Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Asahi Pentax Spotmatic vraag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Asahi Pentax Spotmatic vraag.

Dat zelf ontwikkelen is heel leuk , heb ik jaren gedaan , en dan afdrukken op barietpapier krijg je mooie prenten

bariet, ontwikkelen, spoelen, fixeer, drogen, meerbad, emulsie, drager, afdrukken, fotografie, zwartwit, zwart/wit, zwart-wit,
    Last edited by koen1950; 14 augustus 2010, 17:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
      Ben batterijtje weest halen voor lichtmeter, die werkt al naar behoren.
      Kreeg te horen dat het toestel in prima staat is.

Stofdeeltjes zitten dus zoals zoltan zegt, op het prisma , en komen niet op de fotos terecht
      De Spotmatic (en zijn latere broertjes waaronder de bekende K1000) kunnen zonder meer een zilveroxide batterijtje ( 1,55V maar niet constant in de tijd ) of een alkaline batterijtje ( 1,5V en nog minder constant in de tijd ) gebruiken in de lichtmeter ... de nauwkeurigheid van de lichtmeting is er niet van afhankelijk ... bij andere fabrikanten is dat wel het geval ... de lichtmeter zal toch nog wel de nodige afwijkingen geven door ouderdom ... maar je hebt altijd nog je recent toestel als referentie.

Prima staat ... behalve de lichtdichtingen van de rug en het spiegelschuim ... die zijn volledig vergaan bij een toestel van ie ouderdom ( ongeacht merk of type ) en dus om goed te zijn dienen ze vervangen te worden ... kan je wel zelf doen ... je toestel is dus actueel niet goed lichtdicht meer ... daar dus rekening mee houden in gebruik en eventueel in de wintermaanden eens vervangen ... het spiegelschuim dan ook vervangen ... dan is ie weer voor jaren goed

Perslucht is nergens goed voor in een fototoestel en is ook normaliter niet olievrij ... dus gebruik een fijn penseeltje om het matglas en de spiegel te reinigen ... voor de rest van de spiegelbox en het filmvak kan je een ietwat stijver borsteltje gebruiken ... het hele filmvak dient wel kraaknet te zijn daar stof hier eventueel wel tussen gordijn en film kan komen en alzo zichtbaar zal zijn
      Last edited by Silver Roller; 14 augustus 2010, 16:42.

Comment

Aight

Welja, die fotograaf zei dat het toch wel goed meeviel van die "ouderdom".

De dichtingen zijn niet afgestorven.
        Want ik stond erop om het te laten reviseren, maar hij zei dat het niet echt nodig was wegens het er eigenlijk nog vrij netjes uitzag.

Zal eens navragen uit welk jaar hij hem heeft gekocht.
        En als ik hier iets van merk zal ik dan eens zien wat ik hieraan kan doen.

Nuja, kan best zijn dat hij ooit al eens geriviseerd is geweest, daar weet ik niet van moest dat het geval zijn.

Even een vraag:

In welk opzicht zou een macrolens 80-200mm te gebruiken zijn.

Voor welk type fotos enzo.

Ook nog voor portretten?

Comment

ik heb een hele verzameling oude reflexen en heb die ook , het is een vrij sterke camera en er zijn nog reparateurs die dat voor een prijsje vernieuwen , maar let op voor charletangs die je wat wijs maken en de reparatiekosten aan rekenenen die niet nodig zijn

Comment

Is van ergens eind de jaren 70.

Had nog een REXATAR AUTO MC 1:2.8 f = 28mm No. 810077 liggen
            Groothoek lensje.
            Wel tof ook...

:-))

Maar nu zou ik willen weten of een 80-200mm macrolens te gebruiken valt voor portretten enzo.. En vanop welke afstand ongeveer .

vb die : Praktica 80-200mm f/4.5 f4.5 Macro Zoom
            Last edited by Jeandk; 14 augustus 2010, 20:03.

Comment

Een 80-200 is zeker te gebruiken voor portretten , 135mm vanop 2,5m dat kan je al doen vanaf 80mm

Comment

En de afstand waarop men nog deftige portretten kan trekken met die 80-200 is ook ongeveer zoiets ?

Niet dat ik er zoveel van verwacht.
                Maar om een idee te krijgen vanaf waar men effectief al in de verte ( relatief ) kan beginnen ..

Is zo'n lens kwalitatief goed? Praktica 80-200mm f/4.5 f4.5 Macro Zoom ?

En ter vergelijking , waar zit dan het verschil met dit? Sigma 80 - 200mm f4.5/5.6 MC Macro Zoom
                Last edited by Jeandk; 14 augustus 2010, 20:20.

Comment

Van die macro zou ik niet zoveel verwachten , het is zeker geen toplens maar soms kunnen ze je verrassen ,die oudere lenzen hebben wel een grote scherpstel afstand begint meestal vanaf 1,5m of meer gewoon proberen

Comment

Maar moest ik kiezen tussen een van die twee bovenstaande, zou er een verschil op zitten?

Zowiso zal er toch "verbetering" op zitten tov een std lens toch ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
                      Aight

De dichtingen zijn niet afgestorven.
                      Nuja, kan best zijn dat hij ooit al eens geriviseerd is geweest, daar weet ik niet van moest dat het geval zijn.
                      Dan zijn ze inderdaad vervangen want de originelen zouden vergaan zijn tot een plakkerige smurrie die ook in restjes op de kanten van de rug zouden terug te vinden zijn ... simpele scheikunde ... DHZ kits (voor meerdere toestellen) zijn voor enkele Euro's te koop ... de instructies voor uw toestel ( en soortgenoten ) http://www.kyphoto.com/classics/seal...potmaticSP.pdf

De zoom is niet echt bijzonder ... het woord macro best weglaten ... indien gratis, geen probleem uiteraard ... vaste brandpunten zijn interessant ... en via adapter ook op je digitale nog te gebruiken ... je standaardlens is ook daarvoor goed geschikt he

Comment

Digitale is Sony HX1, dus geen veranderbare lenzen.

Maar als ik er goedkoop aan kan geraken zal dat toch wel een pluspunt zijn om portretfotos temaken vgl standaardlens toch?

Wat versta je onder vaste brandpunten?

Dank voor het pdf bestandje waar uitleg staat voor eventuele revisie

groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                          Je kan het ook aanleren met een digitaal toestel. Maar de nabewerking laat jammer genoeg toe een gedeelte te corrigeren.

Als je het over Adams hebt, hoor je niets over jammer te zeggen ivm nabewerking. Ik beschouw Adams vooral als een DOKA genie. In zijn visualisatie tijdens een opname dacht hij na over zijn zone systeem, de nodige filters om wat leven in zwart wit te krijgen EN over hoe hij het geheel zou afwerken in de DOKA. Ook in de analoge wereld is een opname een schets die nabewerkt wordt tot een foto om trots op te zijn. Waarschijnlijk draai ik ze om maar Adams zei om te belichten op hooglichten en te ontwikkelen op schaduw (of omgekeerd). Digitaal moet je toch ook keuzes maken in de opname (tenzij je op auto om je heen knalt) en die keuzes bepalen de verdere nabewerking.

Een nabewerking van een foto is digitaal even waardevol als chemisch. En net zoals in een DOKA kan je met de zotste digitale technieken niets doen met een mislukte foto.

In ieder geval aan TS:
                          veel plezier met je analoog: een heel mooie wereld,
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

ik zou voor de sigma gaan

Comment

Vroeger deden wij ook rare dingen in de doka bv er een persoon bijzetten of één weglaten de lucht doordrukken of oplichten van donkere plekken , niets was te gek , maar het was jouw meesterwerk , er bestond geen programma die het deed, mooie foto,s waren het waar je een prersoon uit de zee liet komen , maar dat was al getrukeerd in de camera door middel van twee opnames over elkaar te nemen

Comment

ok

Wel ik zal dan proberen aan die Sigma te geraken.

Wat 'putor' zegt over een digitale camera is natuurlijk wel waar, en het zijn ook mooie fotos.
                                Daar ben ik zeker bewust van... Het zou jammer zijn van de prijs van zo'n toestel.
                                Maar ik wil het technische ervan onder de knie hebben, weten wat er gebeurt als ...

Dus daarmee zal het wel een goede manier zijn.
                                Btw, de Sony HX1 die ik heb heeft een superzoom x20.
                                Dus daarmee eigenlijk dat ik hamerde rond het feit als zo'n macro lens ( 80-200) wel effect had.

Enfin ja..

Comment

Working...
                                X