Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad voor aankoop camera gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• raad voor aankoop camera gevraagd

Ik zit een beetje met twijfel. Ik zou een nikon d3000 willen kopen binnenkort,
    zou ik één kopen zonder lens en lens occasie kopen. Want ik zou het meeste landschappen, architectuur en macro doen. Of een complete kit kopen. Ik heb echt niet veel budget en zit echt rond te kijken wat mogelijk is. Wat is de beste lens die deze drie dingen kan doen. Nu verkopen ze de d3000 met lens voor 400 € maja nu heb ik da geld nog niet.
    Of zou ik alles occasie kopen, body koop ik liever nieuw. Dan heb je garantie he.

Miss kunnen jullie me een beetje goede raad geven.

Dank bij voorbaat.
    Last edited by corre1980; 31 juli 2010, 14:27.
    Photography is a way to see the world in detail.
    Fotograaf op rust

Re: raad voor aankoop camera gevraagd

Indien je voorkeur hebt voor de D3000 van nikon, koop deze dan met een kitlens.
    De meerprijs van de body met kitlens ipv de body apart is minimaal.

Volgens wat ik kan opmaken heb je zelf nog niet veel ervaring ivm fotografie.
    Hierom zou ik starten met een kitlens. Nadien indien je wat met het toestel hebt gewerkt, kan je nog steeds betere of andere objectieven bijkopen.

Zo een kit zou ik bv kopen:
    http://www.foka.nl/site/nikon-d3000-...r-p-16976.html
    Last edited by Franciskine; 31 juli 2010, 11:14.
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

TS: de D3000 maakt dat je een aantal goedkope en heel goede lenzen niet kan gebruiken. Als budget belangrijk is, koop dan een camera waarmee je niet enkel AF-S lenzen kan kopen.

Landschappen, architectuur, macro, dan denk ik dat er een hele hoop oudere manuele lenzen zijn die uitstekend zijn daarvoor. Je noemt net drie onderwerpen waarvoor autofocus misschien gemakkelijk is, maar niet meer dan dat. Vooral voor macro zou ik focus volledig zelf onder controle willen.

=> tweede hands D80 (350-400 euro) en wat oude manuele lenzen (100-200 euro voor uitstekende macro lenzen)
      Last edited by Franciskine; 31 juli 2010, 11:14.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        => tweede hands D80 (350-400 euro) en wat oude manuele lenzen (100-200 euro voor uitstekende macro lenzen)
        Als ik dat nog krijg voor mijn D80, wil ik zelfs overwegen om hem weg te doen...

ON topic...

Een investering in een toestel is niet zo belangrijk dan een investering in glas.
        Een Nikon D40, die nog steeds een heel goede camera is, of een NIkon D40X of D60 die eveneens een heel goede camera's zijn, en de verschillen met de D3000 zijn verwaarloosbaar, zou ik tweedehands durven kopen. Heel veel "beginners" kopen of kochten deze toestellen, en doen nadien een upgrade. Vaak worden deze verkocht met minder dan 10.000 clickx, terwijl ze er 100.000 aankunnen.
        Lenzen...
        Nieuw... de Nikon 18-55mm f3,5- f5,6 VR is een heel goede kitlens.
        Naar tweedehandsglas toe...
        De Nikon 18-70mm f3,5 - f4,5 blijft een mooie lens.
        De Nikon 18-135mm f3,5- f5,6, zonder VR, eveneens geen slechte lens.
        Beide lenzen zitten rond de € 150.
        Ik zou de 18-70 prefereren voor architectuur (minder vervorming). Met deze lenzen kan je uit de voeten voor landschaps- en architectuurfotografie.
        Voor echte macrofotografie, gebruik je best een macrolens, maar dan praten we over een heel ander bedrag, Van de 18-135 weet ik dat hij een vrije lange "korste scherpstelafstand" heeft, dus niet geschikt voor macro.

Persoonlijk zou ik opteren, met het budget dat je hebt : D40 of D60 + 18-70mm. Ik denk dat je dan met zo'n € 350 moet toekomen.

Mvg
        Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

Persoonlijk zou ik opteren, met het budget dat je hebt : D40 of D60 + 18-70mm. Ik denk dat je dan met zo'n € 350 moet toekomen.
          Met dit bedrag kan je evengoed een nieuwe D3000 kopen met 18-55 Vr kitlens.
          Dan heb je toch nog garantie

Just my 2 cents
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
            Met dit bedrag kan je evengoed een nieuwe D3000 kopen met 18-55 Vr kitlens.
            Dan heb je toch nog garantie

Just my 2 cents
            Nja, ik ben niet zo prijsbewust, 't zal waarschijnlijk minder zijn. In casu, heb je gelijk.
            Blijft wel dat voor architectuur, ik 100% zeker ben dat de 18-70 een veel betere lens is dan de 18-55, wegens minder vervorming.

