Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Nikon D80 of objectief???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem Nikon D80 of objectief???

    Heb een probleempje met de D80 in samenwerking met m´n Tamron 28-75 2,8 Xr DI,

    Soms weigert hij foto´s te nemen en dan knipper het diafragma waarde op het bovenste lcd.
    Heb de handleiding gecheckt en die gaf 2 mogelijkheden: geen objectief of geen geldig voor camera op het zou om objectief zonder cpu zijn en dan moet je op M stand werken.
    Nu lijkt me dit objectief toch samen te werken met de D80 en ik krijg het probleem zowel in M stand als alle andere.

    Eigenaardige is ook dat hij het de ééne keer na +100 foto's heeft de andere keer na slechts 1.
    Had er in het begin een paar keer last van gehad maar na het aan en uitschakelen van de camera was het opgelost.
    Maar nu blijft het probleem zich voordoen zelfs als ik hem heb uitgeschakeld.

    Iemand een idee wat hier het probleem van zou zijn?
    Vermoedt dat het ook eerder bij het objectief ligt aangezien ik het bij de andere die ik heb niet gebeurd.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

    Werk je met 1 of 2 batterijen ???
    Last edited by witteplu; 17 februari 2009, 19:56.
    Nikon D7000 en D7100 -- Sigma AF 150-500mm f5-63 DG OS HSM Nik . Canon G10
    http://www.google.com/profiles/dieder.plu

    Comment


    • #3
      Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

      Kijk eens naar de diafragmaring van je objectief. Deze moet op het kleinste diafragma staan. Het gebeurt wel eens bij bepaalde objectieven dat je bij het monteren de diafragmaring abusievelijk verschuift. Foutmelding is deze op pagina 132 van de handleiding, bovenaan. Als het die niet is, denk ik dat er inderdaad een probleem is bij de gegevensoverdracht van het objectief. Eens een keertje proper maken en als dat niet helpt, vrees ik dat je aangewezen bent op de camerawinkel voor nazicht/herstelling.
      Last edited by FestinaLente; 17 februari 2009, 10:53.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

        Awel ik zit met het zelfde probleem.
        Sommige dagen merk ik niks en de andere dag komt het 2 a 3 keer voor.
        Je moet eens naar je contactjes kijken van het objectief en de camera.
        Misschien wat vuil!

        MVG,

        Frankyboy
        Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

          Voor mij ligt het probleem bij het objectief omdat dit probleem zich niet voordoet bij de andere objectieven.
          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

          Comment


          • #6
            Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

            Je kan eens proberen met een gom de ring van de lens proper te maken. Je zal verrast zijn hoeveel vuil hier met af durft komen.

            Comment


            • #7
              Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

              Zijn er nog mensen die problemen hebben met de Tamron 28-75?
              Soms doet de AF het niet zoals gisteren, ik was buiten er was genoeg licht.
              Regelmatig krijg ik ook de melding "F--".
              Wanneer ik dan de body aan- en uit doe werkt hij terug.
              Wat zou dit kunnen zijn?
              Objectief had dit al van bij het begin.


              MVG,

              Frank
              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

              Comment


              • #8
                Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                Ik heb de lens een paar weken nu en ik heb exact hetzelfde probleem.
                Soms geen scherpstelling en de F-- melding op de LCD.
                Nog geen regelmaat in gevonden.
                Terug andere lens erop zetten en deze werkt goed.

                Heeft er al iemand dit probleem kunnen verhelpen??

                Groetjes

                Luc

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                  Nog een beetje rondgekeken op tinternet en vond volgende discussie op Flickr

                  Welcome to the comprehensive forum for Nikon D80 users and anyone interested in this DSLR. This forum advocates not only open discussion on every aspect of this particular camera, but also anything pertaining the broader photographic landscape. We are one of Flickr's largest and most active groups, and we have over 20,000 members ranging from beginners to experts. In tradition with prior Nikon DSLR groups, only pictures taken with a D80 should be submitted to the group's photo pool with a maximum of three photos submitted per day. Please add the tag "d80" to each of your photos. You can find topics that cover nearly every aspect of your D80 and other relevant discussions for professional and hobbyist photographers alike. Answers to most technical questions can be found by submitting a search on this page.


                  blijkbaar zou het aan een fout contact liggen, misschien iets wat vaker voorkomt met een niet Nikon lens?
                  De lens nog beter op de body schroeven, ook na de "klik", zou helpen.

