Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

    hoi aan allen,

    Ik stel me even voor :

    Ik ben Johan een 37jr newbie als het op fotografie aankomt.
    Ik heb altijd veel respect gehad voor een goede fotograaf en altijd een stille wens gehad een SLR te beschikken en me fotografie als hobby eigen te maken.

    Ben hiervoor al een tijdje aan het sparen en ik denk dat men budget nu toch wel voldoende moet zijn om een degelijke digitale SLR aan te schaffen , incl tas, lenzen ,statief.

    Het bedrag dat ik voor ogen had is om en bij de 1000€

    Ik dacht aan Nikon D5000 - Canon EOS450 - Pentax Kx
    zelfs een Nikon D3000 zou zelfs nog kunnen.
    Maar werd me afgeraden daar als dit een echte hobby zou worden dit toestel al snel zijn beperkingen zou vertonen.
    Daar hier op dit forum deze toch wel goede kommentaren hebben.

    Als lens had ik gedacht aan 18-200mm VR ipv 2 lenzen ( 18-55VR en 55-200VR)

    Men doel van fotografie is vandaag nog zeer uitgebreid:
    -Portret - Landschap - Sport (bewegende objecten) - Nachtfotografie (sterren en maan) - macro - Fotografie binnen (feestjes en etentjes)
    - (dit kan varieren naargelang de ervaring en interesses die ik zal hebben)
    - Deel te nemen aan wedstrijden
    - Professioneel zou ik misschien bedrijfsreportages maken voor websites.
    Maar goed materiaal wil niet zeggen da ik een talent heb voor fotografie dus dat zien we nog wel.

    Op dit moment overweeg ik nog geen extra flits daardit mijn budget onmiddellijk al zal beinvloeden.
    Ik ben tevens van plan om een goede fotoclub te zoeken en me daar in te schrijven.

    Op dit moment weet ik echt niet meer welk toestel kopen , met welke lenzen ?
    Weet iemand tevens ook een goede club omgeveing Antwerpen , waar ze sociaal en behulpzaam zijn, ben eigenlijk nogal verlegen als het over onbekend terrein gaat.

    Zo, ik hoop dat jullie genoeg info hebben om me te adviseren
    Zoniet dan lees ik het wel en antwoord ik op al jullie vragen snel

    groetjes

  • #2
    Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

    Wel heel ambitieus allemaal.

    Heb je hiervoor al een compactje of een hybride gehad ?

    Als je veel verschillende dingen wil fotograferen, heb je verschillende 'lenzen' nodig en kom je met 1000 euro niet toe.

    Voor je het weet wordt het een verslaving om lenzen, statief, flitser, photoshop, nieuwe camera enz aan te schaffen en zit je al snel boven 5000 euro...
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

      Van die 3 krijgt de D5000 toch de beste reviews, ik zelf heb de D90 die dezelfde sensor heeft als de D5000 en dus ongeveer dezelfde fotokwaliteit heeft en ik moet zeggen dat die zeer goed is.

      Comment


      • #4
        Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Wel heel ambitieus allemaal.

        Heb je hiervoor al een compactje of een hybride gehad ?

        Als je veel verschillende dingen wil fotograferen, heb je verschillende 'lenzen' nodig en kom je met 1000 euro niet toe.

        Voor je het weet wordt het een verslaving om lenzen, statief, flitser, photoshop, nieuwe camera enz aan te schaffen en zit je al snel boven 5000 euro...

        ja inderdaad compacte digitale camera's die zeker wat binnenopnames niet voldoen, moet toegeven da ik hier toch al wel mooie foto's mee heb getrokken maar dan eerder buiten en in daglicht

        Canon Powershot A1000 IS

        Maar da's het toestel van men vrouwke en die is nogal hysterisch als ik aan de instellingen wil komen om bijvoorbeeld te oefenen met sluitertijd , belichting enzovoort


        IK wil ni ambitieus zijn , gewoon eerlijk te zijn met het uitgebreid te zeggen dat ik nu nog niet weet welk segment van fotografie ik me ga in verdiepen , daardit allemaal nog nieuw is , ik kan nu moeilijk zeggen wat ik volgend jaar veel zal fotograferen.

        alvast bedankt voor je reactie
        Last edited by johan marcelo; 12 juni 2010, 22:10.

        Comment


        • #5
          Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

          Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
          Van die 3 krijgt de D5000 toch de beste reviews, ik zelf heb de D90 die dezelfde sensor heeft als de D5000 en dus ongeveer dezelfde fotokwaliteit heeft en ik moet zeggen dat die zeer goed is.
          Bedankt voor je reactie maar echt , ik weet het ni meer zenne

          Comment


          • #6
            Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

            Ik zou ni twijfelen, maar of je nu een D5000 of Canon 450D koopt je gaat er tevreden van zijn zeker en vast. De D5000 heeft natuurlijk het voordeel van betere iso-prestaties en sneller en heeft ook video. Nadelen zij dan dat je bepaalde oudere lenzen geen autofocus hebt (maar dat zie ik jouw toch niet gebruiken).

            Comment


            • #7
              Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

              De Nikon D5000 + de Nikon 18-200mm is een *heel* goede begin set. Hiermee kan je snel aan de slag en kan je zien in welke richting (welke soort fotografie? wat is/wordt je stijl?) je de komende jaren wilt evolueren en - spijtig genoeg - investeren.

              Comment


              • #8
                Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                ik zou gaan voor de D90 ... zeker als je je in fotografie wilt gaan verdiepen. gewoon met de 18-105 en een prime? 35 of 50; "grootse lenzen" voor een kleine prijs! Ik vind de 18-200 nogal duur, en veel mm's betekent veel toegevingen op vlak van kwaliteit, dat zeggen ze toch altijd.

                Comment


                • #9
                  Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                  De drie camera's die je vermeldt zijn alle drie uitstekende camera's hoor. De verschillen zijn hoogstens subtiel in praktijk.

                  Vergeet een objectief type 18-200 voor de toepassingen die jij wil. Nacht, macro, binnenhuisfotografie gaan daar niet mee lukken, en de kwaliteit voor de rest is niet echt top. Ik weet dat er veel fans van dit soort glas zijn, maar volgens mij hebben die prut in hun ogen...

                  Je specifieert VR objectieven in je wenslijstje. Weet dat dat Nikon-glas is dat je enkel op Nikon kan gebruiken. Op de Pentax K-x maakt dat niet uit, want die heeft in-camera stabilisatie (SR heet dat bij Pentax) dus gaan de DA18-55 en DA50-200 die Pentax maakt ook gestabiliseerd zijn (evenals de DA18-250 mocht je toch een ultrazoom willen). Van de DA18-55 en de DA50-200 zijn er overigens WR versies (stofdicht en spatwaterbestendig). Ook bij Canon zal je wel equivalent glas vinden.

                  Beste raad is in elk geval de camera's eens vast te nemen, en dan te beoordelen dewelke je het aangenaamste vindt. Als je stelt dat je nogal verlegen bent, zal je bvb allicht liever discreet fotograferen? Dan is het belangrijk dat je ook een discrete camera koopt, want dan zal je meer op je gemak zijn (kijk eens bij Pentax naar de unieke DA limited objectieven ). Tenzij je juist een grote machine met lange toeter wil om je zelfvertrouwen een extra boost te geven (en alle ogen op jou gericht wil hebben)? Allez, ik overdrijf wat hé, maar zo heb je toch een duidelijker beeld van waar je kan op letten.

                  Hoe lastiger je het vindt een camera mee op stap te moeten nemen (om eender welke denkbare reden), hoe minder je 'm zal gebruiken, en hoe minder goed je resultaten ook zullen zijn. Dan doet het er echt niet toe welk merk op de camera staat gedrukt. Het blijft voor een heel belangrijk stuk een persoonlijke keuze (of dat zou het moeten zijn). Ik heb al zo vaak mensen een veel te grote/dure camera weten kopen die ze nadien niet meer gebruiken en met verlies moeten verkopen. Meestal zitten die mensen niet op fora als deze...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                    Oorspronkelijk geplaatst door ReinhartK Bekijk bericht
                    ik zou gaan voor de D90 ... zeker als je je in fotografie wilt gaan verdiepen. gewoon met de 18-105 en een prime? 35 of 50; "grootse lenzen" voor een kleine prijs! Ik vind de 18-200 nogal duur, en veel mm's betekent veel toegevingen op vlak van kwaliteit, dat zeggen ze toch altijd.
                    Ik kan Reinhart alleen maar bijtreden. Of de D5000 natuurlijk met bovenstaande lenzen.
                    Je kan ook overwegen avondschool te volgen. Hier in Mechelen bv. begint de cursus in sept. op maVM en maAV.
                    Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                    Comment


                    • #11
                      Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                      Ah, een meer genuanceerde reactie.
                      Weet ook dat je nu best al een beetje aan de toekomst denkt ook. Kijk eens naar de prijzen van de lenzen bij verschillende merken, en je zal zien dat uitbreiden in de toekomst (als je de smaak te pakken hebt, komt dat er zeker) verschillende mogelijkheden geeft bij vershillende merken. Wat die in-camera stabilisatie betreft: die is goedkoper maar net iets midner accuraat omdat die voor verschillende lenzen moet werken (tegenover aan de lens aangepaste IS/OS/VR).
                      Denk dus nu na of je echt een plafond aan het budget wil houden of dat je op termijn wel verder zou willen gaan eventueel.
                      Wat je keuze van een instapmodel en allround superzoom betreft: da's niet slecht als je nog niet echt zeker weet wat je wil gaan doen. maar ik kan alleen maar bevestigend at je nood gaat hebben aan meer en beter materiaal als het virus je te pakken krijgt.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                        Ik zou gewoon voor de D5000 gaan met een kitlens als 18-105. Ik zou me dan ook zeker de 50mm 1.8 gaan halen (helemaal niet duur, nieuw rond de 150€) zodat je de beperkingen van beide lenzen merkt en de praktische gevolgen merkt met een groot diafragma. Dan heb je eigenlijk nog geld over om eventueel een externe flits te kopen.

                        De 50mm lens is ideaal omdat deze je verplicht om je meer te verplaatsen, er is namelijk geen zoom. Dat leert je dan de goede gewoonte aan om je veel te verplaatsen, ook met zoom.

                        De D5000 heeft beperkingen maar is ideaal om te beginnen zodat er niet teveel functies opstaan die toch nog niet duidelijk zijn wat ze doen. Als je je dan geroepen voelt kan je nog steeds de body upgraden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Foefski Bekijk bericht

                          De 50mm lens is ideaal omdat deze je verplicht om je meer te verplaatsen, er is namelijk geen zoom. Dat leert je dan de goede gewoonte aan om je veel te verplaatsen, ook met zoom.
                          Dat wordt inderdaad vaak vergeten. Eigenlijk is het voor een cropcamera eerder een 35mm lens. Waarom? Omdat dat eigenlijk de "optische 1:1" is. Velen beginnen nu onmiddellijk met 17-55 of 18-200 of wat dan ook. En eindigen dan met ter plekke blijven staan en wat aan de zoom pringelen, zonder te kijken waar het beste standpunt is en met welke brandpuntsafstand ongeveer.
                          En je leert ook het fenomeen DOF en lichtsterke lens kennen, allemaal voor een beginnersprijs.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Foefski Bekijk bericht
                            Ik zou gewoon voor de D5000 gaan met een kitlens als 18-105. Ik zou me dan ook zeker de 50mm 1.8 gaan halen (helemaal niet duur, nieuw rond de 150€) zodat je de beperkingen van beide lenzen merkt en de praktisch gevolgen merkt met een groot diafragma. Dan heb je eigenlijk nog geld over om eventueel een externe flits te kopen.

                            De 50mm lens is ideaal omdat deze je verplicht om je meer te verplaatsen, er is namelijk geen zoom. Dat leert je dan de goede gewoonte aan om je veel te verplaatsen, ook met zoom.

                            De D5000 heeft beperkingen maar is ideaal om te beginnen zodat er niet teveel functies opstaan die toch nog niet duidelijk zijn wat ze doen. Als je je dan geroepen voelt kan je nog steeds de body upgraden.
                            die 50 f1.8 is een afd lens geen asf-> geen autofocus op d5000
                            daarom D90 + tamron 17-50 f2.8 + nikon 50 (of 85) f1.8 + nikon 70-300 vr + een flits, statief tas, kaartje en je bent vertrokken.
                            met max 1000 euro kom je er hier wel niet
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: newbie weet het niet meer, welk toestel aan te schaffen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Foefski Bekijk bericht
                              Ik zou gewoon voor de D5000 gaan met een kitlens als 18-105. Ik zou me dan ook zeker de 50mm 1.8 gaan halen (helemaal niet duur, nieuw rond de 150€) zodat je de beperkingen van beide lenzen merkt en de praktische gevolgen merkt met een groot diafragma.
                              En die beperking zal je héél snel merken, want de 50mm f/1.8 zal niet automatisch scherpstellen op een D5000. Daarvoor heb je een body nodig met ingebouwde scherpstelmotor zoals de D90.
                              Niet aan te raden dus!

                              Je zou dan moeten opteren voor de AF-S 50mm f/1.4, en die is met een prijs van ruim 300 Euro al een stukje duurder.

                              Mijn advies: start met de 18-105VR, een relatief kleine investering en zeker geen slechte lens. Stel dat je later hinder zou gaan ondervinden van haar beperkingen (bereik en lichtsterkte), dan is de tijd gekomen om te bepalen welke (betere) lenzen deze beperkingen kunnen opheffen. Je kan dan veel doelgerichter op zoek gaan naar de juiste oplossing(en).
                              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                              Comment

                              Working...
                              X