Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twijfel

Hey,

Hoezeer ik ook tevreden ben over mijn D700 ben ik er zwaar over aan het twijfelen om hem te verkopen en een stapje te zakken naar de D300s.
    Dit om de reden van het winnen van de cropfactor. Nu werk ik op 510mm (300 x 1,7). En na een jaar deze combinatie intensief te gebruiken ondervind ik zeer geregeld dat ik wat lengte tekort kom. Waardoor ik bij een groot deel foto's redelijk wat moet cropppen. De winst van de cropfactor naar 765mm lijkt me een goede en betaalbare oplossing. Want geld voor een 500mm of 600m lens is er zeker niet en dat zal nog niet voor de eerste jaren zijn ook niet.

100% theoretisch gezien weet ik dat ik wat "fotokwaliteit" zou verliezen. Maar of we dit effectief zien op een normale grote van foto is nog maar de vraag.
    Ik heb ondertussen een hele reeks foto's gezien van mijn nonkel gemaakt met de D90 in dezelfde systuaties als ik en ik kan niet zeggen dat zijn foto's beter zijn dan de mijn kwa kwaliteit.

Ik heb een jaar geleden ook voor deze twijfel gestaan (maar dan met de D300) en ben toen voor de D700 gegaan omdat deze toch nog net dat tikkeltje zuiverder en beter is in ISO dan de D300.
    Maar het verlies van mm begint zich meer op te dringen dan een ISO 3200 ipv ISO 1600.

Alsook heb ik eens wat rondgekeken bij andere natuurfotografen hier op BD en het viel me op dat de meesten allemaal met een croptoestel werken. Zelfs diegen die 20x mooier foto's leveren dan ik.

Ga ik me deze beslissing beklagen als ik het volstrek? Of maak ik me te bang met alles wat ik lees op het net over het super zijn van een FF tov een DX?

Re: Twijfel

Kan je je beide toestellen veroorloven (best of both worlds)? De verkoop van de D700 zal wel wat opbrengen, maar zal ver onder de aankoopprijs zijn...
    Last edited by cra; 5 augustus 2010, 12:56.

Comment

Tunie,
      Zoals je wel zal weten fotografeer ik met een D300.
      Een vriend ,collega natuurfotograaf, heeft een D3.
      Telkens komt hij met het zelfde zinnetje van " ik moet dichter komen".
      En ik denk dan wel eens van "ik wil die hoge iso's en IQ wel".

Het zal moeilijk zijn van alles te hebben hé.
      Misschien moeten we wachten op de D400

Johan

Comment

Ik zou persoonlijk een D700 niet kwijt willen als je eenmaal gewend bent aan de voordelen.... (Iso etc) maar de cropfactor is voor mij onmisbaar bij natuurfotografie.
        Een D300(s) is goedkoper dan extra mm kopen. .......
        Ik zou gaan voor een 2e hands D300 en de D700 houden! Anders zul je altijd situaties houden waar je met spijt terug gaat denken aan je D700......
        Zoals hierboven al gezegd: "the best of both worlds"....
        Succes met de keuze......

Groet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
          Ik zou persoonlijk een D700 niet kwijt willen als je eenmaal gewend bent aan de voordelen.... (Iso etc) maar de cropfactor is voor mij onmisbaar bij natuurfotografie.
          Een D300(s) is goedkoper dan extra mm kopen. .......
          Ik zou gaan voor een 2e hands D300 en de D700 houden! Anders zul je altijd situaties houden waar je met spijt terug gaat denken aan je D700......
          Zoals hierboven al gezegd: "the best of both worlds"....
          Succes met de keuze......

Groet!
          Sluit me hier bij aan, rustig op zoek gaan naar een tweedehands D300(s) en asl er een goede deal voorbijkomt , toehappen.

Grtz

Bryan
          Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
            Sluit me hier bij aan, rustig op zoek gaan naar een tweedehands D300(s) en asl er een goede deal voorbijkomt , toehappen.