                  Groetjes,

                  Luc

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                    Succes ermee... Ik het dat pareltje ook, en (voorlopig) nog geen problemen ervaren ermee (D90)

                    Grtjs
                    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                      Ik geloof niet dat ik het probleem met mijn D40X gehad heb.

                      Ik ga hem eens een tijdje op de D300s zetten en dan zien.

                      Moet wel zeggen dat het probleem verbeterd is met de tijd.

                      Volgens mij zit er veel olie op de contactjes, en daardoor zouden deze een slecht contact kunnen geven.

                      MVG,
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                        In 99,9% van de gevallen wil dit zeggen dat de diafragmaring verschoven is. Die moet op de kleinste waarde staan. Als die in de juiste positie staat, drukt die een klein schakelaartje net naast de mount om. Dat is het teken aan de camera dat de lens inderdaad in de juiste positie staat. ik heb het ook al gezien dat het lipje van een lens was afgebroken en die dat schakelaartje dus niet omhaalde. Dat kan meteen ook verklaren waarom het op een D300 wel werkt, die heeft dat schakelaartje niet nodig. Het kan zijn dat die lipje het schaleraatje nog maar gedeeltelijk induwt en dat zou het probleem van soms wel en soms niet kunnen verklaren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          In 99,9% van de gevallen wil dit zeggen dat de diafragmaring verschoven is. Die moet op de kleinste waarde staan. Als die in de juiste positie staat, drukt die een klein schakelaartje net naast de mount om. Dat is het teken aan de camera dat de lens inderdaad in de juiste positie staat. ik heb het ook al gezien dat het lipje van een lens was afgebroken en die dat schakelaartje dus niet omhaalde. Dat kan meteen ook verklaren waarom het op een D300 wel werkt, die heeft dat schakelaartje niet nodig. Het kan zijn dat die lipje het schaleraatje nog maar gedeeltelijk induwt en dat zou het probleem van soms wel en soms niet kunnen verklaren.
                          Het nieuw type objectief heeft geen instelbaar diafragmaring.
                          I.v.m het lipje: het probleem doet zich van bij het begin voor (als deze nog nieuw was).
                          Op mijn D300 heeft deze nog maar 1 keer gestaan, nog even afwachten.
                          Ik blijf er bij dat het waarschijnlijk aan de contactjes ligt daar ik er nu minder last van heb.
                          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                            Het nieuw type objectief heeft geen instelbaar diafragmaring.
                            I.v.m het lipje: het probleem doet zich van bij het begin voor (als deze nog nieuw was).
                            Op mijn D300 heeft deze nog maar 1 keer gestaan, nog even afwachten.
                            Ik blijf er bij dat het waarschijnlijk aan de contactjes ligt daar ik er nu minder last van heb.
                            Onlangs heb ik +/- 5000 foto's gemaakt op 4 dagen met een D300s en het objectief heeft geen 1 keer gehaperd.
                            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem Nikon D80 of objectief???

                              ik heb ook dat probleem nog ervaren,
                              maar met mijn 18-135 van nikon zelf,
                              blijkbaar zat die niet 100% vast in de vatting, gewoon lichtjes aan draaien was genoeg om hem weer goed te bevestigen..
                              kan ook zijn zoals al gezegd is dat je contactpunten van je lens of op je body vuil zijn en daardoor slecht contact geven
                              D700 28 - 80mm f./3.5 - 5.6 50mm f./1.8 D80 18 - 135mm f./3.5 - 5.6 SB-900 + Zenitar 16mm f/2.8 + F65
                              http://1year104photos.wordpress.com/

                              Comment

                              Working...
                              X