Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens bij de canon 50D (of 500D)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens bij de canon 50D (of 500D)?

Hallo!
    Ik ga mij binnnenkort een spiegelreflexcamera aanschaffen van canon. Namelijk de canon 50D.
    Maar weet niet welke lens ik er bij ga nemen.
    Heb een budget van +- 750 euro. Moet een redelijke zoom op zitten.
    groetjes
    Canon EOS 450D + Tamron 17-50mm 2.8

Re: Welke lens bij de canon 50D?

De 18-200 IS lens van Canon is niet slecht (maar ook niet super) als doe-alles lens, als je echter kwaliteit wil zal je naar andere lenzen moeten uitkijken (de 17-55 IS, de 24-105 IS, een 70-200) en als je topkwaliteit wil dan zijn er de primes (maar die hebben een vaste brandpuntsafstand).
    Het helpt altijd op dit forum als je er bij schrijft wat je wil gaan fotograferen.

Comment

voor een budget van 750euro kan je een nieuwe 70-200L f4.0 (+-500euro) kopen, en nog een 2dehands 1.4 converter desnoods, dan heb een heel veelzijdige lens die je voor vanalles en nog wat kan gebruiken

of als je ook graag portretten maakt de 50mm 1.4 of de 85mm 1.8 erbij, beiden rond de 250euro 2dehands...

hangt ervan af wat je wil trekken?

groeten, Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Voor op een 50D zou ik me een 17-55 2.8 Is kopen. Dat is al redelijk all round, en van een
        fantastische kwaliteit. Fijn voor landschappen, straatfotografie, portretjes. Heel goed als
        de lichtomstandigheden minder zijn, je kunt nog lang doorgaan om uit de hand te trekken.
        Een beetje log en zwaar misschien, maar dat mag de pret niet drukken. En later kun je dan
        nog altijd gaan voor een van die 70-200.
        Maar zoals al gezegd: alles hangt af van wat je eigenlijk zelf wilt.

Comment

Bedankt voor alle reacties!
          Nou was ik eigenlijk vooral van plan om foto's te trekken van dieren ( vooral grote dieren dus geen macro. (voorlopig ) , Landschapjes en de camera zal ook gebruikt worden voor het algemene gebruik voor als we ergers naartoe gaan om deze te gebruiken.
          De 17-55mm sprak mij wel aan, maar heeft een beperkte zoom van 3x optische. Dit zou ik wat hoger willen...
          Dacht zelf al aan de 24-105mm wat natuurlijk een toplens is en wat duurder maar heb hem ook bij fotokonijnenberg gevonden met de BULK versie ( witte doos ) aan 895euro, dit is natuurlijk wel wat boven mijn budget... maar als dit de best geschikte lens is, wil ik gerust even nog wat bijleggen om een tegoeie lens te hebben die voor lange tijd meegaat.!
          Dan zag ik nog de 15-85mm, lijkt mij de beste lens in mijn plaats. ( BULK versie 575 euro.. ligt nog helemaal binnen mijn budget. Met een orginele doos is het 659 euro... maar mij maakt het de doos eigenlijk niet echt uit )
          Begint vanaf 15mm dus is leuk voor landschapjes, en heeft een degelijke zoom tot 85mm.
          ( 5.6x optische ).
          Of is deze lens niet zo geschikt ( goed ) ?
          mvg

Comment

Als je voorlopig genoegen kunt nemen met een beperkt bereik dan is de Canon 17-55 mm een hele goede keuze. Zou je meteen willen beschikken over een groter bereik, dan lijkt mij de combinatie van de Tamron 17-50 (evt. 28-75) mm F/2.8 en Canon 70-200 F/4 niet verkeerd. Laatstgenoemde combinatie zal nieuw wat boven je budget zitten, maar je kan indien nodig altijd je slag slaan op de tweedehands markt.

Succes met je keuze

Comment

laat je vooral niet verlijden door goedkopere lenzen...
              de eos 50d heeft nood aan goede objectieven!
              wil je dat deze camera tot zijn recht komt,koop dan l objectieven.
              je kan nu beter 1 objectief (l) aankopen dan twee goedkopere.
              ik heb zelf een eos 50d ben er zeer tevreden van!
              de objectieven waar ik over beschik:17/85 en 70/300.(heb het toestel pas van februari)
              deze objectieven zijn zeker niet de beste voor dit toestel!
              dit heb ik al zelf kunnen ondervinden...had voor een wiekend het objectief 24/70 van canon gehuurd.wat een verschil!

als ik je een goede raad mag geven,investeer in goede objectieven!

Comment

Hallo!
                Ik ben vandaag in de MediaMarkt geweest om eens de spiegelreflexcamera's in mijn hand te houden. En moet zegge, dat de 50D niet echt in mijn handen past, ik vind hem zwaar en is ook redelijk groot en ik vind het nogal oncomfortabel om hem vast te nemen...
                De 500D daarintegen lag geweldig in mijn handen! Het was o zo comfortabel! Dus vraag ik mij af, is er nu echt zo'n groot verschil tussen de 500D en de 50D?
                Nu weet ik ook wel dat er een groot verschil is, maar maakt het ook zoveel uit met dat wat ik wil fotograferen?
                Dacht om dit aan te kopen:

Canon 500D body ( 529 euro )
                Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Bulk ( 329 euro )
                Deze 2 samen ( body + lens ) kosten me samen 845 euro bij fotokonijnenberg...
                Sandisk SDHC Ultra 4GB 15MB/s ( weet niet als dit genoeg is die 15mb/s? ) ( 16 euro )

Alles samen zou dit komen op 861 euro.
                Dit lijkt mij een goede set om mee te beginnen? Ik bedoel, je gaat toch ook niet als 1ste auto een Porshe kopen? Je koopt eerst een oudere ( minder goede ) wagen.
                Later zou ik nog kunnen opgraden met lensen bevoorbeeld naar de 24-70 of 24-105 en een 7D als ik al alles onder de knie heb..
                Ik ga zeker ook uitkijken naar 2dehands spullen.
                Laten jullie maar iets weten.
                Groetjes.

