mm en 135mm Takumars, maar de 20mm is echt niet zo goed als de andere. De 35mm was OK maar niet super. De 135 was

Leuk idee. Zou zeker een meerwaarde betekenen voor BD.
    Zelf ben ik zo'n 2 jaar bezig een verzameling M42 lenzen aan te leggen, beginnend met de Takumars, en die gebruik ik regelmatig op PENTAX IstDS en K10D. Enkele op EBAY gekocht, de meeste op Marktplaats. Spijtig genoeg rijzen de prijzen de pan uit - de Canonjongens hebben de weg gevonden....
    PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

adapters, enz... omwille van het feit dat er soms zeer weinig info te vergaren
    is op andere sites. Vb.: De Asahi co. SMC Takumar 50mm f1.4 (zeer populair
    op e-bay!), jupiter-9, zenitar, Carl zeiss Jena, Helios, Pentacon, enz...

..
    Goed idee, maar er zijn al een paar internationale sites op dit gebied.....
    Nederlandstalig is misschien een wat klein taalgebied.

http://www.mflenses.com/

http://forum.manualfocus.org/viewforum.php?id=2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Goed idee, maar er zijn al een paar internationale sites op dit gebied.....
    Nederlandstalig is misschien een wat klein taalgebied.

http://www.mflenses.com/

http://forum.manualfocus.org/viewforum.php?id=2
    Hi,

Er zijn nog vele sites.

De grootste is waarschijnlijk Fred Miranda, alternative lenses... Die jongens jagen echt de prijzen in de hoogte.

http://www.fredmiranda.com/forum/board/55.

Het Nederlands taalgebied is volgens mij niet "te" klein, en wat dan nog ? Lekker bewijzen dat je met een uitgave van 5 euro evenveel kan bereiken als met een plastieken lens van 500 euro. geweldig toch ! Er wordt al zoveel geklaagd dat dit een dure hobby is ?

DPaul.
    DPaul - A.FIAP

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chip Bekijk bericht
    Leuk idee. Zou zeker een meerwaarde betekenen voor BD.
    Zelf ben ik zo'n 2 jaar bezig een verzameling M42 lenzen aan te leggen, beginnend met de Takumars, en die gebruik ik regelmatig op PENTAX IstDS en K10D. Enkele op EBAY gekocht, de meeste op Marktplaats. Spijtig genoeg rijzen de prijzen de pan uit - de Canonjongens hebben de weg gevonden....
    Jaja, het is de moment om te kopen want ze zullen niet goedkoper worden en
    dat weten die opkopers ook
    Momenteel gaat de SMC Takumar 50mm f1.4 voor rond de €90. Volgend jaar
    misschien €150?
    Iets kopen en zeker weten dat het de volgende dag meer waard is, dat geeft toch een fantastisch gevoel zeker!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Hi,

Er zijn nog vele sites.

De grootste is waarschijnlijk Fred Miranda, alternative lenses... Die jongens jagen echt de prijzen in de hoogte.

http://www.fredmiranda.com/forum/board/55.

Het Nederlands taalgebied is volgens mij niet "te" klein, en wat dan nog ? Lekker bewijzen dat je met een uitgave van 5 euro evenveel kan bereiken als met een plastieken lens van 500 euro. geweldig toch ! Er wordt al zoveel geklaagd dat dit een dure hobby is ?

DPaul.
    En in je eigen moedertaal discussiëren is toch altijd leuker

Inderdaad! En op BD staan de MF/M42/etc topics nogal verloren tussen de waslijst van "welke lens moet ik kopen"-topics bij de objectieven.

Absoluut, maar ik ben een beetje bang dat het een dooie boel blijft, het gebruik van oud spul is toch niet ieders pakkie-an.....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Absoluut, maar ik ben een beetje bang dat het een dooie boel blijft, het gebruik van oud spul is toch niet ieders pakkie-an.....
    Voor de Vlamingen onder ons: niet ieders pakkie-an = nie ieder zijne meug

U kunt gelijk hebben, maar de reacties en het aantal maal gezien zeggen toch
    genoeg over de interesse die er heerst over dit oud spul.

Count me in
    Ook een blije M42 gebruiker
    Vivitar 135mm F2.8 inc. en exc. extensiontubes meest gebruikt van het oude spul.
    Verder nog een 350mm F5.5 en wat 50/55mm spul.

Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
    Count me in
    Ook een blije M42 gebruiker
    Vivitar 135mm F2.8 inc. en exc. extensiontubes meest gebruikt van het oude spul.
    Verder nog een 350mm F5.5 en wat 50/55mm spul.

Greetz rich
    Zijn die adapters voor Nikon met een ingebouwde lens? Anders kan je toch niet op oneindig focussen dacht ik?

Die van mij wel, maar er bestaan volgens mij ook adapters die gelijk liggen met de voorkant van je mount daar ben ik nog een beetje naar aan het zoeken.

Pentax heeft ze wel, aangezien die in de toestellen van mn opa zitten.

Maar aangezien het schroefdraad kleiner is dan de lensmount bij nikon ga ik ervanuit dat het mogelijk is.
    Een originele lens valt ook een stukje binnen de mount namelijk.

Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Erg leuk voorstel. Ik doe mee!
    Sony, Nikon en Olympus
    Fotoseries

Ik heb ook 3 SMC Takumars liggen. 28mm f3.5, 55mm f1.8, en 135mm f2.5.
    Allemaal in perfecte staat gekocht voor 100 euro, en ik kreeg er nog een Pentax spotmatic F bij.

Ik heb ook een SMC Pentax K 135mm f2.5 liggen. Ik ga die een van de dagen/weken is vergelijken met de M42 versie. Ben wel benieuwd welke dat de betere gaat zijn.

Is wel wreed verslavend, oude lensje kopen. Maar als je ziet wat voor juweeltjes er soms te koop zijn voor een spotprijs.

Zijn die adapters voor Nikon met een ingebouwde lens? Anders kan je toch niet op oneindig focussen dacht ik?
    Klopt, de registerafstand van Nikon is 46,5 mm en van M42 45.5mm , er is dus altijd een lens nodig (waardoor het gebruik van M42 op een Nikon in de praktijk dus beperkt wordt tot macro)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
    Ik heb ook 3 SMC Takumars liggen. 28mm f3.5, 55mm f1.8, en 135mm f2.5.
    Allemaal in perfecte staat gekocht voor 100 euro, en ik kreeg er nog een Pentax spotmatic F bij.
    Dat was inderdaad een koopje!

Pagina 1 van 54 123451151 ... LaatsteLaatste

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten