Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

    'k Heb hier een fototoestel van een kennis, die vraagt om "even na te gaan" wat er aan het toestel zou schelen.
    Het gaat om een NIKON D50 met een TAMRON 18-200 lens op, die regelmatig overbelichte foto's aflevert, waarbij op het display "err" verschijnt .
    Ik heb zelf een CANON, dus ik ben er niet zo erg in thuis...
    Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
    diafragma defect?
    Iemand die dit ook al heeft voorgehad of er ervaring mee heeft?
    Last edited by dréten; 15 juni 2010, 20:13. Reden: uitleg wat verfijnd

  • #2
    Re: NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

    Tja... beetje vaag hé? Je kunt de lens alleen maar uitsluiten als het toestel met een andere lens werkt zoals het moet, en als die "verdachte" lens het op een ander toestel ook niet goed doet.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Tja... beetje vaag hé? Je kunt de lens alleen maar uitsluiten als het toestel met een andere lens werkt zoals het moet, en als die "verdachte" lens het op een ander toestel ook niet goed doet.
      Dat had ik ook al in gedachte.
      Ik heb een vriend die met Nikon werkt, en ben van plan om hem eens zo'n "probeerlens" te vragen.
      Maar omdat dat vanavond niet meer lukt, probeer ik nu alvast via de BD-weg
      Je weet maar nooit wat er uit de bus komt.
      Ik heb ondertussen al even de lens afgenomen, en wat nader bekeken, en een ontdekking gedaan:
      in de lensrand zit een palletje dat wanneer je er aan beweegt, het diafragma wijzigt.
      In de body zit ook een gelijkaardig palletje(te zien links boven de spiegel), dat in het palletje van de lens haakt, of dat toch zou moeten doen....
      Ik heb zo het gevoel dat het palletje in de body precies ietwat naar binnen verplooid is, waardoor het misschien af en toe niet meer accuraat het diafragmapalletje bedient.
      Temeer omdat ik ook zie dat er blijkbaar iets is dat tegen de kunststof vatting sleept of gesleept heeft...
      Wil iemand van jullie eens kijken in zijn NIKON-body, of dit palletje ook ietwat naar binnen geplooid is, of dat het mooi haaks uit de zijkant van de body komt.
      Last edited by dréten; 15 juni 2010, 19:09.

      Comment


      • #4
        Re: NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

        Kun je eens een foto posten van de mount van recht boven de camera? Zoals ik nu kan zien komt het 'armpje' voor de bediening van het diafragma verder naar binnen dan bij mijn D50. Doordat je de foto schuin genomen hebt kan ik het niet goed zien. En ik heb hier geen 2de camera voort moment om een foto van de mijne te nemen

        Comment


        • #5
          Re: NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

          Oorspronkelijk geplaatst door vanhyfte.johnny Bekijk bericht
          Kun je eens een foto posten van de mount van recht boven de camera? Zoals ik nu kan zien komt het 'armpje' voor de bediening van het diafragma verder naar binnen dan bij mijn D50. Doordat je de foto schuin genomen hebt kan ik het niet goed zien. En ik heb hier geen 2de camera voort moment om een foto van de mijne te nemen
          Hierzo

          bedankt voor de moeite
          Last edited by dréten; 15 juni 2010, 20:50.

          Comment


          • #6
            Re: NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

            Het hendeltje voor het bedienen van het diafragma komt er bij die van jou veel verder uit dan bij mijn D50. Volgens mij zit daar het probleem. Bij mijn D50 ligt het tegen de kant van de F-mount.

            Groeten Johnny.

            Comment


            • #7
              Re: NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

              Oorspronkelijk geplaatst door vanhyfte.johnny Bekijk bericht
              Het hendeltje voor het bedienen van het diafragma komt er bij die van jou veel verder uit dan bij mijn D50. Volgens mij zit daar het probleem. Bij mijn D50 ligt het tegen de kant van de F-mount.

              Groeten Johnny.
              OK, Johnny.
              Heb het een beetje verbogen, en......het is in orde!

              Bedankt

              Comment


              • #8
                Re: NIKON D50 foto's regelmatig overbelicht of "err"

                Geen probleem. Graag gedaan

                Comment

                Working...
                X