Grtz

Bryan
            Hier net dezelfde mening. Eenmaal je de D700 kwaliteit gewoon bent...

Ik ben zelf eerder geneigd volledig naar FF over te stappen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Hier net dezelfde mening. Eenmaal je de D700 kwaliteit gewoon bent...

Ik ben zelf eerder geneigd volledig naar FF over te stappen.
              Mja maar jij hebt dan ook net iets meer mm's aan lens.

Maar als ik alle antwoorden hier lees wordt wel duidelijk bevestigd dat wanneer je een crop hebt je gaat "zagen" over de FF voordelen en vica versa.

Het is dus veiliger men D700 te houden en af en toe wat gezonde frustratie te ondergaan als ik niet kort genoeg raak. ipv dezelfde frustratie te ondergaan hierthuis achter men scherm bij het zien van een minder kwalitatieve foto met een goed onderwerp op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                Het is dus veiliger men D700 te houden en af en toe wat gezonde frustratie te ondergaan als ik niet kort genoeg raak.
                Doorsparen voor een 2e hands D300 zou ik zeggen! Is toch wel errug fijn hoor, die cropfactor

Comment

Mja maar jij hebt dan ook net iets meer mm's aan lens.

Maar als ik alle antwoorden hier lees wordt wel duidelijk bevestigd dat wanneer je een crop hebt je gaat "zagen" over de FF voordelen en vica versa.

Het is dus veiliger men D700 te houden en af en toe wat gezonde frustratie te ondergaan als ik niet kort genoeg raak. ipv dezelfde frustratie te ondergaan hierthuis achter men scherm bij het zien van een minder kwalitatieve foto met een goed onderwerp op.
                  Frustraties weg!

Get photo editing software for Mac and Windows from ON1. Our picture editing software offers everything photographers need to organize, edit, and share your photos. Download editing software for photographers at ON1.

Deze plugin geeft je het 1,5x crop gevoel met behoud van de voordelen van de D700.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    Frustraties weg!

Get photo editing software for Mac and Windows from ON1. Our picture editing software offers everything photographers need to organize, edit, and share your photos. Download editing software for photographers at ON1.

Deze plugin geeft je het 1,5x crop gevoel met behoud van de voordelen van de D700.

Hallow, werkt da goed????
                    Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Frustraties weg!

Ik heb daar een oudere versie van op men cs3.
                      Maar werkt dat effectief tot 1,5x vergroting?

Comment

Erg dure oplossing: D3x.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                          Hallow, werkt da goed????
                          Ja, dat werkt goed, en tegen een zeer lage prijs als je reeds over fotoshop beschikt.

Kijk ook eens naar het pakket dat die lui aanbieden, stuk voor stuk juweeltjes.

Comment

Een ander alternatief is investeren in beter en langer glaswerk. Jammer genoeg zal dit je bij Nikon een aardige cent kosten... Persoonlijk hou ik ook van natuurfotografie ( vogels ed ) en met langere lenzen ( 500mm ) is het perfect te doen om met een 1.3x en FF camera te werken, een 1.6 crop heb ik ook niet meer in bezit. Een ander alternatief is een 5D2 kopen, dan kan je al eens wat croppen, da's een stuk goedkoper dan die D3X , je mag er zelfs nog een aardige lens bijkopen
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ik heb daar een oudere versie van op men cs3.
                              Maar werkt dat effectief tot 1,5x vergroting?
                              Ik heb GF ook veel gebruikt toen ik nog een CF camera had, om foto's op te blazen voor ik ze groot uit liet printen. Werkt erg goed
                              Maar....ik ben wel een beetje bang dat je de kwaliteit van de FF gaat missen. Wat kost een goede D300 tweedehands? Dat lijkt mij een hele goede optie, als je portemonnee het aankan.

Comment

Working...
                              X