Mvg
            Chris

Comment

On topic: Volg toch Chris in zijn mening hoor, al zou ik dan opteren voor een D50, dan kan je trouwens alle oudere AF-D lenzen gebruiken en die zijn best betaalbaar, nieuw en 2e hands

Een D50 vind je rond de 150 € doe daar evt. een 18-70 mm bij en je zit aan 300 €, nog een 50mm 1.8 en voila je budget is op en je hebt een aardig starterpakket

bv : http://www.2dehands.be:80/foto-camer...fd=foto-camera
              Last edited by Franciskine; 31 juli 2010, 11:15.
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Off topic en bijbehorende reply's even verwijderd . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

thx Franciskine
                  Fotograaf op rust

Comment

Eingelijk speelt het niet echt een rol dat het een d3000 of een ander is,
                    mijn voorkeur gaat erheen omdat het zoals ik hier op forum lees die ideaal zijn voor beginners. Wat merk betreft gaat men voorkeur wel naar Nikon of Canon. (als het maar op on eindigt ) Ik moet gewoon ene hebben voor niet te veel geld (omdat het de eerste is)
                    en waar je liefst alles zelf kunt instellen, want ene waar alles auto gaat leer je niets bij.
                    Allesinds bedankt allemaal voor de uitleg, ik ga da allemaal eens bezien enz.
                    Fotograaf op rust

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                      Eingelijk speelt het niet echt een rol dat het een d3000 of een ander is,
                      mijn voorkeur gaat erheen omdat het zoals ik hier op forum lees die ideaal zijn voor beginners. Wat merk betreft gaat men voorkeur wel naar Nikon of Canon. (als het maar op on eindigt ) Ik moet gewoon ene hebben voor niet te veel geld (omdat het de eerste is)
                      en waar je liefst alles zelf kunt instellen, want ene waar alles auto gaat leer je niets bij.
                      Allesinds bedankt allemaal voor de uitleg, ik ga da allemaal eens bezien enz.
                      denk vooral aan interne AF motor. Ik vind het ronduit schandalig dat Nikon die niet meer in zijn budget reflexcameras inbouwt. Dat verplicht mensen met een krap budget om toch de (soms) duurdere AF-S lenzen te kopen.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Heb zelf de D3000 (ook hier eerste dslr) en het is idd een ideaal toestel om mee te beginnen, alles is zeer simpel en meestal nog eens uitgelegd in het toestel zelf.

Nieuw kopen is als beginner wel handig vind ik (toch bij een goeie winkel), als je wat extra uitleg wil of een probleem hebt kun je daar dan altijd terecht.

Wat betreft de autofocus, dit hangt vooral af van hoeveel lenzen je later nog wil bijkopen.
                        De kitlens is prima, maar ja,je wil al snel meer,55 mm zoom bereik is niets, dus er komt een telezoom op het verlanglijstje (gisteren 70-300mm vr besteld, niet de duurste lens , maar toch al even duur of de camera zelf), voor echte macro heb je een echte macrolens nodig, dit kost ook al snel wat, dan komt opeens een lichtsterkere lens op het verlanglijstje,...

Hoe meer lenzen je wil bijkopen hoe meer spijt je zal hebben dat je geen autofocus motor ingeboud hebt en moet bijbetalen...

Als je zeker geen spijt wil van je aankoop kijk je best niet alleen naar welke camera je wilt , maar ook welke lenzen je later wilt, maar dat is niet simpel ^^

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthew V Bekijk bericht
                          Als je zeker geen spijt wil van je aankoop kijk je best niet alleen naar welke camera je wilt , maar ook welke lenzen je later wilt, maar dat is niet simpel ^^
                          Ja, het is dat hé, daarover ben ik ook bezig. Nu ik heb vandaag van men buurman z'n camera geleend tot morgen avond. Het is een sony cyber shot dcs-hx1 met 28mm groothoek tot 560mm super telefoto. Die heeft ook alle functies van een dslr.
                          Last edited by corre1980; 31 juli 2010, 19:17. Reden: funtcies moet functies zijn
                          Fotograaf op rust

Comment

hier sedert gisteren een nikon coolpix p100 voor de vrouw.
                            tof bakske mega zoom, vrij snel, full hd filmen, ...

leverd degelijke foto's
                            nikon stuff

Comment

De sony cyber shot dcs-hx1 die ik hier ff leen is heel goed, trekt 10 foto's per sec.
                              1 nadeel, is heel traag. Duurt lang voor hij foto trekt, dus niet ideaal voor actiepics.
                              Is megazoom ook, en op max zoom nog zuivere foto's. macro tot op 1cm, maar wel zonder zoom. Anders trekt het op niks. Maar zoveel zoom heb ik niet nodig. Maar ik ga toch voor dslr.
                              Fotograaf op rust

Comment

Working...
                              X