Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Scherpte

Waarom krijg ik trouwens steeds die gele look?
    Als ik hem wat hoger zette de sluitertijd werd hij te donker
    en bij lager zetten werd hij nog geler

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
      Waarom krijg ik trouwens steeds die gele look?
      Als ik hem wat hoger zette de sluitertijd werd hij te donker
      en bij lager zetten werd hij nog geler
      Om verwarring te vermijden spreek je bij sluitertijd liefst over kort(er) of lang(er)...

Met een kortere sluitertijd is het normaal dat de foto's onderbelicht worden als er niet voldoende licht is.
      Als je een kortere sluitertijd instelt met de camera in sluitertijdvoorkeuze, dan zal de camera het diafragma verder openzetten. Maar als het diafragma al volledig open staat, dan kan de camera dat ook niet verder open krijgen, en dan is de foto onderbelicht.

Als je gewerkt had in diafragmavoorkeuze (diafragma zo ver mogelijk open), met dezelfde iso-waarde (1600), dan zou de sluitertijd langer geworden zijn na de pauze, omdat er dan minder licht was.
      Om een foto juist te belichten moeten sluitertijd, diafragma en iso "in evenwicht" zijn voor die bepaalde hoeveelheid licht. er is geen mogelijkheid om dat te forceren, want dan krijg je een onder- of overbelichte foto.

Je krijgt die "gele look" omdat er ergens op dat podium een gele lamp staat die ze af en toe aandoen.

Het is geen studiofotografie waarbij je alles in de hand hebt, bij concertfotografie moet je het beste proberen te halen uit de belichting die er is.
      Met een niet zo lichtsterke lens kom je er niet, of zit je toch al heel snel op de limieten te werken.

Als ik je tabel met diafragma/sluitertijd/iso bekijk zie ik dat je voor dit optreden eigenlijk nog veel licht had. Ik heb eerder dit jaar nog foto's gemaakt van een optreden waarbij ik op f2 en iso 6400 moest werken om er nog iets uit te krijgen (f2 is vier stops verschil met f5,6... dat wil zeggen dat er 8 x meer licht binnenkomt op f2 dan op f5,6).
      Last edited by Black B@ndit; 13 augustus 2010, 15:59.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Je maakt dezelfde denkfouten die ik in t begin ook maakte.

Met f4 als maximaal diafragma moet je camera wel een lange sluitertijd van zelfs 1/40 sec nemen om genoeg licht te vangen. Natuurlijk zijn de foto's dan niet retescherp.

Ik zou je aanraden om een 50 mm f 1.8 lensje (+- 100 euro) te kopen voor de concerten waar je dichtbij kan. Dan kan je de sluitertijd toch veel korter maken of een lagere Iso pakken als er echt veel licht is.

En als je echt geld teveel hebt kan je een Canon 1D(s) kopen.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          dat je kan zeggen dat je volledige controle hebt over het beeld. Ongeveer dus als met A,S en P en het '+/-' knopje maar dan op M.
          M met + en - geeft niet meer controle dan A of S , wel meer werk.

Comment

M geeft wel meer controle vooral als de lichtmeter het laat afweten, tenminste bij Canon cams.
            Onlangs heb ik dat ook mogen merken toen bleek dat mijn 50D geen spotmeting deed op het geselecteerde
            focuspunt (perfect normaal hoor, maar ik had het niet verwacht).
            De eerste foto in dit topic had ik nooit kunnen maken zonder M - fotokwaliteit terzijde gelaten.
            Have fun!
            EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
              M geeft wel meer controle vooral als de lichtmeter het laat afweten, tenminste bij Canon cams.
              Bij een defect systeem mag je verwachten dat het werkt. Als één van de knopje defect is zal M ook weing controle geven. Een auto met kapotte ontsteking rijdt ook niet.

Hoe bepaal je de instellingen voor M zonder lichtmeter? Try & error.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De 50mm 1.8 heb ik ook al aan gedacht maar het nadeel is je kan niks in of uitzoomen dus moet je gewoon goed staan en dat gaat meestal niet :S

Comment

Wat zoomlens zouden jullie mij aanraden?

Comment

70-200 f2.8

Comment

Da's wel een goeie, maar ook duur (1500 euro) en als gewone fan zonder persaccreditatie geraak je daar zelden mee binnen in een zaal omdat hij zo opvalt. Dan kan je hem in de auto gaan leggen, en zit je de rest van het optreden met een ongerust gevoel daar ...

Comment

Ja idd, bij theaterconcerten mogen we nog niet meer eens met een spiegelreflex trekken :S Dus zou ik graag een goedkope versie willen die ik alleen buiten gebruik..

Comment

Nog een vraagje,
                          Als ik nu een compact camera ga kopen (voor de binnenconcerten)
                          maakt het daar dan ook uit of ik een diafragma van 3.1 of 2.8 neem?
                          Of is dat verschil bij een compact te klein?

Want heb deze op het oog voor binnenconcerten: wat denken jullie?

Had deze gezien omdat hij 14x zoom heeft, beeldstabilisatie en hd film en 14.1MP
                          maar deze heeft een diafragma van 3.1-5.9

Is deze dan slechter voor binnenconcerten dan bv http://www.digicamshop.be/product/92...05-silver.html die een diafragma van 2.8-5.9 heeft?

Comment

Denk eraan dat als je inzoomt, je al heel snel een grootste diafragma van f/5.9 hebt.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                              Is deze dan slechter voor binnenconcerten dan bv http://www.digicamshop.be/product/92...05-silver.html die een diafragma van 2.8-5.9 heeft?
                              Is lood om oud ijzer, geen van beiden geschikt.....

Comment

Als ik mijn 'concertfoto's' van mijn Powershotje van vroeger bekijk, zijn die ronduit slecht, tenzij er heel veel licht was.

Ik denk niet dat er geschikte compactjes bestaan voor concerten.

Als een compactje even goed was als een 5D Mark II of 1D, stonden de fotografen er niet met speelgoed van duizenden euro's en lenzen van 1.5 kilo ...

Je kan ms proberen om eens een persaccreditatie te krijgen, al denk ik niet dat dat echt simpel is.

Fotografeer je enkel Belle Perez ?

Ms beter naar outdoor concerten gaan waar ze overdag optreedt of zo ?

Comment

Working...
                                X