Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpte

Beste,
    Ik heb een canon 500D en gebruik deze sinds kort voor concerten van Belle Perez.
    Bij binnenfoto's (in theater) zette ik hem altijd op tv en op 1/100 sluitertijd. Nu
    ben ik pas in een openluchtconcert geweest, was savonds maar daar kreeg ik dus
    geen mooie scherpe foto's meer op 1/100 Moet ik hem hoger gaan zetten (naar bv 1/500) of lager (1/50) ?

Want donderdag ga ik weer en ik wil deze keer mooiere foto's !

Re: Scherpte

Bepalend is de lengte van de lens, dus een 100mm lens sluitertijd maximaal 1/160ste, hierbij kies je diafragma en iso voor de scherptediepte die jij wilt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hoi hjanssen
      Mijn lens is 250mm dus op wat moet ik hem dan ongeveer zetten?
      Sorry maar ben nog niet helemaal mee met dat :P

Diafragma en iso kiest hij zelf bij TV als ik de sluitertijd instel dus moet ik
      voor de scherpte dan nog iets anders doen?

Alvast bedankt !!

Comment

ISO kiest hij alleen zelf als je auto-iso hebt ingeschakeld zover ik weet.
        Wat zijn de lichtomstandigheden van die buiten concerten? Donker/schemer/licht.
        http://www.mariorentmeester.nl &
        http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
        | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

Het is gewoon donker buitenlicht en de lampen zijn rood zie hier een vb foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
            Hoi hjanssen
            Mijn lens is 250mm dus op wat moet ik hem dan ongeveer zetten?
            Sorry maar ben nog niet helemaal mee met dat :P

Diafragma en iso kiest hij zelf bij TV als ik de sluitertijd instel dus moet ik
            voor de scherpte dan nog iets anders doen?

Alvast bedankt !!
            Hans laat een soort rekensom zien:
            aantal mm brandpuntsafstand x de cropfactor (500D is 1.6)
            Als je op 250 mm zit zou je ip een sluitertijd van 1/400 (250x1.6) moeten nemen om foto's scherp te krijgen en bewegingsonscherpte uit te sluiten (je eigen beweging..trilling, ademhaling).

Een ander belangrijk aspect wat betreft scherpte is echter ook je diafagma. Wil jij een grote DOF/ scherptediepte krijgen (bv bij groepsfoto's of landschappen of wanneer je ook de achtergrond achter je model scherp wilt hebben) dan heb je een klein diafragma nodig. Voor een beperkte DOF zet je het diafragma juist open en krijg je zo'n mooie waas achter je model...bij een portret bv.

Comment

Oké dus als ik helemaal inzoom moet ik hem op 1/400ste zetten
              en bij uitzoom rond de 160

Als ik hem nu op manueel zet moet ik dan het diafragma ook constant wisselen of
              mag ik hem gewoon op een klein diafragma laten staan?

Comment

Diafragma moet je dan ook steeds wisselen, anders zijn je foto's onder- of overbelicht.
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oké dan ga ik hem op TV laten staan dat ik alleen moet spelen met de sluitertijd
                  Is al genoeg om te beginnen
                  Alvast bedankt allemaal hé !! Zal de foto's vrijdag laten zien!
                  Zijn er nog tips dat jullie weten voor concerten te fotograferen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                    Oké dus als ik helemaal inzoom moet ik hem op 1/400ste zetten
                    en bij uitzoom rond de 160

Als ik hem nu op manueel zet moet ik dan het diafragma ook constant wisselen of
                    mag ik hem gewoon op een klein diafragma laten staan?
                    sluitertijd moet ook aangepast zijn aan de heftigheid waarmee Belle haar derierre schudt. Hoe heftiger hoe korter je sluitertijd moet zijn.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

1 als de verlichting constant is, kun je camera gewoon op M zetten en de belichtings meter op 0, meten met spotmeting op haar gezicht, beoordelen en kijken of je iets moet over- of onderbelichten om de juiste belichting te krijgen.
                      2 als je lens IS heeft mag je de sluitertijd wat langer zetten, tijd is afhankelijk van jouw vaste hand en haar aktiviteit en als dit kan is beter de iso lager te zetten dan het diafragma kleiner.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Kortere sluitertijd is dus even voor de zeker dus lager dan 1/400 hé bv 1/250 ?

Ok dan ga ik proberen met foto's te maken alles onder de 1/400ste !

Comment

Er zijn hier op het forum een paar topics over concertfotografie.

Sluitertijdvoorkeuze is volgens mij niet de beste methode. (ik gebruik altijd de diafragmavoorkeuze, anderen werken dan weer liever volledig manueel.)
                          Je stelt een bepaalde sluitertijd in, en er is wenig licht, dan zal de camera het diafragma van de lens helemaal open zetten, en de iso verhogen.
                          Als je een nog kortere sluitertijd kiest, dan zal de automatische iso nog hoger gaan tot die niet hoger meer kan. Als die dan niet hoog genoeg kan, bijvoorbeeld omdat je een te korte sluitertijd hebt gekozen, dan krijg je onderbelichte foto's.

Als het diafragma van je lens helemaal open staat, dan vermindert de scherpte (dat is zo bij elke lens, uitgezonderd een paar heel erg dure exemplaren).
                          Als de iso verhoogt, dan krijg je ook veel minder scherpe foto's, en meer ruis.

Met een EF-S 55-250 IS (ik vermoed dat het deze is die je gebruikt) kan je wel concertfoto's maken, op voorwaarde dat er heel veel licht is. Met minder licht worden de foto's ook minder goed, je zal dan nooit perfect scherpe foto's krijgen.
                          Zelfs met het duurste materiaal loop je geregeld tegen de limieten aan, en dan worden de foto's ook minder scherp.
                          Het percentage bruikbare foto's is zelfs met een 5D MKII + Canon 70-200 f2,8 L IS II niet erg hoog als de omstandigheden tegenvallen (weinig licht), dan worden de foto's meestal nog wat beter als ik de 85mm f1,8 of de 135mm f2 gebruik in plaats van de 70-200.

In je voorbeeldfoto zit geen EXIF-informatie, maar ik denk dat de iso hier ook al op de maximumwaarde stond, en dat het diafragma van de lens helemaal open stond, daardoor heb je geen scherpe foto...
                          Je kan in dit geval ook niet anders dan het diafragma compleet openzetten, maar zelfs dan is die lens eigenlijk niet lichtsterk genoeg voor concertfotografie.
                          Je kan er dus wel concertfoto's mee maken, maar dan moet je gewoon rekening houden met de beperkingen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Op deze foto was f4 en 1/200ste

En diafragma openzetten betekent dat dan de f4 of f9 elé het hoogste of laagste getal?

Comment

Oké heb het al door dus het laagste getal

Comment

Working...
                              X