Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50 als starter ????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D50 als starter ????

Dag iedereen,

Mijn eerste post, en natuurlijk een vraag.

Sta op het punt een Nikon D50 te kopen met 18-105 VR lens voor de prijs van 270 euro.
    Wat denken jullie hiervan als beginners-camera ?
    Niet veel met reflexcamera's gewerkt, maar wil ook die mooie familiefoto's en vakantiekiekjes kunnen maken.
    Is deze d50 nog up to date ? Is de resolutie niet wat te weinig ? Kan ik niet beter voor een D3000/5000 gaan (wel ander budget natuurlijk, maar als het nodig is ....) ?
    Graag jullie 'expertise' aub ?

Alvast bedankt en hopelijk tot gauw,
    Jan

Re: Nikon D50 als starter ????

Is zeker een goede starterscombinatie, temeer dat je op deze body nagenoeg alle Nikon- &n Nikon mount lenzen kan gebruiken. Heeft namelijk een interne scherpstelmotor wt op de recente D3000 en D5000 niet meer aanwezig is.

Ok is van een oudere generatie,minder pixels, kleiner scherm enz... maar voor jouw behoeften zeker voldoende

Ook de prijs is niet slecht; de 18-105 mm, een superlens, kost momenteel nieuw een 200 € dus ...
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ik zou zegge, kopen die handel, zeker als je een starter bent zoals ik :-)
      Zelf heb ik indertijd een Nikon D60 spiegelreflex camera genomen, ben er zeer tevreden van, maar moet ook nog veel leren!

Comment

Ik ben jaren geleden met een D50 begonnen. Dat is een parel van een camera. Laat je niet beetnemen door die 'maar' 6MP, de beeldkwaliteit is meer dan ok.

Die interne focusmotor heb je echt nodig. Een groot aantal van de iets oudere (maar schitterende) lenzen rekenen daarop.

met die lens erbij doe je een heel mooi zaakje voor 270€. Toch vind ik dat men op de 2de handsmarkt MOET afbieden.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Gaat de kwaliteit met die 6. en Megapixels niet te weinig zijn om deftige foto's te nemen denken jullie ? Dat is het enige waar ik wat bang voor ben.
          Thx
          Jan

Comment

Staar je niet blind op die pixels, schoot tot vorig jaar nog regelmatig met m'n D70 (ook 6MP) en haalde daar perfect vergrotingen tot 30-40 uit

Vind je na een tijd dat de D50 alsnog niet voldoet, niet getreurd daar krijg je miz nog wel je centjes van terug

BD1614BE

Comment

Dat hangt er maar vanaf op welk formaat je je foto's wil gaan/laten afdrukken. Voor een standaard 10x15 cm foto kom je met 2 megapixels al toe. Een foto van 6MP kan op hoge kwaliteit (300DPI) afdrukken op een formaat van 17x25cm ongeveer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GS_Jan Bekijk bericht
                Gaat de kwaliteit met die 6. en Megapixels niet te weinig zijn om deftige foto's te nemen denken jullie ? Dat is het enige waar ik wat bang voor ben.
                Thx
                Jan
                enkele fotootjes met D50, heb ze uitgeprint op A3+ formaat... en zijn prima!!

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De foto's zijn schitterend. Dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken denk ik.
                  Natuurlijk is het steeds verleidelijk om naar nieuwe toestellen te gaan: D3000, D5000, etc... Filmen is natuurlijk ook altijd meegenomen, maar om te voelen wat het is om digitaal te fotograferen denk ik dat de D50 wel zal voldoen, hoop ik.
                  Anders zaken waar ik nog moet op letten bij aankoop van deze camera ? Technische dingen die ik moet nazien of vragen ?
                  Merci,
                  Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                    Dat hangt er maar vanaf op welk formaat je je foto's wil gaan/laten afdrukken. Voor een standaard 10x15 cm foto kom je met 2 megapixels al toe. Een foto van 6MP kan op hoge kwaliteit (300DPI) afdrukken op een formaat van 17x25cm ongeveer.
                    ik heb met mijn D50 afdrukken van 40x60 gemaakt en daar is niets op aan te merken. 300dpi moet volgens mij eens langs mythbusters passeren (benieuwd of ze explosies nodig hebben om dat te testen).
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Filmen is natuurlijk ook altijd meegenomen
                      Als je op dit ogenblik in de technologische ontwikkeling, en goede foto's, en goed filmmateriaal wilt kan je miz best investeren in twéé aparte toestellen. Tenzij je een fortuin wil uitgeven

Correct me if I'm wrong

BD1614BE

Comment

Ik schiet al 3 jaar met mijn D50, je leert zijn tekortkomingen wel kennen als je serieus met fotografie bezig bent, maar het blijft een goed starterstoestel. Al mijn posts hier zijn met die D50.
                        Ik zou hem nooit wegdoen, ook al doe ik hopelijk ooit eens een upgrade. In eerste instantie ga ik liever investeren in lenzen...

Dus zeker een goede koop hoor !
                        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          ik heb met mijn D50 afdrukken van 40x60 gemaakt en daar is niets op aan te merken. 300dpi moet volgens mij eens langs mythbusters passeren (benieuwd of ze explosies nodig hebben om dat te testen).
                          Ik zeg ook nergens dat je 300 DPI moet moet gebruiken hé. Vanaf 150 DPI zit je "safe" dacht ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GS_Jan Bekijk bericht
                            Voor het maken van deftige foto's maakt hey aantal pixels niet uit, dat doet de fotograaf, voor vergrotingen is het wel van belang. Van ftiles van een D70(6MP) heb ik vergrotingen van 60x90. En bedenk dat een D2h slecht 4MP heeft en daar heb ik A4 afdrukken, maar volgens mij kan dat ook nog groter.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je kunt van een 6 MP bestand zelfs een foto van 30 x 20 meter (!!) printen, en vermits je die foto bekijkt op een afstand die minstens gelijk is aan de diagonaal van die foto, zijnde 36 meter, dan zie je de afzonderlijke pixels niet.

Comment

Working...
                              X