Comment

[Mod]Ik had net jouw draadje verplaatst, omdat het over objectieven ging (welke lens bij de 50D?) ipv over camera's, maar nu ligt het nadruk opnieuw op de camera (met lens natuurlijk). Dus we houden dit voorlopig althans in Camera's.
                  Ik heb wel bij de titel "(of 500D)" toegevoegd. OK?[/Mod]

Tja, de 50D is een semipro en dus een maatje meer dan een instapper zoals de 500D. Deze laatste is overigens ook een goed toestel, hoor, en misschien beter voor wat kleinere handen.
                  Wat lenzen betreft: de beste lens op een Canon crop is de 17-55 f/2.8, maar dat objectief heeft natuurlijk niet zo'n groot bereik.
                  Ik heb geen ervaring met de 17-85. Je hebt iets meer bereik, maar minder lichtsterkte. Wel gestabiliseerd (IS) blijkbaar...
                  Last edited by LesC; 22 juli 2010, 20:21.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dorota1974 Bekijk bericht
                    Canon 500D body ( 529 euro )
                    Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Bulk ( 329 euro )
                    Goede camera hoor. Hier wordt regelmatig als lenzen de 18-55 IS en 50-250 IS USM aangeraden.
                    Beide zijn mooie lenzen voor hun geld en beter dan de 17-85. Zelf heb ik enkel de 18-55, maar
                    ik beschouw die toch wel als één van de meer onderschatte lenzen.
                    Have fun!
                    EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                      Goede camera hoor. Hier wordt regelmatig als lenzen de 18-55 IS en 50-250 IS USM aangeraden.
                      Beide zijn mooie lenzen voor hun geld en beter dan de 17-85. Zelf heb ik enkel de 18-55, maar
                      ik beschouw die toch wel als één van de meer onderschatte lenzen.
                      Bedoel je niet de 55-250 IS USM?

Inderdaad, samen met de 18-55 (IS wel te verstaan) een uitstekende combinatie met de Canon cropcamera.

(Ik ben destijds begonnen met een 350D, waarvan de 500D nog een verre nazaat is, samen met de 18-55 en de 55-200. Van IS was toen, voor die kitlenzen althans, geen sprake. De breedhoek heb ik snel vervangen door de 17-55 f/2.8; de 55-200 is ook snel vervangen door de 55-250 IS USM, die nog steeds door mijn vrouw gebruikt wordt als lichte tele).

PS: kijk trouwens ook eens naar dit draadje. De 550D (ipv jouw voorgestelde 500D - als je wil filmen een must) maar met diezelfde IS combinatie: 18-55 en 55-250.
                      Last edited by LesC; 22 juli 2010, 20:28.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Bedoel je niet de 55-250 IS USM?
                        Klopt
                        Foutje.
                        Have fun!
                        EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          [Mod]Ik had net jouw draadje verplaatst, omdat het over objectieven ging (welke lens bij de 50D?) ipv over camera's, maar nu ligt het nadruk opnieuw op de camera (met lens natuurlijk). Dus we houden dit voorlopig althans in Camera's.
                          Ik heb wel bij de titel "(of 500D)" toegevoegd. OK?[/Mod]

Tja, de 50D is een semipro en dus een maatje meer dan een instapper zoals de 500D. Deze laatste is overigens ook een goed toestel, hoor, en misschien beter voor wat kleinere handen.
                          Wat lenzen betreft: de beste lens op een Canon crop is de 17-55 f/2.8, maar dat objectief heeft natuurlijk niet zo'n groot bereik.
                          Ik heb geen ervaring met de 17-85. Je hebt iets meer bereik, maar minder lichtsterkte. Wel gestabiliseerd (IS) blijkbaar...
                          Ja hoor is goed

Comment

Re: Welke lens bij de canon 50D (of 500D)?

Over de lenzen;
                            Ik zou het liefst van al 1 lens hebben, zodat ik niet de hele tijd 2 lenzen moet meesleuren + wisselen.
                            Het grote bereik van 250mm heb ik niet echt nodig.
                            Daar koop ik mij later de 70-200mm voor...
                            Welke lens zou ik dan nemen?
                            Is de 17-85mm geen goede lens?
                            mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                              Voor op een 50D zou ik me een 17-55 2.8 Is kopen. Dat is al redelijk all round, en van een
                              fantastische kwaliteit.

Lezen blijft moeilijk.
                              De TS vindt dat geen redelijke zoom en een 17-55 allround te noemen...

Iemand wil gewoon een beginnerslensje, wat moet ie met het zwaarste geschut?

Comment

Working...
                              X