Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compactcamera voor middelbare leeftijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• compactcamera voor middelbare leeftijd

Ik ben voor mijn schoonmoeder op zoek naar een compactcamera die voldoet aan volgende eisen:
    -groot scherm
    -zeer gebruiksvriendelijk (ook voor zij die er niets van kennen)
    -goede kwaliteit
    en het budget ligt rond de €300

persoonlijk had ik de volgende twee in gedachten:
    Sony cybershot dcs tx7
    en
    Canon ixus 210

aangezien ikzelf een canon gebruiker ben gaat mijn voorkeur uit naar de canon. Waar ik nu mee zit is dat ik er geen enkel gedacht van heb hoe gebruiksvriendelijk die toestelletjes zijn, zijn ze echt point en shoot of komt er meer (en moeilijker) instelwerk bij te kijken en hoe goed functioneert zo'n touchscreen?
    Vandaar mijn vraag: zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? En is er misschien een type dat ik over het hoofd zie en dat dé últieme compactcamera voor mensen die gewoon willen trekken is?

mvg
    Laurens
    canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Re: compactcamera voor middelbare leeftijd

*bump*

niemand ervaring met touchscreen toestellen?

mvg
    Laurens
    canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

Op de automatische stand kan iedereen wel foto's maken met een compactje.
      Als je in de cameramenu's begint, dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, anders is het niet zeker dat de resultaten beter worden.

Een camera aanraden voor iemand met een bepaalde leeftijd is altijd moeilijk, tenzij het over heel jonge kinderen gaat die alles nog gemakkelijk laten vallen.
      Voor de rest zijn alle compactcamera's wel geschikt voor gebruikers van pakweg 10 tot 100 jaar.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

ok! merci voor het antwoord!

mvg

Laurens

Comment

Waarom geen Panasonic?

die zijn tegenwoordig echt het vuur aan de schenen van de Ixussen en Powershots

zeker voor je schoonmoeder, handige iA functie (volautomatisch die verdorie goed presteert )

Touchscreens heb ik geen goede ervaringen mee, scherm altijd vuil en vettig en ik heb veel te dikke vingers daarvoor
          -=_-__________________________________________________ __-_=-
          Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG

Comment

ah?
            de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelfs nog niet bij panasonic was gaan kijken.
            Dit was dus wat ik bedoelde met
            En is er misschien een type dat ik over het hoofd zie

merci!

mvg
            Laurens

Comment

you're welcome

Ik ben in blijde afwachting van mijn Lumix FS30
              klein handig krachtig compactje

mijn partner en ik zitten tegenwoordig vaak op de fiets
              en met zo'n warmte is elke kg teveel
              Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG

Comment

Ik kan pentax aanraden..! Heb voor mijn ouders ook een simpele Pentax compact gekocht...(dat zijn ook van die digibeten)...

Heel simpel, bijna de gehele achterkant is scherm, geen zoeker dus. Ook geen touchscreen overigens, maar volgens mij is dat enkel maar moeilijker voor de mensen op middelbare leeftijd.

Daarnaast, en daarvoor had ik hem gekocht...heeft de Pentax één groene knop...die induwen en de camera doet alles voor ze behalve het ontspanknopje induwen Maar mocht ik hem ooit eens vastnemen is alles ook even zelf in te stellen. Dat was een 7,2 MP camera, meer dan genoeg voor de normale familiekiekjes en kostte...meer als een jaar geleden nog geen 100 euro Konden er tenminste ook nog batterijen, geheugenkaart en etui bij het kado budget in

Eenvoud...ik zeg Pentax
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Afblijven van die ixus 210.Heb deze op mijn werk gezien en was zeer teleurstellend qua scherpte van de foto's.Ze hebben hem dan ook terug naar de winkel gedaan en een panasonic tz8 gekocht.Van die pana was ik zo aangenaam verrast dat ik er voor mezelf ook één gekocht heb.
                  Marc

Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    ...
                    Heel simpel, bijna de gehele achterkant is scherm, geen zoeker dus. Ook geen touchscreen overigens, maar volgens mij is dat enkel maar moeilijker voor de mensen op middelbare leeftijd...
                    Weet je -ik ben zeker al middelbare leeftijd, maar daar gaan we niet moeilijk over doen - maar voor mij persoonlijk is een zoeker essentieel (en een absolute voorwaarde bij aanschaf van een compact).
                    Zo'n LiveView mag dan wel makkelijk zijn (en ik geef toe dat ik LV al meermaals gebruikt heb met mijn G9 - voor mijn dSLR(s) enkel op statief, voor bv avondfotografie), maar een zoeker is altijd bruikbaar, LV enkel als het licht niet te fel is.
                    Misschien zijn er nog mensen die een zoeker willen?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Weet je -ik ben zeker al middelbare leeftijd, maar daar gaan we niet moeilijk over doen - maar voor mij persoonlijk is een zoeker essentieel (en een absolute voorwaarde bij aanschaf van een compact).
                      Zo'n LiveView mag dan wel makkelijk zijn (en ik geef toe dat ik LV al meermaals gebruikt heb met mijn G9 - voor mijn dSLR(s) enkel op statief, voor bv avondfotografie), maar een zoeker is altijd bruikbaar, LV enkel als het licht niet te fel is.
                      Ik reken me nog niet bij die leeftijdscategorie, maar een zoeker is voor mij evenzeer onmisbaar
                      Dat iemand buiten foto's neemt met een schermpje waar je slechts vage contouren op ziet door de zon, heb ik nooit begrepen. Zeker als het zicht wat afneemt, lijkt een zoeker mij onontbeerlijk.

(maar de zoeker van de G11 vind ik dan weer pover )
                      Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ik hoor veel goede dingen over Panasonic (en zag al verbluffende resultaten)

Comment

merci voor alle reacties!
                          ga eens langsgaan (wsl bij fotokonijn) om te bekijken en het zal wsl kiezen worden tussen sony en panasonic

mvg
                          Laurens

Comment

en welke compactjes hebben een zoeker?
                            Mijn ma zoekt ook iets anders (heeft bijna de 60 bereikt)...
                            Haar sony cybershot heeft geen zoeker, en de display is niet zichtbaar in zonlicht.
                            Het moet een heel compact toestel zijn dat in de sjakosh mee kan.
                            Ixus? Coolpix? Pana?

Thx!
                            Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Maar we hebben het hier niet specifiek over mensen van middelbare leeftijd, maar over mensen die niets van fotografie kennen, de vraag is een camera die zo makkelijk mogelijk te bedienen is...en dan, is mijn ervaring, is het voor dat soort mensen het makkelijkst als ze op het schermpje zien welke foto ze gaan nemen.

Persoonlijk is een zoeker voor mij ook onmisbaar, maar dat zit niet in de vraag van TS
                              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                              X